menu

The Clash - London Calling (1979)

mijn stem
4,05 (1002)
1002 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock / Punk
Label: CBS

  1. London Calling (3:20)
  2. Brand New Cadillac (2:08)
  3. Jimmy Jazz (3:54)
  4. Hateful (2:44)
  5. Rudie Can't Fail (3:29)
  6. Spanish Bombs (3:18)
  7. The Right Profile (3:54)
  8. Lost in the Supermarket (3:47)
  9. Clampdown (3:49)
  10. The Guns of Brixton (3:09)
  11. Wrong 'Em Boyo (3:10)
  12. Death Or Glory (3:55)
  13. Koka Kola (1:47)
  14. The Card Cheat (3:49)
  15. Lover's Rock (4:03)
  16. Four Horsemen (2:55)
  17. I'm Not Down (3:06)
  18. Revolution Rock (5:33)
  19. Train in Vain (3:09)
  20. Hateful [The Vanilla Tapes] * (3:23)
  21. Rudie Can't Fail [The Vanilla Tapes] * (3:08)
  22. Paul's Tune [The Vanilla Tapes] * (2:32)
  23. I'm Not Down [The Vanilla Tapes] * (3:34)
  24. 4 Horsemen [The Vanilla Tapes] * (2:45)
  25. Koka Kola, Advertising & Cocaine [The Vanilla Tapes] * (1:57)
  26. Death or Glory [The Vanilla Tapes] * (3:47)
  27. Lover's Rock [The Vanilla Tapes] * (3:45)
  28. Lonesome Me [The Vanilla Tapes] * (2:09)
  29. The Police Walked in 4 Jazz [The Vanilla Tapes] * (2:19)
  30. Lost in the Supermarket [The Vanilla Tapes] * (3:52)
  31. Up-Toon [The Vanilla Tapes] * (1:57)
  32. Walking the Slidewalk [The Vanilla Tapes] * (2:34)
  33. Where You Gonna Go (Soweto) [The Vanilla Tapes] * (4:05)
  34. The Man in Me [The Vanilla Tapes] * (3:57)
  35. Remote Control [The Vanilla Tapes] * (2:39)
  36. Working and Waiting [The Vanilla Tapes] * (4:11)
  37. Heart & Mind [The Vanilla Tapes] * (4:27)
  38. Brand New Cadillac [The Vanilla Tapes] * (2:08)
  39. London Calling [The Vanilla Tapes] * (4:26)
  40. Revolution Rock [The Vanilla Tapes] * (3:51)
toon 21 bonustracks
totale tijdsduur: 1:04:59 (2:12:25)
zoeken in:
avatar van gemaster
5,0
Met afstand het beste Clash album. Het muziekblad Rolling Stone koos dit album als beste album van de jaren '80(het album kwam in 1980 uit in de USA). Beste nummer blijft het titelnummer. 4,5 ster.

avatar van FisherKing
4,5
London Calling in Billy Elliot horen is uniek tijdens die stakingen. Beste clip ooit eigenlijk. Dit is het enige album van The Clash wat gewoon erg goed is. Daarna niks meer gemaakt wat interessant is.

avatar van Zachary Glass
4,5
FisherKing schreef

Daarna niks meer gemaakt wat interessant is.




Kuch! "Sandinista" Kuch!

avatar van FisherKing
4,5
oh ja

Dustyfan
Ik kan me eigenlijk alleen het nummer "London Calling" herinneren, ben wel benieuwd naar de rest van deze plaat.

JonnieBrasco
Heerlijke plaat. Lekker fris, jong, helder, blij en onbezorgd, enthousiast, herkenbaar, tijdloos en vooral ook verslavend.

Met sommige nummers heb ik niets en druk ik meestal door (bijv. Wrong Em Boyo, Jimmy Jazz) en de beste nummers vind ik toch wel: I'm Not Down, London Calling, Rudie Can't Fail, Guns of Brixton en The Right Profile. Typisch van die nummers die als je ze voor het eerst hoort gelijk al tof zijn, maar die ook na 100x luisteren elke keer weer opnieuw een belevenis zijn. 4,5*

avatar van HammerHead
3,5
Leuke cover ook, bij mijn weten een parodie op een Elvis Presley album.

ElMeroMero
Het album ontleent een deel van zijn charme ook aan die beroemde baslijn bij The Guns of Brixton. Jarenlang heeft dat riedeltje in mijn hoofd rondgespookt...

En het ongemakkelijke gevoel waarover Strummer zingt in Lost in the Supermarket bekruipt me geregeld als ik weer eens argeloos in de Digros sta met mijn winkelmandje.

avatar van Zachary Glass
4,5
of zoals Paul Mennes geregeld schrijft in z'n fractiebommen: De Grote Vrolijke Supermarkt

Het blijft ontzettend tragikomisch, vind ik. Die supermarkten met ontzettend felle kleuren (Andy Warhol is er niets tegenover), wanneer ik scheerschuim koop - krijg ik de keuze tussen een stuk of tien (!) merken. Ontzettend moeilijk allemaal voor deze frequente verwarmde jongen

Inderdaad: "Lost in the supermarket"

Om terug te keren op de plaat: ze blijft ontzettend fris klinken, vind ik. Zo'n nummer als "Clampdown" - wauw! een ware tour-de-force van de groep (niet alleen van Strummer of Jones).

In feite vind ik deze groep stukken meer "punk" dan The Sex Pistols. Ik bedoel: zo'n brede waaier aan muziekstijlen i.p.v. steeds opnieuw datzelfde standaard "punk"-stijltje.

't Is ook een enorme enthousiaste plaat, vind ik.

En dat drumloopje van "Train in Vain" vond Butch Vig blijkbaar uiterst geschikt voor z'n groepke Garbage

5,0
Heb deze nu ook, eerste indruk is wel goed, zitten een paar aardige nummers tussen. London Calling kende ik natuurlijk al maar blijft een leuk nummer. Andere toppers: Rudie Can't Fail ; Dead or Glory ; The Card Cheat. Zitten helaas vind ik ook wel wat nikszeggende nummers tussen. Daarom voorlopig 3,5* (ovb)

avatar van Ziggy007
3,0
Over ' TOPPERS ' gesproken: wat dacht u van The Guns of Brixton

Je persoonlijke favo hangt wat mij betreft maar net van je stemming af.

avatar van gemaster
5,0
obsessed schreef:

Zitten helaas vind ik ook wel wat nikszeggende nummers tussen. Daarom voorlopig 3,5* (ovb)


Namen willen we horen! Ik heb dit album gisteren nog in zijn totaliteit beluisterd tijdens een ritje met de fiets/trein/benenwagen en ik moet zeggen dat het album nog beter was dan dat ik in mijn hoofd had. Alleen op het einde zitten er 1 of 2 mindere nummers tussen.

avatar van Ziggy007
3,0
Jup, nu ik hem na een week lang niet beluisterd te hebben opnieuw weer hoor (luisterde hem vorige week voor het eerst) houd ik het absoluut bij mijn eerdere stem. Twijfelde eerst nog even, maar dit album is zeker 4.5* waard. Heerlijk album. Veel (bekende) toffe nummers ook.

5,0
gemaster schreef:
(quote)


Namen willen we horen! Ik heb dit album gisteren nog in zijn totaliteit beluisterd tijdens een ritje met de fiets/trein/benenwagen en ik moet zeggen dat het album nog beter was dan dat ik in mijn hoofd had. Alleen op het einde zitten er 1 of 2 mindere nummers tussen.


Ik vind Lover's Rock en Revolution Rock wat minder. Ik zeg niet dat het slechte nummers zijn, maar het doet me niet zoveel. Misschien komt dat nog..

avatar van gemaster
5,0
obsessed schreef:

Ik vind Lover's Rock en Revolution Rock wat minder. Ik zeg niet dat het slechte nummers zijn, maar het doet me niet zoveel. Misschien komt dat nog..


Dat zijn ook precies de nummers die ik wat minder vind. Maar als het alleen gaat om die nummers, dan kan je toch niet met een 3,5 komen aanzetten? De rest van het album is het popwalhalla!

5,0
Ik ben er ook van overtuigd dat dat cijfer nog wel omhoog gaat. Maar dan zal ik het eerst nog wel vaker moeten horen..

5,0
Zoals ik zelf al had verwacht, heb ik mn cijfer nu al 2x verhoogd. Geweldig album dit inderdaad. Ik blijf wel bij m'n mening dat Lover's Rock en Revolution Rock niet geweldig zijn. Erg matig zelfs.

Maar voor de rest is ook gelijk alles geweldig. Van het hilarische Spanish Bombs tot het bijna creepy Lost in the Supermarket. Van het uiterst grappige (en volgens mij ook behoorlijk ironische) Koka Kola tot het catchy Train in Vain.

Superplaat!

avatar van Ward
4,5
Lost in the supermarket en The Guns of Brixton zijn mijn favorieten van deze plaat. Maar ik vind ze allemaal heel goed. Duidelijk het beste album van The Clash.

avatar van aERodynamIC
4,0
Anno nu vind ik "punk" toch wel wat aandoenlijk klinken als ik naar dit album luister. Het is gewoon een lekkere party-plaat in mijn ogen. Erg fijn, maar dat dat indertijd meer teweeg bracht dan dat het nu bij mij doet is toch wel bijzonder te noemen. Volgens mij vind iedereen dit nu wel een leuk plaatje. Of dat nu de bedoeling is betwijfel ik, maar je kunt er ook uit op maken dat dit album de tand des tijds goed heeft doorstaan, maar dat de bedoeling ervan nu toch minder relevant is. Punk zou je een knock-out moeten geven; deed het toen vast wel, maar nu ???
Maakt geen moer uit: het is een klassieker die we allemaal mogen koesteren.

avatar van gemaster
5,0
Is er iemand die vindt dat dit échte punk is dan? Alleen het debuutalbum van The Clash was punk en eigenlijk geldt dat alleen voor de helft van de nummers daarop. Dit is gewoon de perfecte popplaat.

avatar van Zachary Glass
4,5
gemaster schreef:

Is er iemand die vindt dat dit échte punk is dan?


Goeie vraag

Ik vind dit échte punk. Die hele punkbeweging was in '79 heiliger dan de paus geworden, je moest zo klinken - je moest je publiek op die manier bejegenen. Punk was in twee luttele jaartjes een parodie van zichzelf geworden. Punk was toch muziek die zich afzette tegen de regels van het muziekgebeuren? En in '79 waren ze danig verzand in hun eigen codes en gebruiken dat ze stokdoof waren geworden voor een goeie tune.

The Clash dus niet, ze wierpen hun oogkleppen weg (hadden ze die überhaupt ooit gehad? Op hun debuut stond er al een cover van het geniale reggaenummer "Police & Thieves") en musiceerden een veelkleurige popplaat vol. Niet in die saaie technicolor kleurtjes van je beeldbuis, maar ze hanteerden de muzikale kleurpotlodendoos die de wereld hen aanbood (reggae, jazz, rockabilly, ...).

Wat is échte punk? Tom Waits tiens

avatar van aERodynamIC
4,0
gemaster schreef:

Is er iemand die vindt dat dit échte punk is dan? Alleen het debuutalbum van The Clash was punk en eigenlijk geldt dat alleen voor de helft van de nummers daarop. Dit is gewoon de perfecte popplaat.


Ik dus niet

Maar men noemt het toch wel zo. Maar ja, daar kunnen we een hele discussie over gaan voeren en dat geloof ik wel. Ik sluit me liever bij jou aan: perfecte popplaat.

avatar van gemaster
5,0
Ik heb net even de 'making of' van dit album bekeken. Erg leuk en leerzaam. Mooiste momenten zijn de opnames vanuit de opname studio. Producer Guy Stevens smijt met ladders en stoelen tijdens de opname sessies. De band moet er zelf ook om lachen, maar kan door deze redelijk gespannen sfeer wel optimaal presteren. Ik zit nu het album weer te beluisteren en overweeg toch naar de 5* te gaan. Wat een wereldplaat is dit toch.

avatar van nuf
4,0
nuf
wereldplaat, altijd goed gewoon

*4.5

avatar van tima
5,0
Euhm...is dit punk? Zeer interessante vraag die tweedelig is:

Is dit punk?
>>> JA, want qua cultuur representeert The Clash de punkcultuur. Een welgemeende fuck you tegen de gevestigde vakjes waarbuiten zij muziek maakten. Veel meer punk dan veel van de emopunk snollen van tegenwoordig (Janez Deth bijvoorbeeld) ooit zullen zijn.

Is dit punk?
>>> NEEN, want muzikaal kan je sommige nummers van The Clash wel punk noemen zoals White Riot ed. Maar op London Calling, waar het hier over gaat, staan meer poprock nummer op en geen punk nummers. The Clash kan je moeilijk onder één noemer plaatsen. De genres variëren van de ska getint tot gewone pop nummers.

Maar wat het ook is, dit is een meesterlijke plaat. Veel te laat ontdekt. Eén voor één supernummers, zonder eigenlijk slechte nummers hebben. Dit is de beste plaat voor mij, numero uno. Nummers als The Guns of Brixton, Hateful, Spanish Bombs, ... behoren tot mijn persoonlijke wereldtop, een wereldtop die er in 2004 zo uitzag: http://users.pandora.be/tx/200...

En het verbaast mij dat deze plaat NIET in de top 100 van beste platen staat. De plaat is in andere lijstjes zelfs al verkozen tot beste rockplaat ooit gemaakt. En eigenlijk sluit ik me daarbij aan.

Ik ben niet van plan altijd 5'en uit te delen, maar als ik één plaat een 5 ga geven, is het toch wel deze, dus bijgevolg >> 5!!!

5,0
Als jij hem nou ook in je top 10 zet schiet het alweer wat op.

Het verbaast mij ook nogal idd.

bono
Alleen nog maar London Calling gehoord, maar is dit punkrock? Of niet? 'k Heb er geen idee van. Wel een zalige hoes...

5,0
Eerder punkpop of zoals hier eerder gezegd, de perfecte popplaat. Maar je hoort punk, pop, rock, country, reggae, ska oftewel.. alles

/edit: Als je alleen London Calling kent, waarom stem je dan, en verander je vervolgens ook nog je stem van 4 sterren naar 3

avatar van gemaster
5,0
Dat doet ie ook bij andere cd's. Er zijn nog wel een paar users die daar een handje van hebben. Beetje triest.

nicolas
paniek!

Gast
geplaatst: vandaag om 02:18 uur

geplaatst: vandaag om 02:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.