Bruce Springsteen - Born in the U.S.A. (1984)

Label: Columbia

1. Born in the U.S.A. (4:39)
  2. Cover Me (3:26)
  3. Darlington County (4:48)
  4. Working on the Highway (3:11)
  5. Downbound Train (3:35)
  6. I'm on Fire (2:36)
  7. No Surrender (4:00)
  8. Bobby Jean (3:46)
  9. I'm Goin' Down (3:29)
  10. Glory Days (4:15)
  11. Dancing in the Dark (4:01)
  12. My Hometown (4:33)
avatar van fish
Voor het eerst een bericht bij dit album? Beetje merkwaardig toch wel voor een album dat eigenlijk een Greatest Hits is.

In de tijd van Reagan en Thatcher, demonstraties en werkeloosheid, yuppies en cocaine, vervallen steden en ghetto's, Koude Oorlog en kernwedloop, twee duitslanden en communisme, oorlog, terrorisme en vergeten Vietnam veteranen, kwam dit album met twee gezichten. Een gezicht was natuurlijk dat het een groot deel van de bovenstaande onderwerpen behandelde. Niet hard politiek, maar in verhalende vorm vanuit een perspectief dat tegenwoordig niet meer gebruikt wordt: de gewone burger die het hoofd boven water probeert te houden:

You end up like a dog that's been beat too much
Till you spend half yoúr life just covering up

Het andere gezicht is het verlangen naar betere tijden, de jeugdige onbezorgheid en de moed om te durven dromen:

I want to sleep beneath the peacuful skies
in my lover's bed
with the wide open country in my eyes
and these romantic dreams in my head

Mijns inziens is dit ook de manier om dit album te beluisteren, nl als een statement over de wereld en de mensen die deze planeet bevolken. Natuurlijk is het de wereld in de jaren 80, maar ook tegenwoordig gelden er een hoop thema's die hier gebruikt worden.

Het meest onbergrepen nummer 'Born in the USA' staat er op, het broeierige 'I'm on fire', de klassieker 'Dancing in the dark' en natuurlijk de rockende 'Glory days'. Maar ook nummers over de verschillende mogelijkheden in de liefde: bescherming in 'Cover me':uit elkaar gaan in 'Downbound train: onbeantwoorde liefde in 'Bobby Jean'.
Een album met twee gezichten dat verhalen vertelt over ieders leven wellicht. En het rockt aan alle kanten, de energie spat er van af!
Terecht een klassieker en terecht nu een keer besproken....

avatar van Zachary Glass
fish schreef

en terecht nu een keer besproken....

En een verschrikkelijk mooie bespreking , meneer fish

Wat ik altijd meegepakt heb uit deze plaat: We learned more from a three minute record than we ever learned in school uit "No Surrender"

Dat zinnetje spookte vaak door mijn hoofd toen ik weer eens naar huis moest met een minder rapport ...

En "Downbound train" is inderdaad een pakkend nummer over uit elkaar gaan ... raar maar waar, toen mijn eerste vriendin het uitmaakte op het treinperron (de symboliek! ), kwam ik thuis en toevalliger wijs was het "Downbound Train" dat ik het eerst mocht horen ...

En "Born in the USA", inderdaad - wàt een misverstanden omtrent dat nummer! Reagan wou het destijds gebruiken voor z'n kiescampagne

Vind ik dus ook - ach, behalve een paar details is de wereld nog niet echt veranderd vind ik. We hebben andere kapsels, een andere auto, kunnen iets sneller communiceren met elkaar (helaas is dat soms niet echt synoniem voor beter) , ... maar de grote thema's blijven altijd dezelfde

Mooi gesproken voorgangers!
Voor mij is dit het ultieme jeugdsentiment, aangezien dit de eerste LP (wat was dat ook alweer?) was die ik als elf jarig jochie van mijn eigen zakgeld kocht.
ik snap trouwens niet dat iemand hier 0.5 ster voor geeft. Het kan natuurlijk altijd niet je smaak zijn, maar zo bar slecht dat je er 0.5 ster voor geeft Benni Jolink?????
Maar goed, die discussie is misschien al voldoende gevoerd op Moviemeter.

avatar van Zavo
Voor mij is dit het ultieme jeugdsentiment,

Voor mij ook, dit was DE plaat van mijn laatste basisschooljaren en Bruce in de kuip was mijn eerste concert.

Wat een waanzinnig album.
Bij het afspelen kan ik gewoon niet meer stil blijven zitten. Eén brok energie wat The Boss op deze cd laat horen.
Working on the highway, persoonlijk de grote favoriet voor mij, en natuurlijk No surrender, en Bobby Jean dampen gewoon de cd-speler uit.
Om de rest nog maar niet te vergeten.

avatar van thyson
SoundWave schreef:

Wat een waanzinnig album.
Om de rest nog maar niet te vergeten.

Het album swingt inderdaad fenomenaal uit de pan. Zelden zo'n energiek "rechtdoor-album" gehoord. Komt daarbij dat de twee rustpunten aan het eind van Side A en B, I'm On Fire en My Hometown, mij weten te raken zoals niet veel nummers dat kunnen.
De commercieelste én de beste van The Boss!

DutchViking
Dit was het eerste rockalbum dat ik luisterde, ik was toen een jaar of 8. Nog steeds vind ik het Bruce's beste werk, hoewel enkele andere van zijn albums er dicht bij in de buurt komen. Eigenlijk vind ik alleen het door radio grijsgedraaide I'm On Fire - en in mindere mate Dancing In The Dark en Born In The USA - wat minder, geen slechte songs overigens maar niet nummers waar ik dagelijks naar kan luisteren. Mijn persoonlijke favorieten zijn No Surrender, Downbound Train, Bobby Jean en My Hometown. De songteksten van dit album ken ik eigenlijk ook allemaal van buiten, maar toch blijft het een topalbum.

avatar van LittleBox
Dit was het eerste album dat ik kocht (net tien jaar oud) en helemaal grijsgedraaid. Het Springsteenvirus is er vervolgens nooit meer uitgegaan en is eigenlijk alleen maar in kracht toegenomen toen ik het oudere werk leerde kennen. Born in the USA is ongelooflijk energiek maar toch vind ik - intussen - de originele versie (geschreven tijdens de 'opnames' van Nebraska) nog veel indrukwekkender en mooier. De wanhoop spreekt daar nog veel meer uit. Die versie is overigens intussen te vinden op Tracks.

Dancing in the dark vind ik persoonlijk een van zijn minste nummers. Te 'poppy' en niet echt Springsteen. Hij heeft het dan ook toegevoegd - op verzoek van de platenmaatschappij- omdat het album nog een 'echte' hitsingle miste. Vandaar. Op de B-kant van de single staat trouwens het prachtige Pink Cadillac dat net als Fire door anderen beroemd is gemaakt.

My Hometown is en blijft een van zijn beste nummers. Die tekst en de manier van zingen zorgt altijd weer voor kippenvel.

avatar van Eddie
Ik zat gisteravond naar High Fidellity te kijken, en daar zat ook een piepklein rolletje van Bruce Springsteen in, op dat moment vroeg ik mij af waarom wordt die beste man eigenlijk 'The Boss' genoemd.

avatar van Zachary Glass
Eddie schreef:
vroeg ik mij af waarom wordt die beste man eigenlijk 'The Boss' genoemd.

Omdat hij in de begindagen van de E-street band netjes de lonen verdeelde onder de groepsleden, vandaar dus "The Boss"

avatar van Eddie
klinkt logisch

Als klein mannetje van een jaar of 9 hoorde ik voor het eerst dit album.. mijn pa draaide hem een keer.. daarna heb ik hem helemaal grijs gedraaid.. Ik vind het 1 van de beste albums ooit, elk nummer is een topper. Mijn favorieten zijn toch echt wel 'No Surrender' en 'My Hometown' bij deze nummers krijg ik gewoon kippenvel en gaat de volumeknop ook meestal een paar standjes harder.

Voor mensen die dit album nog niet hebben deze kan niet in je collectie ontbreken.

Ik was ongeveer 12 toen Bruce de hitlijsten bestormde met nummers uit dit album. Daarvoor kende ik alleen The River, van The Boss.
Mijn neef kocht toen al de losse singeltjes, ik ben naar de winkel gerend voor de LP. Ik heb hem nog steeds, en hij is grijs, letterlijk grijs. Klasse plaat, waar ik nu met zeer veel jeugdsentiment op terugkijk/luister. Voor mij zelfs een sensatie in die tijd, waar de muziek steeds electronischer werd

Klassieker. Staat als een huis.

avatar van Aurum
Eh ik voel mij toch even geroepen om de lijn der lof hier te doorbreken, want ik vind het echt onbegrijpelijk dat deze rotzooi hier zo hoog gewaardeerd wordt. Het zal wel zijn doordat het hier in de meeste gevallen puur 'jeugdsentiment' betreft en men als 8-, 9- of 10-jarige (zoals ik hier lees) nog niet het muzikale kaf van het koren weet te scheiden, maar gewoon alles mooi vindt wat pa luistert.

Op de nog redelijke tekst na is bijvoorbeeld het (protest)lied Born in the USA toch helemaal niks. Continu hetzelfde slappe riedeltje, het hele nummer door. Dit stelt muzikaal (net als qua zang overigens) toch werkelijkwaar niks voor.
De meeste nummers zijn muzikaal vaak oersaai en tekstueel wordt 'The Boss' toch ook echt overschat. Waarom hoor je trouwens nooit iemand over de betekenis van de tekst van I'm on Fire? Omdat het een ietwat hoog pedo-gehalte heeft wellicht?

Nee van mij mag een Tom Waits of Bob Dylan zich eerder The Boss noemen en niet die zaag van een Springsteen.
Een 1* lijkt me meer dan genoeg voor deze plaat (ja ik vind het ook ongelofelijk, maar ik heb me er echt een keer doorheen gewerkt).

avatar van dudehere

Beetje kortzichtig

avatar van Paalhaas
'little girl' is een term die Springsteen wel vaker gebruikt ('Little girl I wanna marry you'). Heeft geen zak met pedofiliteit te maken. Pfffff...

Paalhaas schreef:

Inderdaad...

Valt mee dat 'ie Bruce niet van patriottisme beticht vanwege titel en hoes van het album... zoals iedere andere "kenner" dat doorgaans doet...

avatar van Aurum
Paalhaas schreef:

En zegt ie er dan ook bij "is your daddy home"?
Ik ben nou wel benieuwd hoe de mensen die zojuist met een gaapsmiley of term als 'kortzichtig' reageerden, de volgende tekst dan interpreteren:

Hey little girl is your daddy home
Did he go away and leave you all alone
I got a bad desire
Tell me now baby is he good to you
Can he do to you the things that I do
I can take you higher
I'm on fire

Er zijn blijkbaar meerdere interpretaties mogelijk (dus help me een beetje Marty McFly).
Overigens was dit punt dat nu uitvergroot wordt niet zo'n groot punt van kritiek op Springsteen hoor, ik vind z'n muziek gewoon zeer matig tot slecht, dat is alles.

avatar van Paalhaas

En zegt ie er dan ook bij "is your daddy home"?

Het heeft uiteraard wel alles met verlangen te maken.

Hey little girl is your daddy home
Did he go away and leave you all alone
I got a bad desire
Tell me now baby is he good to you
Can he do to you the things that I do
I can take you higher
I'm on fire

Blijkbaar is de amerikaanse taal en cultuur je niet echt bekend? Daddy betekend in dit geval simpelweg d'r huidige vriend. Zeer kortzichtig om de tekst zo letterlijk te nemen. Blijkbaar zijn de schrijvers kwaliteiten van springsteen je toch wat hoog gegrepen?

Er zijn weinig artiesten die het vak 'storytelling' beter beheersen. Er zit wellicht geen poëzie in, maar wie dat bij een springsteen plaat verwacht heeft klaarblijkelijk weinig besef van muziek.

johannesA
5 sterren voor de eerste cd die ik ooit kocht. ik kan de cd nog helemaal mee zingen

avatar van fish
Een verrekte goede storyteller wat dat betreft. Heeft ook niet voor niets als eerste de Steinbeck Award gewonnen. Of twee oscars.

Het is juist de eenvoud van de teksten die verhalen uit de onderkant van het leven vertellen van 'gewone' mensen. Is het ook niet mooier om spreektaal te gebruiken wanneer je verhaal gaat over een doodgewone man of vrouw?

avatar van Saldek
O.k., jemig, al dat geharrewar...O.k, kijken of ik iets zinnigs weet toe te voegen.......'Hey little girl',zoals hij inderdaad de song opent wordt in de V.S. beslist op positieve wijze gebruikt, maar moet je in termen denken als 'hey lieffie' of 'hey schatje' en bovendien denk ik dat de interpretatie wordt gehandhaafd als dat van een (bijvoorbeeld) een twintigjarige tot een 17-jarige tiener.
Maar enfin.
Zelf ben ik niet helemaal 100 % Brucefan. Maar wel heb ik een stuk of zes albums van 'm....alle, maar dan ook alle getuigen van een muziek die in mijn ogen direct zijn verhaal weerspiegelt: Bruce brengt de eenvoud aan het licht en maakt er iets moois van, zonder verlies van de waarde van de eenvoud. Di's althans mijn visie. Mega-artiest. Ben twee keer naar zijn concert geweest. Vertel me, welke artiest geeft voor een kaartje van normale prijs een concert weg van 4,5 (!) uur? Waar voor je geld? Welnee, je verdient er bijna aan! En hij geeft zich echt helemaal! Tot de laatste minuut! En zijn songs live zijn werkelijk veeele malen sterker dan studio. En de energie op het podium: Hij met E-street vieren gewoon feest! Blazers, gitaren, toetsen, allen echt samen spel-samen plezier. Wow, ja, ik was onder de indruk. En dan 'Born to run' live.....wat een power, en de hele band helemaal los. Super-super-super-kick!!!
Even naar studio. Persoonlijk vind ik de oude albums van Bruce erg goed, maar net even iets te droog geproduceerd. Maar ja, da's mijn mening. Maar al zijn latere werk, van rustig tot pittig, erg strak. Ik heb wel een zwak voor zijn rustigere nummers, daar zwijmel ik vaak in weg.
Oh ja, natuurlijk! 'Born in the USA' ! Mij betreft klasse van begin tot eind, voor mij staat er geen minder nummer op. Heb wel een favoriet die ik graag gierend hard in de auto aanzet....' No surrender ' ,wat een klasse.....5*

fredpit
Little Girl : 'Onschuldig Meisje'
Daddy : De man die zondags het vlees snijdt
Bruce : He schatje, is die sukkel die voor het geld zorgt thuis? zoniet, dan kom ik eens langs om je de "liefde" te geven die je verdient

Iedereen die een beetje thuis is in de Amerikaanse muziek snapt deze tekst. Anders nu wel en voor de echt eigenwijzen onder ons, zie de clip.

Fijn enthousiast stukje Saldek ik ga direct iets van Bruce opzetten

Edit : Ik las de overige posten en moest me er toch nog even tegenaanbemoeien

avatar van Marty McFly
Concerten van 4,5 uur... dit neigt een beetje naar mythe-vorming... 3,5 uur is toch wel het maximum bij Bruce hoor... en dat is al weer even geleden...

avatar van Saldek
.......O.k., ietskes overdreven...4 uur, er zat nog een pauze in.

avatar van Saldek
Maar even serieus.......heb erover zitten brainstormen ('t is immers al 20 jaar geleden) en het staat me werkelijk bij dat Bruce al begon lang voordat iedereen al binnen was. Hij begon te spelen waarop iedereen zich moest haasten, het was een uur of zeven. Was echt kick, en volgens mij heeft hij (met die 20 min pauze) echt tot half twaalf gespeeld. Maar aan de andere kant is het idd zeker van belang om niet te 'mythologiseren'. Ik dien er zeker acht aan te nemen dat het al zo lang geleden is EN dat ik wild -en wildenthousiast was over de toenmalige 'Boss'. Ik mag niet uitsluiten dat het enthousiasme in mijn geheugen de teugels in handen heeft gehad 'treft deze herinnering.........beetje bewust mag wel.
En even nog een kleine aanvulling op de alreeds gaande discussie hiero: Bruce is een gewone man zonder 'schmuck', zonder 'R', niet mooi, niet lelijk. Gewoon een Amerikaan die mooie muziek wil maken. En dat doet 'ie goed. Wou ik ff kwijt.

avatar van Rinus
Commercieel gezien het best verkochte album van Bruce, en "Dancing in the dark", was eigenlijk mijn eerste bewuste kennismaking met zijn muziek. Na het kopen van dit album, heb ik zijn hele back catalogue gekocht. En alles op vinyl. Hoogtepunt voor mij is het nummer "Cover me".