Van Halen - OU812 (1988)

Label: Warner Bros.

1. Mine All Mine (5:14)
  2. When Its Love (5:40)
  3. Afu (Naturally Wired) (4:31)
  4. Cabo Wabo (7:04)
  5. Source of Infection (4:02)
  6. Feels So Good (4:32)
  7. Finish What Ya Started (4:25)
  8. Black and Blue (5:27)
  9. Sucker in a 3 Piece (5:56)
  10. A Apolitical Blues (3:51)
avatar van vielip
Ben ik het dus (weer) niet mee eens! F.U.C.K. (met name) en Balance reken ik tot het beste dat VH op plaat heeft gezet. Inderdaad vanwege een veel vettere en vollere sound. Waar trouwens wel die onmiskenbare drumsound van Alex op intact is gebleven.

avatar van AstroRocker
Prima Van Halen plaat, prima opvolger van 5150. Ik vind dit album kwalitatief dicht bij 5150 liggen. Beste tracks vind ik het redelijk snelle openingsnummer Mini o Mine, A.F.U., Feel so Good en Sucker in a Three Piece....
Minste het A aPolitical Blues, de rest is ook ok. Deze geef ik ook 4*

De buurman schreef:
Ik vind OU812 nog wel echt het Van Halen geluid hebben, met die nauwelijks te horen bas en die high-pitched drumsound. Past qua geluid in de lijn Diver Down / 1984 / 5150. De platen erna, F.U.C.K. en Balance hadden een veel vettere sound. Geldt ook voor EVH's geluid; hierna werd het toch ronder en vetter (niet beter).

Toch beleef ik dit geheel anders buurman. Neem nu mine all mine naar mijn idee word dit nummer bijna geheel om zeep geholpen door de productie. Een gitaar die je nauwelijks hoort behalve de solo dan. Het lijkt wel alsof eddie in de kelder voor jan lul staat te spelen. Hoezo diver down/1984? Jammer genoeg hoor ik je nooit over templeman praten niemand trouwens. Naar mijn idee het vijvde lid van Van halen. Vooral templeman wist bij de eerste zes platen halen juist bijna feilloos dat geluid mee te geven dat elke plaat nodig had op halen 2 na dan. Als het hard moest dan zorgde ted voor een hard geluid Halen 1, fair warning. Moest er voor halen maatstaven extreem gerockt worden dan zorgde ted dat ook dat voorelkaar kwam woman and children first. Moest het gelikter diver/84 dan wist ted dat heel goed aan te voelen. Ik mis templeman ook bij de laatste halen moet ik bekennen. Deze plaat ervaar ik juist vaak als een grote brei en dan bedoel ik niet eens het ontbreken van de bass. Sommige nummers zijn weer lekker helder finish what ya started bijv. Sommige weer juist niet mine bijv. Ik zie niet eens een echte producer genoemd worden op ou812. Recorded by donn landee tja dank je koekoek dat dit bijna nergens naar klinkt! Landee was toch iemand die ervoor zorgde dat ed goed moest klinken. En geholpen heeft bij het bouwen van zijn 5150 studio. Maar een goed/mooi geluid produceren op een gehele plaat daar heb je blijkbaar meer kwaliteit voor nodig.
Sorrie buurman dit heeft niks met 1984/diver down te maken toch?

avatar van vielip
Misschien wou de band zelf dat ze zo (anders) klonken? 5150 is geproduceerd door Mick Jones (Foreigner) en dat album klinkt ook te gek! Deze is wat lichter inderdaad (lees; minder gitaargeorienteerd) maar de typische VH sound haal je er gelijk uit. Ben het trouwens wel met iggy eens wat betreft Mine all mine. Luister de live versie maar eens van dit nummer (single b-side van Jump live) en je begrijpt het! Dan rockt het veel meer omdat Eddie live gitaar speelt i.p.v. keyboards. Hetzelfde geldt voor Dreams. Studio en live; een wereld van verschil!

avatar van iggy
Kan best dat ze een ander geluid wilde hebben. Maar jij maakt mij niet wijs dat halen of ik of jij op dit geluid zaten te wachten. 5150 daar zijn gitaar en synt vrienden van elkaar. Maar goed bla bla mij gaat het er nu eens om wat jullie nu van templeman vinden. Ben ik nu een roepende in de woestijn? Of lig ik uit mijn nak te lullen.
Zeker vielip heeft pas als enigste gereageerd maar ik wil eens weten wat halen liefhebbers over templeman te vertellen hebben

IK MIS TED TEMPLEMAN

avatar van De buurman
Ted Templeman heeft inderdaad de eerste zes platen perfect geregistreerd, alhoewel ik twijfel of hij nou zoveel heeft bijgedragen aan 1984. Maar je weet eigenlijk nooit wat zijn bijdrage nou precies geweest is. Producers heb je in alle soorten en maten, van mental coaches tot engineers. EVH had het altijd meer over Donn Landee dan over Templeman. Maar dat de klassieke Van Halen six-pack fantastisch en herkenbaar klinkt, dat staat vast.

Wat ik met het rijtje Diver Down/5150 etc. bedoelde, is dat ik deze nog diezelfde typische Van Halen sound vind hebben. Licht, vrolijk, open. Vanaf F.U.C.K. (vreemd genoeg juist weer door Templeman geproduceerd) werd het toch nogal vet en breed allemaal. Meer heavy. Ook lekker, maar minder origineel.

Mine All Mine begint inderdaad rommelig en duister, maar het past bij het nummer. Ik vind het een geweldig nummer. When It's Love vind ik ook super. De rest is redelijk. De band klinkt wat losser dan op 5150, hoewel daar sterkere nummers op staan.

avatar van vielip
Ik heb Templeman eigenlijk altijd verantwoordelijk gehouden voor het typische VH geluid. Of dit ook zo is weet ik eigenlijk helemaal niet
Als je naar de nieuwe luistert dan hoor ik nog steeds die typische VH sound en toch is Templeman in geen velden of wegen te bekennen. Dus....zeg het maar!

avatar van Bollieblauw
Een van de matigste Van Halen albums, naar mijn mening. Een beetje gemakzuchtig (A.F.U. is niet veel meer dan de intro van Hot For Teacher op een andere manier gespeeld met wat Ooh's, Aah's en Come On!'s van Sammy erdoor heen), ook Source Of Infection en Sucker in a Three Piece zijn erg makkelijk en geforceerd "rockend".

Mini All Mine is dan weer fantastisch (wat een solo!) en ik moet eerlijk bekennen dat ik Feels So Good op een zomerse dag ook kan waarderen en daar ook altijd wel erg vrolijk van wordt. Black and Blue heeft een heerlijke groove maar is tekstueel weer erg zwak en A Apolitical Blues is een cover die niet zo heel veel toevoegt.

Cabo Wabo kabbelt maar door en When It's Love komt ook maar niet echt van de grond. Finish What You Started is een vreemde eend in de bijt maar kan ik altijd wel goed hebben.

Van alle Van Halen platen draai ik deze het minste. Voldoende, maar krap aan hoor. Gelukkig revancheerden ze zich goed met F.U.C.K.

Bollieblauw schreef:

Hm dat komt op mij een beetje tegenstrijdig over om eerlijk te zijn. Bij geforceerd denk ik eerder aan ongemakkelijk dan aan makkelijk. Bedoel je misschien dat het makkelijke (simpele) nummers zijn? Ik vind ze niet tot hun beste snelle songs behoren maar toch ook niet heel slecht. When it's love vind ik zelfs een topnummer!

avatar van Bollieblauw
Misschien een beetje onhandig omschreven maar ik bedoel het volgende:
Je hebt Van Hagar nummers die gewoonweg keihard rocken (Mine All Mine, Dreams, 5150, Pound Cake, Aftershock bijv.) en deze nummers doen alsof ze rocken. Ik weet het, misschien puur mijn gevoel, maar het komt zo gemakzuchtig over:

De band: nog drie nummers en de plaat is vol, jongens!
Eddie: Ik heb nog wel een leuk riffie liggen (AFU)
Sammy: Ok, ik improviseer wel wat. Pumping Up! For The Show! Ooh Ah!
Sammy: En? Wat vinden jullie?
Band: Doen! Nog twee nummers te gaan jongens!

Ik overdrijf natuurlijk, maar dat gevoel krijg ik bij veel van de nummers op OU812. Iets teveel filler.

Al is deze live uitvoering wel erg goed hoor. Live waren ze echt in topvorm rond 1988-89
YouTube - Van Halen- AFU (Naturally Wired) live 1989

En ik moet toegeven, het "Hey Jude" achtige "Na-na-na-na-na-na" aan het einde van When It's Love zing ik stiekem ook altijd wel mee.

avatar van vielip
Mooie beelden van inderdaad een band in topvorm! Heb het hele concert nog ergens op dvd liggen. Maar weer eens kijken binnenkort. Volgens mij vind ik Summer nights van die dvd ook te gek als ik het me goed herinner.

avatar van Bollieblauw
Ik heb dit concert ook als bootleg onder de naam "Got The Miracle Fingers". Hun versie van 5150 tijdens dit concert is de beste die ik ooit gehoord heb:

YouTube - Van Halen LIVE 1989 Tokyo Concert part 7 /14 - 5150 - HIGH QUALITY - GFS

Wat een solo man!

avatar van vielip
Ja briljant!! Mooi om die beelden weer eens te zien
Weet je wat ik ook zo'n mooi moment vind? Op de dvd Right here right now als Ed z'n solo (316) speelt en dan zo heerlijk nonchalant op de rand van de drumriser gaat zitten, z'n peuk tussen de snaren duwt en dan mega subtiel gaat zitten 'pielen' alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Een beetje lachen en om zich heen kijkend. Echt fenomenaal!!

avatar van Lonesome Crow
Deze plaat sprak mij om een of andere redenen altijd het minst aan van de gehele Van Halen discografie (ja, inclusief die ene met Gary Cherone).
Ten onrechte blijkt nu, heb 'm pas origineel aangeschaft en de opener geeft me meteen een goed gevoel over de rest.
Geweldig drumwerk op dit ijzersterke nummer en ik hou wel van dat typische jaren'80 soundje waarbij af en toe de keyboards duidelijk meedoen en de gitaar niet overheersend aanwezig is
De single "When Its Love" is natuurlijk rete-commercieel maar dat geeft niet, het klinkt wel lekker en je weet toch wel dat heftiger werk zal volgen.

Geweldig intro van "Afu (Naturally Wired)", de tegendraadsheid ten tijde van David Lee Roth is tijdens deze gehele song te horen.
Heerlijk die droge drumsound en dat instrumentale stuk waar ze lekker los gaan als vanouds !
Ben niet zo kapot van "Cabo Wabo" alhoewel die koortjes wel geinig zijn, nogal een logge song die maar niet echt op gang wil komen en te lang duurt.
Het snelle "Source of Infection" is lekker over the top, een van de hardste Sammy Hagar-era songs.

Het rustige "Feels So Good" is melodieus zonder gladjes te klinken, de instrumentale invulling daarvoor is te eigenwijs en daardoor wel weer interessant.
Daarintegen heeft het tamme "Finish What Ya Started" de status van redelijke achtergrondmuziek.
Vanaf het bombastische instrumentale stuk van "Black and Blue" is het genieten door de mooie opbouw naar het einde toe.
"Sucker in a 3 Piece" klinkt in aanleg lomp en saai, maar ook bij deze song is de opbouw zodanig dat het steeds heftiger en wilder wordt.
De afsluiter is een vervelende blues die nooit uitgebracht had moeten worden.

Ga steeds meer waardering krijgen voor de Sammy Hagar periode, dit album verdiend gehoord te worden wat mij betreft een ruime voldoende.

avatar van Ronald5150
Ook de tweede plaat met Sammy Hagar als zanger is gewoon weer een goede Van Halen plaat. Wel zal ik direct toegeven dat het enige tijd geduurd heeft, voordat ik "OU812" ben gaan waarderen. Destijds vond ik de synthesizers nogal de overhand krijgen. Maar tegenwoordig kan ik met veel plezier luisteren naar "OU812". Wel zeg ik er direct bij dat de wat hardere gitaargedreven songs mijn voorkeur genieten, want aan het einde van de dag hoor ik Eddie veel liever op gitaar dan op toetsen. Sinds de intrede van Sammy Hagar is de muziek van Van Halen doorgaans wat toegankelijker. Dus op "OU812" staan weer een aantal makkelijk in het gehoor liggende liedjes als "When It's Love" en "Cabo Wabo". Ik vind deze overigens nergens storend, maar nummers als "A.F.U. (Naturally Wired), "Black and Blue", "Source of Infection" en met name "Sucker in a 3 Piece" vind ik vele malen sterker. Voor het feel good nummer "Finish What Ya Started" heb ik altijd een zwak gehad, dus dat blijft voor mij een lekker luchtig liedje om te horen. Op "OU812" trekt Van Halen de lijn van "5150" door. Het is een album geworden waar toegankelijke (of commerciëlere of welke naam je er maar aan geeft) liedjes worden afgewisseld met stevigere tracks. Met name die laatste kleuren wat meer buiten de lijntjes en zijn daarom voor mij interessanter. "OU812" vergelijk ik maar met een goede fles wijn; het heeft wat jaren nodig om te rijpen, maar daarna geniet je er des te meer van.

avatar van ricardo
Vind dat je wat tegenstrijdig bent, je zegt eerst dat dit album erg toegankelijk is en makkelijk in het gehoor ligt, maar later zeg je dat het bij jou even heeft geduurd voor je hem goed vond en net een goede fles wijn die even tijd nodig heeft om te rijpen.

Zo makkelijk went deze blijkbaar dus toch niet, heb deze persoonlijk niet, maar vind de voorganger erg lekker wegluisteren, direct bij de eerste luisterbeurt vond ik dat al.

Denk niet dat van halen albums heeft gemaakt die moeten rijpen als goede wijn, het bevalt wel of het bevalt niet.

Zo complex is hun muziek niet vinnik.

ricardo schreef:

In mijn ogen is er een groot verschil tussen iets wat toegankelijk is en wat makkelijk in het gehoor ligt tegenover iets goed vinden. Er is genoeg muziek dat ik toegankelijk vind en makkelijk in het gehoor vind liggen, maar dat betekent niet dat ik het goed vind. Bijvoorbeeld: ik vind Top 40 muziek heel toegankelijk, maar over het algemeen vind ik het verre van goed. Ik geef aan dat ik sommige nummers op "OU812" erg toegankelijk vind. Zeker in vergelijking met het pre Sammy Hagar tijdperk. Met de intrede van Hagar moet ik gewoon vaststellen dat daarmee een groter publiek is aangeboord als gevolg van de toegankelijkere sound (althans in de singles, dat moet ik er direct bij zeggen). Ik heb tevens aangegeven dat ik vooral heb moeten wennen aan het keyboard/synthesizer geluid. Die kon ik zeker in het begin niet goed waarderen. Nu, na al die jaren en met mijn met de dag groeiende wijsheid en gevoel van smaak ( , een beetje zelfspot moet kunnen) kan ik "OU812" prima waarderen en ervaar ik het als een goed Van Halen album.

1. 5150
2. F.U.C.K.
3. OU812
4. Balance

Vind ik dan. Goed album, maar Cabo Wabo, Black n Blue en Sucker zijn te mager mijns inziens.

ricardo schreef:

Dat ben ik pertinent niet met je eens. Ik besef me direct dat het persoonlijk is, maar er zijn Van Halen albums, en "Fair Warning" is daarvan het beste voorbeeld dat destijds door fans helemaal niet werd omarmt, maar juist vandaag de dag als een van de favorieten geldt. Zelf ervaar ik dat ik sommige Van Halen albums, dus ook "OU812" beter ben gaan waarderen in de loop der tijd. Voor mij is zelfs een album van Van Halen, want ik ben een grote fan, nog nooit een kwestie geweest van direct raak of direct mis.

avatar van iggy
Volgens mij werd er geen groter publiek aangeboord. Maar vooral een ander publiek.
Stoort de productie je niet Ronald?

iggy schreef:
Stoort de productie je niet Ronald?

Ik vind het niet overheersend storend, al zijn er Van Halen albums die beter geproduceerd zijn. Ik merk dat je met een goede audio set, en vooral met koptelefoon, de beleving met een positief effect kan beïnvloeden. Wel vind ik dat de albums met Hagar nodig toe zijn aan een remastering. De eerste zes albums met Roth hebben dat proces wel ondergaan en dat vind ik een hele stap voorwaarts. Voor de albums met Hagar zou dit mijn inziens geen overbodige luxe zijn.

1. F.U.C.K.
2. 5150
3. Balance
4. OU812

avatar van AstroRocker
1. F.U.C.K. (4.5 sterren)
2. Balance (4.5 sterren)
3. 5150 (4 sterren)
4. OU812 (4 sterren)

Zie dus, de verschillen zijn miniem in mijn lijstje.

Ronald5150 schreef:

klopt zo ervaar ik het inderdaad persoonlijk, maar dat betekent niet dat ik daarom alle albums al kan plaatsen.

Neem b.v Fair Warning, erg goed album, alleen de songs blijven nog niet in mijn hoofd hangen, steeds als ik hem opnieuw afspeel denk ik van hoe gingen de refreinen en de gitaarsolo,s ook alweer, maar toch bevalt het album mij gelijk al goed. In die zin is het moeilijk om er goed in thuis te raken. Hetzelfde heb ik met II en Woman And Children First ook. Het debuut kan ik wel plaatsen en weet precies wat er komen gaat na ieder nummer.

Misschien ook wel extra leuk om er niet al te snel in thuis te raken, daardoor blijft het spannend en blijf je nieuwschierig genoeg om er naar te blijven luisteren.

1. F.U.C.K.
2. 5150
3. OU812
4. Balance

ricardo schreef:

Dat is vaak wel zo inderdaad. De albums die je na 1 of 2 keer draaien in je kop hebt zitten, ben je (ik wel tenminste) het snelst 'moe'.

avatar van De buurman
Verdikkie, ook Van Hagar was toch wel een heel aardig bandje in die tijd hoor...

YouTube - Van Halen LIVE 1989 Tokyo Concert part 6 /14 - Mine All Mine / Drum Solo - HIGH QUALITY - GFS

Toch wel jammer dat we deze nummers nooit meer door Eddie zelf gespeeld zullen horen ('t is ook nooit goed he). And I want Mikey back in the band!

avatar van ricardo
Klopt als een bus, de albums die ik het beste vind zijn vaak de albums die ik eerst niet zo heel goed vond gelijk, (het bevalt wel iets, anders zet ik hem nooit weer op), maar de blijvers zijn dan toch min of meer de groeiers, al vind ik het wat moeilijk om bij van halen over groeialbums te spreken.

Ik luister de de afgelopen 2 week eigenlijk vooral van halen albums, maar wat een generatie verschil eigenlijk met deep Purple en led zeppelin.

Van halen was maar iets later maar blijft modern en bij de tijd klinken, itt de 2 bands die ik net noemde.

Ik zie dat ik alweer veel te lang off topic aan het lullen ben, maar wilde even kwijt dat ik enorm blij ben dat ik van halen heb ontdekt kort geleden. Ondanks die verzamelaar uit 2004, wat ik eigenlijk een beetje als een valse start zie.

De buurman schreef:

Ja duh!