Mark Knopfler - Sailing to Philadelphia (2000)

Rock / Country
Label: Mercury

1. What It Is (4:57)
  2. Sailing to Philadelphia (5:29)

met James Taylor

3. Who's Your Baby Now (3:05)
  4. Baloney Again (5:09)
  5. The Last Laugh (3:22)

met Van Morrison

6. Do America * (4:12)
  7. Silvertown Blues (5:32)
  8. El Macho (5:29)
  9. Prairie Wedding (4:26)
  10. Wanderlust (3:52)
  11. Speedway at Nazareth (6:23)
  12. Junkie Doll (4:34)
  13. Sands of Nevada (5:29)
  14. One More Matinee (3:57)
totale tijdsduur: 1:01:44 (1:05:56)
avatar van Daan
Erg goed album van Mark Knopfler. Helaas dat hij net niet het niveau haalt als toen hij bij Dire Straits speelde. Vooral "What it is" een degelijk stukje werk waar ik vaak naar luister. 4,5 sterren.

avatar van fish
Ik ben het met je eens. Ik vind het een van zijn betere solowerken met het openingsnummer als prima uitschieter. Er staan meer interessante tracks op hoor. Ik vind Silvertown blues klinken alsof het zo van On every street afkomt, al was dat dan een minder Dire Straits album.

avatar van Jasper
Het mooie van deze man is de veelzijdigheid. Als je het voor mekaar krijgt om er zo'n verpletterende eindsolo uit te persen als in Speedway At Nazareth (stunning!) en op hetzelfde album een bloedmooi nummer als Sailing to Philadelphia kan plaatsen, dan ben je een hele grote.

Deze cd vind ik zelfs beter dan de laatste cd van Dire Straits. Volgens mij tot nu toe het meesterwerk van Mark Knopfler-solo, maar nu moet ik voorzichtig zijn want ik heb ze nog niet allemaal gehoord,...in ieder geval wel de meest succesvolle.
'What it is' , en 'Silvertown blues zijn voor mij de échte uitschieters op het album, maar eigenlijk is elk nummer wel goed.

avatar van musicfriek
What It Is vind ik door zijn eenvoud echt een geniaal nummer. Het verveelt echt nooit en zijn stem ook erg goed. Dat gitaartje he?

avatar van superessy
Ik snap de tracklisting niet helemaal... Er staan dan wel van die sterretjes voor... Maar ik vraag me af welke versie dit dan is? Volgens mij de deluxe edition... Op het origineel ontbreekt do america.. Op deze ontbreekt One more Matinee... Anyway... Het blijft prachtig!

avatar van T91
T91
What It Is is een prachtig nummer ja, ook de gitaar in Junkie Doll is dat.. Eigenlijk bij elk nummer

teutoon
Eerste 3 nummers zijn erg goed en puur genieten in feite. Heel sterk begin. Maar dan, is dit bewust gedaan? Waarschijnlijk voelen ze dit zelf wel aan. Het is alleen jammer dat de luisteraar de rest van de cd nog moet hebben. Ik vraag me dan ook weleens af of er een bepaalde tactiek is die muzikanten in gedachte hebben.

Baloney vind ik niet echt een sterk nummer van Mark. Maar slecht? Nee dat niet.

In The Last Laugh maakt de stem van die andere zanger wel duidelijk het nummer. Ook een aardig nummer, maar niet meer dan dat.

Do America of Silvertown, begint erg fraai, met het gitaarwerk en de stem van Knopfler. Wat ik dan wel jammer vind, is dat deze relatief donkere intro om zeep wordt geholpen door het blije refrein. Wat an sich vrij sterk is. Dit is mijn inziens een van de betere nummers van dit album.
El Macho is een relaxed nummer, met mooi blaaswerk en een mooie zanglijn.
Prairie wedding is ook een typisch voorbeeld van een Dire Straits sound. Altijd fijn om te luisteren en toch vrij uniek.

Nummer 9 trekt dan weer helaas op niks. Maar nummer 10 is dan wel weer in orde, met een fraaie outro.

Echter nu is de cd ten einde, en de laatste 3 nummers voegen weinig toe, naar mijn idee.

Al met al, blijft het gitaarwerk natuurlijk geweldig, en de stem van Mark Knopfler geeft me altijd een rustig gevoel.
Ook is de Dire Straits sound af en toe duidelijk te horen op dit album, wat logisch is, en positief.

Uiteindelijk afgerond, toch maar een 3!

avatar van Hans Brouwer
Nog zo'n beroemdheid die als solo artiest niets interessants toevoegt

teutoon
Een onvoldoende dus.

teutoon schreef:

Euh..."die andere zanger" is Van Morrison!

Nooit van gehoord...

Ik zie trouwens dat Do America op deze versie staat. Ik ben blij dat ik deze versie niet heb, want dat is toch wel één van de minste nummers van Mark. Voor de rest is het een goed album met een paar uitschieters (Speedway At Nazareth, Sailing To Philadelphia, What It Is).

Dit album had trouwens nog veel beter kunnen zijn als de nummers "The Long Highway" en "Two Skinny Kids" erop hadden gestaan. Voor mij is het onbegrijpelijk dat die het album uiteindelijk niet hebben gehaald, en alleen op bootlegs of als b kantjes van singles verkrijgbaar zijn. Mark zal er wel z'n redenen voor hebben gehad.

avatar van frankvankesteren
Ik kocht dit in de hoop eindelijk een vervolg te krijgen op zijn mooie Dire Straits-werk, zoals ik bij vele solo-artiesten zie, die dat kunnen...

Daarom besloot ik om dit album te kopen aangezien de single What it Is mij veel beloofde en nu nog steeds een van mijn favoriete nummers is.

Na What it is slaat deze plaat echter zo om dat ik het bijna niet kon geloven, vanaf Sailing to Philadeplhia zat er geen swing of beleving meer in leek het wel..

Het is een heel andere Knopfler dan ik van hem gewend ben djus misschien kan ik dit album dan nog wel leren waarderen, alleen voor nu valt hij een beetje tegen

avatar van frankvankesteren
Kan iemand mij misschien vertellen naar welke CD van Knopfler ik moet zoeken als ik toch wat meer een vervolg op zijn Dire Straits-werk wil krijgen?

avatar van Jasper
Misschien Golden Heart. Maar ook daar zullen nummers opzitten die de door jou bedoelde swing en bezieling missen.

Ikzelf vind wel dat de bezieling er is. Maar ik ben dan ook geen liefhebber van Knopfler vanwege z'n gitaarkwaliteiten, maar vooral vanwege zijn songwritercapaciteiten.

De zo kenmerkende gitaarsound is nog wel te vinden in zijn soloalbums, maar een stuk minder dan in de Dire Straits periode. Misschien op dit album nog wel het meest.

Maar als ware DS liefhebber moet de eindsolo van Speedway At Nazareth je toch ook wel kunnen bekoren?

avatar van frankvankesteren
Ik heb mij bedacht..dit is ook een geweldige plaat..

Na het beluisteren van Communique van DS heb ik gemerkt dat bij hen niet alles om de swing draait maar dat het er ook wel eens wat rustiger bij kan liggen.. Knopfler speelt op dit album goed in op het rustige wat hij in zijn stem heeft..

Ik moet wel zeggen dat ik een andere volgorde heb dan er op dit album staat want één van mijn favoriete nummers Silvertown Blues staat hier op 12 terwijl die bij mij geloof ik op 8 staat...

Anyway, deze CD is omgetoverd van een saaie plaat die je het liefst laat 'verstoffen' ergens in je kelder tot een plaat waar ik wat mee kan.. gisteren heerlijk aan één stuk afgeluisterd zonder dat het me begon te vervelen (op 1 nummer na: El Macho, die valt er helaas buiten) maar stuk voor stuk erg ontspannen nummers, heel subtiel, heel rustig... maar zonder dat het er erg onder leidt..

een 4

klasse plaat van de beste gitarist ter wereld
ongelofelijk hoe hij het elke keer weer voor elkaar krijgt om een meesterwerk af te leveren
van mij mag het september zijn dan komt zijn nieuwe album uit, deze cd heb ik grijs gedraaid zoals elke mk cd
krijgt van mij een dikke 5

avatar van beaster1256
leuke plaat van ons dire straits gitaristje , neuzelend , dromend , met verzorgd gitaarwerk

kabbelt het rustig verder , ook fans van dylan kunnen hier eens naar luisteren

avatar van Lamontagne
Prachtige plaat met elk nummer gewoon raak, Sands of Nevada heeft in tegenstelling met de andere nummers een meerdere draaibeurt nodig maar krijg daar nu ook kippevel van. Topper van dit album blijft toch Prairie wedding, als hij begint te zingen over dat schitterende intro kun je je meteen helemaal plaatsen waar die over zingt je ziet het gewoon onderhand gebeuren.

This is music, 5 sterren plaat

EVANSHEWSON
Ik vind de muziek héél filmisch, dat is ook wat je bedoelt met dat je gewoon ziet gebeuren waar ie over zingt.

Héle mooie plaat dit, ééntje om te koesteren. Vooral dat duet met James Taylor, màn daar smelt je bij weg. Nou ja, ik heb Taylor ook altijd al een dijk van een singer-songwriter gevonden, Knopfler vindt dat blijkbaar ook.

Prachtplaat!

Ik vind 5 toch een tikkeltje....

Ik kom zelf aan 4.5 wat niet mis is!
****1/2

avatar van Bluebird
rudiger schreef:
klasse plaat van de beste gitarist ter wereld

Was dat niet Jan Akkerman? Dit schijfje herbergt veel moois. Met name de duetten met Van Morrison en James Taylor. Muzikaal hoogtepunt blijft Speedway to Nazareth. 4.5

Handsome Bill
De beste soloplaat van Knopfler.
Voor eeuwig dit.

avatar van Gert P
Hans Brouwer schreef:
Nog zo'n beroemdheid die als solo artiest niets interessants toevoegt

Dat kon een uitspraak van mij zijn, ben het volledig met je eens.
Maar ja die rotcenten die je met een band moet delen.

avatar van Running On Empty
Echt een meesterlijke plaat,

Gert P schreef:
Dat kon een uitspraak van mij zijn, ben het volledig met je eens.
Maar ja die rotcenten die je met een band moet delen.

Volgens mij begrijp jij het niet helemaal Gert P , het is al tot in den treure gezegd dat MK het allang niet meer doet voor het geld , maar just for the fun.
Hij was voor zijn solo carriere al miljonair , en trouwens tijdens zijn DS periode maakte hij ook al solo uitstapjes.
Hoezo voor het geld ?

avatar van Peter88
Wat mij betreft zijn beste solo album. De titelsong met James Taylor is prachtig. Voor de rest heb ik weinig met Mark Knopfler solo. Zijn hoogtepunt was toch echt met de Dire Straits. Solo vind ik hem nogal slaapverwekkend.

Hier ga ik vast veel tegenreacties op krijgen. Whatever, voor deze plaat geef ik in in ieder geval een 4,0

Peter88 schreef:

Peter , probeer eens de mini cd WAG THE DOG te luisteren .

avatar van CTK
CTK
What it is, wat een prachtig nummer.

Nu de rest nog leren kennen

avatar van rudiger
4 sterren voor 1 nummer What It Is .