Pink Floyd - Wish You Were Here (1975)

Label: Harvest

1. Shine on You Crazy Diamond (Parts I-V) (13:32)
  2. Welcome to the Machine (7:33)
  3. Have a Cigar (5:25)

met Roy Harper

4. Wish You Were Here (5:17)
  5. Shine on You Crazy Diamond (Parts VI-IX) (12:29)
  6. Shine on You Crazy Diamond [Live at Wembley November 1974 - 2011 Mix] * (20:22)
  7. Raving & Drooling [Live at Wembley November 1974 - 2011 Mix] * (12:35)
  8. You've Got to Be Crazy [Live at Wembley November 1974 - 2011 Mix] * (18:12)
  9. Wine Glasses * (2:16)
  10. Have a Cigar [Alternative Version] * (7:11)
  11. Wish You Were Here * (6:13)

met Stephane Grappelli

[quote]andnino schreef:
Hoe verder we komen in de discografie, hoe moeilijker ik het vind om tot een oordeel te komen. Dark Side of the Moon en deze hebben zo veel lagen, dat ik ze in geen geval tekort wil doen met een gehaast oordeel. En er is ook de kwestie dat ik een lijstjesfreak ben die toch wel heel graag wil bepalen welke nu de betere is.
Die laatste vraag is toch echt wel heel moeilijk, en ik denk dat ik geen andere band ken die het heeft gepresteerd om twee albums (althans van dit kaliber) te maken die precies even goed zijn. Want ik kan écht geen keuze maken. De twee zijn zo uniek, en hebben allebei hele verschillende krachten.

Geheel eens met de moeilijkheidsgraad....
Dat ik DS in mijn top10 heb staan is en blijft ook arbitrair. Het is flauw en saai om ze allebei in je top10 te zetten.
Welcome to the Machine en (pas heel wat later) Have a Sigar ben ik ook enorm gaan waarderen.
Dit album is zweveriger en gaat dieper dan DS, wat niet betekent dat het een beter album is.

De overgang van het nummer Wish you were here naar (het terugkerende) SOYCD vind ik wel hoogtepunt van dit album.

bas1966 schreef:

Ik kan het niet laten om hierop te reageren, aangezien Dark Side op 1 en WYWH op 2 staat in mijn top tien. Mijn reden is simpel: ik vind dit de twee beste albums die ik ken. Dark Side blijft voor mij ongeëvenaard, dit album komt daar kort achter. Waarom dat flauw is, weet ik niet. Want dit is wat ik oprecht vind. En saai... Smaak.

bas1966
iedereen moet natuurlijk zelf weten hoe hij/zij de top10 samenstelt. maar het is boeiender als er variatie wordt aangebracht, lijkt me. ik heb veel toplijstjes hier geraadpleegd met als doel om leuke albums te ontdekken en dan helpt het als er variatie is aangebracht.

avatar van Rogyros
Ieder zijn meug idd, bas1966. Persoonlijk vind ik dat mijn lijstje voldoende variatie biedt. Maar hé, het is ook mijn eigen lijstje hè!!
Mijn lijst is niets anders dan de in mijn ogen tien beste platen ooit gemaakt.

Hoe dan ook, dit album is voor mij het op een na beste album van zowel de band als in zijn totaliteit. Geen zwak punt te ontdekken. Het onheilspellende op Welcome To The Machine, het meer funky gerichte Have A Cigar, de lieflijke schoonheid in Wish You Were Here zijn prachtig ingekapseld tussen het beste wat Pink Floyd ooit gemaakt heeft! Een perfect album!

Sippenhaft
Episch album dat ik voor het eerst (deels) hoorde in een planetarium te Amsterdam, ergens eind jaren zeventig.

Pas in 1985 in z'n geheel beluisterd dankzij mijn broer die de LP had gekocht. Hommage aan Syd Barrett. Beste PF album in mijn optiek. Het ademt een universele sfeer uit. Uniek album, maar niet een 5 sterren waardering van mijn kant omdat Have a Cigar en Welcome to the Machine niet tippen aan de drie andere tracks.

[quote]Rogyros schreef:

hi Rogyros,
Toch nog ff terugkomend op dit topic. Ga nou eens in op mijn reactie. Ik ben gewoon van mening dat deze site meerdere albums van dezelfde bands zou moeten bashen/blokken (top 10). Met als reden wat ik eerder schreef. Mijns inziens is dat een valide argument en zoniet dan ben ik wel een beetje klaar met deze site. Ik heb toch gewoon een punt. Anders wordt het toch een saaie boel ?

avatar van Running On Empty
bas1966 schreef:

Gelukkig is hier geen regel voor. Vrijheid, blijheid.

bas1966
nou...dan ga ik me maar uitschrijven.

avatar van Rudi1984
1,5
Gelukkig heeft hij mijn top 10 niet meer hoeven zien. Dat was z'n dood geworden.

avatar van meneer
Zo zo, Bas1966 heeft MuMe verlaten... Jammer, maar lag dat nou aan jou Rogyros ? Of aan dit album ?

avatar van Rogyros
Tja, meneer, ik denk dat hij licht dronken of zo was. Ik bedoel, hij gaat vandaag ineens weer op de eerdere discussie in en gaat dreigen met zich uitschrijven...

Hij staat er vrij in. Zoals Running On Empty schreef: vrijheid, blijheid.

avatar van Leptop
meneer schreef:

Nou, hij heeft zich uitgeschreven omdat Running on Empty zijn vrees bevestigde . Ik kan me juist wel voorstellen dat er meerdere albums van 1 artiest in de lijst staan. Zeker van het niveau als deze.

avatar van zaaf
Wish You Were Here is niet op Bas van toepassing

avatar van vielip
bas1966 schreef:
nou...dan ga ik me maar uitschrijven.

Ajuu de mazzel!

avatar van EttaJamesBrown
Rudi1984 schreef:

Ik gruwel al bij de gedachte dat Gram Parsons straks sneuvelt voor een zevende worp, de Grievous Angel!

avatar van Rudi1984
1,5
EttaJamesBrown schreef:

Nog even volhouden tot #TS11. Dan moet ik ook stoppen met MuMe.