Whitesnake - Slide It In (1984)

Label: Liberty

1. Gambler (3:57)
  2. Slide It In (3:21)
  3. Standing in the Shadow (3:33)
  4. Give Me More Time (3:41)
  5. Love Ain't No Stranger (4:14)
  6. Slow An' Easy (6:10)
  7. Spit It Out (4:12)
  8. All Or Nothing (3:34)
  9. Hungry for Love (3:57)
  10. Guilty of Love (3:18)
  11. Need Your Love So Bad (45 B Side) * (3:14)
  12. Slide It In [US Mix] * (3:20)
  13. Slow An' Easy [US Mix] * (6:08)
  14. Love Ain't No Stranger [US Mix] * (4:18)
  15. All or Nothing [US Mix] * (3:40)
  16. Gambler [US Mix] * (3:58)
  17. Guilty of Love [US Mix] * (3:24)
  18. Hungry for Love [US Mix] * (3:28)
  19. Give Me More Time [US Mix] * (3:42)
  20. Spit It Out [US Mix] * (4:26)
  21. Standing in the Shadow [US Mix] *
avatar van Edwynn
Als je deze gewoon bent, dan zal de irritatiefactor nauwelijks een rol spelen. Ik ben deze gewend. Dan klinkt die andere mix wat onnatuurlijker. Moet wel zeggen dat ik nogal conservatief ben op dat gebied.

avatar van De buurman
Ik begrijp dat nooit zo goed, waarom voor de Amerikaanse markt (los van het feit dat de US versie overdubs van Sykes en Neil Murray kent) de volgorde wordt aangepast. Bij 1987 was dat ook al het geval.

avatar van Edwynn
Ik begrijp dat ook niet. Amerikanen denken een produkt zo beter aan hun marktwensen aan te passen. Hele Duran Duranalbums werden opnieuw gemixt. Alsof de originelen niet glad genoeg waren. Van Accept werden de lettertypen en het loge en ook de trackvolgorde weer aangepast op het Breaker album, En zo zullen er nog meer voorbeelden te bedenken zijn.

Europese bands die hun produkten onaangepast in de Amerikaanse schappen zagen verschijnen, zijn of sowieso al superglad of zo buigzaam als een brok graniet.

avatar van Kronos
Edwynn schreef:
En zo zullen er nog meer voorbeelden te bedenken zijn.

In de jaren 60 was dit nog meer het geval. Albums verschenen er met een andere hoes en zelfs andere nummers (Jimi Hendrix, Rolling Stones, Dusty Springfield...). De V.S. zijn voor Europa altijd een moeilijke maar wel begeerlijke markt geweest en dus wil men blijkbaar wel wat aanpassingen doen. Niet alleen platenfirma's natuurlijk maar ook de bands zelf met hun muziek. Treffende voorbeelden uit de jaren tachtig genoeg, zoals Raven en Tokyo Blade.

avatar van Edwynn
Nu je het zegt: The Beatles deden het ook. Judas Priests British Steel en Killing Machine/Hell Bent For Leather schieten me ook ineens te binnen. Amerikaanse distributeurs brachten het vast ook pas uit als aan hun wensen voldaan werd.

avatar van Kronos
Zo konden ze wellicht ook nog een graantje meer meepikken. Want een andere mix, een ander logo, een andere hoes, dat is werk waar iemand iets aan verdiend en het zal niet verbazen als dit toevallig een Amerikaan is. Een van de vele manieren dus om hun markt te beschermen.

avatar van iggy
Dat hoezen/trackvolgordes worden aangepast vind ik niet zo'n probleem.
Maar nummers die opnieuw worden ingespeeld vind ik dan wel weer een kwalijke zaak.

Kiss heeft dat ook een tijdje gedaan. Opeens werd kizz met een soort dubbele zz geschreven.
Ook bij hun live concerten hebben ze hun logo een tijdlang aangepast. Om eventuele aanstoot te voorkomen.
En dat heb je ook nog AC/DC die hun eerste twee meen ik orginele platen gingen aanpassen aan de Europese markt.

avatar van Edwynn
Dat Kisslogo werd dan weer aangepast voor de Europese markt inderdaad. Want het origineel zou teveel associaties met het SS-logo opleveren. Sadus had daar ook last van.

Waarom die AC/DC platen zijn aangepast zou ik ook niet weten. Al helemaal niet als dat voor de Europese afnemers is gedaan.

avatar van Brutus
Heerlijk W.S. album, alleen de bonus track need your love so bad had er wel mogen afblijven.

avatar van Karma_To_Burn
Lekker albumpje en voor mij persoonlijk beter dan Saints & Sinners. Ik heb de originele versie gehoord en ik zag iemand commentaar geven dat de drums te hard zouden zijn, maar dat vind ik nou juist lekker op dit album! De drums zijn in mijn opzicht helemaal niet te hard, maar goed hoorbaar zijn ze wel(zoals het hoort)
Veel leuke nummertjes op dit album en inmiddels ook al weer meer de sound waar Whitesnake echt mee doorbrak na hun bluesy periode.

Gambler is een mooie opener, gevolgd door Slide It In met foute seksistische teksten zoals alleen de heer Coverdale dat kan, zeker 1 van de Whitesnake classics.

Standing in the Shadow is een heerlijke ballad, Whitesnake is hit or miss met balads maar weten dit nummer een mooie feeling mee te geven.
Give Me More Time is catchy en blijft hangen in je hoofd en Love Ain't No Stranger heeft weinig commentaar meer nodig.

Slow An' Easy & Spit It Out zijn leuke nummers maar deden mij in eerste opzicht wat minder, wel een leuke drumpartij in Slow An' Easy maar het refrein vind ik weinig boeiend.

All Or Nothing doet mij helaas weer weinig en Hungry for Love luistert lekker weg maar blijft ook niet hangen.
Guilty of Love is een mooie afsluiter, het gitaarwerk doet mij nu wel heel erg denken aan Thin Lizzy maar daar is zeker niks mis mee!

De eerste helft doet mij meer dan de 2de helft, maar ook de 2de helft is niet slecht.

Karma_To_Burn schreef:

Huh? Das toch geen ballad.... Gambler blijft geweldig idd. Wel een verwijdering van de blues en meer bewust toenadering zoekend tot de Amerikaanse (rock) markt. Geldt voor meerdere nummers. Het album hangt qua stijl een beetje tussen classic Whitesnake en Whitesnake 2.0 in, als je het mij vraagt.

avatar van Karma_To_Burn
De buurman schreef:

Huh? Das toch geen ballad... Het album hangt qua stijl een beetje tussen classic Whitesnake en Whitesnake 2.0 in, als je het mij vraagt.

Vind ik wel degelijk een ballad hoor, een rock ballad dan wel natuurlijk maar in mijn oren een typische ballad.
Inderdaad, de oude Whitesnake is hier nog niet weg maar je hoort al wel duidelijk welke kant ze op willen gaan, heb stukjes geluisterd van de 2de versie maar geef mij maar gewoon de nummers zoals ze in eerste instantie bedoeld waren.

Karma_To_Burn schreef:

Nee dit is echt geen ballad.

avatar van De buurman
Ik vind Standing In the Shadow een soort Don't Break My Heart Again deel 2.

De buurman schreef:
Ik vind Standing In the Shadow een soort Don't Break My Heart Again deel 2.

Ja daar kan ik me wel in vinden. Zelfde soort drive zit erin. Beide nummers zijn trouwens door Coverdale alleen geschreven, terwijl hij de meeste nummers met de gitarist (die dan in de band zit, dit wisselt nogal eens ) schrijft.

Karma_To_Burn schreef:

Ja die Amerikaanse versie met Sykes vind ik ook weinig aan. Het schijnt dat Cozy Powell ontzettend kwaad was toen hij het voor het eerst hoorde en zijn exemplaar kapot smeet tegen de muur. Zeer begrijpelijk, want zijn karakteristieke drumsound is ook behoorlijk om zeep geholpen

avatar van De buurman
Idd, wat een verschil! Die drumsound is op de UK versie 100% Cozy, op de US versie kon het iedere drummer zijn.

avatar van Rinus
Puik album, met lekkere nummers. Je hoort al vrij goed, dat dit de opmaat is voor het album 1987. Mijn album(op het Geffen label) heeft trouwens een totaal andere trackvolgorde dan degene die hier vermeld staat.

avatar van De buurman
Jij hebt dan de Amerikaanse uitvoering. Zie boven.

avatar van spinout
Op Spotify staat de 25th anniversary Expended Edition, waarop beide mixen staan. Ik heb niet echt een voorkeur.

avatar van Lau1986
Een heerlijk rock album met lekkere nummers. Heerlijke zang en lekker gitaarwerk.

avatar van gigage
Ik heb een sterke voorkeur voor de US versie. Als je de UK er achteraan draait lijkt het het demo materiaal waar de finale mix nog op moet worden toegepast. Cozy is een houthakker die niet past bij de bluesy uk versie. De stem van DC is ook veel helderder op de US versie.
Als ik de wiki lees is producer Eddie Kramer ook hier weggestuurd (idem bij ac/dc) maar heb niet gelezen dat het hier ook om Gimme some Lovin' zou gaan. Het zou me niet verbazen in ieder geval

avatar van B.Robertson
Slide It In opent ijzersterk met Gambler, titelnummer is wel geinig en Standing in the Shadow weer echt sterk. Als er vervolgens zo'n flauw AC/DC aftreksel langskomt met dat riffje van Give Me More Time, ben ik daar anno de dag van vandaag snel klaar mee en wordt David Coverdale die tijd niet gegund, maar wordt er snel doorgeskipt naar Love Ain't No stranger. Slow an' Easy vind ik een absolute Whitesnake kraker, al probeer ik gelijkenis te vinden met Led Zeppelins Nobodys Fault But Mine. Luisterende naar de Whitesnake ritmesectie vanaf My heart is beating faster, babe, It's beating like a big bass drum en hoe John Paul Jones en John Bonham het ritme bij hun song invullen tussen 2:38 - 2:58 zou het me niets verbazen als David Coverdale en Mick Moody zich hierdoor lieten inspireren. Spit It Out t/m Hungry for Love blinken niet echt uit in innovatieve riffs of aanstekelijke melodieën en hoogstens het refrein van All or Nothing vind ik vermeldenswaardig (die nummers worden ook niet meer gedraaid). Guilty of Love is dan weer een geslaagde afsluiter van dit met pieken en dalen voorziene album. Klinkt goed met Cozy Powell in de band en erg veel ruimte is er voor Jon Lord met dit songmateriaal niet meer. Heb hier geen remaster van; die eind jaren 80 CD voldoet nog goed.

avatar van gigage
Er komt een ultimate extraordinaire expanded remix the remixes 35th aniversary versie uit op 6cd plus dvd en stream zodat je 11 x naar Gambler kan luisteren. Er zit een concertje van Glasgow 1984 bij, maar als dat met 1 gitarist is dan sla ik die ook over (net als Back to the Bone, live in Japan 84). Ik snap het wel, nu maken ze (als in DC en familie) het nog allemaal mee. Meer info op de band's website.

avatar van Gommans
gigage schreef:

Logisch.... het voegt ws weinig toe. Beetje geldklopperij door het opleuken van ouwe banden die eerder ongeschikt waren om uit te brengen.

avatar van sinkthepink
De 2019 versie staat op Tidal...die disc 3 met een 2019 Remix klinkt toch wel erg goed hoor
Van mij mogen ze 1987 ook opieuw mixen, een klassieker natuurlijk, maar ik vond/vind hem maar altijd matig klinken.

avatar van Faalhaas
Hij staat ook op spotify. Ik luister nu disc 6 met de demos en rough mixes. Heerlijk dat rauwe materiaal, en erg gaaf om te horen hoe sommige nummers zich hebben ontwikkeld.

avatar van loneranger
De voorganger van doorbraakplaat 'Whitesnake 1987' in Amerika. Omdat de Britse versie van 'Slide it in' waarschijnlijk weinig potten zou breken in de VS werd er een remix van de plaat voor de Amerikaanse markt gemaakt. Persoonlijk klinkt die Amerikaanse remix mij ook prettiger in de oren. Het geluid is minder kaal en melodieuzer. De songs zelf lijken nogal op elkaar al is dat niet echt storend omdat het fijn weg luistert. Mijn favorieten zijn het titelstuk, 'Slow and Easy' en 'Love ain't no stranger'.