XTC - The Big Express (1984)

Label: Virgin

1. Wake Up (4:40)
  2. All You Pretty Girls (3:40)
  3. Shake You Donkey Up (4:19)
  4. Seagulls Screaming Kiss Her Kiss Her (3:50)
  5. This World Over (5:37)
  6. The Everyday Story of Smalltown (3:53)
  7. I Bought Myself a Liarbird (2:49)
  8. Reign of Blows (Vote No Violence!) (3:27)
  9. You're the Wish You Are I Had (3:17)
  10. I Remember the Sun (3:10)
  11. Train Running Low on Soul Coal (5:19)
  12. Washaway * (3:01)
  13. Red Brick Dream * (2:03)
  14. Blue Overall * (4:33)
avatar van dazzler
Ik vind de songs op The Big Express iets beter dan die op de voorganger.
Na English Settlement stapte de drummer op en dat werd moeilijk opgevangen.

Er werdt met gastdrummers gewerkte en met ritmeboxen, de groep moest zich herorganiseren.
Daarom klinkt Mummer een beetje als een samenraapsel van pogingen om een nieuw geluid te vinden.

Op The Big Express kiest XTC onomwonden voor meer elektronica.
Het maakt het album vandaag behoorlijk gedateerd qua sound, maar ik vind
dat er voldoende sterke songs komen bovendrijven (en ik ben een synth fan, dat helpt).

avatar van bikkel2
Mummer is inderdaad een plaat waar XTC zoekende is naar een andere vorm. Minder organisch en op een bepaalde manier wat vlakjes.
Ben het met je eens over de gedateerdheid van Big Express. Skylarking heeft een veel tijdlozer geluid.
Maar om een groot deel van de songs hier kun je onmogelijk heen. Partridge als componist is in grootse vorm en Mouldin vult het ook prima aan.

avatar van kaztor
Deze is ook geweldig. Typisch van z'n tijd, maar XTC maakt het toch weer op hun manier tijdloos, mede door de kwaliteit van de liedjes. Meer later (geen tijd).

avatar van kaztor
Terug...

All You Pretty Girls was, als ik het me herinner, een echte VPRO-plaat (Weeshuis Van De Hits?). Tof nummer, zo ook This World Over, Wake Up, Seagulls, I Remember The Sun...

De b-kantjes zijn ook weer geslaagd. Washaway zou zo van Supergrass kunnen zijn.

Van m'n schoonfamilie gekregen (Ebay-tegoed). Schatje heeft eraan meebetaald. Ik heb via kerst en m'n verjaardag mooi m'n XTC-collectie (bijna) weten kompleet te maken! Nu nog Go2, Transistor Blast en dan de blik op Fuzzy Warbles...

avatar van bikkel2
De produktie en sound is wat te mechanisch.
Het had zeker beter kunnen zijn als het wat meer down to earth had geweest.
Rapportcijfer 3.8, met een afronding naar boven.
Maar de composities maken veel goed.
Partridge vooral, in goede doen.
This World Over en Train Running Low On Soul Coal, zijn geniaal.

The Big express is in mijn oren een geniale plaat, ondanks de loodzware productie, die waarschijnlijk veel mensen doet afhaken..Maar mijn god: wat is dit een heerlijk excentriek oer Brits meesterwerk. Ja de hele productionele trucendoos wordt open getrokken , maar de songs en de teksten zijn eenvoudig weg briljant.
Jammer trouwens dat op de CD versie een aantal mindere nummers zijn toegevoegd die oorspronkelijk niet op de LP stonden. Ik heb die LP in de jaren 80 op mijn studentenkamer in Leiden (evenals If I Should Fall From Grace With God van The Pogues) helemaal grijs gedraaid. Nummers als: I Bought Myself A Liarbird; I Remember The Sun;This World Over;Train Running On Soul Coal zijn simpelweg uniek in de popgeschiedenis. Hulde aan XTC, en hulde aan de geniale Andy Partridge.

This world over akelig actueel plots. The leader with the famous face ja, wie oh wie. Verder een verschrikkelijk goede plaat, net weer opnieuw uit op xtra zwaar vinyl, in het kader van de vinyl re-issue campagne. Nu staat hier nog de eerste versie en die is nog meer dan prima te genieten. Kras en tik vrij doel ik dan op. Het songwriterschap van m.n. Partridge hier op onwerkelijke en eenzame hoogte. Elk nummer meer dan geweldig. Een plaat van die tijd, lees ik dan weleens, well ain't they all, natuurlijk. Topper van XTC. Tijdloos en nogmaals waanzinnig goed. Ga dan ook voor de ☆☆☆☆☆ yes yes