Bruce Springsteen - Born in the U.S.A. (1984)

Label: Columbia

1. Born in the U.S.A. (4:39)
  2. Cover Me (3:26)
  3. Darlington County (4:48)
  4. Working on the Highway (3:11)
  5. Downbound Train (3:35)
  6. I'm on Fire (2:36)
  7. No Surrender (4:00)
  8. Bobby Jean (3:46)
  9. I'm Goin' Down (3:29)
  10. Glory Days (4:15)
  11. Dancing in the Dark (4:01)
  12. My Hometown (4:33)
kistenkuif
Misterfool schreef:
Aan de typische jaren 80-arrangementen wen je snel genoeg en dan blijft een verdomd sterke plaat over. 4*

Goed verhaal. Met je laatste opmerking leg je bij mij de vinger op de zere plek: dat wennen aan het opgepimpte typische jaren 80-geluid lukt mij eenvoudigweg niet. Ik heb de verzamelbox met zijn eerste zeven platen en The Promise plus in concert The Hammersmith Odeon (1975) en Live 75/85. Deze blijft heden ten dage, na vele pogingen het album te omarmen, vrijwel onbeluisterd. Nebraska is voor mij het laatste écht genietbare reguliere studio-album van Springsteen. The Ghost ofTom Joad vind ik verdienstelijk maar dan houdt het ook wel op. Overigens niets dan lof voor zijn maatschappelijke betrokkenheid. Hij kan zich na vier jaar Donaldus Waaihaar wat mij betreft kandidaat stellen voor het presidentschap.

Bruce was huiverig voor het gebruiken van synths.
Roy Bittan heeft er aardig wat tijd in moeten steken om hem te overtuigen.
Het blijkt zijn meest radiovriendelijke plaat.
Hij stond op een bepaald moment met drie songs in de Top 40 geloof ik.
Ik vermoed dat hij er aardig wat fans bij kreeg.
Stond ook zomaar in stadions.
Dus nut heeft deze wel gehad.

Zeker geen slechte plaat, al zijn er wat skipmomentjes.

avatar van vielip
Ik zat me laatst te bedenken dat ik dit album eigenlijk het enige album van 'm vind waarbij ik de studio versies prefereer boven de live versies. En eigenlijk van elk nummer. Wellicht is I'm on fire de uitzondering...bij alle andere albums met een band (Nebraska, Tom Joad en Devil's and dust reken ik daar dan buiten) ervaar ik het tegenovergestelde.

Zal ook ongetwijfeld te maken hebben met de loepstrakke productie. Dat was echt iets van toen.
Lastig om dat in een livesetting te evenaren.
Hoeft ook niet, maar in dit geval ga je automatisch vergelijken.

avatar van Heer Hendrik
Er zijn anders live-versies van het nummer Born in the usa die ik wel prefereer boven deze logge studio-uitvoering.... luister maar eens naar zijn ingetogen versie op Live in New York

avatar van vielip
Die vind ik dus beduidend minder dan het origineel. Wel leuk hoor maar het mist 'iets'. Die logge studio versie wint het wat mij betreft nog steeds t.o.v. elke andere live uitvoering die ik ken. En inderdaad Bikkel, dat zal met die loepzuivere productie te maken hebben. Het hele album staat qua sound als een huis vind ik. Live hebben ze altijd moeite om dat over te brengen naar mijn gevoel. Enkel I'm on fire en héél misschien Downbound train komen in de buurt.

avatar van Heer Hendrik
Zo zie maar dat smaken wederom kunnen verschillen

kistenkuif
vielip schreef:

Zojuist even al zijn live-albums afgelopen. Een klusje op zich. Het valt idd op dat songs van deze megaseller live een relatief bescheiden plaats innemen op de respectievelijke speellijsten. Dat zou kunnen betekenen dat Springsteen zelf minder gecharmeerd is van het album of omdat, zoals Vielip stelt, de specifieke sound van dit album live moeilijk valt te reproduceren. Er blijft gelukkig een hele lading songs over om live van te kunnen genieten want met name op het podium behoren Springsteen en zijn band tot de absolute top. Dat is althans mijn eigen ervaring. Met een mindere band die live zijn studioreputatie niet waar kan maken heb ik dan ook minder consideratie. Helaas zijn dat er aardig wat. Maar dat is een ander (off-topic) verhaal.

avatar van Tav74
kistenkuif schreef:
Springsteen en zijn band tot de absolute top. Dat is althans mijn eigen ervaring. .

Zeker, aan de capaciteiten van de band zal het niet liggen. Springsteen wisselt altijd veel in zijn setlists, maar er komen genoeg nummer van dit album met regelmaat voorbij. Setlist.fm statistieken laten ook zien dat hij alleen van The River en Born to Run meer nummers live heeft gespeeld door de jaren heen. Ik vind de meeste live uitvoeringen overigens echt prima, maar de sound is live wel anders (minder vol) doordat de plaat behoorlijk zwaar geproduceerd is.

Vandaag deze overigens weer eens opgezet tijdens lezen van zijn bio. Qua productie is dit album wel superieur aan de voorgangers en als je weet dat gros van de nummers in de Nebraska tijd is geschreven en opgenomen verklaart dat ook wel een en ander. De thema's zitten wel in dezelfde lijn, alleen dit is de full band super geproduceerde tegenhanger. Het is sowieso meest poppy album van Springsteen tot dan toe en dat verklaard het succes ook deels, maar er staat ook geen slecht nummer op eigenlijk.

avatar van Rogyros
Dit blijft toch een prachtig album van The Boss. Ik draai hem nu op dit moment en ik word weer helemaal blij dat ik hem weer hoor (was een aardig tijdje geleden). Ik vind het echt een klasse plaat! En hoe mooi was het album geweest als het album was voorzien met de geweldige track Murder Inc. Erg jammer dat dat nummer dit album uiteindelijk niet heeft gehaald. Ik had hem graag ingeruild gezien voor Working on A Highway. Murder Inc. past mijns inziens prima qua sfeer op dit album en had zeker een gele ster gekregen.

Maar goed, ook zonder Murder Inc. vind ik dit een zeer mooi album.

avatar van vielip
Murder Inc. had er wel bij gekund. Maar ja, dat vind ik ook van My love will not let you down, This hard land, Janey don't you lose heart, None but the brave, Brothers under the bridge of.....ach laat maar

avatar van Rogyros
Is This Hard Land ook van deze sessie? Dat wist ik niet. Ik vind dat ook een mooi nummer. Ja, er is genoeg keuze!

avatar van itchy
Born In the USA heeft een lange en complexe onstaansgeschiedenis, die ook nog eens flink zit verweven met Nebraska. Er zijn tientallen nummers opgenomen:
Brucebase - Born In The USA - Studio Sessions - brucebase.wikispaces.com

avatar van vielip
Die site is inderdaad erg informatief itchy! Nu niet meer zoveel maar eerder bezocht ik 'm met grote regelmaat om dingen op- en uit te zoeken. Een prachtig bouwwerk als je het mij vraagt.

avatar van Marco van Lochem
Bruce Frederick Joseph Springsteen werd op 23 september 1949 geboren in Long Branch New Jersey, USA en bracht op 4 juni 1984 zijn meest commerciële en succesvolle album uit, “BORN IN THE U.S.A.”. Het was de opvolger van het akoestische en sobere “NEBRASKA”, waarmee Springsteen liet zien dat hij doet waar hij zin in heeft. Het zevende album van Springsteen had wel een aanloop nodig. “DANCING IN THE DARK”, de eerste single, verscheen op 3 mei 1984, bereikte in de Nederland de Top 40, maar reikte niet hoger dan de 31e plaats. In mei 1985 werd de single opnieuw uitgebracht en mede door de videoclip werd het een nummer 1 hit. In Amerika was het overigens meteen een succes met een 2e plaats in de Billboard Hot 100. Daar werd “COVER ME”, een aanstekelijke uptempo track als opvolger uitgebracht, dit in tegenstelling tot ons land. Daar werden “I’M ON FIRE”(nummer 1 in de Top 40), ‘BORN IN THE U.S.A.” (nummer 10), “GLORY DAYS” en “MY HOMETOWN” op single uitgebracht. Het album gaat met het titelnummer rauw van start, met een tekst die vraagtekens zet bij de rol van de Amerikanen in de Vietnam oorlog. Daarna “COVER ME” en het vrolijke “DARLINGTON COUNTY”, met een prachtrol voor Little Steven, die de 2e stem verzorgt. Het uptempo “WORKING ON THE HIGHWAY’ wordt gevolgd door door de midtempo song “DOWNBOUND TRAIN”, dat een prachtige melodie heeft. Na de ballade “I’M ON FIRE” volgen 3 aanstekelijke uptempo songs, “NO SURRENDER”, “BODDY JEAN” en het met prachtige orgelpartijen versierde “I’M GOIN’ DOWN”. De laatste 3 tracks zijn de hits “GLORY DAYS” (waarin Springsteen mijmert over het verleden), het zeer dansbare “DANCING IN THE DARK” en “MY HOMETOWN” waarin een rol voor zijn vader is weggelegd, maar waarin hij ook refereert aan de rassenrellen in zijn woonplaats Freehold Borough New Jersey, eind jaren ’60. De mix van Bob Clearmountain zorgde voor de sound die het goed zou doen op de radio en dat er hits gescoord zou worden. Het is een klassieker in alle vormen, kwaliteit van de songs tot en met de verkoopcijfers, want tot op heden zijn er wereldwijd meer dan 30 miljoen exemplaren van verkocht.

avatar van Slowgaze
Overigens, Dessa - een artiest die op MuMe wel wat meer aandacht mag krijgen, en van wie er binnenkort eindelijk weer een nieuw album uitkomt - nam een mooie versie op van 'I'm Going Down', voor haar dito album Parts of Speech.

kuifenco
Vandaag maar weer eens beluisterd. Tegen heug en meug. Lees mijn kanttekening bij Kistenkuif bovenaan deze pagina dan begrijp je waarom. Ik penseel er vanaf nu een vet kruis over. Ik vind de productie cq. het geluid simpelweg niet te doen. Alle vezels in mijn lijf schreeuwen: nee! Gister heb ik overwogen om het album te plaatsen bij het topic Muziek >> Toplijsten en favorieten >> Haat-Plaat Top 5.. Dat vond ik een tikkie te gortig. De beste man behoorde namelijk ooit tot mijn helden. Zijn teksten zijn bovendien, ook op dit album, meer dan overtuigend. Daarom heb ik hem gespaard. Maar tjongejonge wat een gebeuk en gebrul. En dan die hoes! Laat ik er maar over ophouden.

Bruce Springsteen - Glory Days - YouTube (perfecte illustratie bij mijn tekstsnipper).

avatar van Rogyros

Dank voor het verplaatsen, ArthurDZ!
Ik zit duidelijk in de vakantiemodus.

avatar van Riekuzz
Als mijn vrienden vragen: "joh, hoe klinkt een lp?" Dan zet ik altijd deze op. Klinkt altijd fantastisch

avatar van Pietro
Born in the USA was in commercieel opzicht een erg succesvol album. Het verschil met de rustige voorganger Nebraska had niet groter kunnen zijn. De E-Street Band is weer opgetrommeld en dat heeft hier geresulteerd in een opmerkelijk stevige rockplaat vol met topsongs.

Van de grote hit Born in the USA ben ik nooit zo weg geweest en ook het poppy Dancing in the Dark heb ik altijd maar matig gevonden als ik het vergelijk met andere songs van The Boss. Dat zijn dan ook de enige reden dat dit album geen maximale score van mij krijgt, want de rest van het songmateriaal is prima. Andere hits als Cover Me en het ingetogen My Hometown zijn erg eigentijds, terwijl minder bekende nummers als Bobby Jean, No Surrender en Downbound Train daar niet of nauwelijks voor onderdoen.

Samen met zijn doorbraak Born to Run is dit album naar mijn mening het meest bepalend geweest voor de loopbaan van Bruce Springsteen. Het minder bekende Nebraska blijft echter mijn persoonlijke favoriet, met name vanwege de verhalende teksten en omdat ik zijn stem in de rustige nummers nog beter vind.

avatar van Snakeskin
ik haak aan bij Pietro voor wat betreft "Dancing in the dark" en vond het altijd maar een matig nummer voor Springsteen begrippen. Ik heb dat nooit helemaal begrepen dat uitgerekend dit nummer de doorbraak naar het grote publiek zou betekenen. Gek genoeg en aanvullend is het ook een song die op één of andere mij ook nooit irriteert, ik kan er al 34 jaar de vinger niet op leggen en dat is ook een kwaliteit.