Mark Knopfler - Sailing to Philadelphia (2000)

Rock / Country
Label: Mercury

1. What It Is (4:57)
  2. Sailing to Philadelphia (5:29)

met James Taylor

3. Who's Your Baby Now (3:05)
  4. Baloney Again (5:09)
  5. The Last Laugh (3:22)

met Van Morrison

6. Do America * (4:12)
  7. Silvertown Blues (5:32)
  8. El Macho (5:29)
  9. Prairie Wedding (4:26)
  10. Wanderlust (3:52)
  11. Speedway at Nazareth (6:23)
  12. Junkie Doll (4:34)
  13. Sands of Nevada (5:29)
  14. One More Matinee (3:57)
totale tijdsduur: 1:01:44 (1:05:56)
CTK
Neen, een eerste indruk stem was dat.
Ik heb heel de CD al eens beluisterd, maar nu ga ik elk nummer nog eens een paar keer afzonderlijk beluisteren.
Daarna komt een aangepaste stem.

avatar van rudiger
Ach zo , die aangepaste stem wordt `n dikke 5 .

bikkel
Zeker geen slechte plaat.Onze Mark is een te goed componist om een echte slechte plaat af te leveren.Daarbij houd ik wel van zijn typerende warme gitaarspel.De juiste noten en een perfecte timing.
Maar uiteindelijk vind ik dit niet echt een spetterend album.De songs kabbelen lekker voort maar zijn ook wat saaiig hier en daar.
Dit kan op bepaalde momenten helemaal geen kwaad,maar het is me allemaal een beetje te safe.
Het is Knopfler ten voeten uit en de man doet wat hij goed kan.Maar op 1 of andere manier verwacht je iets meer sprankelijkheid.

rudiger schreef:
Ach zo , die aangepaste stem wordt `n dikke 5 .
Neen toch nog geen 5* sterren. Wel verhoogd naar 4.5.
Wat een plaat! Maar What It Is blijft de topper. Dat nummer is mijn top20 van songs binnengeschoten .

avatar van Gatver
Nummer 1 en 2 vind ik erg goed, daarna val ik in slaap!

idd, typische ouwellullenmuziek

Wat `n geweldige informatie is dit toch .
Zo bespreek je nou een album en haal je het gemiddelde even meteen omlaag .
Chapeau .

tuktak
goh vervelend, hopelijk kun je er van slapen vannacht dat het gemiddelde van deze plaat (terecht) gedaald is met misschien 0,01% door mijn stem.
...zucht...

ook al plaats ik hier een recensie van 2 bladzijden, de eindconclusie blijft gelijk. en die is dat dit een plaat is van een man die teert op in het verleden behaalde resultaten. een album als dit staat in een schril contrast met bijvoorbeeld een brothers in arms en is in elk opzicht inferieur aan deze periode.

avatar van Florsi Florsa
Tegen de tijd dat jij de cd vaak genoeg hebt geluisterd om

een recensie van 2 bladzijden

te schrijven, is jouw stem geen 2 meer.
En ja, hij maakt tegenwoordig rustigere muziek dan vroeger, maar ook daar houden sommige mensen van.

avatar van Gatver
Hè, geen ruzie maken, beste mensen! Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, daar is deze site voor!

De één vindt het album geweldig en een ander totaal niet. Daar krijg je een gemiddelde van. Maar toch, Tuktak... Heb je het album 2,0* gegeven, omdat je het ouwelullenmuziek vindt of om de cd zelf?

(Ik heb dit album van mijn vader gekregen, die destijds een ouwe lul aan het worden was en hij vond er òòk niet veel aan, daarom kreeg ik hem!)

tuktak
het album is gewoon meer van hetzelfde van waar deze beste man beroemd mee is geworden, maar dan minder goed. ik heb meer respect voor iemand als bv lou reed, die nog steeds zichzelf aan het vernieuwen is als artiest.

tuktak schreef:
Wat het eerste deel van je bericht betreft, daar kan ik wel mee inkomen. Wat Lou Reed betreft, zou ik niet weten, want ik luister nooit naar diens muziek! (Nou ja, Perfect Day ken ik dan weer wel...) Misschien toch maar eens doen?

Handsome Bill
idd, typische ouwellullenmuziek

Verstand komt ook met de jaren...

spuit 11...

DonDijk
Nee, dit doet mij weinig meer. Ik vind dit nou typisch een 13-in-één-dozijn-cd, weinig vernieuwend.

Hij leunt imo erg op zijn diepe, zware stem en af en toe laat hij wat van zijn klasse op zijn gitaar horen maar erg spannend wordt het nooit. Geen liedjes die me de volumeknop omhoog willen laten draaien.

Een 3 omdat zijn diepe, zware stem af en toe wel mooi is en zijn gitaarspel af en toe ook. Maar kan veel beter!

avatar van dj maus
Mark Knopfler die zijn pensioen bij elkaar speelt.
En toch is What It Is best een leuk liedje.

DonDijk
Ja, klopt. Dat dan weer wel. En James Taylor en Van Morrison mag ik ook altijd graag horen. Maar toch, ook het nummer met Van Morrison is zo..veilig. Jammer.

avatar van L_T_B
Wat slowchat verwijderd.

avatar van hertog
geweldig album, mischien is zijn gitaar werk wat minder op deze cd dan in de dire straits tijd maar ik mis het niet. zeker niet als ik een nummer hoor als speedway at nazareth. 1 van zijn beste nummers.

beste nummer van dit album blijft toch prairie wedding. zo goed gezongen en zijn gitaar die het dan precies aanvult. geweldig

zijn stem vind ik beter dan in de dire straits periode, juist dat zwaardere vind ik lekker om naar te luisterren. het heeft meer gevoel al kan ik dat niet uitleggen omdat dat persoonlijk is.

mijn volume knop gaat omhoog bij what it is en gaat pas weer omlaag bij one more matinee.

Misterfool
Heb nu zomeetje de helft van de nummers beluisterd en hoewel ik dire straits kan waarderen komt dit iets te saai op me over. als eerste indruk een 2.5.

stuart
What it is vind ik wel een lekker nummer met dat typische MK gitaarspel.

avatar van DikkeDarm
Ouwelullen muziek? nou misschien wel ik vind het heerlijk om deze cd te draaien als ik visite heb, in de keuken sta, met administratie bezig ben enz enz..Super is deze echter niet daar is ie te mak voor daar deze ouwelul ook Tool,Motorhead, Interpol, Radiohead draait (tot ongenogen van mijn vechtgenootje soms) maar dat ter zijde.

Maar het blijft knap hoe Mark zijn gitaar bespeelt met eigen geluid weliswaar en dat is ook al een unicum tegenwoordig daar alles op elkaar lijkt maar dat is weer een hele andere discussie. En een ouwelul ben je al als je de 20 bent gepasseerd, dus waar hebben we het over....

Ik voel mij ieder geval niet aangesproken ben wel blij dat ik wel heel wat moois (tijdloze muziek) voorbij heb zien komen en dat mis je toch als je net 18 bent maar wat je niet kent mis je niet...

DikkeDarm schreef:

Ouwe lul .

CTK
Mark zijn solocarriere bevat parels van songs, maar ook heel wat mindere. Dit album is zijn beste solo.

CTK schreef:

Dan wil ik de rest niet horen. Bedankt voor de info!

avatar van Paap_Floyd
Zijn beste solo is w.m.b Shangri-la.
Luisteren Don

CTK
Die komt voor mij net onder Sailing terecht.

Paap_Floyd schreef:
Zijn beste solo is w.m.b Shangri-la.
Luisteren Don

Heb ook een cd van Knopfler met Chet Atkins.. Ook zo saai....

Maar vooruit, Paap, omdat ik jouw muzieksmaak zeer waardeer; als ik Shangri-La ooit es tegenkom voor een lief prijsje, neem ik hem mee.

avatar van Florsi Florsa
Ik vind dit ook wel zijn beste. Mooi gitaarspel, goede zang en goede gastartiesten. Shangri-La komt op de tweede plaats, heerlijk relaxed.

avatar van Gert P
Hij had gewoon bij Dire Straits moeten blijven want solo komt er weinig goeds van hem uit, jammer is dat.