Genesis - A Trick of the Tail (1976)

Label: Charisma

1. Dance on a Volcano (5:53)
  2. Entangled (6:28)
  3. Squonk (6:27)
  4. Mad Man Moon (7:35)
  5. Robbery, Assault & Battery (6:15)
  6. Ripples... (8:03)
  7. A Trick of the Tail (4:34)
  8. Los Endos (5:46)
Genesis met Foxtrot , Nursery Cryme en SEBTP blijft voor mij DE Genesis periode . Dank zij Peter Gabriel. Phil Collins is natuurlijk ook een rasartiest , maar voor mij iets mainstream dan Gabriel.

Ik kan een heel eind mee gaan. Na Wind & Wuthering ( door het nog mee spelen van Steve Hackett) was het voor mij ook klaar. Phil Collins c.s. ging de commerciële tour op helaas.

avatar van Tonio
Bij mij exact hetzelfde ....

avatar van Casartelli
BoyOnHeavenHill schreef:
En toch, en toch... er kleeft een soort perfectie aan de plaat die in de plaats van de grilligheid en de onvoorspelbaarheid is gekomen, en het bizarre en beangstigende dat aan sommige vroegere Genesis-platen kleefde is opeens ver weg. Collins zingt uitstekend, maar ik mis het suggestieve en soms knauwende van Gabriel en het unheimische en verontrustende van Foxtrot en Selling England.
Mooi omschreven. Vervang Selling England door Nursery Cryme en ik kan me er een heel eind in vinden, maar voor mij is Selling England juist die plaat waar ik de grootsheid in hoor, maar waar het te ver geperfectioneerde karakter tussen mij en de vaak beleefde genialiteit in staat.

Deze Trick schommelt bij mij altijd wat tussen 4,0* en 4,5*. Ik geloof dat het de recentste beluistering was die het kwartje weer eens omhoog deed vallen.

avatar van Tony
Leuk om te zien dat de een het stukje van de ander eigenlijk niet zo heel goed gelezen heeft....

avatar van Wyverex
Na m'n eerste luisterbeurt kwam er een tweede, een derde, en na de vierde liet ik het album even aan de kant liggen. Tot opeens op een regenachtige dag het plaatje weer in m'n ooghoek sprong.

Sindsdien luister ik het elke week wel een keer of twee! Er blijft een stukje van m'n eerste indruk overeind staan, want ik krijg maar geen genoeg van Entangled. Wat een fantastisch nummer! Ik vind het altijd spijtig als het voorbij is. Er komt zoveel langs, maar het past allemaal zo goed! Dit doet me verlangen naar een volgende (of vorige, ga geen chronologische volgorde aanhouden) van Genesis.
Voorlopig 4*, maar ik verwacht dat dit nog zal verhogen.

avatar van Casartelli
Wyverex schreef:
Dat belooft nog wat. Dit was voor mij ook de plaat die, na aanvankelijke scepsis over (met name het oudere werk van) de band het pad effende (en ook voornamelijk via Entangled).

avatar van FrodoK
Het album wat er het dichtste bij ligt (zowel in de tijd als qua sound) is Wind & Wuthering, Wyverex. Veel plezier

avatar van Wyverex
FrodoK schreef:

Oh komt heel goed uit! Deze heb ik ook al liggen. Dat wordt dan m'n volgende ! Dankje voor de aanbeveling.

avatar van Hans Brouwer
"A Trick of the Tail" dateert uit 1976. In het nummer "Entangled" bezingt Genesis de adembenemend hoge zorgkosten, waarschijnlijk met een knipoog maar toch.... Ik las vanmorgen in de krant dat wij nederlanders volgend jaar weer meer geld kwijt zijn aan zorgpremie. Tijden zijn anno 2020 dus niet veranderd ten opzichte van de zeventiger jaren. In 1976 waren de zorgkosten, voor de maatstaven van toen, kennelijk al hoog, bijna 45 jaar later worden we nog steeds belazerd.

avatar van meneer
Hans Brouwer schreef:

Hier in Nederland leven we in een ‘van de wieg tot aan het graf verzorgingsstaat’. We hebben, mondiaal gezien, één van de hoogste levensverwachtingen. Als het nodig is kunnen we zo naar een arts, het ziekenhuis, een hospice. Wij hebben welvaartsziekten. Wij hebben eten, schoon water, hygiëne, onderwijs.

En we behoren tot één van de rijkste centrumlanden ter wereld.

Dat mag best wel wat kosten hoor. We worden niet belazerd. We zijn verwend. De rest van de wereld, 80%, behoort tot de semiperiferie of periferie. Die worden belazerd. Het is, wereldwijd, niet eerlijk verdeeld. Zij zijn entangled door ons..