Mark Knopfler - Sailing to Philadelphia (2000)

Rock / Country
Label: Mercury

1. What It Is (4:57)
  2. Sailing to Philadelphia (5:29)

met James Taylor

3. Who's Your Baby Now (3:05)
  4. Baloney Again (5:09)
  5. The Last Laugh (3:22)

met Van Morrison

6. Do America * (4:12)
  7. Silvertown Blues (5:32)
  8. El Macho (5:29)
  9. Prairie Wedding (4:26)
  10. Wanderlust (3:52)
  11. Speedway at Nazareth (6:23)
  12. Junkie Doll (4:34)
  13. Sands of Nevada (5:29)
  14. One More Matinee (3:57)
totale tijdsduur: 1:01:44 (1:05:56)
avatar van dj maus
stuart schreef:
What it is vind ik wel een lekker nummer met dat typische MK gitaarspel.

Heb ik gelukkig op 7" kunnen scoren, dus het hele album niet hoeven kopen

avatar van stephan2456
DonDijk schreef:
Dan wil ik de rest niet horen. Bedankt voor de info!

Zonde, zonde. Vooral Mark's eerste album, Golden Heart, is ongekend sfeervol. Sailing heeft een paar pakkende nummers (vooral 'What It Is' en 'Silvertown Blues'), maar ik vind het als geheel toch een stuk minder i.v.m. Golden Heart.

avatar van Wickerman
Leuk album voor op de achtergrond.

avatar van Running On Empty
Beste solowerk van Knopfler. Sterke composities en klinkt geweldig.

avatar van Madjack71
Dit album is voor mij typisch zo'n album, waarbij ik op een gegeven moment kan vergeten dat ik het opgezet heb. Het klinkt allemaal zo rustig, ontspannend dat mijn gedachten als vanzelf wegdwalen.
Dat is zelfs niet echt negatief bedoeld. Sailing to Philadelphia is heerlijk om op te zetten, na een vermoeiende dag, of om achteruit zittend je accu op te laden.
Tuurlijk met What it is heeft het een swingende start, opgevolgt door het mooie titelnummer met James Taylor. Eerlijk gezegt zijn het vooral de nummers waarin een vocale ondersteuning is, dat er wat meer leven te bespeuren valt. De stem van Mark Knopfler klinkt hier en daar toch wel wat saai en onverstaanbaar. Maar anderzijds komt dat dan weer heel goed tot zijn recht zoals op het sfeervolle, rustige Sands of Nevada.
De muziek ligt in het straatje van James Taylor/Jackson Brown en Van Morrison. Het muzikale gedeelte is goed verzorgt, maar daar hoef je bij Mark Knopfler niet bang voor te zijn.

Idd. leuk album...dat af en toe naar voren komt en voor de rest vermakelijk is op de achtergrond.

avatar van Running On Empty
Ik zag dat deze ook op DVD Audio 5.1 verkrijgbaar is in de USA. Ben zeer benieuwd want ik heb hem maar even besteld voor een prima prijs.

Heerlijk album. Alle nummers hebben wel iets unieks, dat je vanzelf ontdekt als je ze een paar keer beluisterd hebt. Hier is het helemaal grijsgedraaid, vooral Sailing to Philadelphia is echt een topnummer.

Ik moet trouwens zeggen dat MK enorm zijn best heeft gedaan op de lyrics.. nummers als Sailing to Philadelphia of Baloney Again hebben echt mooie teksten die af en toe best diep kunnen raken.

Elk nummer van dit album heeft wel wat, het begint enorm spetterend met What it is, en wordt steeds rustiger. De solo bij Speedway At Nazareth kan ik helemaal waarderen, elke pingel past perfect.

Ik vond de Dire Straits geweldig, maar heb nooit een favoriet album van ze gehad. Dit album staat daarentegen op een dikke nummer 1. Heerlijke nummers.

avatar van IntoMusic
Inderdaad een juweeltje, die ik toch ietsje beter vind klinken als zijn solo-debut. Vooral de titelsong, Last laugh en Speedway (wat een heerlijk opzwepend nummer) zijn favorieten.
Jammer dat het daarna allemaal in een 'speedway' achteruitging qua variëteit en kwaliteit. Voor mij was dit het laatste album waarin Knopfler écht nog iets nieuws afleverde en voor mij nog wat betekende in muziekland.

avatar van rudiger
Vandaag alle 6 de solo albums achterelkaar gehoord en toen dit album aan de beurt was en was aanbeland bij Speedway At Nazareth hoor je dat we hier te maken hebben met `n uitzonderlijk gitaar fenomeen .
Altijd als ik Speedway draai moet ik de song 2 keer horen , wat een verdomde geile solo zit er op het einde zeg , discussies zijn overbodig dit is de beste gitarist ter wereld .
Die solo is zo verdomd lekker , hij zou verboden moeten worden .
Wat `n album.

avatar van papat
Ken deze cd al jaren, maar kom er net pas achter dat een van mijn favoriete zangeressen meezingt, namelijk Gillian Welch! Daar kan ik iedereen nou van harte een cd-tje van aanbevelen.

Handsome Bill
gillian welch dat meen je niet?

avatar van Rogyros
Voor mij is What It Is de laatste stuiptrekking van Mark Knopfler waarin hij een Dire Straits geluid liet horen. Een heerlijk nummer. Al moet ik zeggen dat Sailing to Philadelphia met de prachtige stem van James Taylor mijn favoriet van dit album is.

De ontwikkeling van MK tot zijn huidige muziek spreekt mij zeer aan. Het blijft altijd typische MK muziek, maar het is geen Dire Straits meer, veel meer singer songwriter muziek. In mijn ogen wordt hij steeds beter.

Gregson
Over de gehele linie niet super sterk. Echter, er staan een paar mooie nummers op zoals het titelnummer met James Taylor, 'What It Is' en 'Speedway At Nazareth' met Gillian Welsh en David Rawlings.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Een album waar ik toch altijd weer van geniet als ik 'em opzet. Had dan ook wel gedacht dat ik hier al op had gestemd, maar niet dus.

In al zijn rust en eenvoud weet Mark Knophfler een sfeervolle plaat neer te zetten, waarin zijn warme stem en nog steeds dodelijk saaie gitaarklanken in een optimale mix bij elkaar weten te komen. Zeer genietbaar als luisteralbum, maar ook prima als achtergrondmuziekje. Grootste minpunt van het album vind ik de lengte; na 10 nummers is de koek in mijn optiek op. Als Knophfler hier een beetje had ingehouden, dan was dit misschien wel een 4.5* geweest.

Nu een verdiende 4.0*.

Op dit album staat het nummer dat nog altijd topfavoriet is van mij. Speedway at Nazareth zalig. Het kan mij ontroeren, gelukkig maken alles wat muziek met een mens kan doen zit voor mij in dit nummer. Tijdens het concert van 29 juni 2010 in de HMH kwam er zeker een klein traantje bij puur van genot. Heerlijkheid!

Maartenn schreef:

Nu een verdiende 4.0*.

De laatste drie zijn toch niet de slechtste nummers? De laatste is wel matig.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Ik bedoelde ook niet de laatste drie nummers in het specifiek, ik bedoelde meer dat drie nummers minder de plaat waarschijnlijk nog sterker had gemaakt. Welke nummers dan geschrapt hadden moeten worden, dat is weer een discussie op zich.

avatar van Rudi S
Vie bovenstaande link kunt U zien dat Rudiger zijn 3 dochters best wel goed heeft opgevoed, hij moet nu alleen nog leren filmen

avatar van rudiger
Rudi S schreef:

Was zo`n goedkope prul van de kijkshop .

avatar van chevy93
Ik weet niet of ik moet zeggen "Leuk geprobeerd, maar er hoort iets meer pit in het nummer" of

Leg het eens naast hemzelf: ‪Mark Knopfler - What It Is [Edison Music Awards -03]‬‏ - YouTube en dan neig ik toch meer naar dat laatste. De zang bijvoorbeeld die is niet zo soft.

avatar van freitzen
Vandaag toevallig nog zeer genoten van What It Is, het titelnummer, Silvertown Blues en Speedway to Nazareth. De rest is over het algemeen degelijk, maar had ik deze keer even geskipt en het stuwt de plaat niet naar een hoger cijfer dan 3.5 ster.

De hoes, zonder de letters, is overigens al jarenlang de achtergrond op mijn mp3-speler. Het zal wel een bijzonder vliegtuig zijn.

avatar van wilbur
Toch opmerkelijk dat sailing to P. het beste Mark Knopfler nummer allertijden is terwijl het ook het slechtste nummer is wat James Taylor ooit op de plaat heeft gezet.

avatar van richiedoom
Na de eerste 2 nummers dacht ik, dit wordt een topplaat. Helaas slaat dan de wisselvalligheid toe. Nergens wordt het zo goed als die eerste 2 nummers. Paar aardige tracks, ook een paar erg zwakke nummers, waarvan ik do america de slechtste vind. Beetje een tegenvaller dit...

Gold, pure gold! Wat kan die man een sfeer neerzetten.. Fantastisch!
Met afstand de beste solo plaat van Knopfler!

avatar van chevy93
Voor de liefhebbers: YouTube - Mark Knopler - Junkie Doll (live)
Weergaloze uitvoering!

avatar van Peter1234

Ik heb dit album al bijna 12 jaar en blijf één van zijn allerbeste albums vinden.

Er is geen één nummer die eigenlijk minder is maar toch zijn er op dit album
wel nummers die vaker draai.
Zoals Sailing to Philadelphia, Silvertown Blues, What it is en Prairie Wedding.
Allemaal van die hele mooie rustige nummers.

Daarom staat hij ook bij mij in de top 3!

avatar van TheFunkyM
Wat een prima cd. Lekkere chille laidback gitaarmuziek, zonder die vervelende dire straits geintjes (walk of life). Hoogtepunten voor mij zijn: Sailing to Philadelphia, Silvertown Blues, What it is en The Last Laugh.

Heb zin in de volgende albums van dhr Knopfler!

avatar van bas2204
Mijn vader heeft dit er goed ingestampt bij mij. Eerst luisterde ik met tegenzin mee, maar inmiddels heb ik het album leren waarderen en moet ik zeggen dat mijn oude heer ook nog wel af en toe goede smaak aan de dag legt