Van Halen - OU812 (1988)

Label: Warner Bros.

1. Mine All Mine (5:14)
  2. When Its Love (5:40)
  3. Afu (Naturally Wired) (4:31)
  4. Cabo Wabo (7:04)
  5. Source of Infection (4:02)
  6. Feels So Good (4:32)
  7. Finish What Ya Started (4:25)
  8. Black and Blue (5:27)
  9. Sucker in a 3 Piece (5:56)
  10. A Apolitical Blues (3:51)
DutchViking
Dit Van Halen-album mist echte knallers. Alleen When It's Love is bij mij blijven hangen. De andere albums met Sammy Hagar zijn toch beduidend beter.

DutchViking
Wat betekent die albumtitel OU812 eigenlijk?

avatar van Confessor
Oh You ate one too?

Down_By_Law
Dit album is veel minder goed dan "5150", maar 'When It's Love' is een mooie single, en 'A Apolitical Blues' (ook al is het een cover) laat horen dat Van Halen ook best een sterk blues-nummer kon maken. De rest is naar mijn mening niet zo goed als het had kunnen zijn, maar toch nog leuk om zo af en toe te beluisteren. 3.5/5

Luka
Ik vind dit album beter dan 5150. er staan wat nietszeggende nummers op, net als op 5150 maar voor mij is 'Mine all mine' één van de beste, mooiste nummers die ik ooit gehoord heb. En volgens mij snapt niemand daar ene jota van, Maar toch is het zo. Vandaar 3,5 *
Trouwens 'Feels so good'en 'When it's love' zal ik ook de rest van mijn leven blijven draaien. (Nee, natuurlijk niet elke week)

avatar van kokkie
Nog even over die naam 'Ow you ate one too'. Dit is een zinspeling op de eerste soloplaat van ex-zanger David L Roth; 'eat m and smile!' Wel grappig die rivaliteit.

Mine all mine en Feel so good, zijn van die typisch briljante Eddie tussendoortjes. Niet gelijk de nrs waardoor je VH gek bent geworden (= gitaar) maar wel mega lekkere feelgood muziek. Ik zal deze nrs ook tot in t einde der tijden blijven draaien...

avatar van Arno
Ik heb 'm onlangs in een tweedehandszaak gekocht, en toch een vrij sterk album. Het beste blijft toch wel When It's Love, en dit album kan zeker niet tippen aan 1984 of Van Halen. Maar toch 4*, er staan zeker een paar zeer sterke nummers op.

Mad Dog
Iets minder constant dan 5150 maar wederom prima plaat. Mine All Mine, When It's Love, Cabo Wabo, kortom, prime album.

avatar van ozwald
ook Gang Green speelde nog grappig in op die strijd tussen VH en DLR met hun cd i81b4u..

deze ou812 klinkt bijna 20 jaar na dato nog steeds erg goed.

avatar van sinkthepink
Ik vind deze plaat maar mager geproduceerd voor zo'n grote band (zeker destijds). Verder wel aardig maar het blijft " Van Hagar" natuurlijk.

avatar van James Douglas
Wel aardig inderdaad, hoewel het woord matig soms ook mijn mond uitschiet. Toegegeven 'Mine All Mine', 'Afu' en 'Source of Infection' zijn lekkere songs maar misbaksels als 'Cabo Wabo' en het ronduit slijmerige 'When it's Love' doen echt afbreuk aan het geheel.

avatar van Lupin
En 'Cabo Wabo' vind ik nu weer een van de leukere songs, alhoewel het een hoog meezinggehalte heeft. Maar dat geldt voor de ballad 'When it's love' ook. In zijn geheel vind ik het een goed album en ik trek het regelmatig uit de kast, vooral aan het einde van de avond als ik nog even een stootje energie kan gebruiken. 'Mine all mine', 'AFU', 'Cabo Wabo,'' Source of infection' en 'Black and blue' en 'Sucker in Three Piece' zijn stuk voor stuk vlotte rocksongs. Bij met name het intro van 'Sucker in Three Piece' hoor je dat het bedoeld is om in grote stadions te spelen. 'Feels So Good' is de andere ballad en lijkt met zijn zeer poppy geluid en sythesizer-riedeltje gemaakt voor de Amerikaanse day time radio (- maar daar draaien ze het tenminste nog!!) 'Black and Blue' is een leuk semi akoestisch nummer. Er staat mijns inziens wel één misbaksel op: de Little Feat cover 'a Apolitical Blues.' De gebruikelijkerwijs fantastische zanger Sammy Hagar overzingt zich hier enorm. Ik skip deze zonder uitzondering. Evengoed 4 sterren. Ik vind 'm beter dan 5150.

avatar van kaztor
De cover is vrijwel identiek aan die van King Crimson's Red.

Empyrium
Uitstekend album van Van Halen. De magie met DLR was na Fair Warning al uitgewerkt, dus ik heb Sammy Hagar als frontman nooit erg gevonden, sterker nog, ze hebben met hem een volwassen geluid gekregen.

avatar van Lupin
Inderdaad een één op één met Red van King Crimson!! Wat stom van me dat me dat niet eerder opviel; beide in de kast! Het zijn dan ook saaie hoezen. Wat ik al jaren geleden heb gedaan is het cd hoesje van OU812 gewoon omdraaien; daar staat een aap met een mensenschedel in zijn hand op een stel boeken van Darwin. Veel leuker en mooier!

Empyrium
de hoes is indentiek aan with the beatles.

stuart
Matig album van Van Hagar; in 5150 zit meer frisheid/energie, hoewel die ook al weer gladder was dan 1984. Deze heeft enkele goede nummers, maar toch ook wat matige/mindere. Mine All Mine en nog een enkele vind ik wel goed/mooi, maar er staan toch ook wat gladde ballads op , zoals When It's Love. Van Halen was een mainstream (hard)rockband geworden en waren commercieel succesvol, maar voor de rest boeide het me niet meer zo. De solo (en het nummer) van Black And Blue vind ik bijv. ook 'slap' en de afsluiter zelfs rommelig.

avatar van Von Helsing
stuart schreef:
Matig album van Van Hagar; in 5150 zit meer frisheid/energie, hoewel die ook al weer gladder was dan 1984. Deze heeft enkele goede nummers, maar toch ook wat matige/mindere. Mine All Mine en nog een enkele vind ik wel goed/mooi, maar er staan toch ook wat gladde ballads op , zoals When It's Love. Van Halen was een mainstream (hard)rock band geworden en waren commercieel suuccesvol, maar voor de rest boeide het me niet meer zo. De solo (en het nummer) van Black And Blue vind ik bijv. ook 'slap' en de afsluiter zelfs rommelig.

A Apolitical Blues is van oorsprong het b-kantje van de single When It's Love. Het nummer klinkt ook rommelig en hoort niet op het album thuis.

avatar van ozwald
weergaloze plaat; weer eens opgezet, hoop dat de buren het ook waarderen maar deze muziek moet op force 10 door de speakers.

avatar van Madjack71
Op zich een plaat die mij prettige verrast door het geluid en het spel. De zang van Sammy Hagar (leuk die vriendelijke voornaam in combi met die stoere viking achternaam) is dik in orde en bevalt mij beter als die van DLR.
Zowel de A als B kant begint met een ruig uptempo rocker Mine all Mine en Source of Infection zetten de toon. Toevallig volgt zowel op A als B daarna een 'ballad' When it's Love en Feel so Good zijn in die zin elkaars gelijken. Maar klinken in i.i.g niet te glad. Ook de synthesizers zijn niet op een overheersende storende wijze aanwezig.
Als geheel vind ik het wel een energieke plaat, maar kan niet echt zeggen welke er met kop en schouders erboven uit steken. In mijn geval betekent dat niet dat ik van mening ben dat alles TOP is, maar eerder wat gezichtsloos. Niettemin is het muzikaal verder dik in orde. (AFU)

Edoch, ken verder ook maar weinig van Halen, behalve de hits. Misschien dat ik hun debuut nog eens in huis ga Halen. Dat heeft toch aardig wat los gemaakt destijds.

avatar van vielip
Niet helemaal zo goed als 5150 vind ik maar toch wel erg lekker! Mine all mine vind ik ook één van de beste nummers van VH! When it's love en Feels so good zijn heerlijke ballads. Vooral de eerst genoemde is van uitzonderlijk niveau! AFU, Sucker in a 3 piece en Source of infection zijn prima rockers met fantastisch gitaarwerk van Eddie. Finish what ya started is een vreemde eend in de bijt maar toch een lekker nummer. Ook al verkies ik de live uitvoering met electrische gitaar boven deze. A Apolitical blues is een vage afsluiter en had voor mij niet op het album hoeven staan.

avatar van De buurman
Mine All Mine en When It's Love zijn prima Van Hagar nummers. Feels So Good is ook wel aardig maar wordt door het te dominante orgeltje een beetje om zeep geholpen. De rest is toch wat vlak, al maakt Eddies spel in een matig nummer als Source Of Infection een hele hoop goed.

avatar van iggy
Naar mijn idee een van de mindere komt ook door dat shit geluid zeg. Een bas is bijna niet hoorbaar. De toetsen hebben het o zo befaamde guitaar werk van eddie overgenomen. Op zich staan er wel krakers op mine o mine finish what.... Maar die komen nooit echt uit de verf slechte productie.

avatar van Lamontagne
Cabo Wabo

PriestMaiden
Sammy is een betere zanger dan Roth in mijn ogen. De albums met Roth waren instrumentaal wel iets interessanter dan de latere met Sammy Hagar; maar dit is toch ook een mooie schijf met favorieten als Mine All Mine, Cabo Wabo en When It's Love.

avatar van Spiritwalker
Dit is een heerlijk VH album, ik vind het persoonlijk minstens zo goed als 5150,ik denk zelfs iets beter.
Maar door de hit "Why can't this be Love" is dat album zo populair.
Sucker in a 3 Piece suit, AFU zijn
heerlijke rockers.
Sammy is een geweldige zanger, 64 jaar en nog steeds een topstem, wat een frontman.
Daar kan de heer Roth nog een puntje aan zuigen.
Ik vind het oude werk van VH ook top maar Sammy is zoveel beter.

avatar van vielip
Ik vind deze niet beter dan 5150 maar heel veel minder ook weer niet. De produktie is wel stukken minder. Na 2 albums waarop de synthesizer erg op de voorgrond stond (1984 en 5150) moest de gitaar weer de boventoon voeren. Niks mis mee natuurlijk alleen is het zo jammer dat de produktie zo belabberd is. Ik hoor VH trouwens ook liever met Hagar dan met Roth maar laatst draaide ik 1984 weer eens lekker hard in de auto en daarop is Roth toch ook wel top hoor!

avatar van Von Helsing
vielip schreef:

Beide zijn top, aldus mijn bescheiden mening. Ik vind alles (minus Diver Down) met Roth ijzersterk maar ook de jaren met Sammy mogen er wezen. 5150 was toch een kleine sensatie in 1986. Iets commercieler en gladder misschien maar met 1984 waren ze die weg al ingeslagen. OU812, F.U.C.K of Balance, ik vind het allemaal prachtig. Ik mag alleen maar hopen dat het nieuwe album bij dit alles haarfijn aansluit.

avatar van vielip
Dat is zeker te hopen inderdaad! Ik moet zeggen dat ik dat nieuwe nummer (Tattoo) naarmate ik het vaker hoor toch best lekker vind. Er zit een geweldige groove in dat nummer. Ik blijf alleen dat refrein (Tatu, tatu) lichtelijk irritant vinden...

avatar van De buurman
Ik vind OU812 nog wel echt het Van Halen geluid hebben, met die nauwelijks te horen bas en die high-pitched drumsound. Past qua geluid in de lijn Diver Down / 1984 / 5150. De platen erna, F.U.C.K. en Balance hadden een veel vettere sound. Geldt ook voor EVH's geluid; hierna werd het toch ronder en vetter (niet beter).