Deep Purple - Deepest Purple (1980)

Alternatieve titel: The Very Best Of

Label: Harvest

1. Black Night (3:28)
  2. Speed King (5:04)
  3. Fireball (3:25)
  4. Strange Kind of Woman (3:52)
  5. Child in Time (10:20)
  6. Woman from Tokyo (5:50)
  7. Highway Star (6:09)
  8. Space Truckin' (4:35)
  9. Burn (6:40)
  10. Stormbringer (4:07)
  11. Demon's Eye (5:23)
  12. Smoke on the Water (5:39)
stuart
ricardo schreef:
ik vind dit wellicht de beste verzamelaar van Deep Purple die op de markt gebracht is met hun beste studio nummers. ik vind ze live nog beter uit de verf komen, vooral het geluid klinkt een stuk beter, beste stuart ik zou je graag willen aanraden om zeker Made In Japan eens te gaan beluisteren, die heb je in een dubbel disc uitvoering al voor 10 euro, als je van Deep Purple houdt is dat album zeker niet te missen, want wat passie, geinspireerdheid en virtuositeit betreft is dat album onovertroffen het beste van Deep Purple, veel plezier alvast, met luistergroet ricardo.

Ik ben niet zo kapot van bepaalde uitvoeringen van Made In Japan; ik hoor liever bij de meeste nummers de studio uitvoeringen. Daarom heb ik ook (mede) liever Deepest Purple.

avatar van ricardo
Je moet wel van live albums houden natuurlijk. Ik ben een enorme liefhebber van live albums en wat Deep Purple betreft in het bijzonder. Vooral Made In Japan, want daarop overtreffen de live nummers moeiteloos de studio versies vind ik. Ik vind wel dat de studio nummers wat minder rommelig en wat strakker klinken, maar dat verschil is er bijna altijd tussen de studio en live versies. live is DP nu eenmaal wat bombastischer en klinkt het net of het wat dichterbij is.

avatar van Stijn_Slayer
Prima verzamelaar met de bekendste Deep Purple nummers, perfect als instap dus. Al geef ik persoonlijk liever de voorkeur aan 'In Rock' en 'Machine Head' i.p.v. deze verzamelaar.

Vreemd genoeg ben ik zelf begonnen met de klassiek/hardrock live plaat met The Royal Philharmonic Orchestra, is ook erg goed.

avatar van kaztor
Ik prefereer kwa verzamelaars toch 24 Carat Purple of Singles A's & B's.

Deze is misschien het meest compleet, maar 24 Carat Purple 'klopt' naar mijn gevoel meer en A's & B's vind ik interessanter.

avatar van beaster1256
ik koop liever alles tot en met burn , ik hou niet zo van verzamelaars , i wil alles , tot het echt bergafwaarts gaat met een artiest , dan haak ik af !!!, deze is wel goed , maar veel te kort , deep purple heeft zoveel prachtige nummers meer gemaakt

avatar van Gert P
Mis hier oa. the Mule, You keep on moving, Perfect strangers, Sail away en pictures of home op.

Verder prima plaat.
Jammer dat platenmaatschappijen niet de perfecte verzamelaar willen maken.

avatar van Sinner
Gert P schreef:
Jammer dat platenmaatschappijen niet de perfecte verzamelaar willen maken.

Beetje onzin aangezien iedereen wel een eigen idee heeft over wat er dan wel of niet op de "perfecte verzamelaar" zou moeten staan.

avatar van musician
Maar Gert, Perfect strangers is van halverwege de jaren 80. Dat kun je een verzamelaar uit 1980 toch niet kwalijk nemen?

Ze hebben wel duidelijk het bekendste (en het mooiste?) werk van de beroemdste samenstelling uitgekozen, dat wel.

Als je niet aan de originele studio-albums van Deep purple wilt beginnen maar toch iets wilt, dan maar Deepest purple.

Ik weet overigens niet waar het aan ligt, maar als je alles bij elkaar op zou tellen staat Deep purple m.i. erg hoog, qua uitbrengen van verzamelalbums. En er ontbreekt ook altijd wel wat.

Deepest purple omzeilt dit.

musician schreef:

Deepest purple omzeilt dit.

Oke wat betreft perfect strangers heb je gelijk maar eens een mooie 2 cd box uitbrengen met echt de beste nummers en daar horen singles vaak niet bij, die zijn meestal commercieel en dan ook de lange originele versies.
My woman from tokyo kan je toch niet tot hun mooiste werken noemen, zijn er nog wel anderen en een paar had ik al genooemd maar deze bijvoorbeeld ook When a blind man cries en Lazy.
My woman from Tokyo was wel een grote hit maar dat was voor Kansas Dust in the wind ook terwijl de rest toch duidelijk anders is qua muziek.
Hier had ook nog zat een kwartier muziek bij opgekund qua tijd.
Ik heb vrij veel verzamelaars maar er zijn er maar een paar top voor mij waaronder collected van ccr.

avatar van barrett
Dit was mijn eerste kennismaking met Deep Purple in mijn ogen toch een redelijk complete verzamelaar.

Gert P schreef:
(...) maar eens een mooie 2 cd box uitbrengen met echt de beste nummers en daar horen singles vaak niet bij (...)
Ben ik ook altijd voor te porren, maar waarschijnlijk wishful thinking. Er is maar één oplossing: zelf je favoriete nummers in een smaakvolle volgorde branden.

avatar van Gert P
Daar dwingen ze je bijna wel toe en maar klagen dat het zo slecht gaat met die dvd en platenindustrie.

avatar van B.Robertson
Lang geleden was dit album goed voor de kennismaking met de band, je kon het ook prima op een cassette van 2 keer een half uur zetten. Speed King werd reeds op de US-uitgave van In Rock ingekort. Toen ik wat later in '84 als eerste LP ooit In Rock kocht was dat intro een verrassing.

avatar van gukker
Al het bekendere werk van Deep Purple staat hier wel op, maar nummers als burn of stormbringer vind ik toch wel een doorn in het oog. Dan hadden ze die ruimte beter kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld Pictures of Home en Hard lovin' man.

Eigenlijk vind ik gewoon dat ze Machine Head opnieuw hadden moeten uitbrengen maat daarachter nog Child in Time, Hard lovin' man, Speed King, Strange kind of woman en Woman from Tokyo, dat zou MIJN ultieme Deep Purple verzameling zijn geweest (tot 1980 dan)

avatar van musician
Maar ja, tot 1980 kende Deep purple nog wel meer samenstellingen en nummers en daar wilden ze natuurlijk ook aandacht aan besteden.

Zeker als je je realiseert dat het duo Gillan/Blackmore dusdanig gebrouilleerd was dat het tot 1984 duurde voor er een succesvolle reünie kon worden georganiseerd.

Een verzamelalbum van alleen MK2 van Deep purple is op zich een goed idee, het doet alleen teveel onrecht aan ander uitgebracht smaakvol materiaal.

avatar van tsjong
Prima verzamelaar. Vooral voor iemand die de bekendere nummers wil beluisteren. Voor mij dan ook een prima album als niet Deep Purple fan.

Deepest Purple was het derde Deep Purple-album dat in Engeland de eerste plaats haalde en er hartstikke lang in stond. Later is dat voorbijgestreven door Hysteria van Def Leppard uit 1987.
Deepest Purple is als enkele CD overal voor heel weinig te vinden. Dat sommige lange album-nummers ingekort zijn, heeft te maken met dat er single-versies gebruikt zijn, waar dus in geknipt is. De herziene 30 jarig bestaan van deze compilatie-versie heeft 4 extra nummers en een DVD met commentaar van Jon Lord. Ik kom die uitgave meestal voor rond de 20 Euro tegen, maar hij zal vast wel ergens voor minder aangeboden worden.

DISC 1:
1. Black Night (Single Version) (2002 Digital Remaster)
2. Speed King (Edit) (2010 Digital Remaster)
3. Fireball (1996 Digital Remaster)
4. Hush (1998 Digital Remaster)
5. Strange Kind Of Woman (2002 Digital Remaster)
6. Child In Time (1995 Digital Remaster)
7. When A Blind Man Cries (1997 Remix)
8. Woman From Tokyo (2000 Digital Remaster)
9. Highway Star (1997 Digital Remaster)
10. Space Truckin' (1997 Digital Remaster)
11. Burn (2004 Digital Remaster)
12. Stormbringer (2009 Digital Remaster)
13. Soldier Of Fortune (2009 Digital Remaster)
14. Demon's Eye (1996 Digital Remaster)
15. You Keep On Moving (Single Edit) (2002 Digital Remaster)
16. Smoke On The Water (1997 Digital Remaster)

DISC 2:
23. Smoke On The Water
24. Jon Lord Discusses The Choice Of Singles
25. Jon Lord Discusses Woman From Tokyo
26. Woman From Tokyo
27. made In Japan' (Includes Space Truckin' Excerpt)
28. Jon Lord Discusses Burn
29. Burn
30. Jon Lord Discusses You Keep On Moving
31. You Keep On Moving
32. Jon Lord Discusses Stormbringer
33. Stormbringer

avatar van Karma_To_Burn
Heerlijke verzamelaar van Deep Purple en tevens toen de tijd mijn eerste kennismaking met deze band toen mijn ouders deze cd hadden aangeschafd.
De cd is dan wel vrij kort maar juist daarom staan er geen missers op, dit is toch echt wel met uitstek het beste werk van de band met misschien wat missers van de jaren daarna maar ach, je kan niet alles hebben!

Beste nummers voor mij zijn toch wel: Highway Star, Stormbringer, Burn & natuurlijk de all time classic Child in Time. Wat een heerlijke solo!

Dit album is compleet. Het is een verzamelaar maar zo ontzettend goed! Van black knight tot smoke on the water gewoon helemaal compleet.

Dit album zet ik op en laat ik helemaal uitspelen zonder enig pardon. Ieder nummer weet mij te pakken.

De beste verzamelaar van deep purple!

avatar van kristiaan 00501
Ik heb van de week bij de free recordshop het album Deep Purple - Smoke On The Water(White Collection) gekocht zonder hoesje maar ik heel weinig vinden van dit album kan iemand mij er iets over vertellen

p.s. best leuk om bij de free recordshop tussen de oude albums waar ze de hoes van kwijt zijn te zoeken heb 10 rockklassiekers gekocht voor 20 euro

avatar van Funky Bookie
Dit is de perfecte kennismaking met Deep Purple.
Zeker beoordeeld in de tijdsgeest een bijna perfecte verzamelaar.
Inmiddels wel gepasseerd door anderen met beter geluid, maar het is wel genieten geblazen.

avatar van gaucho
Funky Bookie schreef:
Dit is de perfecte kennismaking met Deep Purple.
Zeker beoordeeld in de tijdsgeest een bijna perfecte verzamelaar.

Eens. Al dat gezeur hierboven over het niet perfect zijn van verzamelaars - tja, dat blijft natuurlijk altijd een kwestie van persoonlijke smaak. Ik kom deze net weer eens tegen in mijn LP-verzameling, en ik zeg het maar gewoon hardop: voorzover verzamelaars perfect kunnen zijn, komt deze toch een flink eind in die richting.

Voor mij in elk geval wel. Ik beschikte in 1980 over enkele losse singles en het studio-album In Rock. Dit moest 'm dan maar worden, in aanvulling op die collectie. En dat werd het: ik heb het ding grijsgedraaid in de jaren tachtig.
Geen slecht nummer op te ontdekken. Allemaal van die heerlijk doorbeukende nummers, met Child in time als relatief (en tijdelijk) rustpunt. En met de wijsheid van nu - ik heb bijna alle studio-albums van DP uit de vorige eeuw in mijn bezit - zou ik misschien hier en daar een andere keuze maken, maar erg veel zal het niet schelen. Want alle platen uit die tijd zijn wel met hun beste nummers vertegenwoordigd, vind ik.

Het enige nadeel van de toenmalige LP was dat ze ruim een uur muziek op een enkele plaat persten. Daarmee zou het zomaar eens de LP met de langste speelduur in mijn collectie kunnen zijn. Maar dat betekent natuurlijk ook dat de muziek erg zacht in die vele minuscule groefjes is geperst en hier en daar de gebruikelijke ruis en rumble de overhand krijgen. De ruis in het intro van Smoke on the water is bijvoorbeeld enorm, een probleem dat trouwens bleef bestaan bij de CD-versie, die ik later ook kocht. Maar verder? Ijzersterke compilatie.