Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival
zoeken in:
0
geplaatst: 14 mei 2018, 00:17 uur
Onweerwolf schreef:
Het punt is dat 'kermisact' geen kwaliteit uitsluit. Dat is nou precies wat er vervelend is aan het geleuter van mensen zoals Waylon en Die Portugees; die suggestie dat zij 'beter' zouden zijn dan anderen omdat ze muziek maken in een klassiekere stijl en geen opmerkelijke act hebben.
Het punt is dat 'kermisact' geen kwaliteit uitsluit. Dat is nou precies wat er vervelend is aan het geleuter van mensen zoals Waylon en Die Portugees; die suggestie dat zij 'beter' zouden zijn dan anderen omdat ze muziek maken in een klassiekere stijl en geen opmerkelijke act hebben.
Precies! En die Portugees blijft bij zijn performance ook steken in dezelfde gebaartjes. Na 1000 keer zingen van het nummer moeten wij nog steeds geloven dat die emotie doorleefd zou zijn. Dat soort van emo-performance is voor mij een kermisattractie. Vorig jaar was ik nog even onder de indruk van die Portugese overwinning, maar het nummer is voor mij totaal geen blijver. En die zure minachting voor zgn minder hoogstaande muziek is stuitend.
1
geplaatst: 14 mei 2018, 08:54 uur
Onweerwolf schreef:
Waylon moest inderdaad niets weten van een opmerkelijke act, dat hebben we gezien...(quote)
Maar het is verder niet puur omdat je country/rock voorschotelt, je automatisch in de top 10 verdient te komen. Zoiets maak ik toch echt op uit zijn woorden. Maar sowieso: bekijk de winnaars van de afgelopen 10 jaar en je ziet dat zowel qua muziekstijl als qua aankleding de nummers alle kanten op vliegen en dat ondanks alles echt ieder land gewoon kan winnen. Het geheim achter het songfestival winnen? Ik heb het nog niet kunnen ontrafelen, maar het is niet gewoon een oubollig cowboynummer spelen of simpelweg 'iets anders' doen.
0
ohmusica
geplaatst: 14 mei 2018, 09:33 uur
Kritiek op elkaar is uit den boze, maar er is ook een wedstrijd waarin men elkaars concurrent is en toeters en bellen soms een uitkomst bieden voor aandacht en succes. 'Camp' wil men ook niet meer, die trend is een beetje over, het gaat nu vaker om een echt verhaal en geen parodie.
Je zou ook meer prijzen kunnen instellen. Juryprijs, beste performance, publieksprijs. Voor een meerdaags festival zou dit wel kunnen. Het blijft een festival met veel muzikale kanten en invalshoeken, in zowel muziekstijl als performance als ook in kwaliteit. Breng dit dan ook tot uitdrukking en waardering.
Je zou ook meer prijzen kunnen instellen. Juryprijs, beste performance, publieksprijs. Voor een meerdaags festival zou dit wel kunnen. Het blijft een festival met veel muzikale kanten en invalshoeken, in zowel muziekstijl als performance als ook in kwaliteit. Breng dit dan ook tot uitdrukking en waardering.
1
Onweerwolf
geplaatst: 14 mei 2018, 11:11 uur
Nee, geen driehonderd onzin prijzen graag. Gewoon 1 winnaar. Het huidige concept is prima.
1
geplaatst: 14 mei 2018, 11:51 uur
Onweerwolf schreef:
Nee, geen driehonderd onzin prijzen graag. Gewoon 1 winnaar. Het huidige concept is prima.
Wel er is ook een Barbara Dex award

Maar teveel prijzen dat zorgt voor nog meer discussies. Oostenrijk was de winnaar van de jury, Israel die van het publiek en ook algemene winnaar.
En ja een succesformule om eurosong te winnen is er niet zoals jasper1991 al heeft aangegeven. Als die er wel zou zijn dan zou iedereen plots hetzelfde gaan doen en een saaie bedoening worden en komen we volgens mij weer in het straatje van de vriendjespolitiek van de buurlanden. Dat is het mooie diversiteit en het evolueert of in bepaalde gevallen kiest men voor iets klassiekers als het genoeg indruk kan maken.
En tja die zangers die dan vinden dat zij de enige echte muziek maken zijn volgens mij blijven steken in de Middeleeuwen waar de enige vorm van muziek de troubadours/barden/minnestrelen waren. Dat is zo een mentaliteit van het is onze muziek of niets en eenieder die er anders over denkt is een barbaar. Ik zou het eerder willen omdraaien en hun honger naar vroeger was alles beter en de goede ouwe tijd eerder bestempelen als oppervlakkigheid en egotripperij.
Misschien moet ik het eens proberen om eens wat echt oude edities van eurosong te bekijken, van jaren 80 of zo als ik ze kan vinden...
1
geplaatst: 14 mei 2018, 14:47 uur
Ik vind Waylon trouwens geen slechte verliezer.
Zijn instelling was om te scoren, heb je die instelling niet, dan moet je niet mee doen.
Zijn instelling was om te scoren, heb je die instelling niet, dan moet je niet mee doen.
0
geplaatst: 14 mei 2018, 15:32 uur
Onweerwolf schreef:
+1
0
geplaatst: 14 mei 2018, 18:04 uur
Dat bericht dat Waylon elke vier jaar namens Nederland naar het songfestival mag, zou dat echt waar zijn? Zover ik zie is Waylon zelf de enige bron, dus ik heb mijn twijfels.
0
geplaatst: 14 mei 2018, 19:37 uur
Poek schreef:
Dat bericht dat Waylon elke vier jaar namens Nederland naar het songfestival mag, zou dat echt waar zijn? Zover ik zie is Waylon zelf de enige bron, dus ik heb mijn twijfels.
Hij heeft zelf gezegd dat hij er graag een traditie van wil maken om elke vier jaar te gaan, maar dat is puur iets wat hij zelf heeft gezegd te willen (en of hij serieus is weten we ook niet). Of de selectiecommissie dat ook echt zo gaat doen is uiteraard iets anders; dat kan Waylon niet zelf bepalen.
Van mij persoonlijk hoeft hij ook echt niet meer te gaan nu. Hij heeft genoeg kansen gehad en ook al vind ik hem een prima zanger en Outlaw in Em een goed lied; nog een keer is me echt teveel van het goede.
0
geplaatst: 14 mei 2018, 19:59 uur
Vanaf morgen ga ik weer verder met alledaagse muziek luisteren, maar vandaag zit ik nog even in Songfestival-nageniet-modus.
Ik ga de twee meest indringende performances die ik afgelopen week heb gezien nog eens terugkijken. De halve finales van Kroatië en Letland. Ik begrijp nog steeds niet goed waarom ze de finale niet hebben gehaald, maar ik blijf deze liedjes hoe dan ook nog wel een paar jaar onthouden.
Ik ga de twee meest indringende performances die ik afgelopen week heb gezien nog eens terugkijken. De halve finales van Kroatië en Letland. Ik begrijp nog steeds niet goed waarom ze de finale niet hebben gehaald, maar ik blijf deze liedjes hoe dan ook nog wel een paar jaar onthouden.
0
geplaatst: 14 mei 2018, 20:57 uur
Ik ken het gevoel, stoepkrijt. Mijn favoriete inzendingen ooit zijn Still in Love With You van Electro Velvet (2015) en On Again, Off Again van Julie & Ludwig (2003).
0
geplaatst: 15 mei 2018, 00:11 uur
Cyprus staat hier inmiddels al een paar dagen op repeat hoor! Heerlijk nummer zo met dit warme weer!
0
geplaatst: 15 mei 2018, 08:06 uur
jasper1991 schreef:
Ik ken het gevoel, stoepkrijt. Mijn favoriete inzendingen ooit zijn Still in Love With You van Electro Velvet (2015) en On Again, Off Again van Julie & Ludwig (2003).
Die laatste ken ik niet, maar Electro Velvet heeft in ieder geval nog de finale gehaald. Ik ken het gevoel, stoepkrijt. Mijn favoriete inzendingen ooit zijn Still in Love With You van Electro Velvet (2015) en On Again, Off Again van Julie & Ludwig (2003).

Crazy en Funny Girl zijn trouwens niet per se favorieten van me, het waren vooral de live-uitvoeringen die indruk maakten.
In de categorie 'favorieten die de finale niet hebben gehaald' heb ik één overduidelijke nummer 1: The Last of Our Kind van Rykka, de Zwitserse inzending uit 2016. Die werd zelfs laatste in haar halve finale, dat verergert het trauma nog eens...
0
geplaatst: 15 mei 2018, 11:39 uur
Ik ben alvast van plan om de vorige finales vanaf 1956 beginnen te bekijken, lijkt me leuk om zo de evolutie eens te kunnen zien. Youtube heeft heel veel, vaak zelfs de volledige show in 1 video. Soms zelfs video's met stemmenverloop al vraag ik me af waarom iemand dat zou willen terugzien, tergend traag allemaal (zeker die oude waar elk punt nog werd gezegd en herhaald).
0
Onweerwolf
geplaatst: 15 mei 2018, 11:56 uur
Haha, ik heb heel veel oude stemmingen herkeken door de jaren heen. Hoe trager hoe beter. 

0
geplaatst: 15 mei 2018, 12:03 uur
Onweerwolf schreef:
Haha, ik heb heel veel oude stemmingen herkeken door de jaren heen. Hoe trager hoe beter.
Maar wat is er nu leuk aan als je de einduitslag kent?

1
Onweerwolf
geplaatst: 15 mei 2018, 12:10 uur
Tsja, hoe moet je uitleggen waarom je iets leuk vindt.
Ik vind het gewoon vermakelijk om zo iets te zien. Het concept is geniaal. Zo geniaal dat ik het zelf inmiddels ook al 5 jaar gebruik om de finale van mijn eigen topic vorm te geven. En ik vind het jammer dat niet meer alle stemmen worden voorgelezen zoals dat vroeger gebeurde want nu is er bijna geen tijd meer om het te verwerken en opmerkelijke dingen er uit te halen.
0
geplaatst: 15 mei 2018, 12:25 uur
Onweerwolf schreef:
Ik vind het gewoon vermakelijk om zo iets te zien. Het concept is geniaal. Zo geniaal dat ik het zelf inmiddels ook al 5 jaar gebruik om de finale van mijn eigen topic vorm te geven. En ik vind het jammer dat niet meer alle stemmen worden voorgelezen zoals dat vroeger gebeurde want nu is er bijna geen tijd meer om het te verwerken en opmerkelijke dingen er uit te halen.
(quote)
Ik vind het gewoon vermakelijk om zo iets te zien. Het concept is geniaal. Zo geniaal dat ik het zelf inmiddels ook al 5 jaar gebruik om de finale van mijn eigen topic vorm te geven. En ik vind het jammer dat niet meer alle stemmen worden voorgelezen zoals dat vroeger gebeurde want nu is er bijna geen tijd meer om het te verwerken en opmerkelijke dingen er uit te halen. Interessant over welk topic spreken we dan? Ik ben nogal een leek hier. Op MoMe organiseer ik wel eens KO's en filmchallenges maar hoe dat hier aan toe gaat geen idee.
Ik vond het als kind wel interessant zo om dan zo te horen Belgium 1 point, la Belgique 1 point etc. De reacties van de kandidaten en ook de felicitaties voor de show die waren er toen ook al en natuurlijk de reacties van lokale commentatoren als de stemming niet zo naar hun zin verliep (België kreeg wel vaker de rode lantaarn en mist wel geregeld de finale sinds de invoering van de halve finales)

4
Onweerwolf
geplaatst: 15 mei 2018, 12:39 uur
alexspyforever schreef:
Interessant over welk topic spreken we dan? Ik ben nogal een leek hier. Op MoMe organiseer ik wel eens KO's en filmchallenges maar hoe dat hier aan toe gaat geen idee.
Interessant over welk topic spreken we dan? Ik ben nogal een leek hier. Op MoMe organiseer ik wel eens KO's en filmchallenges maar hoe dat hier aan toe gaat geen idee.
Ik organiseer De Witte Trui. Een ladder topic waarin we jaarlijks de top 400 beste nummers van de afgelopen 10 jaren rangschikken. In de finale blijven 24 nummers staan die iedere deelnemer via PM in een top 12 rangschikt en die lijstjes worden door mij op de finale dag bekend gemaakt in ESC stijl.
Onder deze link vind je de eerste post van de finaledag van 2017.
Muziek >> Muziekgames >> De Witte Trui [Editie 2017]
Voor een uitgebreidere omschrijving van De Witte Trui kun je de beginpost(s) lezen.
1
geplaatst: 15 mei 2018, 22:11 uur
Onweerwolf schreef:
Ik ben dus niet de enige die dat doet

1
geplaatst: 18 mei 2018, 00:33 uur
1
geplaatst: 18 mei 2018, 07:20 uur
6 dagen na het Songfestival en ik heb nog steeds dat irritante nummer van Alexander Rybak in m'n hoofd ?.
1
geplaatst: 18 mei 2018, 16:39 uur
NewYorkCityLight schreef:
6 dagen na het Songfestival en ik heb nog steeds dat irritante nummer van Alexander Rybak in m'n hoofd ?.
Ik heb dat met die van Denemarken.

1
Onweerwolf
geplaatst: 20 mei 2018, 17:38 uur
Gaaf!
Ik vond de inzending van Moldavië in het begin totaal niet bijzonder maar door deze superleuke act is het nummer uiteindelijk flink in mijn aanzien gestegen.
0
geplaatst: 20 mei 2018, 18:09 uur
Cerclezot schreef:
Macedonië heeft de Barbara Dexaward gewonnen.
Macedonië heeft de Barbara Dexaward gewonnen.
En terecht. Zelf heb ik ook op Macedonië gestemd.
0
geplaatst: 25 mei 2018, 17:26 uur
Nou, dit gaat nog wat worden zo. Gaat Nederland wederom de organisatie van Israël overnemen straks? 
https://www.ad.nl/show/landen-dreigen-met-boycot-songfestival~a40f7890/

https://www.ad.nl/show/landen-dreigen-met-boycot-songfestival~a40f7890/
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.