Bruce Springsteen - Born in the U.S.A. (1984)

Label: Columbia

1. Born in the U.S.A. (4:39)
  2. Cover Me (3:26)
  3. Darlington County (4:48)
  4. Working on the Highway (3:11)
  5. Downbound Train (3:35)
  6. I'm on Fire (2:36)
  7. No Surrender (4:00)
  8. Bobby Jean (3:46)
  9. I'm Goin' Down (3:29)
  10. Glory Days (4:15)
  11. Dancing in the Dark (4:01)
  12. My Hometown (4:33)
avatar van Kronos
gaucho schreef:
Het drijft veel te veel op de melodie van die keyboardriedel, die tot in den treure herhaald wordt. Ik vind het nummer ook te schreeuwerig.

Die twee muzikale aspecten maken het nu juist zo'n apart en sterk nummer vind ik. Op het eerste gehoor is het een toegankelijke single maar eigenlijk klinkt het heel kaal, monotoon en kil. En dan zich de longen uit het lijf schreeuwen in plaats van normaal zingen. Dat sluit helemaal aan bij de tekst die een ode lijkt voor wie oppervlakkig luistert of amper Engels kan. Kortom, the American Dream aan de buitenkant, nader bekeken eerder een nachtmerrie.

avatar van Bruce Almighty
Rogyros schreef:

Je weet dat ruim de helft van dit album (7 stuks) als single is uitgebracht?

Oei, haha, nee dat wist ik inderdaad niet.

Mijn opmerking refereert in ieder geval naar de drie singles die ik geregeld op de radio voorbij heb horen komen en die ik ook al eerder in het bericht aanhaal (Born in the U.S.A, I'm on Fire en Dancing in the Dark). Fijne nummers, maar ik stel me daar vrij weinig bij voor tijdens het luisteren.

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Kronos schreef:

Mijn waardering voor het nummer is enorm gegroeid tijdens Pinkpop 2012 en Nijmegen 2013. Ik stond in de pit, de bassen en drums dreunden onder mijn voeten en voelde ik in mijn hele lichaam. Dan ervaar je echt de woede en kracht van Born In The U.S.A.

avatar van Thekillers87327
Hey little girl is ur daddy home? Als ik het zo zeg klinkt ik als een pedofiel maar wat een fantastisch gevoelig minimalistisch nummer!
Beste album van Bruce naar mijn mening, ook alle hits uiteraard en het meest commerciële album.
Het opent natuurlijk geweldig met een rocker als born in the USA.
Cover me is voor mij het minste nummer, en toch een voldoende waard.
Alles zit hierin: even hard rocken, gevoelige nummers, combinatie van beide en een geweldig stemgeluid van Bruce!
5 stars for the boss
( no surrender vind ik ook een onderschat nummer die meerdere luisterbeurten nodig heeft)

avatar van teus
Zoals zo vaak bij Springsteen albums val ik voor een minder voor de hand liggende track ..ook hier ...Downbound Train

avatar van itchy
teus schreef:

Staat niet voor niks heel hoog in de Bossmeter

avatar van Ataloona
En terecht! Maar dat is ook maar mijn mening.

avatar van itchy
Ataloona schreef:
En terecht! Maar dat is ook maar mijn mening.

Hij klopt anders wel, jouw mening.

avatar van teus
itchy schreef:

Staat niet voor niks heel hoog in de Bossmeter

Oké die lijst zal ik zeker eens bestuderen
Dan is mijn voorkeur voor Downbound Train niet zo afwijkend als ik dacht
De titeltrack vind ik de minste van dit album
Dat is wss wel afwijkend

avatar van Slowgaze
teus schreef:
Heerlijke SpringsteenSong!

Bij de statistieken: 'Downbound Train (95 stemmen)'. Maak daar maar gerust 'iets minder voor de hand liggend' van. Mijn eigen favorieten, 'I'm Goin' Down' en 'Darlington Country', bungelen ergens onderaan in de statistieken - maar het is natuurlijk geen wedstrijd.

Arbeidsdeskundige
No Surrender is mijn favoriete nummer op dit album. Dat swingt heerlijk.

avatar van milesdavisjr
Aangezien het 'stemmiger' materiaal van Bruce mij veel meer kan bekoren telt dit album voor mij twee gezichten. Het titelnummer heb ik altijd een afgrijselijk nummer gevonden. Darlington County, Working on the Highway, No Surrender, Bobby Jean, Glory Days, stuk voor stuk nummers waar ik niks mee heb en nooit wat mee ga krijgen. Daar staat tegenover dat zo gauw Springsteen de kant op gaat waar de troubadour in hem naar boven kant wordt het voor mij genieten. Downbound Train, het bloedmooie I'm on Fire en My Hometown zijn pareltjes. Voor het overige materiaal geldt dat ook voor de beste man, de rockers sla ik over maar tussendoor haal ik voor mijzelf de krenten uit de pap.

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Wat non album berichten verwijderd

avatar van frolunda
Niet mijn favoriete album van the Boss,dat is voorlopig nog steeds Nebraska (heb er nog een paar te gaan),maar mag het nog met regelmaat graag opzetten.Vooral tijdens een lange rit blijft Born in the U.S.A. het toch erg goed doen.
Dat deed het destijds ook aan de kassa,het werd Bruce Springsteen's grootste commercieel succes met gigantische hits als I'm on fire,Dancing in the Dark en het titelnummer.Vooral bij de laatste twee verschoof de sound van de Rocker uit New Jersey flink in de richting van de bombastische stadionrock met pop invloeden.Gelukkig gold dat grotendeels niet,voor zijn ook hier weer vaak prachtige teksten over de dagelijkse 'struggle of life' van de meesten onder ons.Het zijn dan ook de songs waarin dat het vaakst en beste naar voren komt die voor mij de hoogtepunten van Born in the U.S.A. opleveren.
Met name Downbound train,Cover me en I'm goin' down zijn hier hoogtepunten en vormen samen met de twee voortreffelijke rustpunten I'm on fire en My Hometown het geraamte van de plaat.Downboundtrain reken ik dan gelijk maar tot één van de beste nummers die Springsteen ooit opnam.
Dat is dan wellicht niet het geval betreffende het hele album maar een sterke rockplaat met enkele uitstekende uitschieters houden we hier toch zeker wel aan over.