MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Muse - Origin of Symmetry (2001)

mijn stem
3,98 (2378)
2378 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock
Label: Mushroom

  1. New Born (6:03)
  2. Bliss (4:12)
  3. Space Dementia (6:20)
  4. Hyper Music (3:21)
  5. Plug in Baby (3:39)
  6. Citizen Erased (7:19)
  7. Micro Cuts (3:38)
  8. Screenager (4:20)
  9. Dark Shines (4:47)
  10. Feeling Good (3:19)
  11. Futurism * (3:27)
  12. Megalomania (4:38)
toon 1 bonustrack
totale tijdsduur: 51:36 (55:03)
zoeken in:
avatar
khonnor
hanzie28 schreef:
(quote)


Yeah right. Flagrante onzin en een stereotypevoorbeeld van hokjesgeest, meestal voorbehouden aan bekrompen zielen....

dankuwel... hiermee het grootste bewijs dat het de grootste fans van groepen zijn die het minst kunnen verdragen.

queen is noch hoogstaand, noch artistiek of muzikaal verantwoord,
queen is theatraal, over the top,.... music for the masses... en laat ik nu net dat het afschuwelijkste soort muziek vinden

maar ja, smaakjes en kleurtjes verschillen, ni waar?

ps kijk mijn stemrtabel er op na en je zal zien dat je me niet echt van muzikale bekrompenheid kan beschuldigen...

avatar van Torrero
4,0
Toch grappig dat op deze pagina de vergelijking met Radiohead nog niet is gemaakt, ondertussen ook wel het cliché van de eeuw. Maar goed, lekker album dit, mijn favoriet van muse, die ik een paar jaar geleden behoorlijk grijsgedraaid heb. Geen spijt van ook, al is m'n Muse fase nu wel voorbij, en kan ik wat objectiever naar het album kijken. Zou ik vroeger 5 sterren gegeven hebben, zijn het er nu 4.

avatar
WernerGSF
Muse met Radiohead vergelijken is als:
The Strokes met The Kooks vergelijken en
Arctic Monkeys met Milburn vergelijken


Radiohead is ondanks hun nummer 1 album van 2007 (In Rainbows)
overschatte non-sense.

avatar
Feeder
WernerGSF schreef:
Radiohead is ondanks hun nummer 1 album van 2007 (In Rainbows)
overschatte non-sense.


Van mij mag je de hele tijd van die uitspraken doen, het zal me wat kunnen schelen. Maar zeggen dat Radiohead in vergelijking met Muse 'non-sense' is getuigt toch van enige onbeschoftheid. Vind ik dan.

avatar van Torrero
4,0
Mee eens. Daarnaast is het gewoon puur mensen uit de tent proberen te lokken. Erg jammer.

avatar
WernerGSF
Torrero schreef:
Mee eens. Daarnaast is het gewoon puur mensen uit de tent proberen te lokken. Erg jammer.

bijdeze betuig ik spijt van mijn gedane uitspraken

avatar
1,5
Niet nodig, laat je niet intimideren! Druk (opnieuw) een punt, Keerrul.

avatar van jwmakaveli
5,0
meesterlijk, kan het album blijven luisteren. De rest van muse is ook wel leuk. Maar deze steekt er met kop en schouders bovenuit. 4,5* lijkt me meer dan terecht.

avatar
khonnor
WernerGSF schreef:
Muse met Radiohead vergelijken is als:
The Strokes met The Kooks vergelijken en
Arctic Monkeys met Milburn vergelijken

Radiohead is ondanks hun nummer 1 album van 2007 (In Rainbows)
overschatte non-sense.


1. de namen die jij hier aanhaalt geven duidelijk aan dat je nog heel wat boterhammekes zult moeten eten om echt dergelijke boude uitspraken te mogen doen

2. muse vergelijken met radiohead is als queen vergelijken met de beatles
de enen zijn non-talenten met een ziekelijke hang naar theatraliteit, die over-the-top live prestaties verwarren met goeie prestaties
de anderen zijn muzikale vernieuwers die met elk album tot het uiterste gaan om andere invalshoeken in hun muziek te vinden

p.s. laten we eens een nummer dat klinkt als millionaire schrijven, zei de muse, en ze schreven een nummer dat klinkt als.... millionaire zonder ballen

avatar
WernerGSF
khonnor schreef:
(quote)


1. de namen die jij hier aanhaalt geven duidelijk aan dat je nog heel wat boterhammekes zult moeten eten om echt dergelijke boude uitspraken te mogen doen

2. muse vergelijken met radiohead is als queen vergelijken met de beatles
de enen zijn non-talenten met een ziekelijke hang naar theatraliteit, die over-the-top live prestaties verwarren met goeie prestaties
de anderen zijn muzikale vernieuwers die met elk album tot het uiterste gaan om andere invalshoeken in hun muziek te vinden

p.s. laten we eens een nummer dat klinkt als millionaire schrijven, zei de muse, en ze schreven een nummer dat klinkt als.... millionaire zonder ballen

dit wordt nu echt zo'n welles-nietes verhaal
jij vindt het bagger, ik vind het geweldig.
en dat theatrale wat jij denkt te horen, ervaar als ik power.
en als ik het 2e album van Radiohead(The Bends) neerleg naast nummer 2 van Muse (Origin of Symmetry) dan kan ik niet anders zeggen dat ik liever Muse heb. ik heb ze allebei origineel dus mijn mening is niet gebaseerd op losse mp3-tjes.'
en dan nummer 3 (OK Computer vs Absolution) ik vind misschien Absolution wel het beste album allertijden
misschien dat ik OK Computer ook maar moet kopen want met die losse mp3-tjes wil het maar niet lukken.(om het tijdens het luisteren mooi te vinden)

avatar
5,0
pff wat een gezueur in dit topic. Meningen uitwisselen ok, maar de band met andere bands vergelijken, om m op die manier af te kraken, vind ik wel erg zielig. Goed, dat heb ik gezegd, nu ben ik maar weer eenss weg uit dit topic, want ik ben te bevooroordeelt om aan dit gezeik mee te kunnen doen.

avatar van ZERO
5,0
khonnor schreef:
1. de namen die jij hier aanhaalt geven duidelijk aan dat je nog heel wat boterhammekes zult moeten eten om echt dergelijke boude uitspraken te mogen doen


Juist ja. Als jij een statement wil maken, doe je dat met onbekende groepen waar niemand ooit van gehoord heeft?

Ieder zijn stijl en laten we het daarbij houden... En over die "over-the-top"-live performances: voor mij is Muse samen met Pearl Jam en Nine Inch Nails de beste livegroep van het moment.

avatar van Yamato
3,5
khonnor schreef:

2. muse vergelijken met radiohead is als queen vergelijken met de beatles
de enen zijn non-talenten met een ziekelijke hang naar theatraliteit, die over-the-top live prestaties verwarren met goeie prestaties
de anderen zijn muzikale vernieuwers die met elk album tot het uiterste gaan om andere invalshoeken in hun muziek te vinden


''ziekelijke hang naar theatraliteit, die over-the-top live prestaties verwarren met goeie prestaties''

Wat is dat nou weer voor domme uitspraak. Hoe kun jij ooit weten wat Queen van hun eigen prestaties vond? Bovendien klinkt 'een ziekelijke hang naar theatraliteit' wel erg negatief terwijl theatraliteit op zich helemaal niet negatief hoeft te zijn. Ik persoonlijk zou maar wat graag een ''over-the-top'' concert van Queen bij hebben gewoond. En non-talenten? Alsjeblieft zeg, dat is veel meer reacties uit proberen te lokken dan zeggen dat Radiohead overschat is.

Maar wat betreft het album, erg goed naar mijn mening 4,0*

avatar van Casartelli
3,5
Casartelli (moderator)
Maar toch maar mooi precies 1000 stemmen.

avatar van Yamato
3,5
Raad eens wie de duizendste stem geplaatst heeft, dezelfde persoon die ook laatst de duizendste stem bij Grace van Jeff Buckley had (Voor de minder begaafden, ik was het )

avatar van T.A.
4,5
Benjammin' schreef:
Op een of andere manier vind ik er weinig aan. Soms zet ik hem weer eens op met het idee het toch weer een te proberen. Maar nee, het kan mij niet pakken. Piano intro rak tak tak dikke gitaar en allemaal vrij simpele riffjes en melodietjes.

2,5 sterren


Het hoeft ook geen ingewikkeld rifje te zijn. Het klinkt gewoon verdomde goed. Zal mij verder een worst zijn met hoeveel instrumenten, of hoe ingewikkeld het rifje is. Als het rifje mij maar bevredigd.

avatar
WernerGSF
over riffjes gesproken.. wat heeft Hyper Music een geweldige baslijn!

avatar
5,0
2 wijze uitspraken hierboven me.

avatar van klaezman
4,0
Hemels en ben het helemaal eens met T.A. Het hoeft toch niet per se moeilijk te zijn om mooi bevonden te worden? En dat voor een jazzist.

avatar van dikkiedikst
Hyper Music is een gaaf nummer

avatar van Jasp.
5,0
Beste album van Muse. Verveelt nooit.
Alleen al vanwege New Born/Bliss/Plug in Baby 5*!

avatar
UnknownPleasure
Jammer dat sommige figuren op deze plaat stemmen en dan een 0.5 geven... maarja wat maakt het uit , voor mij is dit een 5* Geweldige plaat met geniale gitaar-riffs en de bass en drums mogen er ook zijn

avatar van Lakai
3,5
Dit album is voor mij iets te dramatisch allemaal!

Het begint ERG goed met New Born en Bliss, maar dat zakt weer helemaal weg door Space Dementia en Hyper Music.

Plug In Baby vind ik dan weer wel echt een TOPnummer!

En daarna is Darkshines nog wel ok (maar naar het einde toe weer teveel overdramatisch geschreeuw)

Feeling Good was voor mij een verrassend iets op dit album, hoe ze dat hebben gecoverd hebben ze wel goed aangepakt

Ik moet erbij zeggen dat ik zo goed als geen alternatieve muziek luister, maar dat ik Muse wel kan waarderen.

3* voor Plug In Baby, New Born en Bliss

avatar
haveman
Ben het met Lakai eens.Te veel drama,te weinig afwisseling.

Gek genoeg vraag ik me weleens af of ik dit meer zou waarderen als ik Radiohead nog niet gekend had.

avatar van thetinderstick
4,0
Dit was voor Muse een behoorlijke stap vooruit. Nog meer bombast dan op het debuut maar met meer goeie songs. 'New Born', 'Plug In Baby', 'Bliss', 'Citizen Erased' en 'Feeling Good' zijn allemaal geweldig. Toch is Muse voor mij echt een singles band. Want de overige nummers zijn toch ook hier allemaal wat minder, sommigen weten de aandacht niet vast te houden. Daarom 4*.

avatar van ZERO
5,0
Niet helemaal mee akkoord. Ik ben het ermee eens dat de meeste singles van Muse tot hun beste werk behoren. Ze hebben echter ook minder goede singles (Feeling good en Supermassive black hole) en op deze plaat staan toch enkele nummers die bijna het niveau van de singles evenaren. Dan denk ik aan Hyper Music, Citizen Erased (enkel in UK een single geweest, maar bon) en Dark shines.

Op Absolution staan trouwens nog meer nummers die het niveau van de singles evenaren. Luister maar eens naar The Small Print en Thought of a Dying Atheist, schitterend gewoon!

avatar
5,0
Citizen is nooit single geweest hoor. Anders zou ik daar graag een bron van willen zien.
Je noemt nu met TOAD net het meest catchy en minst emotieloze, simpelste nr van Absolution. TSP is live erg vet, maar was veeeeel beter toen het nog geen Absolution track was. Dan heb ik het natuurlijk over de uitgave van Montreux

avatar van thetinderstick
4,0
Ok niet alléén de singles zijn goed. Citizen is naar mijn weten idd geen single geweest, maar wel een fantastisch nummer. Hetzelfde geldt ook voor bv 'Map of the Problematique' van het laatste album. Ik bedoel alleen dat de nummers die er op de albums uitspringen opvallend vaak ook de singles zijn/worden.

Overigens vind ik 'Feeling Good' en 'Supermassive Black Hole' ook geweldige nummers!

avatar
5,0
Aah, Feeling Good is relaxed. Dan is daar natturlijk nog altijd de ware fan klassieker van, Live @ radio 3. http://www.youtube.com/watch?v=HjoTaajLUeM

avatar
4,5
Hun beste album, net ietsje beter dan Absolution imo.
Helaas zwakt het album in het tweede deel wel een beetje af maar toch nog steeds een klassieker in my book

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 09:01 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 09:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.