Fleetwood Mac - Fleetwood Mac (1975)

Rock / Pop
Label: Reprise

1. Monday Morning (2:48)
  2. Warm Ways (3:55)
  3. Blue Letter (2:41)
  4. Rhiannon (4:11)
  5. Over My Head (3:38)
  6. Crystal (5:14)
  7. Say You Love Me (4:11)
  8. Landslide (3:19)
  9. World Turning (4:26)
  10. Sugar Daddy (4:11)
  11. I'm So Afraid (4:22)
  12. Jam #2 * (5:41)
  13. Say You Love Me [Single Version] * (4:03)
  14. Rhiannon [Will You Ever Win) (Single Version] * (3:48)
  15. Over My Head [Single Version] * (3:09)
  16. Blue Letter [Single Version] * (2:42)
Mick Fleetwood is misschien onderschat als drummer.
De man heeft een fantastische feel en drive.
Zonder het al te veel dicht te smeren.
De combi John Mcvie en Mick is goud.
Altijd al belangrijk geweest voor de sound van de band.
Ik ben zelf drummer, dus neem dit maar serieus.

Mick kan alles drummen. Ik vind hem altijd op een prettige manier aanwezig. Hij drumt zoals Lindsay gitaar speelt: in dienst van het liedje, nooit om zijn klasse te tonen. En juist daardoor toont hij zijn klasse. Zelfde geldt voor Lindsay. Hij is geen Jimi Hendrix of Clapton, maar hij geeft het ritme en de lead van de liedjes aan, op een onnavolgbare wijze. Zijn gitaarspel bij "everywhere", op The Dance... Mick, John en Lindsay laten de nummers swingen en rocken, door de nummers belangrijker te vinden dan zichzelf.

avatar van nlkink
Op Discogs staat Who's The New Girl? ingedeeld bij de unofficial releases. Een bootleg dus. Die worden hier niet opgevoerd, al zijn ze soms best interessant.

avatar van frolunda
Geen spectaculair maar wel gewoon een goed album.Rhiannon,Crystal en Landslide zijn mijn favorieten maar eigenlijk is 'Fleetwood Mac' een coherent geheel en een mooi opstapje naar het toch net wat betere Rumours.

avatar van viking1
Idd prima album,mooie opstap naar het nog iets betere rumours!
Maar dit album ook een dikke voldoende.
Prachtige songs als monday morning, rhiannon en het machtige i'm so afraid!

avatar van Poeha
En er komen wat nieuwe versies uit van dit album:

FLEETWOOD MAC’S CLASSIC 1975 ALBUM TO GET EXPANSIVE REISSUE : Fleetwood Mac - fleetwoodmac.com

Expansive en waarschijnlijk ook expensive...the Mac kennende.

avatar van Simon Smith
Eindelijk mooie re-issues, dat verdient dit topalbum!!

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Fleetwood Mac - Fleetwood Mac, reissue - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

De afgelopen jaren zijn Rumours, Tusk, Mirage en Tango In The Night uitgebracht in luxe en uitgebreide edities. Het zijn de bekendste platen van het Fleetwood Mac dat halverwege de jaren 70 een nieuwe impuls kreeg door de komst van Stevie Nicks en Lindsey Buckingham, waardoor de wat ingekakte Britse bluesband kon uitgroeien tot één van de meest succesvolle bands uit de geschiedenis van de popmuziek.

Nu worden er de afgelopen jaren wel heel reissues op de markt gezet, waarbij de prijzen flink oplopen en met name het bonusmateriaal vaak wat tegenvalt. De reissues van het werk van Fleetwood Mac uit de periode waarin de band floreerde behoorden tot de positieve uitzonderingen, al was het jammer dat het in 1975 verschenen titelloze album van de band vooralsnog buiten de boot leek te vallen.

Dat is gelukkig niet gebeurd, want na de eerder genoemde platen is nu ook Fleetwood Mac uit 1975 verschenen in een aantal nieuwe uitvoeringen. De plaat uit 1975 is de eerste plaat waarop Stevie Nicks en Lindsey Buckingham deel uit maakten van de band en uiteraard zijn ook Christine McVie, John McVie en Mick Fleetwood van de partij.

Christine McVie heeft op de plaat uit 1975 nog een flinke vinger in de pap, maar de machtsgreep van Stevie Nicks en Lindsey Buckingham, die op het in 1973 verschenen Buckingham Nicks al hadden laten horen waartoe ze in staat waren, is overduidelijk.

Fleetwood Mac uit 1975 heeft niet dezelfde status als Rumours en Tusk, maar er gingen uiteindelijk een slordige 8 miljoen exemplaren over de toonbank, waarmee de plaat het niet slecht doet in de lijst met best verkochte platen. Belangrijker is dat de eerste plaat met Stevie Nicks en Lindsey Buckingham niet onder doet voor de platen die zouden volgen (en beter is dan bijvoorbeeld Mirage en Tango In The Night).

Op Fleetwood Mac is de blauwdruk te horen voor de twee legendarische opvolgers, terwijl de plaat met Rhiannon en Landslide twee van de betere popsongs van Fleetwood Mac bevat (Rhiannon vind ik persoonlijk zelfs het allerbeste popliedje van de band).

Het mooie van de eerste plaat van het nieuwe Fleetwood Mac is dat het geluid van de band nog net wat ruwer is. Er wordt overduidelijk gesleuteld aan een blinkend Westcoast pop geluid, maar het is nog werk in uitvoering, wat absoluut zijn charme heeft.

Ik geef eerlijk toe dat ik zelf ook meestal Rumours of Tusk op de platenspeler leg of in de cd speler stop, maar ook de eerste plaat van het vernieuwde Fleetwood Mac verdient alle aandacht.

En net zoals bij de vorige Fleetwood Mac reissues is ook bij de reissue van deze plaat het bonusmateriaal op orde. De vele outtakes laten mooi horen hoe Stevie Nicks en Lindsey Buckingham het geluid van Fleetwood Mac transformeerden. Het vele live materiaal op de luxe editie is misschien nog wel interessanter, al is het maar omdat Lindsey Buckingham laat horen dat hij ook met het oude bluesy materiaal van de band uit de voeten kan en de band laat horen dat het de songs van de plaat lekker rauw kan spelen.

Genoeg redenen om ook deze Fleetwood Mac reissue toe te voegen aan het fraaie stapeltje van de afgelopen jaren. Erwin Zijleman

Goed verhaal Erwin en ben het inhoudelijk met je eens.
Een prima voorloper van Rumours en wat heeft deze line-up al een eigen smoelwerk hier op.
2 Amerikanen en 3 Britten, maar het heeft duidelijk een southernrock sfeertje.
De toon was gezet en door de (nogal) beladen sfeer in de band, met het maken van opvolger Rumours, was er voer genoeg om er over het algemeen nog betere songs uit te persen.

Echter, kwalitatief is dit al dik in orde.
Toch blijft Tusk mijn favo in deze line up.
Een wat losser album en op een bepaalde manier bepaald geen aanzet tot een vervolg op deze en Rumours.
Meer een soort van fuck you, het hoeft allemaal niet zo commercieel. Die opvatting kwam dan voornamelijk van Buckingham.

avatar van Lau1986
Een prachtig album met een heerlijk rock sfeertje. Het is hier en daar ruw en hier en daar gepolijst en dat bevalt mij wel prima. Goede plaat!

avatar van goldendream
Dit album is mijns inziens een mijlpaal in de geschiedenis van Fleetwood Mac.
De komst van Buckingham en Nicks had een magische invloed en bracht een nieuwe dynamiek die de band nodig had. Ik heb een zwak voor de albums uit 'The Wilderness Years' (1970-1974), maar vanaf 1975 volgen meesterwerkjes.

Livebeelden van een concert uit 1975:
Fleetwood Mac -1975-10-05 - Capitol Centre, Largo, MD - YouTube

Minpunten: de storende letters 'For Screening Only', de minuut zonder beeld en eventueel de beeldkwaliteit, hoewel het best meevalt voor zulke oude beelden

Pluspunten: een hele lijst:
- nummers van voor de komst van het nieuwe duo komen aan bod; leuk om de nieuwe bezetting 'Station Man', 'Oh Well', 'The Green Manalishi', 'Why' en 'Hypnotized' te horen/zien spelen
- ritmesectie van Mick en John staat zoals altijd als een huis
- Buckingham werpt zich op als de nieuwe leider en doet dat voortreffelijk met subliem gitaarspel
- Christine is lief en bescheiden zoals altijd
- Stevie brengt een vleugje mystiek en het is duidelijk dat ze een enorme aantrekking op (nieuwe) fans uitoefent; het nummer 'Rhiannon' is absoluut een hoogtepunt; hier vertoont ze nog niet de sterallures, die haar later parten zullen spelen

avatar van kapiteingilo
Ik vind dit persoonlijk een nogal melig album. Hoor liever de vroegere albums van Fleetwood Mac.

avatar van RuudC
Fleetwood Mac ontwikkelt zich verder. Niet bepaald naar mijn zin, maar toch. Ik snap wel dat deze nieuwe periode meer fans heeft, want de muziek zit aanstekelijk en toegankelijk in elkaar. Zelf vind ik het wat saai en onmemorabel. Zelfs Rhiannon doet me vrij weinig. Wel kan ik Stevie Nicks een stuk beter hebben dan Christine McVie. Buckingham voegt van de twee nieuwe leden het meest toe. Met hem als zanger valt er weer wat te genieten. Niet veel, maar toch.

Tussenstand:
7. Fleetwood Mac
8. Penguin
9. Heroes Are Hard To Find

avatar van lennert
Valt me toch licht tegen nadat ik zo had uitgekeken naar de Nicks/Buckingham-aanvullingen. Nog steeds is het duidelijk dat deze self-titled plaat een flinke opstap is ten opzichte van de vorige paar albums, maar ik had net iets meer impact verwacht. Desalniettemin zijn Rhiannon, Landslide, World Turning en I'm So Afraid monsterlijke tracks en is de huidige samenstelling gouden. De nieuwe zanger en zangeres leveren prachtige melodielijnen af en Buckingham's gitaarwerk is lekker snerpend. Op naar Rumours!

Tussenstand:
1. Bare Trees