Pink Floyd - Wish You Were Here (1975)

Label: Harvest

1. Shine on You Crazy Diamond (Parts I-V) (13:32)
  2. Welcome to the Machine (7:33)
  3. Have a Cigar (5:25)

met Roy Harper

4. Wish You Were Here (5:17)
  5. Shine on You Crazy Diamond (Parts VI-IX) (12:29)
  6. Shine on You Crazy Diamond [Live at Wembley November 1974 - 2011 Mix] * (20:22)
  7. Raving & Drooling [Live at Wembley November 1974 - 2011 Mix] * (12:35)
  8. You've Got to Be Crazy [Live at Wembley November 1974 - 2011 Mix] * (18:12)
  9. Wine Glasses * (2:16)
  10. Have a Cigar [Alternative Version] * (7:11)
  11. Wish You Were Here * (6:13)

met Stephane Grappelli

avatar van JohnnyVergerFan
geweldig aan het genieten...... opnieuw.

avatar van Owned
Ik ben praktisch opgevoed met de muziek van Pink Floyd. En als ik naar Wish you were here en Dark Side of the Moon kijk, ben ik daar erg dankbaar voor. Andere albums, zoals The Wall en Animals vind ik dan net weer iets minder.
Maar goed.. Het kan erger.

Wat een heerlijke muziek. Het begint al gewoon prachtig, als ik het eerste nummer hoor krijg ik kippenvel van het gitaarspel. Ook duurt het album niet al te lang. Aan de ene kant had het best langer mogen duren, maar soms moet je niet rekken en daarom vind ik de tijdsduur prima.
Ik twijfel soms wel welk album ik beter vind van Pink Floyd. Deze of DSOTM, maar dit album kan ik 24/7 ( daarmee bedoel ik niet 27 juli) luisteren, omdat het minder zwaar valt.
Het begint instrumentaal geniaal en de opbouw naar het albumnummer zorgt ervoor dat dit toch wel top 10 waardig is.

Het is vooral in sfeer een prachtig geheel.
De meest symfonische Pink Floyd plaat.
Ik val persoonlijk juist wel meer voor Animals en The Wall.
Het venijn en de donkere kant zijn op die albums meer mijn ding.
Hier kabbelt het vooral, maar wel op een heel aangename manier.
Ik heb 'm echt grijsgedraaid.
Nu zet ik 'm sporadisch op.
De magie is wat weg voor mij.

Het allerbeste album aller tijden.

avatar van Jake Bugg
Vandaag eindelijk op lp gekocht en ik ben nu helemaal verliefd op deze plaat.
Van begin tot het einde puur genot

avatar van teus
Jake Bugg schreef:
Vandaag eindelijk op lp gekocht en ik ben nu helemaal verliefd op deze plaat.
Van begin tot het einde puur genot

Welcome To The Machine
and Have A Cigar

avatar van Don Cappuccino
Wish You Were Here brengt het melancholische en grimmige gevoel veel beter naar voren dan zijn voorganger. Pink Floyd is hier net wat avontuurlijker en neemt de tijd voor zijn composities. De eerste acht minuten van Shine on You Crazy Diamond (Parts I-V) behoren tot het allermooiste dat er ooit op plaat is gezet: een opbouw om in te lijsten waarbij iedere akkoordovergang van Wright in combinatie met het huilende bluesy gitaarspel van Gilmour precies klopt. Het schoolvoorbeeld van ''less is more'', waarbij langzaamaan alle instrumenten de plaats innemen en er wordt gebouwd naar een grandioze uitbarsting en het ''liedje'' waarin over het tragische lot van Syd Barrett wordt bezongen: een sprankeling die langzaamaan uitdooft. Zijn mentale en fysieke aftakeling is ook in de biografie ''Pigs Might Fly'' een pijnlijk verhaal om te lezen en de foto's van de man zijn ronduit confronterend. Syd zou een aantal keer ten tijde van ''Wish You Were Here'' in de studio langskomen als een schim van zijn eerdere zelf. De saxofoonsolo van Dick Parry is heerlijk explosief en een perfecte einde van het eerste gedeelte. Dit is een track die je qua noten makkelijk kan spelen, maar moeilijk kan benaderen qua gevoel.

Welcome to the Machine zag ik altijd als een zwakke broeder, maar dat is veranderd. Dit is samen met Shine on You Crazy Diamond (Parts I-V) mijn favoriete nummer van de plaat geworden. Prachtige synthesizerlagen en onheilspellend akoestisch gitaarspel en Gilmour die wanhopig klinkt in zijn vocalen, het is een ronduit grimmige en meeslepende track. De toonzetting gaat door in Have a Cigar, maar dan met bluesy gitaarwerk en meer schwung in de ritmesectie. Het nummer is vooral lekker stekelig in zijn tekst en vocalen die door Roy Harper worden gedaan. Waters had dit denk ik te fel gezongen, en Harper legt de balans tussen de melodie en vurige overdracht precies goed. Ook de titeltrack ligt qua akkoorden behoorlijk in het verlengde van de vorige twee tracks. Dit is een evergreen geworden met kampvuurakkoorden, een opvallend klein liedje vergeleken met de rest. Ik heb het simpelweg te vaak gehoord.

Dit is waarschijnlijk heiligschennis, maar ik zie de toegevoegde waarde van Shine on You Crazy Diamond (Parts VI-IX) compleet niet. Veel van dezelfde muzikale thema's worden aangehaald, maar het komt nergens echt van de grond. De timing is anders en er wordt wat meer met funky slagjes gespeeld door Gilmour en losser gespeeld door de gehele band. Het slotstuk met een hoofdrol voor Wright gaat als een nachtkaars uit, wat ik wel mooi vind is het plotse majeurakkoord aan het eind na mineurstemming. Alles komt toch goed.

avatar van De buurman
Don Cappuccino schreef:

Heiligschennis is een groot woord maar eh.... ik vind dit deel juist fantastisch. Hoe traag en mysterieus het uit de mist naar voren komt, de geweldige slidesolo van Gilmour en tot slot het prachtige droevige stuk met Wright in een hoofdrol.

avatar van Tav74
Laatste weken bezig met een PF revival na aankopen van de 4 albums vanaf Dark side op vinyl. Zijn toch bij uitstek albums die je als geheel moet luisteren dus Vinyl leent zich er prachtig voor.
Deze is toch wel favoriet moet ik zeggen, album verveelt me geen seconde en de twee centrale nummers zijn echt fantastisch. Have a cigar doet het bij mij ook uitstekend overigens, hoewel het ergens niet helemaal in dit album lijkt te passen.

Briljante plaat die door de jaren heen niet gaat vervelen. Sterker begin hem beter te vinden dan Dark side of the moon.

avatar van Leptop
Dat vind ik al een hele tijd!

Ik heb net de nieuwe vinyl versie zitten draaien. Brrrrrrrrrrrrrrrr wat goed. laatste halve ster erbij.

avatar van bas1966
[quote]Don Cappuccino schreef:
dit is waarschijnlijk heiligschennis, maar ik zie de toegevoegde waarde van Shine on You Crazy Diamond (Parts VI-IX) compleet niet./quote]

halverwege, vlak na de zang, het muzikale gedeelte, is misschien wel het allermooiste wat PF heeft gebracht.
ook het begin, met de mist, en dan die opkomende bass. ziedaar de toegevoegde waarde.
kan me nog herinneren in de kuip dat het concert begon met (een aantal) straaljagers die overvlogen.
het geluid werd gemixt met het begin van SOYGD. Dat vergeet ik nooit meer.

Toegevoegde waarde....

Dit album is zooo goed, daar is aan waarde niets meer toe te voegen.

Sfeer maken kon Floyd gewoon erg goed.
En de terugkeer van Shine On op het eind is een voltreffer.
Ik vind het tegenwoordig indrukwekender dan parts I- V, die ik wellicht toch net even teveel gehoord heb.
Heel fraaie afsluiter die in positieve zin als een nachtkaars uit gaat.
Met de tragiek van Syd Barret in het achterhoofd, geeft het alleen nog maar meer impact.

avatar van Leptop
Komop Bikkel2: waar blijft dat laatste zetje?

Leptop schreef:
Komop Bikkel2: waar blijft dat laatste zetje?

Ik heb uiteindelijk wat meer met Animals en The Wall, die ik ook veel vaker pak dan deze en ook bijv. Dark Side Of The Moon.
Die raken mij meer, maar natuurlijk is dit ook een mooie plaat, maar voor mij geen full score.

AC1
De laatste twee luisterbeurten vond ik het op de duur eentonig en langdradig. Vandaar dat DSOTM toch wel hun piece de résistance is en blijft.

avatar van RuudC
Van tevoren was dit album al een van de grote kanshebbers voor de eerste plaats. Ik smul van Shine On You Crazy Diamond en de titeltrack. DIt is sowieso wel Pink Floyd op de top van hun kunnen. Animals ken ik nog niet goed genoeg en The Wall wordt hier enorm gewaardeerd. Wat deze plaat in mijn ogen bijzonderder maakt dan Dark Side, is toch dat dit oprechter overkomt. Iedereen kan zingen over de slechte kanten van onze maatschappij, maar de boodschap aan Syd Barrett is duidelijk emotioneler. Daarbij vind ik de heren ook lekker op dreef op Welcome To The Machine en Have A Cigar (jaaaren geleden nog leren kennen via The Foo Fighters trouwens). Wish You Were here is het album waar ik het makkelijkst bij wegdroom. Het tweede deel van Shine On You Crazy Diamond lijkt alleen weinig meer toe te voegen, vandaar dat ik het bij 4,5* houd. Toch PF's beste tot nu toe. Met kop en schouders.

Tussenstand:
7. Atom Heart Mother
8. Ummagumma
9. More

avatar van lennert
Nog een stapje boven The Dark Side Of The Moon. Grappig dat ik er ook nu pas achter kom dat het niet Waters is die Have A Cigar zingt, want ik heb altijd gedacht dat hij dat gewoon zelf deed ipv Roy Harper. Het album kabbelt wat minder dan The Dark Side Of The Moon en voelt over het geheel gewoon wat intenser aan. Helemaal Welcome To The Machine heeft lekker intense toetsenpartijen die het nummer levendig maken. Have A Cigar en Wish You Were Here zijn in dat opzicht gewoon meer sterk single materiaal, terwijl Shine On You Crazy Diamond zelfs nog een fijne gospelvibe erin heeft zitten. In dat opzicht ben ik het wel eens met wat hierboven ook al gezegd is door RuudC: het tweede gedeelte van dit nummer is gewoon wat minder interessant dan het eerste, waardoor het album net niet perfect eindigt. Desalniettemin wederom een erg sterke klassieker.

Voorlopige tussenstand:
5. More
6. A Saucerful Of Secrets
7. The Piper At The Gates Of Dawn
8. Ummagumma

Knap dat Floyd na Dark Side Of The Moon, wederom een knap album fabriceerde.
Wat rijker in sound, fraaie, wat vollere keys van Rick Wright.
Ik heb iets meer met de voorganger, omdat die mij songmatiger wat meer aanspreekt.
In muzikaal opzicht is deze wel wat sterker.

avatar van andnino
Hoe verder we komen in de discografie, hoe moeilijker ik het vind om tot een oordeel te komen. Dark Side of the Moon en deze hebben zo veel lagen, dat ik ze in geen geval tekort wil doen met een gehaast oordeel. En er is ook de kwestie dat ik een lijstjesfreak ben die toch wel heel graag wil bepalen welke nu de betere is.

Die laatste vraag is toch echt wel heel moeilijk, en ik denk dat ik geen andere band ken die het heeft gepresteerd om twee albums (althans van dit kaliber) te maken die precies even goed zijn. Want ik kan écht geen keuze maken. De twee zijn zo uniek, en hebben allebei hele verschillende krachten. Ik zal niet al te diep in beschrijvingen duiken, want dat hebben anderen al veel en veel beter voor mij gedaan. Ik kan wel benoemen wat voor mij de kwaliteiten zijn die dit een topplaat maken. De briljante productie, die de fantastische synthesizerpartijen geweldig uit de verf laat komen. Het feit dat de plaat op de achtergrond net zo goed werkt als bij aandachtige beluistering. De balans tussen progressieve uitspattingen (hoewel het meer "vloeit" dan spat op Wish You Were Here) en sterke, compacte songs. En natuurlijk het fascinerende en prachtige artwork.

Voor de tussenstand ga ik doen wat ik normaal nooit zou doen; twee albums op een gedeelte eerste plaats zetten. Maar als je een uitzondering op een regel maakt, dan is Pink Floyd toch wel de eerste om het voor te doen.

1. The Dark Side of the Moon
3. Meddle
4. Atom Heart Mother
5. The Piper at the Gates of Dawn
6. A Saucerful of Secrets
7. Ummagumma

avatar van titan57nl
Bij PF kiezen voor een favoriet hangt af van je stemming, ze zijn allemaal erg goed

avatar van EttaJamesBrown
Na het legendarische intro zakt het album in.....naar een 4,5.

avatar van DeWP
Dit is gemakkelijk: ik geef 4,5 ster voor dit album van Pink Floyd. Dat heb ik overigens ook met het album "Dark Side of the Moon" gedaan, want dat zijn de twee beste albums (wat mij betreft) die ze ooit gemaakt hebben. Iedere keer nog een feestje om naar te luisteren, dus gewoon erg goed.