MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
11. Bosnië en Herzegovina: Dalal & Deen feat. Ana Rucner & Jala - Ljubav Je

Toen ik hoorde dat Deen terug zou keren dacht ik 'oh nee he'. In the Disco vind ik toch wel het dieptepunt van een land dat normaal gesproken altijd schitterende inzendingen heeft. B&H is een land dat altijd erg dicht bij de eigen muzieksmaak blijft en dat waardeer ik zeer, want ik ben een zeer groot liefhebber van de muziek uit de Balkan. Lejla uit 2006 is een van mijn favoriete inzendingen ooit en ook de inzendingen uit 2007, 2009, 2011 en 2012 konden me zeer bekoren.

Gelukkig dit keer geen foute discostamper, maar een prima Balkanlied zoals we van ze gewend zijn. Ik heb niets op het nummer aan te merken, behalve het rapstukje. Waar in godsnaam was dat nou voor nodig? Het duurt gelukkig niet al te lang en ik moet zeggen dat het het nummer voor mij niet echt heel erg naar beneden haalt. Toch denk ik van: had dat nou niet gedaan. Uiteindelijk vind ik dit toch echt wel een heel prettige inzending. Dit soort muziek kan nooit echt veel fout doen bij mij en ook dit keer staat B&H weer in mijn top 10.

Op veel YouTube lijstjes en fanpolls doet dit nummer het overigens niet zo goed. Er wordt hier en daar zelfs voorspeld dat dit de eerste keer wordt dat B&H de finale niet gaan halen. Zelf begrijp ik dat niet zo goed. Natuurlijk is er veel concurrentie in de eerste halve finale, maar niet in dit genre. Het is verder een prima inzending die ook wel wat jurystemmen kan sprokkelen en met de televote heeft B&H ook nooit moeite gehad. Dit gaat gewoon door naar de finale. Wat mij betreft mag het daar zeker in het linkerrijtje eindigen, maar daar ben ik dan weer wat minder overtuigd van.

1. Italië
2. Kroatië
3. Nederland
4. Frankrijk
5. Hongarije
6. Bosnië & Herzegovina
7. Duitsland
8. Zweden
9. Spanje
10. Rusland
11. Verenigd Koninkrijk
12. Finland
13. Moldavië
14. Azerbeidzjan
15. Griekenland
16. Armenië
17. San Marino

'In the Disco' is zo een nummer dat me om de één of andere manier altijd is bijgebleven. Ik kan het refrein ook nog zo uit m'n hoofd zingen. Wist niet dat de zanger dit jaar weer gezellig meedoet.

NewYorkCityLight schreef:
Wist niet dat de zanger dit jaar weer gezellig meedoet.

Je leert nog eens wat in dit topic

Ik loop inmiddels flink achter (vanwege tijdgebrek om rustig te schrijven in dit forum), dus is het tijd voor een inhaalslag!

7. Nederland
Ja ach... Ik vind het een prima liedje.Ik merk wel dat ik het radio luisteren begin te mijden omdat ik dit nummer anders te vaak langs hoor komen. Het nummer is op zich prima, maar een winnaar? Nee. Ik mis een bridge of een twist aan het nummer. Het kabbelt lekker voort. Ik hoop dat de regisseur dit jaar het wél goed in beeld kan brengen, dan hoop ik dat dit nog een beetje kan gaan scoren in de finale.

8. Rusland
Ik weet niet wat het is, maar om de een of andere reden gun ik het Rusland nooit om te winnen. Rusland stuurt al jaren sterke nummers (What If en A Million Voices vond ik erg goed). Toch ben ik elk jaar blij als een ander land wint. Dit komt deels omdat ik het nog steeds schandalig vind dat Dima Bilan in 2008 won. Tot op heden vind ik het een van de slechtste winnaars (had hem dan eventueel nog liever in 2006 zien winnen met Never Let You Go). Tevens valt het me op hoeveel stemmen uit buurlanden Rusland krijgt. Dat hekel ik.
Rusland gaat dit met Sergej opnieuw hoog eindigen. Het zou me niet verbazen als ze een gelikte act neerzetten en er met de winst vandoor gaan. Toch vind ik het nummer niet verrassend en een beetje gedateerd klinken. Het blijft wel goed hangen en Sergej lijkt een goede stem te hebben. We zullen zien. Een persoonlijke favoriet is Rusland dit jaar niet.

9. San Marino. JAAAAAAAAAAAAA daar is het gedrocht van dit jaar! Wat een verschrikkelijk nummer! De originele versie was inderdaad nóg erger, maar ik vind ze allebei verschrikkelijk. Ik ben het eens met Aoibhin wat betreft de foute, kneuterige of amateuristische inzendingen van dit dwergstaatje. Haha! Geweldig! Alleen Crisalide vond ik in 2013 erg leuk, maar dat was dan ook meer een guilty pleasure!

10. Azerbeidzjan. In tegenstelling tot ongeveer iedereen hier, vind ik het niet erg als een land zijn liedjes 'inkoopt'. Een land stuurt een nummer waar het vertrouwen in heeft, of het in eigen land of in Zweden is geschreven boeit me niet zo veel. Bovendien ben ik vaak wel gecharmeerd van nummers van Zweedse makelij.
Met Azerbeidzjan heb ik altijd een haat/liefde-verhouding gehad. Ik vond hun inzendingen altijd of heel goed (Always, Drip Drop, When The Music Dies, Start A Fire) of verschrikkelijk (Running Scared, Hold Me, Hour Of The Wolf). Dit jaar is het voor het eerst dat ik Azerbeidzjan een beetje in het midden plaats. Ik vind het een goed nummer, maar ik vergeet het ook al weer snel. Een middenmoter dus en ik denk dat het dat ook zal zijn in de finale.

11. Bosnië en Herzegovina
Ik heb niet zo veel met dit land als het op het Songfestival aankomt. Lejla is wel nog steeds een van de beste bijdragen aan het festival sinds ik kijk, Korake Ti Znam draai ik ook nog regelmatig (prachtig nummer) en Love In Rewind is ook erg leuk. Maar met de overige nummers heb ik letterlijk niks.
Ljubav Je begint goed, maar als die rapper begint, haak ik af. Jammer van het nummer. Ik denk dat dit niet veel gaat doen op het festival. Jammer dan. Als je terugkeert op het festival, mag je wel met wat beters komen!

Toplijstje:
1. Frankrijk
2. Kroatië
3. Italië
4. Spanje
5. Nederland
6. Armenië
7. Rusland
8. Duitsland
9. Moldavië
10. Verenigd Koninkrijk
11. Azerbeidzjan
12. Hongarije (gezakt)
13. Zweden
14. Bosnië en Herzegovina
15. Finland
16. Griekenland
17. San Marino

12. Cyprus: Minus One - Alter Ego

'Hello this is Athens calling...... and the twelve points go to........ Cyprus!'

Zo, die 12 punten heeft Cyprus toch maar mooi weer in de zak. Fijn voor ze hoor. Het is elk jaar hetzelfde liedje. Qua puntentelling dan, want dit jaar komen ze met een rockband die vorig jaar ook een poging waagde in de nationale voorronde maar toen derde werd. Het nummer is gecomponeerd door de leden van de groep in samenwerking met de Zweedse componist Thomas G:Son. Tja, weer die Zweden dus.

Rock op het Songfestival is altijd een wat lastig iets. Er zijn nummers die goed gescoord hebben in het verleden (ooit zelfs gewonnen: Hardrock Hallelujah), maar vaak doen ze ook heel erg weinig.
Minus One heeft een zeer gelikte variant en dat vinden de fans in de polls plus bookmakers wel wat hebben, want de groep weet vaak de top 10 te halen.

Het is niet helemaal mijn soort rock, maar het valt in dit deelnemersveld toch wel positief op. Het ligt makkelijk in het gehoor en ik heb liever dat een rauwere rockband wint dan de zoveelste gelikte mooiboy met danspasjes of beautyqueen met doorsnee popdance.
Dus ondanks dat het normaal gesproken mijn ding niet is vind ik het dit jaar wel tot de betere inzendingen behoren. Het zullen ook vast meer dan die twaalf punten uit Griekenland gaan worden vermoed ik zo. Finale is haalbaar en dat verwacht ik ook gewoon.

1. Nederland
2. Rusland
3. Frankrijk
4. Cyprus
5. Verenigd Koninkrijk
6. Kroatië
7. Hongarije
8. Duitsland
9. Zweden
10. Italië

11. Finland
12. Spanje
13. Bosnië en Herzegovina
14. Armenië
15. Griekenland
16. Azerbeidzjan
17. Moldavië
18. San Marino

buizen schreef:
Haha, dacht toevallig gister nog aan de overweging om sheep - the biggest Sandra Kim fan on the planet - 67 uit te nodigen voor dit topic ('taggen'), en nu een bijdrage..
M'n leesvaardigheid Frans is helaas onvoldoende. Neem aan dat sheep67 natuurlijk een gesigneerd, al dan niet met lipstick-kus-afdruk, exemplaar ontvangt?
Wat vind jij van het huidige Eurovisie Song Festival, sheep?

Tegen die tijd meld ik mij uiteraard bij haar appartement in Nossegem voor een handtekening en die kusjes komen dan vanzelf wel

Het klinkt misschien vreemd als je het volgende leest maar ik ben niet echt geinteresseerd in het Songfestival. Zag Sandra (04-86) toevallig een week vòòr het Songfestival optreden in een showprogramma van de RTBF niet wetende dat het de Belgische inzending van het Songfestival betroft....Was direct verkocht en zodoende heb ik natuurlijk wel die memorabele editie in Noorwegen gezien... Werd op een stoel apart gezet door mijn ouders zo dicht mogelijk bij de buis met het puntenschema op schoot. Heb geen afkeer van het Songfestival natuurlijk want anders had ik geen leven. Doordat ik Sandra Kim vrij intensief volg heb ik al een aantal Songfestival deelnemers zien optreden (Lenny Kuhr, Brotherhood of Man, Johnny Logan, Bobbysocks, Alexander Rybak, Emmelie de Forest, Conchita Wurst, Frizzle Sizzle, Kate Ryan enz). Het is af en toe wel eens doorbijten als plots bv. Gerard Joling voor je snuffert staat. Eén grote gezellige boel maar dat neem ik op de koop toe. Ondanks dat volg ik dit topic zoveel mogelijk en valt mij inderdaad ook op dat de interesse gestaag stijgt. Er waren al wat die-hard fans hier (o.a. Eric en Koen) natuurlijk.

Maar jij bent ook aardig fanatiek bezig met het Songfestival als hardrock-liefhebber
Trouwens compliment voor jouw betrokkenheid in vele verhalen die ik al gelezen heb van je zo hier en daar op de site

Een groter contrast met vorig jaar kon haast niet. Ik was vorig jaar een van de weinigen in mijn omgeving en online die One Thing I Should Have Done van John Karyannis vorig jaar in mijn top 5 had staan. Ik hou wel van rustige gevoelige liedjes. Waar ik óók van hou is rockmuziek en de rock die je veelal op het Songfestival ziet vind ik ook vaak heerlijk, al zitten er ook wel eens missers tussen.

Aan dit nummer, Alter Ego, heb ik echt niets op te merken. Het zit goed in elkaar en is erg catchy. Het zou echter wel eens mis kunnen gaan met de live versie. Die heb ik nog niet gehoord, maar ik heb er tot nu toe nog niet veel goeds over gehoord. Daarnaast zijn dit soort nummers vaak lastig te vertalen naar het Eurovisie podium. Mocht het op deze vlakken inderdaad mis gaan dan zal Cyprus best eens in de halve finale kunnen blijven steken, wat gezien de algehele fan reactie best onverwacht zou zijn.

Hopelijk gaat het live qua zang en act allemaal goed meevallen en zien we Cyprus wederom in de finale, want het nummer verdient dat wel. Zo niet, dan is het in ieder geval al minder concurrentie voor Douwe Bob.

1. Italië
2. Kroatië
3. Nederland
4. Frankrijk
5. Hongarije
6. Bosnië & Herzegovina
7. Cyprus
8. Duitsland
9. Zweden
10. Spanje
11. Rusland
12. Verenigd Koninkrijk
13. Finland
14. Moldavië
15. Azerbeidzjan
16. Griekenland
17. Armenië
18. San Marino

buizen

Echt 'rock' zou ik de inzending van Cyprus niet willen noemen. Ja ok, mannen in zwart leder en met een rockgitaar en een heus drumstel, tatoeages in de nek zelfs, maar het is gewoon een best poppy song: die zang ook.
Je hoort geen scheurende gitaarsolo ofzo.
Synthesizers hoor je wel.
Er is niets rauws aan.

Hoe gaan ze deze compositie performen on stage? De clip is best mooi maar je krijgt maar weinig indruk van ze als 'band'.
Het liedje op zich is helemaal niet verkeerd, verfrissend na de afgelopen inzendingen.
En weer een wolf.

1. Nederland
2. Frankrijk
3. Rusland
4. Duitsland
5. Spanje
6. Griekenland
7. Bosnië & Herzegovina
8. Verenigd Koninkrijk
9. Zweden
10. Italië
11. Kroatië
12. Cyprus
13. Moldavië
14. Armenië
15. Hongarije
16. Finland
17. San Marino
18. Azerbeidzjan
11. Moldavië
12. Armenië
13. Hongarije
14. Finland
15. San Marino
16. Azerbeidzjan

En de startvolgorde is bekend!

Semi-Final 1
1.Finland
2.Griekenland
3.Moldavië
4.Hongarije
5.Kroatië
6.Nederland
7.Armenië
8.San Marino
9.Rusland
10.Tsjechië
11.Cyprus
12.Oostenrijk
13.Estland
14.Azerbeidzjan
15.Montenegro
16.IJsland
17.Bosnië & Herzegovina
18.Malta

Semi-Final 2
1.Letland
2.Polen
3.Zwitserland
4.Israël
5.Wit-Rusland
6.Servië
7.Ierland
8.FYR Macedonië
9.Litouwen
10.Australië
11.Slovenië
12.Roemenië
13.Bulgarije
14.Denemarken
15.Oekraïne
16.Noorwegen
17.Georgië
18.Albanië
19.België

Ik vind het nog wel goed meevallen, al had het natuurlijk beter gekund.

buizen
Kijk eens aan, mooi overzicht zo Aoibhin.
Maar in hoeverre kun je dan een 'ideale' volgorde hebben, of wat is er dan in bijv. semi-final 1 voor- of nadelig voor Nederland?

Vanaf bepaalde startposities heb je meer voordeel. Als laatste of een-na-laatste optreden is zeer gunstig en je gaat bijna altijd door op die positie tenzij je echt niet goed bent (De Toppers bijvoorbeeld, gingen niet door met een laatste startpositie). Malta is nu een zekere qualifier geworden in semi 1, wat wel jammer is aangezien ik die met o.a. Nederland in het groepje net wel/net niet had geplaatst als het gaat om kwalificatie.
Ook is het statistisch berekend dat er in de tweede helft gemiddeld meer landen de finale halen dan in de eerste helft. Nederland was dus al in een nadeel wat dat betreft, maar ik ben al lang blij dat we niet als 1e, 2e of 3e moeten, wat sowieso geen gunstige startposities zijn en al helemaal niet voor een nummer als Slow Down. Wat dat betreft ben ik wel blij met een 6e startpositie en vlak voor Armenië is ook wel gunstig qua contrast (optreden in een rij met vergelijkbare inzendingen zorgt ervoor dat je weg kunt vallen), al had ik in plaats van Kroatië liever Griekenland, San Marino of Finland vlak daarvoor gehad voor een nog groter contrast. Op de plek van San Marino (na Armenië en voor Rusland) was ook erg gunstig geweest. Toch ben ik hier erg blij mee; we hadden het veel slechter kunnen treffen.

Natuurlijk gaan echte toppers en kanshebbers vanaf elke startpositie door. Wat dat betreft vind ik het ook wel eerlijk dat Rusland (zekere qualifier) de beste startpositie van de eerste helft heeft gekregen, als laatste vlak voor de pauze, want dan is het niet zo dat een land dat echt voor een plek in de finale moet vechten ineens veel meer kans heeft dan een concurrent.

In de tweede halve finale zijn Australië (laatste eerste helft) en België (laatste) wel echt duidelijk de grootste mazzelaars.

buizen
Apart dat jury en kijkers dan blijkbaar zo'n slecht kortetermijngeheugen hebben.
En een inprentingsspanne waarbij blijkbaar steeds het laatste nummer indruk maakt.
Zeker een (professionele) jury zou dat niet moeten hebben.
Zal het liedje van België nog eens ondergaan.
Was het maar vast 10 mei.

Ik denk dat het bij de jury wel meevalt, als ook de kijkers die alles van tevoren al hebben gehoord. Dan ken je alle liedjes zo goed dat het niet meer uitmaakt wanneer wie optreed.
Helaas blijft het voor veel anderen wel relevant, zo'n startvolgorde. Hoewel het natuurlijk wel zo is, zoals ik al zei, dat echt goede nummers en optredens zich sowieso wel weten te plaatsen. Als een nummer met een slechte positie wegvalt tussen andere nummers dan is het ook een teken dat het van zichzelf al niet zo memorabel was.

Vanaf nu ga ik verder met de startvolgorde (deze eerste halve finale lukt dat niet zo makkelijk omdat er al aardig wat voorbij is gekomen).

13. Tsjechië: Gabriela Gunčíková – I Stand

Tsjechië doet als land sinds 2007 mee. De rockers van Kabát kregen slechts 1 puntje in de halve finale. Een pijnlijk debuut. Maar het kan nog erger, want in alle deelnemende jaren erna werd het ook niks. In 2008, 2009 en 2015 niet de finale gehaald en zelfs niet al te best gescoord in de halve finales.

Aan Gabriela Gunčíková daar een einde aan te maken, maar ik vrees het ergste. Allereerst staat ze in een sterke halve finale en ten tweede is het een flinterdun nummer. Niks mis mee, maar ongelooflijk zoutloos. Dertien in een dozijn. Saai, niet opwindend en ga zo maar even door. Toch staat ze in de polls regelmatig boven Nederland.

Zou het dan toch zo zijn dat straks...... nee toch?????

1. Nederland
2. Rusland
3. Frankrijk
4. Cyprus
5. Verenigd Koninkrijk
6. Kroatië
7. Hongarije
8. Duitsland
9. Zweden
10. Italië

11. Finland
12. Spanje
14. Tsjechië
15. Armenië
16. Griekenland
17. Azerbeidzjan
18. Moldavië
19. San Marino

13. Tsjechië: Gabriela Guncikova - I Stand

Vorig jaar vond ik Tsjechië erg goed en ik vond het jammer dat ze de finale niet haalden, maar vorig jaar was er dan ook veel concurrentie in de categorie man/vrouw duo met ballad, dus dat kon gebeuren. Het was de eerste keer dat ik Tsjechië een goed nummer vond hebben, want hun eerdere bijdrages deden het terecht echt verschrikkelijk slecht.

Over dit nummer ben ik het eigenlijk helemaal eens met wat aERodynamIC al heeft gezegd: er is eigenlijk niets mis mee, maar het is te zouteloos en er ontbreekt wat creatiefs/origineels/eigens. Ik gun het de Tsjechen wel om eens de finale te halen, maar dit nummer is daar toch wat te zwakjes voor. In deze sterke halve finale zie ik deze inzending dan ook wel stranden. Hopelijk komen ze volgend jaar met echt eens een goede inzending.

1. Italië
2. Kroatië
3. Nederland
4. Frankrijk
5. Hongarije
6. Bosnië & Herzegovina
7. Cyprus
8. Duitsland
9. Zweden
10. Spanje
11. Rusland
12. Verenigd Koninkrijk
13. Tsjechië
14. Finland
15. Moldavië
16. Azerbeidzjan
17. Griekenland
18. Armenië
19. San Marino

Tsjechië doet mee met het ESF?

buizen
Wel interessant hoe ze nu de puntentelling hebben veranderd (is hier vast al genoemd).

"Hierdoor weet je pas op het einde van de show wie het winnende land is. Voorheen werd het vaak tijdens het uitdelen van de punten al duidelijk wie de grote winnaar gaat zijn. En nu blijft het dus tot het laatste moment spannend."

Uitleg van het nieuwe format

buizen
13. Tsjechië: Gabriela Guncikova - I Stand

Terwijl ze daar in Tsjechie nog wel zulke bloedmooie vrouwen hebben. Dat loopt daar gewoon in het wild onaangelijnd rond. Prachtig. En dan toch zo'n clip met een weer zo westers (niet 'typisch Tsjechisch') mogelijk moetend lijkend schepsel.
Jammer.
Ze ligt ook de helft van de tijd op de grond, in de clip. Op haar rug.
In het gazon. Bezaaid met bloemen. Vaag.

Het liedje ... "I am standin here, just because of you".. en zo clichéét het maar door. In het Tsjechisch had dit misschien veel beter geklonken, nu zingt ook dit land in het Engels en is het maar moeilijk verstaanbaar soms.
Die overdreven dramatiek en dat toch ook hier weer 'bombastische' is niet bijster origineel.
Net iets minder tenenkrommend dan Finland.

1. Nederland
2. Frankrijk
3. Rusland
4. Duitsland
5. Spanje
6. Griekenland
7. Bosnië & Herzegovina
8. Verenigd Koninkrijk
9. Zweden
10. Italië
11. Kroatië
12. Cyprus
13. Moldavië
14. Armenië
15. Hongarije
16. Tsjechie
17 Finland
18. San Marino
19. Azerbeidzjan

12. Oostenrijk: Zoë – L’oin d’ici

De inzending van Oostenrijk was al vrij vroeg bekend en steeg snel naar de bovenste regionen in de polls. Inmiddels bivakkeert het land zo rond de 12e plaats, net buiten de top 10 dus. Een leuke middenmoter en dat is dit nummer dan ook.

Opvallend is natuurlijk het feit dat ze weer eens een Franstalig nummer sturen (ze hebben er ooit mee gewonnen toen Udo Jürgens met Merci, Chérie won in 1966, nou ja, een beetje dan, want de titel was in het Frans, verder niet), als Zoë nu een baard laat staan hebben we misschien de winnaar te pakken.

Ik weet het niet goed met dit nummer. Niet qua kansen en ook niet voor wat betreft mijn eigen voorkeur. Aanvankelijk vond ik het een draak van een nummer en kon het slecht beluisteren. Op dit moment valt dat wel weer mee, maar een fan ben ik er zeker niet van. Qua kansen kan het ook alle kanten op. Het kan gaan verrassen en in de top 10 eindigen, maar ik zie het ook ergens onderaan bungelen en dan moet ze ook deze sterke halve finale door zien te komen.

We zullen het zien......ik ben benieuwd hoe dit nummer bij jullie valt.

1. Nederland
2. Rusland
3. Frankrijk
4. Cyprus
5. Verenigd Koninkrijk
6. Kroatië
7. Hongarije
8. Duitsland
9. Zweden
10. Italië

11. Finland
12. Spanje
14. Tsjechië
15. Armenië
16. Griekenland
17. Oostenrijk
18. Azerbeidzjan
19. Moldavië
20. San Marino

We komen weer een week achter, dus meer dan tijd voor een nieuwe tussenstand door Cerclezot.

Mijn lijst:
1 Rusland *****
2 Nederland *****
3 Frankrijk ****
4 Cyprus ****
5 Verenigd Koninkrijk ****
6 Hongarije ***
7 Zweden ***
8 Italië ***
9 Oostenrijk ***
10 Bosnië & Herzegovina **
11 Duitsland **
12 Moldavië **
13 Kroatië **
14 Finland **
15 Tsjechië **
16 Azerbeidzjan **
17 Armenië *
18 Griekenland *
19 San Marino *
20 Spanje *

San Marino: de eerste versie vond ik best ok, maar deze discoversie moet ik niet. Zijn stem deed me denken aan Leonard Cohen. Ik wil de oude versie terug *

Azerbeidzjan: Ik weet niet zo goed, wat ik met de liedje moet. Het is helemaal niet slecht, maar er mag wat meer peper en zout op. **

Bosnië & Herzegovina: Deze inzending groeit iedere luisterbeurt. Het is een typische balkaninzending. Leuk maar geen hoogvlieger. **

Cyprus: Heerlijk rocknummer die me doet denken aan Europe (mss omdat er Zweden aan meewerkten ) en The Killers. Dit wordt een songfestival klassieker ten huize Cerclezot ****

Tsjechië: Wat ik al bij Azerbeidzjan schreef, geldt ook voor Tsjechië. Niet slecht, maar als er 3 zo'n nummers voorbij passeren lig ik gegarandeerd in slaap. **

Oostenrijk: Dit jaar is Oostenrijk een van mijn guilty pleasures. Stiekem vind ik dit best een leuk nummer (wat zeg je nu Cerclezot). Ik loop het soms tijdens de dag plots te neuriën of te zingen. ***

En zo zijn we weer volledig mee. Sorry voor de vertraging maar tijdens de week is het veel te druk.

12. Oostenrijk: Zoe - Loin 'dici

Ik weet het altijd nooit zo met Oostenrijk. Conchita en Rise Like a Phoenix vond ik twee jaar geleden erg tof, maar dat was dan ook de enige keer sinds hun terugkeer in 2011 dat ik lied, artiest en optreden allemaal vond kloppen. Natuurlijk heeft de hele hype rondom Conchita 'de vrouw met baard' zeker bijgedragen aan de winst, maar ik vond haar in ieder geval een prima winnaar. De andere jaren deed Oostenrijk het een stuk minder goed, ondanks dat ze zelden echt het slechtste nummer hadden. Vorig jaar vond ik het nummer zelfs erg tof, maar toch 0 punten in de finale. Wat mij betreft was dat niet helemaal terecht, maar echt verrast was ik ook weer niet. Er is toch altijd iets met de Oostenrijkse inzendingen waardoor ik ze ga vergeten; er 'mist' altijd iets waardoor het niet overkomt.

Dit jaar vind ik het nummer opnieuw best wel aardig. Het hielp al mee dat dit nummer als een van de eerdere bekend werd gemaakt toen er naar mijn smaak alleen nog maar slechte nummers en niemendalletjes bekend waren. Het was het eerste nummer dat ik wel leuk genoeg vond om meerdere keren te luisteren. Het nummer zelf, de act en de clip stralen allemaal iets 'schattig kitcherigs' uit dat ik op een bepaalde manier eigenlijk best leuk en charmant vind.

Nu inmiddels alle landen bekend zijn is Oostenrijk erg weggezakt in mijn lijst en ik moet ook zeggen dat het inmiddels wat bij me is gaan vervelen. Toch vind ik het nog wel zijn charme hebben en van mij mag het naar de finale. Helaas zie ik het Oostenrijk wederom niet zo erg goed doen. In de polls doen ze het nog niet eens zo slecht met in ieder geval een finaleplek, maar het zou me verbazen als dit nummer zich weet te kwalificeren met zoveel concurrentie. Opnieuw lijkt er 'iets' te missen in het hele totaalpakket waar ik mijn vinger niet precies op kan leggen en ik heb het idee dat dit weg gaat vallen tussen de massa. Van mij mag het wel de finale halen, maar ik denk toch dat het kneuterige en kitscherige van de inzending de kijkers niet aan zal spreken en dat we hier met een zekere non-qualifier te maken hebben.

1. Italië
2. Kroatië
3. Nederland
4. Frankrijk
5. Hongarije
6. Bosnië & Herzegovina
7. Cyprus
8. Duitsland
9. Zweden
10. Oostenrijk
11. Spanje
12. Rusland
13. Verenigd Koninkrijk
14. Tsjechië
15. Finland
16. Moldavië
17. Azerbeidzjan
18. Griekenland
19. Armenië
20. San Marino

buizen
12. Oostenrijk: Zoë – L’oin d’ici

Het lijkt net of Zoë in de clip met een uitgerolde toiletrol in de weer is, maar het is waarschijnlijk toch gewoon een reep stof van haar jurk.
Het liedje is best vrolijk maar ook wat 'dunnetjes'.
Er valt eigenlijk weinig meer over te zeggen.

Oostenrijk was gisteren nummer 14, maar 12e in de volgorde, vandaar de verwarring. Estland is 13e maar zet ik nog even als 15e. Azerbeidzjan en Bosnië zijn ook al langsgekomen. Vanaf de tweede halve finale kan de daadwerkelijke volgorde van de halve finale worden aangehouden.

15. Estland: Jüri Pootsmann – Play

Estland doet sinds 1994 mee en won 1 keer in 2001 met het nummer Everybody. De resultaten waren verder nogal wisselend. Sahlene deed het in 2002 erg goed met haar Runaway (derde) en ook vorig jaar liep het niet slecht af met een 7e plaats. Kuula van Ott Lepland uit 2012 vond ik persoonlijk ook wel sterk. Dat nummer eindigde als zesde.

En nu mag Jüri Pootsmann het doen. Een beetje een filmsoundtrack-achtig nummer, of wil dat zijn of zo. Donkere stem, gedragen nummer en dan een wat jazzy inslag. Als studioversie best goed te doen.
De officiële clip is een live-versie en dan hoor je al dat dit wel eens erg fout kan gaan met een beetje pech, want toonvast is het niet en soms echt op het randje.
Typisch zo'n nummer die ik als studio-versie wel waardeer, maar die straks helemaal onderuit kan gaan. Of toch niet.......

In dat geval is het best een aangename inzending, maar ik voorspel dat het nog moeite zal hebben om de finale te halen en mocht het dat doen dan zal het ergens onderaan eindigen. Dan mogen de polls en bookmakers hem momenteel nog zo goed gezind zijn.

Voor mij voordeel van de twijfel niet gebaseerd op de live uitvoering.

1. Nederland
2. Rusland
3. Frankrijk
4. Cyprus
5. Verenigd Koninkrijk
6. Kroatië
7. Hongarije
8. Duitsland
9. Zweden
10. Italië

11. Estland
12. Finland
13. Spanje
14. Bosnië en Herzegovina
15. Tsjechië
16. Armenië
17. Griekenland
18. Oostenrijk
19. Azerbeidzjan
20. Moldavië

21. San Marino

Mijn lijst:
1 Rusland *****
2 Nederland *****
3 Frankrijk ****
4 Estland ****
5 Cyprus ****
6 Verenigd Koninkrijk ****
7 Hongarije ***
8 Zweden ***
9 Italië ***
10 Oostenrijk ***
11 Bosnië & Herzegovina **
12 Duitsland **
13 Moldavië **
14 Kroatië **
15 Finland **
16 Tsjechië **
17 Azerbeidzjan **
18 Armenië *
19 Griekenland *
20 San Marino *
21 Spanje *

Estland is zo'n land waar ik ook een zwak voor heb op het songfestival. Het begon al in 1996 (mijn eerste songfestival) toen Estland werd vertegenwordigd door Maarja-Liis Llus & Ivo Linna met het nummer Kaeleke Hääl (het geluid van een halsketting volgens wikipedia).
Een jaar later in 1997 deed dezelfde Maarja-Liis Llus nogmaals mee, met wederom een prachtig nummer. Ook Koit Toome in 1998, Ines in 2000, Sahlene in 2002 waren prima inzendingen. In 2001 won Estland het songfestival, maar dat vond ik net een mindere bijdrage. Toen kwamen er bij Estland heel wat magere jaren tot ze in 2012 plots kwamen met Ott Lepland en Kuula. Misschien wel mijn favoriete Estse inzending ooit. Ests klinkt ook zo mooi, jammer dat het niet in avondschool te leren valt. Vorig jaar hadden ze ook een prachtige inzending.

En dat brengt ons dan bij Jüri Pootsmann en zijn play. Een nummer die inderdaad zoals aERodynamIC beschreef als een filmsoundtrackachtig nummer. Wederom staat Estland bij mijn favorieten dit jaar. Niet dat we hier de winnaar van het songfestival hebben (dat denk ik toch niet). Maar de man heeft een stem die me fascineert en aantrekt. ****

15. Estland: Jüri Pootsmann - Play

Estland is misschien wel een van mij favoriete landen op het Songfestival. Niet dat ze elk jaar tot mijn favorieten behoren, maar ik waardeer het wel dat ze vaak iets nieuws en alternatiefs proberen. Hun inzendingen zijn vaak verrassend en treden een beetje buiten het boekje. Mijn favoriete Estse inzending is Urban Symphony met Rändajad in 2009. Ook Kuula uit 2012 en Goodbye to Yesterday vorig jaar vond ik heel sterke inzendingen.

Over de inzending van dit jaar kan ik erg kort zijn, want ik heb er heel weinig over te vertellen. Opnieuw waardeer ik het feit dat dit een wat alternatiever nummer is dat niet zo met de meute meeholt. Ook hoor ik zeker dat het nummer kwalitatief goed in elkaar zit.
Verder? Ehm, tja, ik weet het niet. Dit is echt een nummer waar ik totaal geen uitgesproken mening over heb. Ik vind het wel aardig, maar het doet me ook echt helemaal niets. Het nummer laat op de een of andere manier totaal geen indruk achter. Zelfs wanneer ik het luister heb ik moeite om geboeid te blijven tot het eind. Ik heb er gewoon niet echt iets over te zeggen. Ik zou het niet erg vinden als het de finale haalt, maar het zou me ook volledig koud laten als dit niet gebeurt.

1. Italië
2. Kroatië
3. Nederland
4. Frankrijk
5. Hongarije
6. Bosnië & Herzegovina
7. Cyprus
8. Duitsland
9. Zweden
10. Oostenrijk
11. Spanje
12. Rusland
13. Verenigd Koninkrijk
14. Estland
15. Tsjechië
16. Finland
17. Moldavië
18. Azerbeidzjan
19. Griekenland
20. Armenië
21. San Marino

buizen
15. Estland: Jüri Pootsmann - Play

Expres heb ik geprobeerd geen letter te lezen van wat Aerodynamic had geschreven, meteen de Youtubeclip aangeklikt om het liedje onbevangen over me heen te laten komen.
Waar de eerste tonen me meteen tegen de borst stuitten wordt het liedje gaandeweg toch wel toegankelijker. Draagt ie nou een pilotenpak of een kapiteinspak ofzoiets? De clip straalt wel iets luxe uit, een cruiseshipoptreden ofzo.

Het is zeker niet een van de slechtste liedjes maar toch.. .. ook weer zo 'ongrijpbaar'. Goed, vrolijk en uptempo geserveerd maar het gaat het ene oor in en het andere oor weer uit.

Het niveau van de (meeste) liedjes is dit jaar (tot nu toe) bedenkelijk.
Maar de spanning is er niet minder om straks!
Ik hoop op ook nog flink wat spektakel (lees: ook geroddel over) aangaande de podiumpresentaties (en kleding-/outfitkeuzes).

(afbeelding)

1. Nederland
2. Frankrijk
3. Rusland
4. Duitsland
5. Spanje
6. Griekenland
7. Bosnië & Herzegovina
8. Verenigd Koninkrijk
9. Zweden
10. Italië
11. Kroatië
12. Estland
13. Cyprus
14. Moldavië
15. Armenië
16. Hongarije
17. Tsjechie
18 Finland
19. Oostenrijk
20. San Marino
21. Azerbeidzjan

buizen schreef:
Het niveau van de (meeste) liedjes is dit jaar (tot nu toe) bedenkelijk.

Dat lees ik vaker, maar eigenlijk hoor je dat elk jaar wel weer. Ik denk dat het op zich nog wel meevalt dit jaar. Het probleem zit hem meer in het feit dat er geen uitsproken winnaars tussen zitten, geen nummers ook die echt iets hebben of anderzijds opvallen. Het is allemaal erg veilig binnen de lijnen en er zijn ook geen enorme missers of rare toestanden.

Maakt het inderdaad wel spannender allemaal alhoewel.

Het klopt wel inderdaad dat je dat bijna elk jaar wel hoort dat het een minder jaar is. Toch vind ik dit jaar ook echt veel minder dan anders. Vorig jaar is misschien wel mijn favoriete editie sinds dat ik het ben gaan kijken (2003) en in eerste instantie dacht ik ook dat ik dit jaar tegen vond vallen vanwege het contrast met vorig jaar.
Er zijn echt wel een aantal goede nummers dit jaar en maar heel weinig troep, maar het grootste gedeelte is allemaal 'wel aardig' en meer ook niet. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn topfavorieten van dit jaar vorig jaar misschien niet eens mijn top 10 hadden gehaald.

Dat heb ik ook dit jaar: allemaal wel aardig. Ik heb jaren waar ik echt favorieten heb en ook guilty pleasures. Dit jaar eigenlijk geen eentje (nee zelfs mijn uiteindelijke nummer 1 niet echt).
Een wat saai jaar dus. Maar slecht niet als in troep, want dat zit er niet echt bij.

Het is inderdaad een jaar waarin er weinig of geen hoogvliegers, maar ook weinig (voor mij eigenlijk enkel Oekraïne) waar ik echt niet naar kan luisteren. Maar dat maakt het songfestival dit jaar mss eens spannend. Sinds 2009 heb ik alle winnaars juist voorspeld. Dit jaar twijfel ik echt over wie het songfestival gaat winnen.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:09 uur

geplaatst: vandaag om 03:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.