Van Halen - OU812 (1988)

Label: Warner Bros.

1. Mine All Mine (5:14)
  2. When Its Love (5:40)
  3. Afu (Naturally Wired) (4:31)
  4. Cabo Wabo (7:04)
  5. Source of Infection (4:02)
  6. Feels So Good (4:32)
  7. Finish What Ya Started (4:25)
  8. Black and Blue (5:27)
  9. Sucker in a 3 Piece (5:56)
  10. A Apolitical Blues * (3:51)
avatar van haythijs
De buurman schreef:
And I want Mikey back in the band!

Niks ten nadele van Wolfie, maar ook ik zou Mikey wat graag weer terugzien en vooral horen. Hij IS de 2e stem. Sterker nog, ik denk zelfs dat hij DLR beter gaat laten klinken, voor zover dat nodig is

avatar van Deranged
Opener is coolheid ten top. Sammy is een meer dan uitstekende zanger met een lekker rock geluid.

Heeft op de hoes trouwens iets weg van Robert Plant.

Als geheel ervaar ik deze plaat echter zoals wel vaker bij deze band enigszins kwalitatief inconsistent.

avatar van weide1
In '88 kocht ik 'm nieuw. En vond 'm tegenvallen ten opzichte van 5150, die ik twee jaar daarvoor ook nieuw had gekocht. En 25 jaar later ben ik nog niet van mening veranderd.

Nummers van 5150 komen regelmatig via Youtube voorbij. Vooral Best of Both Worlds.
In de jaren 80 hield ik in een schrift een eigen hitparade top tien van actuele muziek bij.
Best of Both worlds heb ik 10 weken op no. 1 laten staan. En een half jaar in de lijst ofzo!

Nummers van OU812 deden het in mijn lijst een heel stuk minder. Geloof dat Black and Blue het best scoorde! Via Youtube komt die maar heel zelden voorbij. Schriften met hitparades heb ik ook allang niet meer bewaard.

Nee, doe mij maar 5150.

avatar van gigage
Op een of andere manier voelt dit album aan als een verzameling van pop en rock songs. Individueel zitten er echt wel lekkere songs tussen. Op vakantie zonder gevulde mp3 speler kan natuurlijk niet. Dus pik ik van alle albums van Van Halen een paar nummers en zet ze in een map. Dan is het echt genieten van het dreigende begin van Mine all mine en Afu natural wired die zich ontwikkelen in heerlijke rock songs. Ook black and blue is een meeslepend nummer. Luister ik naar dit album waarin ze worden afgewisseld met we hebben ook nog een hit single nodig when its love, feels so good en finish..dan raak ik die feel weer kwijt. Dat het niet perse aan het materiaal ligt blijkt wel uit de uitstekende live uitvoeringen van de OU812 songs. Geen slecht album maar voor mij de minste van Van Hagar.

avatar van weide1
YouTube - Van Halen - Black and Blue + lyrics

Toch wel weer lekker weer terug te horen. Bij 1'57" gaat toonhoogte van zowel gitaar als zang omhoog. Mooi gevonden. Doet me enigszins aan loopje in Ozzy's No More Tears denken. Enigszins!

Of aan een ander nummer. Loopje komt me zo bekend voor.

avatar van Brutus
Matig album, wel vind ik deze beter dan 5150.
Het nummer A apolitical Blues vind ik een van de betere nummers van dit album.

Cured
Beter? Tsja ieder zijn voorkeur, maar dat vind ik nou net niet. Vind 'm vooral wisselvalliger en mist de spetters van het debuut met Hagar. De opener vind ik eigenlijk de beste song en wat afwijkender. We een paar goeie rockers, maar ook nog al wat mellow en poppy, sloppy songs. De afsluiter vind ik zelf rommelig en nummers als When It's Love, Feels So Good en Finish What You Started bezorgen me kiespijn....

avatar van De buurman
Vond en vind 5150 net wat sterker, maar toch is dit nog steeds een heel aardige Van Halen plaat. Mine All Mine en When It´s Love vormen een zeer sterk begin. Verder is de plaat wat minder stijf en mechanisch dan 5150 is, maar zijn songs als Source Of Infection, Black And Blue en Sucker In A 3 Piece niet heel erg bijzonder. 5150 had de betere nummers, maar toch heeft dit album nog steeds de kenmerkende, zonnige Van Halen sound.

avatar van LucM
Net wat minder dan 5150 met weinig hoogtepunten maar ook geen echte inzakkers. Hier staan naast de stevige ook wat rustiger, meer poppy songs (zoals Feels So Good) en als slot een meer bluesy nummer maar van een koerswijziging is geen sprake. Een degelijk zij het niet opzienbarend album.

avatar van OzzyLoud
Iel …. dat is het eerste wat bij mijn opkomt bij deze plaat..... allemaal veels te iel..
Eddie staat er ook om bekend dat hij altijd op zoek is naar een betere sound. Hij wou bv de drumsound van John Bonham zooo graag imiteren op hun eigen werk, das overigens nooit echt gelukt. En elk album klinkt ook anders qua sound en dat maakt VH ook zo goed. Maar bij dit album slaan ze de plank finaal helemaal mis! En juist bij dit werk is er geen producer genotuleerd, Don Landee heeft het alleen maar opgenomen zo staat te lezen. En verder is de bas totaal niet te horen op de meeste nummers...onbegrijpelijk! In de verte hoor je de bas bij het nummer Source Of Infection en als je dan goed luistert hoor je fraaie loopjes.....
Ok de productie is dus bagger, de tracks zelf dan?..... hhmmmmja…. Er staan 3 sterke nummers op. Sucker in a Three Piece Suit is een heerlijke Rocker, Cabo Wabo is zowaar een vrolijke anthem en tot mijn eigen verbazing vind ik When Its Love een heerlijke opzwepende medium ballad. De rest is middelmatig of onder de maat, en dat is echt VH onwaardig. Source of Infection en A.F.U voelen als niet af, vooral Source of Infection zit totaal geen lijn in alsof het een slechte jamsessie is. Finish What you Started komt totaal niet uit de verf.. (Live wel gaaf...)
Op de cd uitgave staat het blueswerkje Apolitical Blues wat mij niet veel doet maar ik heb het eens aan een echte bluesfan laten horen en die was compleet verrast hoe goed hij dat vond.....
Dit is dan ook het minste uit de Sammy Hagar tijdperk. Daarbij moet wel gezegd worden dat ondanks de slechte productie Sams vocalen bij tijd en wijlen ongeëvenaard zijn!

avatar van vielip
De productie is inderdaad nogal vlak (of iel zoals je aangeeft). Dat is behoorlijk jammer want met wat meer 'bottom' zou het aanzienlijk beter klinken. Maar de nummers vind ik ansich weiing tot niks mis mee eerlijk gezegd. Finish what you started komt niet uit de verf? Tja, het ligt eraan welke verf denk ik? Want ik vind dat akoestische sausje juist erg geslaagd. Source of infection vind ik ook prachtig. Juist dat er geen lijn in lijkt te zitten vind ik het nummer zo afwijkend maken. Zeker in het Hagar tijdperk. Want daarin heeft zowat elk nummer lijn. Of kop en staart. Of mainstream...whatever. Enfin, ik vind dit album dus meer dan geslaagd. Het euvel wat ik altijd een beetje voel is dat het 'gevangen' lijkt te zitten tussen 5150 en F.U.C.K. Twee klasbakken van jewelste. Daarbij vergeleken komt dit OU812 wellicht wat te kort. Maar slecht is het daarom allerminst naar mijn bescheiden mening.

avatar van De buurman
Oude Van Halen had ook relatief weinig bas. Fair Warning misschien nog het meest. Het stoort me niet, het is een keuze. Zou het dus ook geen baggerproductie willen noemen. Tegenwoordig zou ik deze eerder dan 5150 pakken. Wat losser allemaal. Dat laatste nummer stond niet op de elpee versie, en terecht.

avatar van iggy
De productie vind ik goed waardeloos. En dus wel degelijk storend. Donn Landee, die op zijn minst mede verantwoordelijk is voor het geluid van deze cd heeft ook het veld moeten ruimen. Het zou me niks verbazen dat dat alles te maken heeft met de slechte productie van OU812.

avatar van De buurman
Volgens mij kwam hij in conflict met the almighty, EVH.

avatar van iggy
Door de OU812 productie, ?
Er gaan wel wat geruchten dat hij en Ed zelfs op de vuist gegaan zijn.

avatar van gaucho
Dat was met Ted Templeman, ten tijde van 1984, toch?

avatar van Edwynn
Ik dacht altijd te gelezen te hebben dat Eddie zelf de productietouwtjes in handen had met Landee als knoppendraaier.

avatar van gaucho
Nou, Templeman deed al weinig op 1984, zoveel is me wel bekend. En Eddie nam het inderdaad steeds meer over. Dit album is 'not produced', zoals te lezen valt in de credits. Alleen maar opgenomen dus door Donn Landee, die de tape aan het rollen bracht.

Slecht idee, wat mij betreft. Zoals anderen al opmerken, de plaat heeft amper enig basgeluid van betekenis, en overall voelt de muziek gewoon een beetje tam aan. Het had best wat meer mogen spetteren. Dit is zo'n beetje de enige Van Halen-LP die ik nooit op CD heb vervangen (en ik begrijp dat ik dan de bonustrack en Little Feat-cover A apolitical blues' mis, wat ik als LF-fan eigenlijk best jammer vind).

Dat heeft te maken met de algehele kwaliteit van de productie, maar ook met het songmateriaal. Het gaat nog lekker van start met de eerste twee songs en verder vind ik de eerste single When it's love ook nog wel boven de middelmaat uitsteken. En Cabo Wabo heeft een lekkere Led Zeppelin-groove, maar duurt te lang. Voor het overige houdt het helaas niet over.

Wel lang geleden dat ik hem gehoord heb trouwens, En misschien is dat ook veelzeggend. Ik zal de LP toch weer eens van de zolder halen.

Toch nog ff wat leesvoer over de achtergronden van het album opgezocht. Altijd interessant om te lezen hoe anderen - en in het bijzonder de de bandleden, in dit geval Sammy Hagar - erop terugkijken:

30th Anniversary of Van Halen's 'OU812'! - vhnd.com

gaucho schreef:
Dat was met Ted Templeman, ten tijde van 1984, toch?/

Het zijn ook maar geruchten. Ik heb er verder ook nooit iets over gelezen waarom Landee nu precies is moeten moven. Maar goed, Eddie kreeg met alles en iedereen ruzie. Behalve met zijn broer en zoon dan.

avatar van gaucho
Kan er verder ook weinig tot niets over terugvinden op het internet. Hier wel een interview met Donn Landee over zijn tijd met Van Halen, maar dat gaat alleen maar over het eerste album en een beetje over 1984.

Nou vooruit, hier dan nog, uit de autobiografie van Eddie VH (die overigens niet door hemzelf geschreven is), voorzover de link overkomt. Eddie zegt - voor wat het waard is - dat het na tien jaar tijd werd voor een ander geluid, en dus ook een andere geluidsman: 'It was no big deal, really'.

Elders zegt Eddie wel over Donn Landee: 'Landee monopoliseerde 5150. Hij was de enige die wist hoe het allemaal moest worden opgenomen en liet niemand anders aan de knoppen zitten.' Andy Johns zou in dat opzicht de tegenpool vormen, dus die benaderden ze voor F.U.C.K. Want ze hadden kennelijk hun lesje wel geleerd met OU812.

avatar van gaucho
Eddie zegt zelf in dat boek waarnaar ik link, dat hij er geen problemen mee zou hebben om het materiaal van OU812 opnieuw op te nemen. Uit alles blijkt dat ze zelf achteraf ook niet zo tevreden waren over de productie.

Wel over de nummers zelf trouwens, zoals blijkt uit de terugblik van Sammy Hagar.

Maar qua productie moest het anders, in elk geval niet meer op eigen kracht. Daarom benaderden ze een zwaargewicht als Andy Johns (Zep, Stones en vele anderen) voor de opvolger.

avatar van iggy
Een goede remaster zou mooi zijn. Dat heeft ook goed gewerkt bij Van Halen II.

Ach hun debuutalbum blijft voor mij hun allerbeste. Dat niveau is nooit meer gehaald. Hoewel het album Balance daar redelijk bij in de buurt komt. Dit album is aardig niet meer dan dat.

avatar van OzzyLoud
vielip Finish what you started komt niet uit de verf? Tja, het ligt eraan welke verf denk akoestische sausje juist erg geslaagd [/quote].

een iele productie met een iele akoestische gitaarsound is wat mij betreft een verkeerde verfmengsel
maar ieder zn meug natuurlijk!

avatar van vielip
Gaat mij om het idee erachter. Ze proberen eens een wat andere benadering van een song. Een relaxte akoestische vibe so to speak. En daarin slagen ze meer dan aardig vind ik. Dat het productioneel niet best is dat onderkende ik al. Dat die akoestische gitaar door die iele productie dus iel klinkt lijkt me dan een optelsom

Voila

avatar van Lonesome Crow
Had er nooit bij stilgestaan dat er nauwelijks bas te horen is. Komt omdat die eerste 3 songs wel erg lekker klinken, dan zal het verder wel. Maar.....
Het verschil tussen goede songs en mindere vind ik bij de Sammy Hagar periode wel erg groot. Ik heb de CD's maar draaide ze daarom vrijwel nooit.
Oplossing: Gewoon de beste songs rippen en op mijn MP3 speler gezet.
Track 1,2,3,5,6 en 9 vielen die eer te beurt. Al met al 23 songs van de 43 die ze met Sammy opnamen geript.
Best veel niet dus, maar wat er dan overblijft is wel erg goed.

avatar van vielip
Dat euvel ondervind ik dus eerder bij de Roth songs. Als ik ze één voor één langs loop dan heb ik bij best veel nummers een 'wel aardig maar niet top' gevoel. Maar goed, die discussie zal wel altijd blijven bestaan.

avatar van Edwynn
Eerlijkgezegd hoor ik niet zoveel verschil met de voorgaande Van Halen platen. Mijn cd klinkt wel wat zacht. Maar dat is bij 1984 ook het geval. Ik vind het allerminst storend. Dit heeft gewoon die typische Van Halen sound. Er is dus minder bas maar dat is niet nieuw bij Van Halen in mijn beleving. F.U.C.K kreeg wel een vettere sound mee. Met meer punch op de gitaren. Een stadiongeluid zeg maar.

Qua composities vind ik het wel allemaal wat zeikeriger worden. Mine all Mine is erg goed. Maar die sentimentele 'oetjes' had ik achterwege gelaten. Er zijn meer van dat soort details die me wel eens storen. OU812 is echt een album waar ik zin in moet hebben.

avatar van De buurman
Eens, de sound is puur Van Halen. F.U.C.K. en Balance hadden een veel vettere rocksound, maar ze verloren daarmee ook iets van hun eigen geluid.

avatar van Von Helsing
Iets minder dan 5150 maar nog steeds een ruim voldoende en er valt volop te genieten. Mine All Mine, Love Walks In zijn wederom twee sterke openers. AFU (Naturally Wired) is mijns inziens gewoon een typisch Van Halen song met mooi gitaarwerk van Eddie. Net zoals Source of Infection.

Het lichtere werk zoals Feels so Good en Finish What Ya Started stoort absoluut niet en zorgt voor de nodige afwisseling, vooral omdat Cabo Wabo en Black and Blue veel te lang voortkabbelen.

De productie is helaas wel erg dunnetjes. Toch een 4.5 voor OU812.

avatar van haythijs
Ik denk dat je When it’s love bedoelt ipv Love walks in. Gezien de titels en het keyboardthema en aard van de zong, een logische vergissing. Zoiets herken ik nk ook bij mijzelf

avatar van milesdavisjr
OU812 lijkt veel op zijn voorganger maar is over de hele linie wat zwakker. Het schijfje bevat zelfs een aantal zwakke broeders en veel nummers duren simpelweg te lang. A Apolitical Blues, dit jasje passen de heren niet, zeker niet op een schijf dat vol staat met pompeuze songs met galm. A.F.U. steekt er wat mij betreft met kop en schouders bovenuit, Eddie soleert als een malle, de song ademt een brok energie en behoort wat mij betreft tot het beste wat de heren met Hagar hebben uitgebracht. Cabo Wabo, Feels So Good, Finish What Ya Started, het zijn in mijn ogen zwakke songs, die niet verassen (hoewel het middenstuk in Cabo Wabo nog wel fijn is) en de nodige frisheid ontberen.

Tussenstand:

1. Van Halen