MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2014

zoeken in:
9. Parquet Courts - Instant Disassembly (18 punten, 5 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van arcade monkeys en Don Cappuccino)

Het vorige album van deze band sloeg aardig aan op MusicMeter en vooral op Pitchfork, maar bij Song van het Jaar kon het absoluut geen potten breken. Dat is met het nieuwste album direct wel gelukt. Een negende plaats is misschien ook niet alles, maar ze staan wel maar tien punten achter op een podiumplek. Parquet Courts moest het vooral hebben van een aantal hoge noteringen - ze stonden net zo vaak in een top-5 als Se Delan en Tears & Marble.

8. Grimes feat. Blood Diamonds - Go (20 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door Gretz, nummer 1 van Teunnis)
SoundCloud - Hear the world?s sounds

Grimes goes trap. Op RYM wordt deze nieuwste single helemaal met de grond gelijk gemaakt. Als je synthpop à la Oblivion of Genesis verwacht snap ik ergens ook wel dat je flink teleurgesteld bent. Opvallend dat Grimes juist met dit nummer voor het eerst de finale haalt. Blijkbaar zijn "wij" grote trapliefhebbers - de vorige maandwinnaar was ook een beetje trap.

7. Jessie Ware - Tough Love (24 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door Gretz, nummer 1 van Arrie en Gretz)

De tweede nominatie op rij van Gretz, en misschien een beetje teleustellend resultaat (kijkend naar de stempercentages in de vorige rondes). Maar goed, wel weer voor de tigste keer top-20 voor deze dame. Haar tweede album (waarvan dit de leadsingle is) staat voor 6 oktober op het programma. We zullen haar dus nog wel vaker tegenkomen dit jaar.

Teunnis schreef:
8. Grimes feat. Blood Diamonds - Go (20 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door Gretz, nummer 1 van Teunnis)
(embed)
Volgens mij heb je een verkeerde link gebruikt. Ik heb Go een halfuurtje geleden nog zitten luisteren en dat klonk verrukkelijk. Dit niet...

6. Angus & Julia Stone - Heart Beats Slow (25 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van Edgar18 en inquestos)

Alweer een redelijk grote naam. Na twee succesvolle albums lijkt - ik heb hem nog niet gehoord - ook de derde weer een schot in de roos. Dit typische Angus & Julia Stone nummer doet het niet geheel onverwacht ook hier goed. Uiteindelijk komen ze net te kort voor de medailles.

5. Real Lies - North Circular (26 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door yeahyeahyeah, nummer 1 van Ploppesteksel en yeahyeahyeah)

Toch wel een kleine verrassing dat dit het tot de beste vijf van de maand weet te schoppen. Het is pas de derde single van deze band uit Londen. Real Lies haalde net zoveel punten als de nummer vier, maar legt het af op #2-noteringen.

stoepkrijt schreef:
(quote)
Volgens mij heb je een verkeerde link gebruikt. Ik heb Go een halfuurtje geleden nog zitten luisteren en dat klonk verrukkelijk. Dit niet...

Ah, souncloud doet wel vaker raar. Ik ga even op zoek naar een YouTube-linkje.

4. FKA twigs - Two Weeks (26 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door kemm, nummer 1 van kemm en The Eraser)

FKA twigs kwam vorig jaar al onder de aandacht, met name dankzij Water Me. Dit jaar kwam ze met haar debuutalbum, waarvan dit de leadsingle is. We hebben hier overigens te maken met dezelfde producer als op Kanye West's Yeezus (o.a. Blood on the Leaves). Ik heb zo'n vermoeden dat er nog wel meer FKA twigs genomineerd gaat worden (door kemm bijvoorbeeld).

Soundcloud doet überhaupt raar, als je met de Opera browser werkt. Loopt constant vast. Met Chrome daarentegen werkt het prima. Maar die ligt mij dan niet zo. Tot zover mijn internet ergernissen

Het ziet er toch naar uit dat Emma eerste gaat worden (?)

3. School of Seven Bells - I Got Knocked Down (But I'll Get Up) (28 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door Salvadore, nummer 1 van Poeha en Salvadore)

We zijn aangekomen bij de podiumplekken. Daar staan twee nummers op die ik daar ook wel had verwacht en één verrassing. Dit nummer had ik wel verwacht. Lekker gruizige dreampop, dat moet hier wel goed doen. Ik denk ook dat bijna niemand iets tegen dit nummer kan hebben (dat geldt eigenlijk wel voor de hele top-3). Ik lees hier ook ergens de term dance-gaze; de beat is bijna house en de shoegaze lijkt me overduidelijk.

I Got Knocked Down is heerlijk! Dance-gaze is inderdaad een prima benaming. Fijne ontdekking

2. Fear of Men - Descent (31 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door Simon77, nummer 1 van Co Jackso, Simon77 en wibro)

Dé verrassing van de finale wat mij betreft. Sowieso hoor ik niet echt wat dit zo bijzonder maakt dat het drie #1-noteringen oplevert en ook drie #2-noteringen. Maar daarnaast is het pas voor het eerst dat dit nummer echt hoog scoort. Aan de andere kant, als je kijkt naar welke ladders het heeft moeten doorstaan is het zo verrassend nog niet. In de reguliere ladder won het van Grimes en moest het alleen King Dude (die in deze finale zeker wel top-5 had kunnen halen) (ver) voor zich later. In de finaleladder moest het zelfs enkel de uiteindelijke maandwinnaar voor zich dulden.

1. Emma Ruth Rundle - Arms I Know So Well (36 punten, 12 keer genoemd)
(genomineerd door arcade monkeys, nummer 1 van Arno en dumb_helicopter)

En die maandwinnaar is dus Emma Ruth Rundle geworden met Arms I Know So Well! Een maandwinnaar die de concurrentie vernederde. In de reguliere ladder haalde ze twee keer (!) zo veel punten als de nummer 2 (in een ladder met o.a. FKA twigs), in de finaleladder sloeg het ook een aardig gat met Fear of Mean en Real Lies. Nu in de finaleladder is er opnieuw een aardig gat met de rest. Het doet me denken aan een hele hoop vrouwen; Mazzy Star, Suzanne Vega, The Cocteau Twins en nog vele anderen. Maar ik hoor ook wel dat ze wel degelijk een eigen geluid heeft. Haar debuutplaat is hier nog onbestemd en haar nieuwste (waar dit nummer dus ook vandaan komt) heeft slechts zes stemmen. Gezien het resultaat hier lijkt me daar wel gauw verandering in te komen.

Ja dus

Emma
Toen ik haar nomineerde had ik niet gedacht dat ze zo zou aanslaan. Aangename verrassing dus
Overigens een fijn contrast met mijn andere nominatie die welgeteld 0 punten kreeg in zijn ladder.

Mooie maandwinnaar!

Teunnis schreef:
(quote)

Ah, souncloud doet wel vaker raar. Ik ga even op zoek naar een YouTube-linkje.

Ik kan geen YouTube-linkje vinden... Soundcloud-link heb ik dus wel de juiste van, maar bij embedden verandert ie automatisch in een andere link.

De top-20 van juni:

1. Emma Ruth Rundle - Arms I Know So Well
2. Fear of Men - Descent
3. School of Seven Bells - I Got Knocked Down (But I'll Get Up)
4. FKA twigs - Two Weeks
5. Real Lies - North Circular
6. Angus & Julia Stone - Heart Beats Slow
7. Jessie Ware - Tough Love
8. Grimes feat. Blood Diamonds - Go
9. Parquet Courts - Instant Disassembly
10. alt-J - Hunger of the Pine
11. Tears & Marble - Blood & Gold
12. Se Delan - The Hunt
13. King Dude feat. Chelsea Wolf - Be Free
14. clipping. - Body & Blood
15. Caustic Window - Airflow
16. Plastikman - eXposed
17. Strand of Oaks - Shut In
18. Monomyth - Collision
19. iamamiwhoami - Vista
20. Typhoon feat. Rico & André Manuel - Zandloper

Alle uitslagen:
Januari
Februari
Maart
April
Mei
Juni

Spotify-playlists per maand:
Januari
Februari
Maart
April
Mei
Juni

Mooie finale waarin de vrouwen weer eens domineren. Ik had Jessie en Grimes wel in de top 5 verwacht als ik zo vluchtig naar de stemmen keek. Het zit natuurlijk dicht bij elkaar.

Een mooie tweede plek met een reserve nominatie. Persoonlijk had ik meer verwacht van Interpol en Dry The River, maar vooral die laatste scoorde totaal niet..

oei, hoeveel mooie nummers moet ik al gemist hebben dit jaar door hier niet meer mee te doen. Mooie top 5 zeg ! (al is nummer 2 duidelijk het minst, maar zeker niet slecht)

We moeten rap door met juli! Er zijn 30 nummers die alvast genomineerd zijn. Dit zijn zoals gebruikelijk de vijf hoogst gewaardeerde singles op RYM die op zijn laatst op 31 juli zijn uitgekomen. Daarnaast de acht best beoordeelde nummers in de maand juli uit het "Maak kennis met... 2014"-topic. Dit wordt aangevuld met de populairste nummers van de populairste zeventien albums die in juli zijn uitgekomen.

De top vijf singles op RYM t/m 31 juli:

Spoon - Do You
The War on Drugs - Under the Pressure
A Sunny Day in Glasgow - In Love with Useless (The Timeless Geometry in the Tradition of Passing)
Perfume Genius - Queen
The Antlers - Hotel

De acht best beoordeelde nummers van de maand juli uit het topic Maak kennis met... 2014:

Trentemøller feat. Sune Rose Wagner - Deceive
Veyu - Running
Lee Field & The Expressions - Magnolia
J Mascis - Every Morning
jj - All White Everything
SBTRKT feat. Ezra Koenig - New Dorp. New York
Oscar and the Wolf - Strange Entity
Jay Brannan - Square One

En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de zeventien populairste albums uit juli op MuMe. Waarbij albums met 30 stemmen of meer automatisch meedoen. Voor de albums die tussen de 10 en 29 stemmen wordt de IMDB-formule gebruikt:

Fink - Pilgrim
Morrissey - Staircase at the University
Jungle - Busy Earnin'
Manic Street Preachers feat. Nina Hoss - Europa Geht Durch Mich
Tom Petty & The Heartbreakers - Red River
King Creosote - Cargill
John Hiatt - Long Time Coming
Jon Allen - Night & Day
Otis Gibbs - Wrong Side of Gallatin
Seether - Words as Weapons
Alvvays - Archie, Marry Me
Sadistik feat. Eyedea en Lotte Kestner - Chemical Burns
Mark Knopfler - Someday
La Roux - Uptight Downtown
Blues Pills - High Class Woman
Shabazz Palaces - Forerunner Foray
Jason Mraz - Back to the Earth

Alfabetische lijst:

A Sunny Day in Glasgow - In Love with Useless (The Timeless Geometry in the Tradition of Passing)
Alvvays - Archie, Marry Me
Blues Pills - High Class Woman
Fink - Pilgrim
J Mascis - Every Morning
Jason Mraz - Back to the Earth
Jay Brannan - Square One
jj - All White Everything
John Hiatt - Long Time Coming
Jon Allen - Night & Day
Jungle - Busy Earnin'
King Creosote - Cargill
La Roux - Uptight Downtown
Lee Field & The Expressions - Magnolia
Manic Street Preachers feat. Nina Hoss - Europa Geht Durch Mich
Mark Knopfler - Someday
Morrissey - Staircase at the University
Oscar and the Wolf - Strange Entity
Otis Gibbs - Wrong Side of Gallatin
Perfume Genius - Queen
Sadistik feat. Eyedea en Lotte Kestner - Chemical Burns
SBTRKT feat. Ezra Koenig - New Dorp. New York
Seether - Words as Weapons
Shabazz Palaces - Forerunner Foray
Spoon - Do You
The Antlers - Hotel
The War on Drugs - Under the Pressure
Tom Petty & The Heartbreakers - Red River
Trentemøller feat. Sune Rose Wagner - Deceive
Veyu - Running

Nu mogen er nog 34 nummers genomineerd worden. Elke user mag maximaal twee nummers per maand nomineren. De enige voorwaarden zijn dat 1) een nummer in 2014 is/wordt uitgebracht en 2) dat (dezelfde versie van) het nummer nog niet eerder heeft meegedaan - in welke editie dan ook.

Hier een lijst met alle nummers die deze editie al mee hebben gedaan:
Overzicht

Hier een lijst met alle nummers die al in 2013 hebben meegedaan:
Overzicht

31. Typhoon - Liefste spotify:track:6ZKHybyOmV3a7PYuExLI4n
32. Damian Lazarus & The Ancient Moons - Lovers' Eyes (Mohe Pi Ki Najariya) spotify:track:4eBkRr2opa0vvKwxkPb9OK

Als dit nummer van Typhoon het ook al niet red dan weet ik het ook niet meer. En die tweede is met dank aan herman.

Typhoon wordt de "huisband" van DWDD ... krijgt aandacht genoeg

Oeh, dat wist ik nog niet. Wat fijn, ik denk dat ik het komende jaar weer wat meer DWDD ga kijken.

33. Angus & Julia Stone - A Heartbreak
34.

DjFrankie (moderator)
35 Lilly Wood & The Prick and Robin Schulz - Prayer in C
36 Eagulls - Possessed

37. Kiesza - Hideaway
38. School Is Cool - Wide-Eyed & Wild-Eyed

Ik zou graag Typhoon - Ijswater nomineren ( wat een optreden op Lowlands weer! ) maar ga deze maand toch voor de sympathieke gasten van Jungle By Night!

39. Jungle By Night - Attila
40. Cut Copy - Meet Me in a House of Love

41. Client - Refuge
42. Kan Wakan - Forever Found

Gast
geplaatst: vandaag om 09:28 uur

geplaatst: vandaag om 09:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.