Muziek / Algemeen / Ik zoek meer in de trant van...
zoeken in:
0
geplaatst: 19 april 2012, 23:14 uur
shadowboxer schreef:
dus, als iemand nog een band kent die iets met dezelfde geluiden doet, make me happy.
dus, als iemand nog een band kent die iets met dezelfde geluiden doet, make me happy.
Misschien vind je dit wat:
YouTube - X-Ray Spex - Identity
0
geplaatst: 20 april 2012, 00:31 uur
bennerd schreef:
Ik heb ook nog een vraag aan jullie, heren. Ik ben op zoek naar sobere, rustgevende platen die enkel bestaan uit zang en een akoestische gitaar.
Ik heb ook nog een vraag aan jullie, heren. Ik ben op zoek naar sobere, rustgevende platen die enkel bestaan uit zang en een akoestische gitaar.
Gaat het hierbij specifiek om een mannenstem of sta je open voor vrouwen?
In dat geval zou ik de eerste twee platen van Marissa Nadler en Diane Cluck - Oh Vanille aanraden. Qua mannenstem is het iets minder mijn gebied, maar Nick Drake - Pink Moon is wel een makkelijke eerste associatie, al is die wat aan de zwartgallige kant.
Verder natuurlijk dit nummer, maar daar heeft hij geen album vol van. Andere sterke aanrader is Iron & Wine - The Creek Drank the Cradle/Our Endless Numbered Days. De laatste twee schijven van Sojourner zijn ook mooi en in die richting. En aan de iets experimentelere kant is Six Organs of Admittance - Dark Noontide erg sterk
0
shadowboxer
geplaatst: 20 april 2012, 09:28 uur
Dat is zeker wel een stap in de goede richting. Wel behoorlijk 'clean', mag wel iets meer rommeliger en rammeliger. Thanks in ieder geval!
0
geplaatst: 25 mei 2012, 22:34 uur
In Genres > Electronic > Op zoek naar dit soort muziek::
Hai,
Ik ben al een tijdje opzoek naar het volgende soort muziek:
Wat zijn nou goede artiesten die dit soort muziek (techno/trance) maken?
Alvast bedankt!
Hai,
Ik ben al een tijdje opzoek naar het volgende soort muziek:
Wat zijn nou goede artiesten die dit soort muziek (techno/trance) maken?
Alvast bedankt!
0
geplaatst: 16 juni 2012, 14:50 uur
Ik zoek meer muziek in de trant van het album Ghost van Devin Townsend. Hier zijn mijn 2 favoriete nummers van dat album:
Weten jullie wat vergelijkbare muziek voor mij?
0
geplaatst: 16 juni 2012, 21:46 uur
Kraantje Pappie. 
Neen, ik zou het echt niet weten. Jij bent meer thuis in die hoek dan ik.

Neen, ik zou het echt niet weten. Jij bent meer thuis in die hoek dan ik.
0
geplaatst: 26 juni 2012, 21:12 uur
Ik ben nog niet zo lang bezig om in het oude(re) rock genre te komen. Het bevalt mij erg goed, en ik ben daarom erg benieuwd of er nog albums zijn die ik echt moet kennen!
Hier mijn top 10 albums, zodat een beetje duidelijk is waar ik van hou..
1. Pink Floyd - The Dark Side of the Moon (1973)
2. Gazpacho - Night (2007)
3. Simon & Garfunkel - Greatest Hits (1972)
4. Eric Clapton - Time Pieces (1982)
5. Coldplay - Parachutes (2000)
6. Eddie Vedder - Into the Wild (2007)
7. Radiohead - OK Computer (1997)
8. Pink Floyd - The Wall (1979)
9. R.E.M. - In Time (2003)
10. Marillion - Marbles (2004)
0
geplaatst: 26 juni 2012, 21:27 uur
0
geplaatst: 26 juni 2012, 22:40 uur
Don Cappuccino schreef:
Ik zoek meer muziek in de trant van het album Ghost van Devin Townsend. Hier zijn mijn 2 favoriete nummers van dat album:
(embed)
(embed)
(embed)
(embed)
Misschien vind je wat als je zoekt naar de muziek van Kat Epple (de fluitiste op Ghost).
0
geplaatst: 26 juni 2012, 22:40 uur
Manfield schreef:
Ik ben nog niet zo lang bezig om in het oude(re) rock genre te komen. Het bevalt mij erg goed, en ik ben daarom erg benieuwd of er nog albums zijn die ik echt moet kennen!
Kijk eens hier: http://www.musicmeter.nl/list/topmisc/rock
0
geplaatst: 26 juni 2012, 22:59 uur
@Korenbloem, bedankt.. eerste luisterbeurt gegeven. Klinkt goed, maar niet buitensporig. Vond Sad Lisa en Wild Ones het mooist..
@Andnino, die lijst heb ik inderdaad ooit wel is gezien, veel van het echt bekende ken ik wel natuurlijk. Zoek meer de wat alternatievere/underground muziek, die niet zo bekend is
@Andnino, die lijst heb ik inderdaad ooit wel is gezien, veel van het echt bekende ken ik wel natuurlijk. Zoek meer de wat alternatievere/underground muziek, die niet zo bekend is

0
geplaatst: 5 juli 2012, 19:03 uur
andnino schreef:
Misschien vind je wat als je zoekt naar de muziek van Kat Epple (de fluitiste op Ghost).
Ik ben al op zoek gegaan naar die muziek maar dat is weer erg fout, echt van die natuurdocumentairemuziek. Townsend weet daar de balans heel goed tussen te brengen.
Ghost heeft op Rateyourmusic als genreaanduidingen Ambient, New Age, Dream Pop. Zou iemand me dan iets kunnen aanraden?
0
geplaatst: 5 juli 2012, 19:27 uur
over welke ghost heb je het? De metal band, of de Japanse rock band.
0
geplaatst: 5 juli 2012, 19:39 uur
Het album Ghost van Devin Townsend. Dit is een zeer rustig album, hier zijn 2 nummers.
Zou je misschien iets weten voor mij als ik dit geweldig vind?
Zou je misschien iets weten voor mij als ik dit geweldig vind?
0
geplaatst: 5 juli 2012, 19:47 uur
wat ik zo hoor van je linkjes niet direct. Klinkt als gewoon dreampop. Misschien de dreampop toplijst van rym er bij pakken
0
geplaatst: 7 juli 2012, 13:46 uur
Robs CSL-plan deed mij aan een oud plan denken (één van de zovelen...) om wat nieuwe muziek te ontdekken. Ik heb de indruk dat hiphop en metal/punk/hardcore mij de laatste tijd veel minder interesseren. Ook gewone rockmuziek kan mijn aandacht er maar niet bijhouden en bij R&B blijf ik te veel plakken aan Frank Ocean en The Weeknd. Soul interesseert me niet zo, voor blues heb ik al een lijstje klaarstaan. Enzoverder.
Vandaar dat ik op zoek ben naar nieuwe impulsen die mij als muziekfreak nog eens een echte uitdaging geven. Ik wil eens wat echt moeilijke, extreme, experimentele platen op mijn bord krijgen. Daarbij denk ik niet aan John Coltrane, The Velvet Underground, Aphex Twin of Frank Zappa, maar aan de moeilijke en bijna bevreemdende dingen.
Dit staat momenteel op mijn lijstje:
Borbetomagus - Barbed Wire Maggots
Butthole Surfers - Locust Abort Technician
Drummachine Compilation 2
Fantômas - The Director's Cut
John Zorn - Astronome (toen ik hier een aantal fragmenten van hoorde was ik verkocht)
Orthrelm - OV
Royal Trux - Twin Infinitive
SikTh - The Trees Are Dead & Dried Out Wait for Something Wild
Stereolab - Transient Random-Noise Bursts with Announcements
The Jazz Composer's Orchestra - The Jazz Composer's Orchestra
Niet alle platen uit dat lijstje zullen even lastig zijn, maar ik zoek dus gewoon echt een muzikale uitdaging. Genres doen er niet toe, of het nu mathcore, freejazz, noise, etc is... Zo lang het maar de neiging krijgt om de term 'muziek' een hak te zetten. Dingen waarbij je gewoon het label 'avant-garde' zou zetten omdat het lastiger is dan het normale genre.
Zonder flauwe inkoppers: mensen met tips?
Vandaar dat ik op zoek ben naar nieuwe impulsen die mij als muziekfreak nog eens een echte uitdaging geven. Ik wil eens wat echt moeilijke, extreme, experimentele platen op mijn bord krijgen. Daarbij denk ik niet aan John Coltrane, The Velvet Underground, Aphex Twin of Frank Zappa, maar aan de moeilijke en bijna bevreemdende dingen.
John Zorn - Astronome (toen ik hier een aantal fragmenten van hoorde was ik verkocht)
Orthrelm - OV
Niet alle platen uit dat lijstje zullen even lastig zijn, maar ik zoek dus gewoon echt een muzikale uitdaging. Genres doen er niet toe, of het nu mathcore, freejazz, noise, etc is... Zo lang het maar de neiging krijgt om de term 'muziek' een hak te zetten. Dingen waarbij je gewoon het label 'avant-garde' zou zetten omdat het lastiger is dan het normale genre.
0
geplaatst: 7 juli 2012, 14:01 uur
Trout Mask Replica van deheer Beefheart? Standaardklassieker en op het eerste gehoor misschien niet zo extreem als Royal Trux, maar behoorlijk uitdagend als je het mij vraagt. Kun je je tanden aardig op stukbijten.
0
geplaatst: 7 juli 2012, 14:08 uur
John Zorn's Cobra is wel wat origineler dan Astronome, is een soort freejazz met een klassieke muziek concept. Verder raad ik je aan om de jazz van Albert Ayler te beluisteren, enorm sterke free-jazz. (voor free-jazz kun je mijn stemmenlogboek bekijken, heb ik de laatste tijd nonstop beluisterd) Verder zou je eens wat flinke originele noiserock kunnen beluisteren uit de 90's. Zoals Barkmarket, Cop Shoot Cop, Rodan etc. (zie mijn 4,5* stemmen) Ook Diamanda Galas - Diamanda Galas zou je eens moeten proberen. Noise met alleen haar stemcapriolen. Verder denk ik aan Shit and Shine - Ladybird (vind je vast vet), Swans, Painkiller (de metal/freejazz van Zorn in groepsverband), Nation of Ulysess (hoogtepunt binnen de hardcore collegerock uit de 90's) enz. Geweldige stap binnen je muziekontwikkeling Bennerd 
(check overigens ook Foetus - Nail, Husker Du - Zen Arcade, Vampire Rodents - Lullaby Land, Mercury Rev - Yourself is Steam, Minutemen - Double nickels on the Dime, Residents - Not Available, Hash Jar Tempo - Wel Oiled, Fugazi - Repeater, Type O Negative - Slow Deep And Hard en de andere albums van Butthole Surfers. Hoogtepunten binnen de muziek en allemaal zeer experimenteel en vernieuwend, als het ware cultalbums)

(check overigens ook Foetus - Nail, Husker Du - Zen Arcade, Vampire Rodents - Lullaby Land, Mercury Rev - Yourself is Steam, Minutemen - Double nickels on the Dime, Residents - Not Available, Hash Jar Tempo - Wel Oiled, Fugazi - Repeater, Type O Negative - Slow Deep And Hard en de andere albums van Butthole Surfers. Hoogtepunten binnen de muziek en allemaal zeer experimenteel en vernieuwend, als het ware cultalbums)
0
sxesven
geplaatst: 7 juli 2012, 14:14 uur
Moeilijk/bevreemdend blijft wat relatief (op zich misschien niets 'moeilijker' dan 80 minuten vormeloze harsh noise, maar als HN je referentiekader is dat juist weer de standaard), dus hieronder wat platen die w.m.b. buiten de lijntjes kleuren.
As the Sun Sets - 7744 x
Bakans - Demo x
DJ Carhouse & MC Hellshit - Live! At Disobay x
Ground-Zero - Consume Red x
Hanatarash - 2 x
Hijokaidan - Zouroku No Kibyou x
Jandek - Later On x
Junko & Mattin - Pinknoise x
Kaoru Abe & Masayuki Takayanagi - Mass Projection x
Neely - I Suppose/Nothing's Wrong
Psycodrama - Large Whiskey Drinkin Men x
Smell & Quim - Jesus Christ x (van een andere plaat)
v/a - Garbage Sandwich x x x
Enjoy!
/edit.
paar youtube-linkjes erbij
As the Sun Sets - 7744 x
Bakans - Demo x
DJ Carhouse & MC Hellshit - Live! At Disobay x
Ground-Zero - Consume Red x
Hanatarash - 2 x
Hijokaidan - Zouroku No Kibyou x
Jandek - Later On x
Junko & Mattin - Pinknoise x
Kaoru Abe & Masayuki Takayanagi - Mass Projection x
Neely - I Suppose/Nothing's Wrong
Psycodrama - Large Whiskey Drinkin Men x
Smell & Quim - Jesus Christ x (van een andere plaat)
v/a - Garbage Sandwich x x x
Enjoy!
/edit.
paar youtube-linkjes erbij
0
geplaatst: 7 juli 2012, 14:21 uur
Alright, bedankt allemaal, de toon is gezet! Als er nog tips zijn, geef ze gerust mee.
0
geplaatst: 7 juli 2012, 14:24 uur
bennerd schreef:
Orthrelm - OV
Orthrelm - OV
Als ik kijk naar je lijstje en de platen die ik ken, wil ik zeggen dat ze muziek zeker niet een ´hak proberen te zetten´ maar tappen hun inspiratie uit andere bronnen dan de ´standaard´ rock-pop. Voorbeeld wanneer je een rock 'n roll noise plaat probeert te maken en je neemt: Bob Dylan - Blonde on Blond, The Rolling Stones - Excile on Main street en voornamelijk Captein Beefheart - Trout Mask Replice als belangrijkste inspiratie bronnen neemt, dan is bijvoorbeeld Twin Infinitives een zeer logisch gevolg.
Tips:
The Red Crayola - The Parable of Arable Land (rock)
Hash Jar Tempo - Hash Jar Tempo (rock)
Anthony Braxton - For Alto & Improvisations in serie F (ACM/freejazz)
Pink Floyd - Ummagumma (studio album!) (Rock)
Steve Lacy - Saxophone Special (freejazz)
George Lewis - Solo Trombone Record & Chicago Slow Dance (avantgarde Jazz)
Roscoe Mitchell Sextet - Sound (free/avantgarde jazz)
Mercury Rev - Yerself Is Steam (rock)
Jon Hassell - Fourth World, Vol. 2: Dream Theory in Malaya (wereld/ avantgarde)
Meredith Monk - Tablet
Diamanda Galas - S/t
Diamanda Galas - The Litanies of Satan (dit is wat coherenter)
en staat ook op de site, dus kan hem aanbevelen:
Morton Feldman - Rothko Chapel / Why Patterns? (1991) (modern klassiek)
verder kun je misschien eens kijken of artiesten als Steve Reich, dan de volgende albums drumming, Music for 18 musicians wat voor je is.
Als laatst een tip uit 2012: Julia Holter - Tragedy (review: klik)
Hoop dat je er iets aan hebt.
edit: ik zie dat dave een paar dezelfde tips geeft.
edit2: Ik vergeet:
Klaus Schulze - Irrlicht
Pop Group - Y
0
geplaatst: 7 juli 2012, 18:32 uur
enigszins in het jazz-hoekje, zoals te verwachten, maar ik zou een kijken naar:
Peter Brotzmann & Han Bennink - Schwarzwaldfahrt
Mats Gustafsson & Yoshimi - Words on the Floor
twee platen die in mijn ogen het concept "muziek is gewoon lekker een beetje herrie maken en doen wat je leuk vindt zonder je iets aan te trekken van een luisteraar" tot in de perfectie benaderen...
Peter Brotzmann & Han Bennink - Schwarzwaldfahrt
Mats Gustafsson & Yoshimi - Words on the Floor
twee platen die in mijn ogen het concept "muziek is gewoon lekker een beetje herrie maken en doen wat je leuk vindt zonder je iets aan te trekken van een luisteraar" tot in de perfectie benaderen...
0
geplaatst: 7 juli 2012, 19:55 uur
Nogmaals dank 
Van Peter Brotzman heb ik al wat fragmenten van deze plaat gehoord. Klonk goed en overweldigend, maar er ontbrak toch iets aan. Maar jouw tip krijgt zeker een kans.

Van Peter Brotzman heb ik al wat fragmenten van deze plaat gehoord. Klonk goed en overweldigend, maar er ontbrak toch iets aan. Maar jouw tip krijgt zeker een kans.
0
Sietse
geplaatst: 8 juli 2012, 21:10 uur
Als je gewoon moeilijke shit wil zou je het eens in de hoek van dingen zoals Iannis Xenakis kunnen zoeken. Zijn compositie Persopolis is behoorlijk "out there".
Verder kan ik niet veel moeilijkers bedenken dan de muziek van Hecker en dan met name de albums Acid in the style of David Tudor en Speculative Solution zijn nogal bizar.
Zitten ook vrij gecompliceerde theorieën achter onder andere over oa. hyperchaos (lees vooral mijn reviews bij de albums)
Ik heb geen flauw idee of je het gaat waarderen, maar het is zeker een uitdaging om die albums te luisteren, want is een behoorlijke mind-fuck.
En als we het over Brotzmann hebben dan kan ik ook de Nederlandse act Cactus Truck aanraden. Ligt in die lijn, maar zijn wat jongere gasten die wellicht nog wat wilder te keer gaan en die momenteel heel erg hard aan de weg aan het timmeren zijn.
Verder kan ik niet veel moeilijkers bedenken dan de muziek van Hecker en dan met name de albums Acid in the style of David Tudor en Speculative Solution zijn nogal bizar.
Zitten ook vrij gecompliceerde theorieën achter onder andere over oa. hyperchaos (lees vooral mijn reviews bij de albums)
Ik heb geen flauw idee of je het gaat waarderen, maar het is zeker een uitdaging om die albums te luisteren, want is een behoorlijke mind-fuck.
En als we het over Brotzmann hebben dan kan ik ook de Nederlandse act Cactus Truck aanraden. Ligt in die lijn, maar zijn wat jongere gasten die wellicht nog wat wilder te keer gaan en die momenteel heel erg hard aan de weg aan het timmeren zijn.
* denotes required fields.