D'Angelo - Voodoo (2000)

6. Chicken Grease (4:38)
  7. One Mo' Gin (6:17)
  8. The Root (6:35)
  9. Spanish Joint (5:46)
  10. Feel Like Makin' Love (6:24)
  11. Greatdayndamornin'/Booty (7:35)
  12. Untitled (How Does It Feel) (7:10)
  13. Africa (6:13)
avatar van Reijersen
Dit album is meer één geheel als 'Brown Sugar'. De beats zijn dieper, dampender en grooven nog meer als voorheen. D'Angelo herhaalt niet zijn kunstje, maar doet iets anders helemaal goed. Alles lijkt gewoon perfect te passen.

avatar van jelmer19
D'angelo, heeft 2 officiele studioalbums gedropt. Beiden zijn toppers maar deze plaat is toch echt een regelrechte klassieker. En Voodoo is wat mij betreft het sterkste (nu)soul album van de afgelopen 10 jaar. Wat heeft deze plaat niet. Alles wat een goed album moet bezitten heeft deze plaat. Ten eerste en zonder meer het belangrijkste aspect. De sfeer. Deze plaat ademt niks anders uit dan een ongelovelijk relaxt sfeertje.

Ook al zit je in een saaie lege kamer waarin geen gezelligheid is te bekennen. Bij het luisteren naar de D'angelo en een overvloed aan fenomenale muzikale begeleiding moet iedereen zich toch in een compleet andere atmosfeer wanen.
De heerlijke baslijntjes, blazers, piano, drums en het gitaarspel. Eén meeslepend geheel.

D'angelo neemt je mee op reis. Een reis door verschillende genre's als: Soul, Funk, Jazz en een vleug R&B. Dit alles wordt zo uitgevoerd dat het herkenbaar is, maar tegelijk ook uniek in zijn soort. Een album dat terug doet denken aan de muziek uit de jaren 60/70 maar tegelijk ook weer iets van deze tijd heeft.

Geen refreintjes die constant herhaald worden maar muziek die vanuit het hart, het gevoel, vanuit ''the soul'' gemaakt is. Geen nummertjes van 3 of 3,5 minuut maar meeslepende nummers van 5,6 of 7 minuten. Geen vervelende computergeluidjes maar het gevoel van een exclusief live-concert.
Geen geforceerde stemmetjes van jonge R&B sterren die net hun eerste borsthaar ontdekt hebben, maar een stem waarmee je alle kanten op kan en die beheerst de lage en vooral de hoge toontjes tevoorschijn tovert. Niet ''over the top'', maar op een ontspannende manier die heden ten dage alleen hij beheerst. Op vele momenten doet D'angelo mij dan ook denken aan meneer Marvin Gaye. Niet op geheel dezelfde wijze maar wel met de zelfde insteek.

Dit is een puur meesterwerk waar zeer weinig Nu-soul en R&B artiesten aan kunnen tippen en ik denk de komende jaren ook niet meer aan zullen tippen. Een ongeëvenaarde plaat die op een appart plateau staat waar weinigen bij kunnen komen.
Niks meer dan lof en 5 sterren!!

Dit is toch wel het beste Prince album, wat niet door Prince zelf gemaakt of geproduceerd is. Ben ik nu cynisch? Helemaal niet zelfs. Ik ben een Prince fan, dus dit is een mooie kwalificatie. Aan de andere kant, doet 'ie natuurlijk wel wat onrecht aan het werk van D'Angelo zelf. Hij heeft hier gezorgd voor een album wat allereerst een echt mooi geheel vormt, met een fraaie jazzy soulful funky en sexy sound ineen. Dat hoor je terug in de sterke instrumentatie, productie en in de muziek zelf. Juist die verschillende nuances zorgen ervoor dat deze lange plaat niet saai wordt.

Toch zouden een stuk of vier nummers weggelaten kunnen worden, dan was het helemaal een ijzersterk geheel geworden (van zo'n 54 minuten). Ik heb het dan over The Line, One Mo'Gin, The Root & Greatdayndamornin'/Booty, aardige nummers maar minder dan de rest. Hierdoor dreigt soms een overdosis van deze muziek, maar ach, liever wat teveel dan te weinig. En het blijft prettig dat D'Angelo goed naar de (vroege) Prince ballads heeft geluisterd.
Een aanrader is trouwens de heruitgave van de dubbel LP, in fraai artwork op 180 gram vinyl. Die klinkt als een klok.