Marillion - Marbles (2004)

Label: Intact

1. The Invisible Man (13:38)
  2. Marbles I (1:43)
  3. Genie * (4:54)
  4. You're Gone (6:26)
  5. Angelina (7:43)
  6. The Only Unforgivable Thing * (7:13)
  7. Marbles II (2:03)
  8. Don't Hurt Yourself (5:49)
  9. Fantastic Place (6:12)
  10. Ocean Cloud * (17:58)
  11. Marbles III (1:52)
  12. The Damage * (4:35)
  13. Drilling Holes (5:12)
  14. Marbles IV (1:26)
  15. Neverland (12:10)
  16. You're Gone [Single Mix] * (4:05)
totale tijdsduur: 1:04:14 (1:42:59)
bikkel2 schreef:
Deze mag zeker tot hun beste gerekend worden Alicia.
Geslaagde mix van sfeervolle prog en pop/rock.
Als je ervoor gaat, probeer de limited edtion te bemachtigen zou ik zeggen.
Dan heb je oa. het schitterende Ocean Cloud er ook bij. Fantastisch epic.

Tegenwoordig is de retailversie standaard de 2 cd versie. Voor een euro of 12 heb je die te pakken bij de (betere) platenzaak

Overigens komt eind deze week de Marbles in the Park live 2cd, dvd of brd uit. Gewoon via de reguliere handel dus niet via hun webshop

avatar van Alicia
Dank bikkel2 en hogweed. De band staat in elk geval nu wat dichterbij dan vroeger en dat komt voornamelijk omdat ik de aloude symfo en progrock weer in de armen heb gesloten. Oude liefde roest namelijk nooit! Althans niet bij mij...

avatar van Alicia
Ja wellicht vigil Ik zet 'm even in de 'te volgen topics!'

Leuk en leerzaam topic.
Mooie achtergrondverhalen van vigil bij de albums.
Ik volg het ook graag.

avatar van hogweed
Hehe...binnenkort is eindelijk het volledige album op vinyl leverbaar, dus inclusief Genie, The Only Unforgivable Thing, Ocean Cloud en The Damage.
Zie ook: Marbles - burningshed.com

avatar van vigil
Tja die versie hadden we nog niet

Geluukig al in bezit. Damage is inwisselbaar, maar de drie ervoor moet je hebben!

Op vinyl was de 2cd versie nog niet verkrijgbaar

vigil schreef:
Op vinyl was de 2cd versie nog niet verkrijgbaar

Aah! Vandaar. Nou ja, een aanwinst.

IsAllGoodMan
De laatste van de ‘nieuwe’ Marillion die me nog kan bekoren. De lome jazzy ondertoon op dit album werkt verrassend goed. Alles wat hierna kwam is wat mij betreft nogal bloedeloos.

avatar van lennert
In tegenstelling tot een behoorlijk grote groep andere fans van de Hogarth-era, is Marbles nooit echt een favoriet van me geworden. Dat wil niet zeggen dat de materie niet goed is, want Marbles biedt nog steeds een hoop kwaliteit en een paar van de beste Marillion-songs in tijden (niet geheel toevallig ook nog eens de langste liedjes op de cd's). Ik denk dat het komt omdat ik van Marbles gewoon heel vaak mezelf loom en vermoeid voel. Ook bij de laatste luisterbeurt besefte ik dat mijn bank extra zacht aanvoelde en heb ik mijn ogen toch zeker even een paar tellen gesloten terwijl ik langzaamaan wegdroomde op de muziek.

Maar verdomd nog aan toe als het allemaal niet weer wonderschoon is. De drie epics The Invisible Man, Ocean Cloud en Neverland (die solos!) zijn gewoon pareltjes eersteklas. Ocean Cloud was zelfs het nummer dat me deed inzien dat Marillion ook zonder Fish spannende muziek kan maken. You're Gone is een terechte hitsingle geweest en Angelina betovert me iedere keer. Ik denk dat slechts Genie en de Marbles-nummers me niet zoveel doen en dat is meer omdat ik ze net iets teveel vind kabbelen.

Eigenlijk lijkt het album qua sound best nog wel op het rockerige Anoraknophobia, maar dit keer is het wederom een stukje meer prog en zit die Beatles-zweverigheid er nog steeds in. Heeft invloeden van andere bands, maar voelt nog steeds heel erg Marillion aan. En ja, ondanks het feit dat het geen favoriet is wederom een prima score.

Voorlopige tussenstand:
12. Holidays In Eden
13. Radiation
14. Marillion.com

avatar van RuudC
Sorry fans. Dit is het toch niet voor mij. Dit soort moderne prog is toch al niet mijn ding en Marillion is in elk geval een leuke uitzondering. Marbles is duidelijk een geliefd album en op zich snap ik het ook wel. Als geheel maakt het ook wel indruk. Ik kan wel weer met gebruikelijke kritieken komen als 'te lang', dus 'teveel nummers', maar dat zullen jullie wel meer gehoord hebben. Ik heb wel degelijk genoten van Ocean Cloud, maar doe mij dan maar If My Heart Were a Ball, It Would Roll Uphill van de voorganger. Marbles is een album dat voor mijn smaak teveel te sfeer opzoekt. Ik houd van spanning in muziek en die mis ik hier. Marbles lijkt me een ideale soundtrack op een tropisch strand terwijl langzaam de zon in de zee zakt. Jammer dat ik niet van tropische klimaten houd. Ik zal niet zeggen dat Marillion hier slecht bezig is, maar het doet me gewoon niet zoveel. Ik vond het af en toe zelfs wat saai.

Tussenstand:
12. Holidays In Eden
13. Radiation
14. Marillion.com

avatar van Rogyros
RuudC, vind jij niet dat er in het nummer The Invisible Man een vorm van spanning staat? In mijn beleving (ik ben dan ook een hele grote fan van dit album en van The Invisible Man in het bijzonder ), staat dit nummer bol van de spanning!

avatar van RuudC
Misschien wanneer ik het vaker luister, maar voor nu symboliseert het een beetje de domper na er (na anoraknophobia) optimistisch ingestapt te zijn.

Spanning valt natuurlijk op verschillende manieren te interpreteren, maar ik heb het daar helaas niet gevonden nee.

avatar van Darkzone
Na een kleine 20 Marillion-loze jaren kwam The Space van All One Tonight op YouTube voorbij en raakte ik er eerder deze maand aan verknocht. Ik ben toen hier in gaan lezen over dit album en uiteindelijk besloot ik om de 4-lp set aan te schaffen. Een schot in de roos, een voltreffer. Zo leerde ik niet alleen dat FEAR een fantastisch album is, maar dat ook het oudere werk met H geweldig is met orkest en koor. Afraid Of Sunlight sprak mij nog het meeste aan, een parel die ik dus na 20 jaar opnieuw ontdekte, en Neverland van Marbles.
Begin vorige week dus de eerste 4 Hogarth cd's die ik heb weer uit de kast getrokken en er ging weer een wereld voor mij open. Terwijl ik dankzij AOS bij Marillion afhaakte, denk ik nu dat dit een van hun beste albums is.
This Strange Engine en Marillion.com heb ik op gekopieerde cd gehad maar mij nooit geboeid en ook niet meer in bezit, dus toen dus 2 albums bij jpc besteld. Sounds That Can't Be Made (2-cd special edition) en het alom gelauwerde Marbles (ook digipack 2-cd).

De eerste cd sloeg een paar dagen terug in als een bom! Niks geen groeibriljant maar meteen een fantastisch album. Nog maar een keer luisteren. Hetzelfde effect. Het beste dat Marillion ooit heeft gemaakt! 5* zonder twijfel.
En toen dus cd 2...

Dat hebben jullie hierboven ook al kunnen lezen. Cd 2 is een stuk rauwer, haalt je uit je roes van de eerste cd. Maar uiteindelijk komt het weer goed met het epos Neverland wat je met de uitloop weer in het feeërieke dromenland doet belanden.

Begonnen met 4,5* maar na het beluisteren van de bonus cd van Sounds toch de welverdiende 5*

Komend weekend maar eens in de teksten verdiepen.
Overigens heeft de 2-cd een andere trackvolgorde dat wat hierboven vermeld staat. Maar dat komt denk ik doordat de enkele cd een andere trackvolgorde hanteerde.

De gemarkeerde 3 favoriete tracks komen alledrie van cd 1, te weten Genie (tr. 3), Fantastic Place (tr. 4) en ja, wat anders dan Ocean Cloud (tr. 7).

avatar van Darkzone
Eigenlijk een onmogelijke opgave om 3 favoriete songs te kiezen. Don't Hurt Yourself blijft Ook lekker in je hoofd zitten bijvoorbeeld.
En ook de songs op cd2 zijn echt niet verkeerd, zeker de rauwere songs niet die veel die-hard fans dus niet zo geweldig vinden.

avatar van musicborst
Ik draai deze studio release zelden tot nooit... Er is zoveel live materiaal hiervan uitgebracht wat ik mooier vind, met name de "Marbles in the Park" uitgave uit 2017 kan ik iedereen aanraden! Staat gewoon op Spotify voor als je eerst wilt proeven.

musicborst schreef:

Ik zie dat er 3 officiële live versies van dit album zijn. Wat is daar de toegevoegde waarde van?
En waarom is In The Park beter dan zijn 2 voorgangers?

avatar van musicborst
De toegevoegde waarde is meer omzet voor de band natuurlijk. Er worden ieder jaar een x-aantal live opnames gereleased wat geld in het laatje brengt. En de laatste versie is gewoon de beste. H goed bij stem, band heeft de nummers tot in perfectie gefinetuned en het geluid is perfect. Dat is met name bij Marbles live een minpunt. By the sea is moeilijk te krijgen. Blijft in the Park over, geen twijfel bij mij.

avatar van Darkzone
Voor die 8 euro bij jpc.de wil ik die best proberen. Zelfde prijs als voor FEAR.
Thanks.

avatar van musicborst
Halfje erbij, door de reuring die Darkzone te weeg heeft gebracht deze afgelopen week weer een paar keer gedraaid en mede door het triootje The Invisible Man, Neverland en Ocean Cloud was 4* echt te weinig. Die laatste doet trouwens al een jaar een poging om op de bovenste trede van mijn top lijst favoriete nummers te komen maar daar twijfel ik nog over. Op 27 april jl. was daar zeker wel even sprake van, op die avond was Ocean Cloud misschien wel mijn mooiste live ervaring ooit uit mijn leven. Ik hoop dit ooit nog eens terug te zien op DVD, wie weet... Waarom dan geen 5*? Voornamelijk door het Marbles kwartet. Deze intermezzo's gaan volledig langs me heen, misschien begrijp ik het niet. Zal wel een achterliggende gedachte hebben, maar ik kan er niets mee. Verder staat er geen zwak nummer op. Blijft jammer dat ik dit album pas in 2013/2014 heb leren kennen en zodoende de impact bij de release en daarop volgende tour gemist heb....

avatar van Darkzone
Mooi om zo'n compliment te krijgen zoals hierboven.
Ik denk dat het Marbles-kwartet juist de katalysator is van het album. Even een korte bezinking. Al kan je denk ik niet ontkennen dat cd2 prachtig begint met Marbles III.

Inmiddels heb ik de 2e cd ook omhelst. Vooral wat rauwer, experimentele dan cd 1. Meisje (cd1) vs Jongen (cd2), zoals de albumhoes ook doet suggereren.

Ik heb het album pas afgelopen maand ontdekt. Ik ervaar nu de impact. Hij voelt ook niet aan alsof het al 15 jaar oud is. Hooguit de U2 en Radiohead referenties uit die tijd.

avatar van hogweed
musicborst schreef:

Ik had dezelfde ervaring, maar dan afgelopen maart tijdens het weekend in Port Zélande. Magisch! Sowieso mijn mooiste Marillion live moment ooit.

Ik had aanvankelijk veel moeite met dit album, maar enige jaren later ben ik hier op teruggekomen, en nu is dit een van mijn favorieten van de Hogarth periode. Maar het blijft moeilijk kiezen tussen deze, Brave en AOS.