MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Muse - Origin of Symmetry (2001)

mijn stem
3,98 (2378)
2378 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock
Label: Mushroom

  1. New Born (6:03)
  2. Bliss (4:12)
  3. Space Dementia (6:20)
  4. Hyper Music (3:21)
  5. Plug in Baby (3:39)
  6. Citizen Erased (7:19)
  7. Micro Cuts (3:38)
  8. Screenager (4:20)
  9. Dark Shines (4:47)
  10. Feeling Good (3:19)
  11. Futurism * (3:27)
  12. Megalomania (4:38)
toon 1 bonustrack
totale tijdsduur: 51:36 (55:03)
zoeken in:
avatar
Feeder
chrizzle schreef:
voor mij heeft als geheel om naar te luisteren Absolution de voorkeur, die heerlijke sfeer op dat album, maar qua individuele nummers valt OOS met plug in baby, citizen erased, bliss etc etc toch moeilijk te overtreffen.


Ik sluit me voor 200% bij jou aan !

avatar van cosmic kid
4,0
cosmic kid (moderator)
Wat heeft het veel, heel veel draaibeurten gekost om dit album te begrijpen.

Eindelijk hoorde ik pas vandaag een herkenning, ging het album leven.
Daarvoor vond ik het onbegrijpelijke, ontoegangelijke baggerherrie. De reden waarom ik dit album toch zo vaak nog heb gedraaid, is dat ik dit album wilde begrijpen, naar herkenningspunten zocht. Pas daarna wilde ik mijn oordeel vellen.

Nu ben ik zover en moet ik zeggen: goede cd. Vooral de vele lagen in de nummers spreken me aan. Ik ken het nog niet goed genoeg om al mijn favoriete nummers aan te kunnen wijzen. Dat komt later nog wel.

avatar
DonDijk
cosmic kid schreef:
Wat heeft het veel, heel veel draaibeurten gekost om dit album te begrijpen.

Eindelijk hoorde ik pas vandaag een herkenning, ging het album leven.
Daarvoor vond ik het onbegrijpelijke, ontoegangelijke baggerherrie. De reden waarom ik dit album toch zo vaak nog heb gedraaid, is dat ik dit album wilde begrijpen, naar herkenningspunten zocht. Pas daarna wilde ik mijn oordeel vellen.

Nu ben ik zover en moet ik zeggen: goede cd. Vooral de vele lagen in de nummers spreken me aan. Ik ken het nog niet goed genoeg om al mijn favoriete nummers aan te kunnen wijzen. Dat komt later nog wel.


sommige albums hoef je niet te begrijpen mijn inziens.gewoon in je laatje duwen en volume op max, dan zijn er veel cd's die het best tot hun recht komen op die manier.

avatar
4,5
Wijze woorden!

avatar van cosmic kid
4,0
cosmic kid (moderator)
Nee, zo werkt dat voor mij niet. Onder een cd begrijpen versta ik dat ik een melodielijnen in een nummer herken. Na dit stadium begint "de verdieping." Dan hoor ik de diepere lagen in een nummer.

Voor mij onbekende cd's zal ik dus nooit met de volume knop op max luisteren. Meestal luister ik die zeer zeer aandachtig met de volume knop op iets meer dan gemiddeld.

Wat een discussie over hoe je een cd luistert...

avatar
DonDijk
cosmic kid schreef:
Nee, zo werkt dat voor mij niet. Onder een cd begrijpen versta ik dat ik een melodielijnen in een nummer herken. Na dit stadium begint "de verdieping." Dan hoor ik de diepere lagen in een nummer.

Voor mij onbekende cd's zal ik dus nooit met de volume knop op max luisteren. Meestal luister ik die zeer zeer aandachtig met de volume knop op iets meer dan gemiddeld.

Wat een discussie over hoe je een cd luistert...


dat heb ik inderdaad ook... bij sómmige cd's.maar het moet geen ópdracht zijn om naar een cd te luisteren, je moet er niet te moeilijk over doen vind ik.muziek blijft toch vooral gevoel en gevoel is niet te ontleden.

avatar van cosmic kid
4,0
cosmic kid (moderator)
En daar ben ik het weer wel helemaal mee eens

avatar
5,0
Een hele dikke 5 !

avatar
basketballerke
Zal even proberen bij mijn nummer 1 iets op te schrijven. Ben zelf niet zo'n goede recesent als het gaat om muziek, bij films gaat dit al een stuk makkelijker, maar toch.

Van Muse had ik ooit weleens gehoord, maar nooit echt naar gaan luisteren. Was vroeger niet echt iemand die zich ging verdiepen in muziek. Ben uiteindelijk wel gaan luisteren naar Black Holes and Relevations door ''Supermassive Black Hole''. Het hele album vind ik net bovengemiddeld, maar niet heel bijzonder. Toen ik zag dat dit zo hoog stond in de toplijst wilde ik het wel eens gaan beluisteren. En ik was gelijk verkocht toen ik ''New Born'' hoorde. Alleen al het moment wanneer die gitaar inzet. Kippenvel, iets wat ik niet zo heel erg veel krijg. Wat mij betreft is dit het beste nummer van dit album. Andere goede zijn ''Plug in Baby'' en ''Bliss''. ''Citizen Erased'' is ook noemenswaardig, al duurt dat nummer misschien iets te lang. Het goede van Muse is vind ik dat ze over het algemeen harde, beter gezegd ruwe muziek maken wat mij altijd aanspreekt. Ze hebben ook mee dat Bellamy geweldig kan zingen.

Ben de laatste tijd nog al veel aan het veranderen en verschuiven in mijn top 10. Ben nog steeds zoekende naar de perfecte lijst. In ieder geval zal het nog wel lang duren voordat dit van nummer 1 af zal gaan denk ik zelf. Een hele dikke 5*

avatar
4,5
basketballerke schreef:
En ik was gelijk verkocht toen ik ''New Born'' hoorde. Alleen al het moment wanneer die gitaar inzet. Kippenvel, iets wat ik niet zo heel erg veel krijg.


Dan kunnen wij praten, dat moment van die gitaar die er opeens keihard doorheen knalt. GEWELDIG

avatar
3,0
Louis2703 schreef:
(quote)


Dan kunnen wij praten, dat moment van die gitaar die er opeens keihard doorheen knalt. GEWELDIG
Voor de volledige 100% mee eens. New Born

avatar
5,0
Erg goed album. Ik ben tegenwoordig niet meer zo snel geneigd dit op te zetten (ben, zeg maar, wat rustigere muziek "ook" gaan waarderen ), maar dit is ontegenzeggelijk grote klasse!

Omdat dit album, wanneer ik zin heb om deze te draaien, mij geen moment verveelt, geef ik deze 5* en een plaats in mijn top-10, tot een artiest mij kan overtuigen dat die plaats aan hem/haar/hun toebehoort.

avatar
4,5
Voor mij het eerste Muse-album waar ik mee in aanraking kwam, maar is in de loop der tijd altijd gebleven. Is momenteel ook het Muse album dat ik het vaakst gewoon even opzet.

Muse rockt hier en daar lekker weg, zoals in Plug In Baby maar neemt ook de tijd voor wat rustigere songs zoals Space Dementia. Zonder dat het ooit verveelt.

Vind vrijwel alle nummers van het album goed, maar Citizen Erased is voor mij wel het hoogtepunt. Ik ken de kritiek dat het lijkt op Paranoid Android van Radiohead, maar ik vind Citizen Erased nog net iets krachtiger in de gitaarstukken en net iets melodieuzer en emotioneler in de rustige stukken. Dan heb ik het met name over het met piano ondersteunde einde.

4,5*

avatar
2,0
deze staat ook wel schandelijk hoog zeg

avatar
4,5
Ataronchronon schreef:
deze staat ook wel schandelijk hoog zeg


Vind je? Beargumenteer dat eens?

avatar van frankvankesteren
4,0
Louis2703 schreef:
(quote)


Vind je? Beargumenteer dat eens?


Ach je kan altijd wel vraagtekens hebben hoe hoog een bepaalde plaat zou moeten staan.. veel mensen denken eigenlijk dat hun volledige top 10 ook de top 10 van de top 250 zou moeten zijn...

blijf gewoon bij wat jij denkt dat de goede albums zijn die van anderen speelt daarin geen rol.. ik kan het neit vaak genoeg zeggen..

avatar
4,5
Ok, dan laat ik het hierbij...

avatar
2,0
Louis2703 schreef:
(quote)


Vind je? Beargumenteer dat eens?


binnen hetgeen dat er al was op rockgebied voegt het niets toe, het is allemaal al eens eerder gedaan, het is niet vernieuwend. persoonlijk vind ik het ook slap, duf en ongeïnspireerd.

avatar
4,5
Ataronchronon schreef:
(quote)


binnen hetgeen dat er al was op rockgebied voegt het niets toe, het is allemaal al eens eerder gedaan, het is niet vernieuwend. persoonlijk vind ik het ook slap, duf en ongeïnspireerd.

Door wie is dit dan al eens gedaan? Volgens mij is het redelijk vernieuwend allemaal, die rock met klassieke invloeden...

avatar van HiLL
3,5
En al is het niet vernieuwend, lekker belangrijk.

avatar van orbit
3,5
Louis2703 schreef:
(quote)

Door wie is dit dan al eens gedaan? Volgens mij is het redelijk vernieuwend allemaal, die rock met klassieke invloeden...


Tsja, Queen telt zeker niet mee? En deden de Beatles dat al niet eens eerder.. en legio bands later?

Maakt verder niet uit hoor, maar Muse is echt niet vernieuwend.. ook niet die leuke electronische bliepjes en housegeluidjes in sommige nummers.

avatar
yoeridedeygere
sinds het internettijdperk aangebroken is, is het zoveel moeilijker voor een band om vernieuwend te klinken. Ook is het sindsdien makkelijker om uit te halen naar groepen.

Benieuwd hoe lang The Arcade Fire nog op hun voetstuk blijven staan

avatar
2,0
als je al niet vernieuwend kan zijn probeer dan in godsnaam nog beter te klinken dan diegene bij wie je het allemaal vandaan haalt (hier Queen en Beatles etc. inderdaad) maar dat lukt hier ook helemaal nergens. Derhalve is het inwisselbaar en behoort het niet op nummer 10 te staan van een all time toplijst.

avatar van HiLL
3,5
Neem de lijst hier nou aub niet als graadmeter.

avatar van frankvankesteren
4,0
Even buiten de toppositie in de lijsten om, want ik heb deze plaat ontdekt zonder welke toplijst dan ook:

Ik ben het niet mee eens met dat Muse niks vernieuwends brengt, als ik even verslag mag geven van wat ik er momenteel van vind dan kom ik er achter dat de melodie de grootste verleidende factor van dit album is.

Hoe die ontstaat? Creativiteit; ik bewonder Muse
(en vooral frontman Bellamy) vanwege het enorme creatieve vermogen. Om dan maar gelijk op de chagrijnige veronderstelling in te gaan dat zowel Queen als de Beatles hen al voorgingen; klopt gedeeltelijk..

Gedeeltelijk omdat ik het weliswaar mee eens ben dat dergelijke muziek al eerder heeft plaatsgevonden, gedeeltelijk mee oneens omdat ik vind dat de muziek van Muse toch veel diversere toepassingen van die technieken heeft, Bellamy speelt melodiëen op zowel gitaar als toetsen die verdomd aanstekelijk zijn, en daardoor erg veel creativiteit genieten, en aangezien er op creativiteit niets aan te merken valt is dit gewoon een pluspunt.

Omdat dit ook voor mij een nieuwe plaat is; ik ben erg onder de indruk van de geproduceerde muziek, het is voooral zeer aanstekelijk, neigt naar moderne pop-dance melodietjes op het ene front en aan de andere kant naar stevige rock, en daar houd ik van, diversiteit binnen de nummers, goede opbouw, en vooral een lekkere melodie die nog dagen blijft hangen in je hoofd.

Met dat laatste doel ik natuurlijk vooral op het geweldige Bliss. Wat een nummer! zoals ik al eerder aangaf neigt Muse af en toe naar moderne popmuziek om dan weer uiteen te lopen naar awt anders, en ik kom dat in dat nummer het meest tegen. Een toetsenmelodie zoals Bellamy die speelt is natuurlijk een hoogstandje maar zou ook zomaar over een paar jaar worden gecovered door Madonna die op haar laatste dagen nog even een paar materialistische behoeften wil bevredigen.. toch bouwt het nummer op, heeft lekker stevige drums en funkt af en toe ook gewoon, dit moet je maar gewoon begrijpen..

Ik noem nu Bliss in het bijzonder omdat dat voor mij het meest uitspringende voorbeeld is, ik moet zeggen dat eigenlijk alle nummers daarin gewoon volgen, ik kan geen minder nummer ontdekken.

Dan nog één ding die ik niet genoemd heb: buiten het creatieve vermogen van Bellamy (overiegns ook mijn enorme respect naar de overige 2 bandleden) kan hij ook nog eens fantastische zang voortbrengen. Haalt juiste toonhoogtes, heeft een perfect ritmegevoel, en zijn stem past ook bij deze muziek. Ik hoop trouwens dat het ook wel goede teksten zijn, tot nu toe ken ik enkel die van Bliss..

nogmaals: op sommige kwaliteiten valt gewoon niets af te dwingen, zoals de creativiteit van Muse.. voor de rest is het een kwestie van smaak. Dus zet jezelf over je trots heen en erken gewoon dat Origin of Symmetry één van de beste toonzetters is van de moderne pop/rock-muziek, al noemen velen dit gewoon rockmuziek.

Ik kan niet wachten tot Rock Werchter dit jaar

BTW: Voor mij een 4* voorlopig

avatar
2,0
ik zet me over m'n trots heen en erken niet dat Origin of Symmetry een toonzetter is, ik vind het een mooi verhaal maar wat creativiteit en een mooie zang (totaal niet mee eens overigens, die happen lucht ertussendoor zijn echt verschrikkelijk) vind ik niet genoeg om tot de 10 beste albums allertijden gerekend te mogen worden.

avatar
2,0
een 2.0 overigens

avatar van frankvankesteren
4,0
het was geen persoonlijke aanval ofzo hoor.. meer iets waardoor ik even kon aanhaken, en nogmaals: ook ik vind het niet tot de 10 beste albums behoren, maar laten we ons nu gewoon richten op onze eigen top 10 en niet die van anderen..

jammer dat dit je niet of nauwelijks kan bekoren

avatar
Lost Highway
Idd, als iedereen nu eens commentaar gaat geven bij welk album volgens hem/haar te hoog staat zijn we nog lang bezig. Wat ik wel vreemd vind is dat deze hoger staat dan Absolution, maar de discussie Origin/Absolution is ook al voldoende gevoerd.

avatar
4,5
frankvankesteren schreef:
Dus zet jezelf over je trots heen en erken gewoon dat Origin of Symmetry één van de beste toonzetters is van de moderne pop/rock-muziek, al noemen velen dit gewoon rockmuziek.


Hoef ik niet meer te erkennen.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 00:18 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 00:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.