MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
Nederland 21e in de halve finale:

Uitslag voorronde ESF 10 mei:
01 Servië: Marija Šerifović – Molitva 298
02 Hongarije: Magdi Rüzsa - Unsubstantial Blues 224
03 Turkije: Kenan Doğulu -Shake It Up Shekerim 197
04 Wit-Rusland: Koldun - Work your magic 176
05 Letland: Bonaparti.lv - Questa notte 168
06 Bulgarije: Elitsa & Stoyan - Water 146
07 Slovenië: Alenka Gotar - Cvet z Juga 140
08 Georgië: Sopho - Visionary Dream 123
09 VJR Macedonië: Karolina Goceva - Mojot svet 97
10 Moldavië: Natalia Barbu - Fight 91
11 Portugal: Sabrina - Dança Conmigo (Vem Ser Feliz) 88
12 Andorra: Anonymous - Salvem al món 80
13 IJsland Eiríkur Hauksson - Valentine lost 77
14 Polen: The Jet Set- Time to party 75
15 Cyprus: Evridiki - Comme ci comme ça 65
16 Kroatië: Dragonfly feat. Dado Topić - Vjerujem u ljubav 54
17 Albanië: Aida & Frederik Ndoci - Hear my plea 49
18 Noorwegen: Guri Schanke- Ven a bailar conmigo 48
19 Denemarken: DQ - Drama queen 45
20 Zwitserland: DJ Bobo - Vampires are alive 40
21 Nederland: Edsilia Rombley - On top of the world 38
22 Montenegro: Stevan Faddy - Ajde kroči 33
23 Estland: Gerli Padar - Partners in Crime 33
24 Israël: Teapacks - Push the button 17
25 Malta: Olivia Lewis- Vertigo 15
26 België: The KMG's - Love power! 14
27 Oostenrijk: Eric - Get a life - Get alive 4
28 Tsjechië: Kabat - Malá dáma 1

En dan de finale zelf: na alle nummers gehoord te hebben gokte ik op Slovenië (15), Hongarije (9), Georgië (12), Zweden (18), Letland (21), Duitsland (19), Servië (1), Oekraïne (2), Bulgarije (5) en Turkije (4) in de top 10.
Een score van 5/10. Matig dus.
Mijn voorspelde top 5 na alle nummers week niet veel af van een eerdere voorspelling: 1. Servië 2. Zweden 3. Oekraïne 4. Turkije en 5. Hongarije. Ik zat er met Zweden dus finaal naast dit jaar.
De 12 punten van Nederland voor Turkije zag je al ruim van tevoren aankomen en dat gold uiteraard voor zo'n beetje alle 12 punten dit jaar.
Jammer dat Ierland zo tegenviel: wat was daar aan de hand?????

Mijn persoonlijke punten gingen naar:

12 Servië
10 Zweden
08 Georgië
07 Hongarije
06 Bulgarije
05 Roemenië
04 Duitsland
03 Finland
02 Rusland
01 Litouwen

En voor de liefhebbers de echte uitslag:

01 Servië: Marija Šerifović – Molitva 268
02 Oekraïne: Verka Serduchka - Dancing Lasha Tumbai 235
03 Rusland: Serebro - Song #1 207
04 Turkije: Kenan Doğulu -Shake It Up Shekerim 163
05 Bulgarije: Elitsa & Stoyan - Water 157
06 Wit-Rusland: Koldun - Work your magic 145
07 Griekenland: Sarbel - Yassou Maria 139
08 Armenië: Hayko - Anytime you need 138
09 Hongarije: Magdi Rüzsa - Unsubstantial Blues 128
10 Moldavië: Natalia Barbu - Fight 109
11 Bosnië-Herzegovina: Marija Sestic - Rijeka bez imena 106
12 Georgië: Sopho - Visionary Dream 97
13 Roemenië: Todomondo - Liubi, Liubi, I Love You 84
14 VJR Macedonië: Karolina Goceva - Mojot svet 73
15 Slovenië: Alenka Gotar - Cvet z Juga 66
16 Letland: Bonaparti.lv - Questa notte 54
17 Finland: Hanna Pakarinen - Leave me alone 53
18 Zweden: The Ark - The worrying kind 51
19 Duitsland: Roger Cicero - Frauen regier'n die Welt 49
20 Spanje: d'Nash - I love you mi vida 43
21 Litouwen: 4 Fun - Love or Leave 28
22 Frankrijk: Les Fatals Picards - L'amour à la française 19
23 Groot-Brittanië:: Scooch - Flying the flag for you 19
24 Ierland: Dervish- They can't stop the spring 5

ik vind dat een land die naar Frans Bouer, Andre Hazes en Jan Smith luistert het recht niet heeft om het songfestival af te kraken...nederland is een smakeloze land, zonder echt talent (nederland zou het songfestival nooooit zo kunnen organiseren als finland)
bovendien stuurt oost-europa meestal het beste dat ze hebben...dat kan je niet over nl zeggen

Servie voor het eerst mee gedaan en dan nog winnen, geweldige prestatie. Hoewel ik dat niet had verwacht na het luisteren van molitva voor de eerste keer. maar goed, mijn persoonlijke top5

1: Moldavie
2: IJsland
3: Servie
4: Oekraine
5: Bulgarije

Ik vind het wel leuk dat mijn landgenoten hebben gewonnen, maar tog had ik liever moldavie of ijsland omdat ik die twee tog wel stukke beter vind. Teleurstellend is dat Nederland niet ver gekomen is net als IJsland, die naar mijn mening leuke nummertjes zijn en die het wel verdienen om naar de finale te gaan.

volgend jaar beter voor Nederland en alle andere landen die de top willen halen.

Gisteren heeft West-Europa zijn doodsteek gekregen op het songfestival. Geen enkel West-Europees land in de top 10. En zou Hongarije (kippenvel) of Georgië nu nog gewonnen hebben ik zou het nog begrijpen, want dat was samen met Zweden de enige hoogtepunten van de avond. Ik vond de halve finale eigenlijk veel beter dan de finale (en dat wil wat zeggen). Ik kwam zelfs niet aan een top 10 (met veel moeite wist ik toch 6 nummers nog redelijk goed te vinden)

Die Oost-Europese overheersing kunnen we best stoppen, want wie financiert het grootste deel van het ESF? (De landen staan waarschijnlijk niet in de juiste volgorde)
1 Verenigd Koninkrijk
2 Frankrijk
3 Duitsland
4 Spanje
5 Nederland

Als deze landen nu eens de geldkraan dichtdraaien dan hebben deze Oost-Europese landen direct gedaan met elkaar punten geven.
PS. Dank u wel Nederland voor de 2 punten voor België en dank u Georgië voor de 12 punten.

kArIzMa_TuRk
Hoe kan Servië nou winnen? Ik vond het echt niet goed!

De landen van wie ik het goed vond op een rij:

Griekenland!
Finland!
Turkije! (heeft niets met chauvinisme te maken!)
en vond Engeland ook best goed!

Een terechte overwinning van Servië (al was Hongarije nog beter).
Er zaten echter een paar vreemde dingen in die uitslag, zoals Ukraine die onterecht hoog staat, evenals het niemendalletje van Turkije dat het moest hebben van borsten- en billendwerk gecombineerd met zwakke zangprestaties.
Door de overvloed aan rock is dat genre ook afgestraft en heeft enkel Moldavië zich staande weten te houden (wat ik zeer verdiend vind) al is het jammer dat Hanna Pakarinen erg laag geklasseerd staat, terwijl het gastland andere jaren goed voorzien wordt van punten.

De komende dagen zal in het "westen" wel weer heel wat gemopper en gevloek de kop op steken omdat het "oosten" zo nadrukkelijk aanwezig was.
Toch vreemd dat er zo geklaagd wordt terwijl je aan de punten duidelijk kon zien dat ook "west" voor "oost" koos, en terecht, want hun nummers waren eenmaal stukken beter dan die prullen van oa. Portugal, Noorwegen, Groot-Brittanië.

titan (crew)
NoMusicNoLife schreef:
Toch vreemd dat er zo geklaagd wordt terwijl je aan de punten duidelijk kon zien dat ook "west" voor "oost" koos, en terecht, want hun nummers waren eenmaal stukken beter dan die prullen van oa. Portugal, Noorwegen, Groot-Brittanië.

In West-Europa kiezen de mensen voor het beste liedje en in Oost-Europa voor het buurland. Zo komt het dat Oost-Europa het songfestival domineert. Had het maar met kwaliteit te maken, dan kon ik er nog wel vrede mee hebben.

titan (crew)
Marki_san schreef:
ik vind dat een land die naar Frans Bouer, Andre Hazes en Jan Smith luistert het recht niet heeft om het songfestival af te kraken...nederland is een smakeloze land, zonder echt talent (nederland zou het songfestival nooooit zo kunnen organiseren als finland)
bovendien stuurt oost-europa meestal het beste dat ze hebben...dat kan je niet over nl zeggen

Zo kun je elk land wel afkraken, want elk land heeft zijn eigen Frans Bauer. Edsilia is (vocaaltechnisch) één van de allerbeste zangeressen die we in Nederland hebben, dus je kunt moeilijk zeggen dat wij ook niet het beste sturen. Vond je de zangeres van Bulgarije dan een vocaal hoogstandje?

titan (crew)
Ik pretendeer niet dat het DE oplossing is, maar het festival zal er m.i. beter van worden met de volgende regels:

- Op het winnend land van vorig jaar na is geen enkel ander land automatisch verzekerd van een plek in de finale een jaar later.

- Twee halve finales o.b.v. loting.

- Van elke halve finale gaan de beste 12 naar de finale.

- Je kan alleen op de halve finale stemmen waarin jouw land meedoet.

- Bij de finale mogen alleen landen stemmen die in de finale staan.

Met deze regels wordt het nepotisme een flink stuk beperkt en kan er geen enkel blok zo overheersend meer zijn zoals het oostblokblok dat nu is.

Wie stemt er nu eigenlijk? De kijkers of een jury?

Leuk dat Finland nog met lokale trots Apocalyptica aan kwam zetten. Zoiets zou Nederland nooit durven. Hoogtepunt van de avond .

kArIzMa_TuRk
NoMusicNoLife schreef:
het niemendalletje van Turkije dat het moest hebben van borsten- en billendwerk gecombineerd met zwakke zangprestaties.
Hater!

Nummer van Turkije was de beste, boeiende, vermakelijke nummer van het hele Songfestival! Punt uit.

Marki_san schreef:

Ach.... iemand die Paris Hilton in zijn top10 heeft staan zou uberhoudt geen recht van spreken moeten hebben

*Laura*
herman schreef:
Wie stemt er nu eigenlijk? De kijkers of een jury?

De kijkers.

Status Seeker schreef:
Leuk dat Finland nog met lokale trots Apocalyptica aan kwam zetten. Zoiets zou Nederland nooit durven. Hoogtepunt van de avond .

Mee eens! Ik vond het prachtig! Snel eens wat beluisteren van die band.

Voorts vond ik Servië de terechte winnaar. Daarnaast was ik ook erg gecharmeerd van Zweden, Bulgarije, Georgië, Slovenië en Rusland. Ze kunnen lullen wat ze willen met termen als "Oostblok" festival maar die komen tenminste met goede muziek.

Joy4ever schreef:
(quote)

Mee eens! Ik vond het prachtig! Snel eens wat beluisteren van die band.

Ze zijn vooral bekend door hun Metallica covers. Fraaie covers, maar ik kan niet een heel album van ze uitzitten.

Amicus schreef:

Ach.... iemand die Paris Hilton in zijn top10 heeft staan zou uberhoudt geen recht van spreken moeten hebben

hahahahaha...daar zit iets in maar mijn punt was dat(de meeste) nederlanders het recht niet hebben om esc af te zeiken (alleen omdat we het de laatste jaren slecht doen) omdat ze zelf naar foute muziek luisteren...dus

kArIzMa_TuRk schreef:
Hater!

Nummer van Turkije was de beste, boeiende, vermakelijke nummer van het hele Songfestival! Punt uit.

Is dit niet wat té heftig?
Het gaat tenslotte maar over mijn mening over een liedje.
En ik haat geen enkel liedje/muzieksoort/groep, sommige weet ik wat minder te appreciëren dan anderen, maar om met woorden als hater te gaan gooien ...

Als je Turkije naast de nummers van Hongarije, Slovenië, Moldavië, ... zet, dan valt Turkije zowel qua tekst, zang als act aardig door de mand, maar wederom, dit is slechts een mening en wel die van mij.
De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat het een beter nummer is dan vorig jaar, maar nog zou ik Shake it up, Shekerim niet in de finale geplaatst hebben, daarvoor waren er nog veel mooiere nummers zoals het Maltese Vertigo, ...

En als ik nog even iets mag zeggen, het zou voor anderen leuker zijn moest je minder aanvallend reageren op posts. Het is echt niet leuk om te moeten lezen dat we haters of chauvinisten zijn, gewoon omdat onze mening niet die van jou weerspiegeld. En door zo te reageren maak je jezelf niet geliefder hier, integendeel, en dat is toch nergens voor nodig. Je gaat anderen niet van je gelijk kunnen overtuigen door met grote woorden te gooien, want smaak is koop en zeker zoiets als het songfestival, dat toch niets meer is dan 2 avonden vertier waar soms nog iets goeds uit voorkomt, verdient het toch niet om zo gewichtig over te doen.
No hard feelings hoor

kArIzMa_TuRk
^O^ u heeft helemaal gelijk! Maar ik reageer niet aanvallend, dat lijkt zo. Toen ik hater zei bedoelde ik dat als grap. Maar met het chauvinisme gedoe was ik heel eerlijk!
Dit schrijf je toch niet:
En Andorra en België hadden ook in de finale moeten staan.
i.p.v. dat kon je nou net zo goed 'Jammer dat Andorra en België niet in de finale konden staan' zeggen. Bijvoorbeeld. Moeten staan lijkt mij wat te chauvinistisch...

Maar u heeft wel gelijk

sq
Status Seeker schreef:
trots Apocalyptica ... Zoiets zou Nederland nooit durven.

Hierin zit mi de essentie waarom we met Nederland nooit meer scoren op het songfestival. Wij sturen Edsilia, die best wel goed kan zingen, ontzettend haar best doet en daarnaast een leuke meid is bovendien. Wij selecteren zo dus ongeveer op hetzelfde als de Idols Jury, en ik denk dat men daar in het grootste deel van Europa niet voor gaat.

Bovendien wordt veelal voorbijgegaan aan dat er ook nog een compositie moet liggen die wat voorstelt. 'on top of the world' was wat dat betreft niet bepaald een evergreen .

aslan (crew)
Georgië, Moldavië, zelfs Finland, maar vooral ook Duitsland verdienden beter...
het 'Oostblok' had iig de betere songs!

man, man, man... dit wordt elk jaar een grotere mop. Ik vond de muziek nooit echt goed maar dit gaat er over. De druppel is voor mij de vriendjespolitiek die hier meespeelt. Geen énkel west-europees land was aanwezig in de finale. Enkel satelietstaten van de USSR en balkanlanden of oostbloklanden. Dit is gewoon schandalig. Vaak had België een tof nummer maar geraakte gewoon niet op een betere plaats omdat alle nieuwe EU landen elkaar steunden. nederland kreeg enkel punten van Turkije (niet erg verwonderlijk natuurlijk) en België. Dit is gewoon schandalig en ik vind dat men dat systeem van eurovoting gewoon moet afschaffen en een onafhankelijke jury moet laten beslissen. Het feit dat belgie met urban trad een paar jaar geleden toch nog een tweede plaats kon bemachtigen was gewoon een toeval en omdat ze redelijk "etnische" (als ik dat zo mag noemen) muziek brachten.

...én de muziek is belachelijk slecht!

aslan (crew)
de vriendjespolitiek, oftewel de punten voor de buurlanden is helemaal niks nieuws... het is trouwens zolang ik me herinner nooit anders geweest: dat hoeven we die oosterse landen écht niet te verwijten! we zijn geen haar beter... en muzikaal staan ze momenteel ook wel sterker: hoewel het niet mijn dagelijkse muziek is, kijk en beoordeel ik graag mee met het eurovisiesongspelletje, en dit jaar mochten landen als moldavië, boznië-herz., macedonië, georgië, roemenië, bulgarije, slovenië... rustig in mijn persoonlijke top tien! en oekraïne!!

Verdiende winnaar , beste muziek heeft deze keer echt gewonnen .Pakkende song. Dat Duitsland als één van de favorieten werd genoemd is te gek voor woorden : irritante feestjazz. Wat Belgïe dit jaar zond werd verdiend voorlaatste De West Europese landen waren matig.

titan schreef:
In West-Europa kiezen de mensen voor het beste liedje en in Oost-Europa voor het buurland. Zo komt het dat Oost-Europa het songfestival domineert. Had het maar met kwaliteit te maken, dan kon ik er nog wel vrede mee hebben.
Dit klopt niet. Is het niet toeval dat zowel Belgie, Nederland alsook Duitsland de 12 punten aan Turkije toekennen? Net de drie landen met grootste aantal Turkse immigranten? Dit is trouwens geen kritiek maar een logische redenering. Heb er ook geen moeite mee, tenslotte moet iedereen die er iets aan wil doen maar de telefoon opnemen.

Verder heb ik er eigenlijk geen probleem mee dat de Oost-europese landen op elkaar stemmen. Tenslotte hebben buurlanden waarschijnlijk een eerder aan elkaar aangepaste muzieksmaak. Zeker in het oosten waar traditionele muziek vermoedelijk nog een sterkere impact heeft als in het westen. In de westelijke landen is de algemene muziek-smaak al een heel tijdje van de eurosong muziek afgeweken terwijl dat bij de nieuwe eurosong kandidaten blijkbaar nog niet het geval is. Probleem is natuurlijk dat de grote sponsor-landen (hieronder al genoemd) de kraan toedraaien mocht er hier niks aan veranderen. Of ze moeten alleen de landen die mee doen in de finale laten opdraaien voor de kosten...

Lennonlover schreef:
Het feit dat belgie met urban trad een paar jaar geleden toch nog een tweede plaats kon bemachtigen was gewoon een toeval en omdat ze redelijk "etnische" (als ik dat zo mag noemen) muziek brachten.

grovonion schreef:
Zeker in het oosten waar traditionele muziek vermoedelijk nog een sterkere impact heeft als in het westen. In de westelijke landen is de algemene muziek-smaak al een heel tijdje van de eurosong muziek afgeweken terwijl dat bij de nieuwe eurosong kandidaten blijkbaar nog niet het geval is.

Van toeval kun je hier dus niet spreken. Meer West-Europese landen moeten zich gaan aanpassen aan de Oost-Europese muziekcultuur willen ze een grote kans maken op het Songfestival. Belgie had dat in 2003 heel goed door en werd dan ook tweede met het ijzersterke nummer Salomi van Urban Trad. Hier had Belgie natuurlijk gewoon moeten winnen.

Maartenn (crew)
De vraag is alleen: willen wij nog een kans maken op zo'n commercieel uitgemolken evenement? Volmondig 'Nee' lijkt me daarop het enige juiste antwoord.

titan (crew)
grovonion schreef:

Verder heb ik er eigenlijk geen probleem mee dat de Oost-europese landen op elkaar stemmen. Tenslotte hebben buurlanden waarschijnlijk een eerder aan elkaar aangepaste muzieksmaak. Zeker in het oosten waar traditionele muziek vermoedelijk nog een sterkere impact heeft als in het westen.

Op zich kan ik het deels wel begrijpen dat buurlanden meer stemmen krijgen, vanwege cultuurovereenkomsten. Echter, dit jar was veel minder sprake van die typische balaknsound waar de Oost-Europese landen in voorgaande jaren allemaal mee kwamen.

Er is dus meer aan de hand en uit onderzoek is toen gebleken dat West-Europeanen (en dan hou ik de geemigreerde Turken even buiten beschouwing) vooral op hun favoriete liedje stemmen en Oost-Europeanen op hun buurlanden.

Ik heb net het nummer van Finland bekeken, maar miste toch echt Apocalyptica.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:18 uur

geplaatst: vandaag om 21:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.