Marillion - Marbles (2004)

Label: Intact

1. The Invisible Man (13:38)
  2. Marbles I (1:43)
  3. Genie * (4:54)
  4. You're Gone (6:26)
  5. Angelina (7:43)
  6. The Only Unforgivable Thing * (7:13)
  7. Marbles II (2:03)
  8. Don't Hurt Yourself (5:49)
  9. Fantastic Place (6:12)
  10. Ocean Cloud * (17:58)
  11. Marbles III (1:52)
  12. The Damage * (4:35)
  13. Drilling Holes (5:12)
  14. Marbles IV (1:26)
  15. Neverland (12:10)
  16. You're Gone [Single Mix] * (4:05)
totale tijdsduur: 1:04:14 (1:42:59)
bikkel2 schreef:
Deze mag zeker tot hun beste gerekend worden Alicia.
Geslaagde mix van sfeervolle prog en pop/rock.
Als je ervoor gaat, probeer de limited edtion te bemachtigen zou ik zeggen.
Dan heb je oa. het schitterende Ocean Cloud er ook bij. Fantastisch epic.

Tegenwoordig is de retailversie standaard de 2 cd versie. Voor een euro of 12 heb je die te pakken bij de (betere) platenzaak

Overigens komt eind deze week de Marbles in the Park live 2cd, dvd of brd uit. Gewoon via de reguliere handel dus niet via hun webshop

avatar van Alicia
Dank bikkel2 en hogweed. De band staat in elk geval nu wat dichterbij dan vroeger en dat komt voornamelijk omdat ik de aloude symfo en progrock weer in de armen heb gesloten. Oude liefde roest namelijk nooit! Althans niet bij mij...

avatar van Alicia
Ja wellicht vigil Ik zet 'm even in de 'te volgen topics!'

Leuk en leerzaam topic.
Mooie achtergrondverhalen van vigil bij de albums.
Ik volg het ook graag.

avatar van hogweed
Hehe...binnenkort is eindelijk het volledige album op vinyl leverbaar, dus inclusief Genie, The Only Unforgivable Thing, Ocean Cloud en The Damage.
Zie ook: Marbles - burningshed.com

avatar van vigil
Tja die versie hadden we nog niet

Geluukig al in bezit. Damage is inwisselbaar, maar de drie ervoor moet je hebben!

Op vinyl was de 2cd versie nog niet verkrijgbaar

vigil schreef:
Op vinyl was de 2cd versie nog niet verkrijgbaar

Aah! Vandaar. Nou ja, een aanwinst.

De laatste van de ‘nieuwe’ Marillion die me nog kan bekoren. De lome jazzy ondertoon op dit album werkt verrassend goed. Alles wat hierna kwam is wat mij betreft nogal bloedeloos.

avatar van lennert
In tegenstelling tot een behoorlijk grote groep andere fans van de Hogarth-era, is Marbles nooit echt een favoriet van me geworden. Dat wil niet zeggen dat de materie niet goed is, want Marbles biedt nog steeds een hoop kwaliteit en een paar van de beste Marillion-songs in tijden (niet geheel toevallig ook nog eens de langste liedjes op de cd's). Ik denk dat het komt omdat ik van Marbles gewoon heel vaak mezelf loom en vermoeid voel. Ook bij de laatste luisterbeurt besefte ik dat mijn bank extra zacht aanvoelde en heb ik mijn ogen toch zeker even een paar tellen gesloten terwijl ik langzaamaan wegdroomde op de muziek.

Maar verdomd nog aan toe als het allemaal niet weer wonderschoon is. De drie epics The Invisible Man, Ocean Cloud en Neverland (die solos!) zijn gewoon pareltjes eersteklas. Ocean Cloud was zelfs het nummer dat me deed inzien dat Marillion ook zonder Fish spannende muziek kan maken. You're Gone is een terechte hitsingle geweest en Angelina betovert me iedere keer. Ik denk dat slechts Genie en de Marbles-nummers me niet zoveel doen en dat is meer omdat ik ze net iets teveel vind kabbelen.

Eigenlijk lijkt het album qua sound best nog wel op het rockerige Anoraknophobia, maar dit keer is het wederom een stukje meer prog en zit die Beatles-zweverigheid er nog steeds in. Heeft invloeden van andere bands, maar voelt nog steeds heel erg Marillion aan. En ja, ondanks het feit dat het geen favoriet is wederom een prima score.

Voorlopige tussenstand:
12. Holidays In Eden
13. Radiation
14. Marillion.com

avatar van RuudC
Sorry fans. Dit is het toch niet voor mij. Dit soort moderne prog is toch al niet mijn ding en Marillion is in elk geval een leuke uitzondering. Marbles is duidelijk een geliefd album en op zich snap ik het ook wel. Als geheel maakt het ook wel indruk. Ik kan wel weer met gebruikelijke kritieken komen als 'te lang', dus 'teveel nummers', maar dat zullen jullie wel meer gehoord hebben. Ik heb wel degelijk genoten van Ocean Cloud, maar doe mij dan maar If My Heart Were a Ball, It Would Roll Uphill van de voorganger. Marbles is een album dat voor mijn smaak teveel te sfeer opzoekt. Ik houd van spanning in muziek en die mis ik hier. Marbles lijkt me een ideale soundtrack op een tropisch strand terwijl langzaam de zon in de zee zakt. Jammer dat ik niet van tropische klimaten houd. Ik zal niet zeggen dat Marillion hier slecht bezig is, maar het doet me gewoon niet zoveel. Ik vond het af en toe zelfs wat saai.

Tussenstand:
12. Holidays In Eden
13. Radiation
14. Marillion.com

avatar van Rogyros
RuudC, vind jij niet dat er in het nummer The Invisible Man een vorm van spanning staat? In mijn beleving (ik ben dan ook een hele grote fan van dit album en van The Invisible Man in het bijzonder ), staat dit nummer bol van de spanning!

avatar van RuudC
Misschien wanneer ik het vaker luister, maar voor nu symboliseert het een beetje de domper na er (na anoraknophobia) optimistisch ingestapt te zijn.

Spanning valt natuurlijk op verschillende manieren te interpreteren, maar ik heb het daar helaas niet gevonden nee.