dEUS - Vantage Point (2008)

Belgiƫ
Label: V2

1. When She Comes Down (5:05)
  2. Oh Your God (3:51)

met Karin Dreijer Andersson

6. The Architect (3:56)

met Buckminster Fuller

7. Is a Robot (4:57)
  8. Smokers Reflect (4:26)
  9. The Vanishing of Maria Schneider (4:43)

met Guy Garvey

10. Popular Culture (4:56)
avatar van Kronos
Ik vond dat nummer eerst niet zo goed. Maar omdat ik de tekst erg leuk vind ben ik ook meer van het nummer gaan houden.

avatar van Gloeilamp
Het is natuurlijk een van de bekendste nummers van dEUS, misschien wel de bekendste. Keep You Close vind ik op dit moment beter, maar ik ga dit album nog wat tijd geven.

avatar van Arrie
Lijkt me niet een van de bekendste. Dan zou ik toch eerder Suds & Soda, Hotellounge, of Instant Street noemen.

avatar van Kronos
Het zal een beetje van je leeftijd afhangen wellicht.

avatar van Gloeilamp
Sorry Arrie, daar heb je wel gelijk in, maar het nummer is wel een bekendste naar mijn idee.
Ik ben benieuwd of dit album nog wat kan groeien, ik hoop van wel.

avatar van Gloeilamp
Dat zou natuurlijk ook goed kunnen Kronos. Ik hoop dat het nummer nog wat groeit want alles zit wel erg goed in elkaar.

kiriyama
dEUS altijd een beetje links laten liggen. Paar jaar geleden ontdekt door de film 'Any Way The Wind Blows,' maar hoewel ik dat een prima soundtrack vond heb ik toch nooit echt de drang gehad meer van hun werk op te sporen. Tot nu!

Linken met Tom Waits heb ik al eerder voorbij zien komen, maar tja, als zelfs een tuthola als Johansson daarmee aan de haal gaat heeft dat ook nog maar bitter weinig betekenis. Blind in dit album gegaan en eigenlijk gewoon erg onder de indruk. Lees hier dat aardig wat mensen het een minder album vinden, maar voor een leek als mij klinkt het allemaal erg sterk. Waits hoor ik er wel lichtjes in, al komt dat vooral omdat ik van tevoren al gewaarschuwd was. Gastoptredens vind ik prima. Album had het misschien niet per se nodig, maar nergens haalt het het niveau naar beneden.

Als ik meer van dEUS heb gehoord kom ik hier misschien een beetje op terug, maar voor nu mag dit een mooi cijfertje mee naar huis nemen.

1988
Topplaat.

Nu pas herken ik in delen van Smokers Reflect Marc Almond's You Have (die een iets hoger tempo heeft). Het zal puur toeval zijn en voor mij daardoor wel een leuke overeenkomst
De sfeer van beide nummers komt verder niet overeen.

Nu ik het album weer hoor moet ik zeggen het toch nog steeds best goed te doen vind.

avatar van Madjack71
Hoewel ik wel onderken dat dEUS prima muziek maakt dat goed in elkaar steekt, kom ik er toch nooit echt 'in'. Ook bij dit Vantage Point duurt het weer enkele nummers vanaf het begin voordat ik de sfeer te pakken krijg. Vanaf The Architect kom ik eindelijk 'in' het album en The Vanishing of Maria Schneider vind ik ook een mooi stukje, maar dan toch voornamelijk door de zang en toegevoegde waarvan Guy Garvey. Misschien is het dat ook..de zang van Barman spreekt mij niet echt aan. Hoe dan ook, slecht is het natuurlijk niet, maar boeiend over het geheel dat dan ook weer niet.

avatar van IllumSphere
Na het toch wel teleurstellende Pocket Revolution, hoopte ik dat het volgende album me terug zou doen opwekken. Helaas is dat niet gelukt, al ben ik nog niet meer teleurgesteld geworden. Het is een klein beetje, tot het minuscule mogelijke, beter dan Pocket Revolution, maar het valt nog steeds onder de noemer redelijk. Dat is voor mij tussen matig en goed. Het enige nummer die hier uit springt is The Architect. Maar dat is niet voor niets één van de betere en meest gespeelde nummers van dEUS. En dat zuig ik trouwens niet uit mijn duim, want iedereen kent wel dat nummer.

avatar van kobe bryant fan
Ik vind The Architect, eerder één van de smetjes die ze al hebben uitgebracht.

avatar van 1996Customer
Toch wel de minste uit de hele deus stal. Het is gewoon geen dEUS meer, al is dat wel moeilijk te zeggen, wat dEUS juist is. Er staan een paar goede nummers op, zoals oh your god en Slow. The Architect is wel leuk op een festival maar daar blijft het bij, Favourite Game is niet slecht maar ook niet wouw. Het enige echt goede nummer is Eternal woman, ik weet niet wat het is, maar dat nummer heeft iets catchy en de vrouwelijke stem doet me echt smelten.

avatar van (Blacksad)
kobe bryant fan schreef:
Ik vind The Architect, eerder één van de smetjes die ze al hebben uitgebracht.

Ik moet je jammer genoeg gelijk geven...

avatar van pdonidvie
Opvallende negatieve reacties. Maar voor mij is dit één van hun beste. Ik heb een band met dit album. Misschien minder avontuurlijk dan hun eerste platen, maar stuk voor stuk sterke songs.

Favorieten zijn 'Eternal Woman', 'Slow', 'The Architect' en 'Popular Culture'.

Net iets beter dan de opvolger.

avatar van Johnny Marr
Sterke plaat van dEUS. De 2 openers vind ik de minste songs, dat kom je ook niet vaak tegen

avatar van Knoracle
Voor mij het minste album van dEUS. Teveel niemendalletjes : Oh your God, the Vanishing en Popular Culture. Zelfs The Architect kan me niet helemaal bekoren : op zich geen slecht nummer maar te funky en absoluut niet des dEUS'.
Hoogtepunten Eternal Woman en Slow.

Knoracle schreef:

Hoogtepunten Eternal Woman en Slow.

Daar zeg je het: absoluut de twee beste nummers van dit album. Maar de rest kan ik ook wel aanhoren, al is Vantage Point het album waarop de gezapigheid een beetje werd ingezet. The Architect vind ik misschien wel het minste nummer van deze plaat.

avatar van ArthurDZ
Johnny Marr schreef:

Sterker nog: misschien wel het minste nummer van dEUS tot dan toe, op vlagen van My Sister = My Clock na. En welk nummer werd ook alweer de grootste Belgische hit van deze geweldige band? Juist ja...

Vind trouwens niet dat hier echt niemandalletjes op deze plaat staan (op The Architect na dan), zeker niet in vergelijking met de twee opvolgers. Gewoon een sterk album!

avatar van TEQUILA SUNRISE
Blijft een mooi album met Eternal Woman, Favorite Game, The Architect & Smokers Reflect als mijn favorieten.
Slotnummer Popular Culture is een groeier, enkel Oh Your God vind ik een mindere track.
Ik neig naar een verhoging.

avatar van Kronos
Ik ben bezig met het ingeven van mijn platenverzameling op Discogs.
Voor dit album op vinyl worden al flinke prijzen gevraagd en gekregen.

GothamCity
Toffe plaat.