David Sylvian - Gone to Earth (1986)

Label: Virgin

1. Taking the Veil (4:40)
  2. Laughter and Forgetting (2:40)
  3. Before the Bullfight (9:55)
  4. Gone to Earth (3:00)
  5. Wave (9:13)
  6. River Man (4:50)
  7. Silver Moon (6:05)
  8. River Man [Remix] * (4:24)
  9. Gone to Earth [Remix] * (1:56)
  10. Camp Fire: Coyote Country [Remix] * (3:46)
  11. The Healing Place (5:30)
  12. Answered Prayers (3:10)
  13. Where the Railroad Meets the Sea (2:55)
  14. The Wooden Cross (5:00)
  15. Silver Moon over Sleeping Steeples (2:25)
  16. Camp Fire: Coyote Country (3:45)
  17. A Bird of Prey Vanishes into a Bright Blue Cloudless Sky (3:20)
  18. Home (4:35)
  19. Sunlight Seen Through Towering Trees (3:00)
  20. Upon This Earth (6:30)
totale tijdsduur: 1:20:33 (1:30:39)
avatar van Ataloona
Echt een geniaal album. Op het eerste gehoor hoor ik nog de invloeden van Japan maar dan meer uitgewerkt tot een dromerig, en relaxt geheel. Het zijn duidelijk geweldige muzikanten die meerwerken op dit album en David Sylvian is misschien wel mijn favoriete zanger. Ik geef het album voor nu 4*, hij is net niet zo goed als Brilliant Trees maar het is zeker een subliem album!

avatar van wibro
Duidelijk minder dan Brilliant Trees. Het eerste gedeelte kent een paar zeer mooie nummers zoals "Wave" en "Silver Moon". Met uitzondering van het nummer "Home" was ik van het instrumentale tweede gedeelte niet erg onder de indruk. .

avatar van freakey
wibro schreef:

Mee eens, ik heb die 2e plaat ook altijd een beetje gezien als bonus lp, draai die ook nauwelijks....

In maart 2012 weer terug in Nederland. Hoop dat hij wat oud werk ten tonele zal brengen.

avatar van lebowski
Staat nu op en ik vraag me af hoe ik hier ooit 3,5* voor heb kunnen geven. Een masterclass in hoe je sferische tracks ook nog melodieën die blijven hangen mee kunt geven. Volle ster erbij.

avatar van IntoMusic
Nog nooit van deze hele man gehoord en op een rare manier op zijn muziek gestuit (zocht naar de 50 beste dubbel-albums en voilà ). Nadat ik Wave, Before the bullfight en Silver moon had beluisterd wist ik genoeg: aanschaffen die hap. Meteen Everything and Nothing erbij besteld en ga tijdens mijn vakantie in België volgende week er eens lekker van genieten. Iemand nog een tip welk album nog meer interessant is? Sja, zo kom je ook nog eens achter de zanger van Japan... Ik weet het: shame on me .

avatar van lebowski
Uiteraard zijn prachtige debuutalbum Brilliant Trees (waar hij nog iets meer 'poppy' is) en ook Secrets of the Beehive kan blind worden aangeschaft.

avatar van devel-hunt
IntoMusic schreef:
Nog nooit van deze hele man gehoord ... Ik weet het: shame on me .
Zeker shame on you, jij heb heel wat achterstallig werk in te halen. Als ik je één tip mag geven, begin met de dubbel CD everything and nothing. Daarna gaan de sluizen open. In maart naar zijn concert in de melkweg is een must be.

devel-hunt schreef:
Als ik je één tip mag geven, begin met de dubbel CD everything and nothing.

Misschien nog even een keer zijn berichtje lezen?

avatar van devel-hunt
My god, daar las ik zomaar overheen. Een goede start IntoMusic, dat wel, maar eehh...ik hoop niet dat ik een vroege dementie heb

avatar van IntoMusic
hahaha geef niet, uhmmm voor wie was nou "shame on you" van toepassing .
Was trouwens helemaal vergeten dat ik het album Rain tree crow ook in huis heb. Nooit geweten dat diezelfde David erin voorkomt .

avatar van luigifort
Ik vind dit een heel prachtig sferisch album. Een paar jaar geleden ontdekt, het was een openbaring toen. Lange tijd favoriet geweest ook,misschien nog wel. Brilliant trees en Secrets of the beehive zijn ook prachtig. Later werk bekoort me ook wel,ken nog niet alles,maar blijf vooral tdrug keren naar zijn jaren 80 werk,dat heeft een bepaalde warmte, als een zacht dekentje waaronder je heerlijk weg kan dromen. Ik ga in maart ook naar zijn concert,ik hoop op een mooie ervaring,had hem graag eerder willen zien. Deze cd als geheel is erg prachtig,ook het instrumentale gedeelte. Mijn favoriet blijft Before the bullfight,lang uitgesponnen dromerig

avatar van IntoMusic
Zie nu pas dat er op mijn versie nog 3 bonustracks opstaan (totaal 20 tracks). Zal ze gelijk toevoegen en het betreffen 3 remix-versies. De remix-versie van Camp Fire: Coyote Country klinkt erg lekker.

rico24
Before the Bullfight , wat een ongelofelijk mooi nummer. Een prachtig nummer dat vanaf vinyl volledig tot zijn recht komt. Heerlijk die drums

avatar van Flemming
rico24 schreef:

Helemaal mee eens, klinkt geweldig op vinyl!

ik ben een groot bewonderaar van Robert Fripp maar evenzo van David Sylvian. Is in dit geval het geheel groter dan de som der delen: absoluut ! De mooie 'liedjes' van de eerste helft aangevuld met het soundscape gevoel van de rest maakt een heel mooi album. Wederom zeg ik, draai dit soort muziek vooral in het halfduister, laat in de avond of desnoods midden in de nacht. Ik vergelijk dit soort muziek vaak met meditatie, je keert a.h.w. in je zelf. Vaag wellicht, maar dat is dit album ook soms. Bloedmooi, 4.

avatar van perrospicados
Vandaag de vinyl versie gekocht. De CD heb ik gekocht in 1986 omdat dat toen natuurlijk helemaal hip was, als er een CD versie was kocht je die. Grappig dat het nu eerder andersom lijkt te zijn.
In ieder geval ontbrak dit album nog in de vinyl uitgaven die ik van Sylvian heb dus de reeks is nu weer compleet (tot blemish want toen ben ik afgehaakt)

Hoewel ik dit album top vind gaat Brilliant trees er nog net met de hoofdprijs van door

WPE
Erg, erg goed!!!! Ook vooral de combinatie van vocaal en instrumentaal gedeelte werkt erg goed. Een van zijn beste werken.

avatar van BoyOnHeavenHill
Dit album (althans vinylplaat 1) is niet alleen over de hele linie ijzersterk qua composities en arrangementen, maar heeft ook nog eens een zeldzaam prachtige sound. Met name de nummers op de tweede vinylkant (tracks 5-7) hebben zó'n mooie, warme en ronde klankkleur dat de temperatuur in de kamer bijna merkbaar stijgt. Die sound, uiteraard (zoals gezegd) in combinatie met de prachtige nummers en inventieve arrangementen, zorgt ervoor dat dit een absoluut perfect album zonder ook maar één zwakke seconde is. Brilliant trees was een openbaring en blijft voor mij dus "de" Sylvian-plaat, maar eigenlijk stiekem héél in het geheim prefereer ik misschien wel déze.
        Het hoogtepunt van het album is voor mij het moment waarop in het laatste nummer na de lange instrumentale aanloop en de drie oplopende akkoorden de melodie van "Baby I can tell you. . ." inzet, maar ook een prachtig detail vind ik het subtiele "atmospherics"-geluid dat bijna onhoorbaar gedurende de hele speelduur op de achtergrond van Laughter and forgetting klinkt om daarna een prachtige brug naar Before the bullfight te slaan.
        Volgens mij was dit één van de laatste platen die ik op vinyl kocht, en toen ik hem niet veel later op CD wilde kopen zag ik in de winkel dat slechts zes van de tien nummers van de minder interessante tweede vinylplaat de oorspronkelijke CD-versie hadden gehaald. Ik heb toen thuis nog eens die tweede plaat gedraaid en bekeken welke nummers ik daarvan (min of meer) essentieel vond, en toen bleek dat bij die zes nummers alle vier de essentiële nummers zaten. Nooit spijt gehad van de koop, ook nooit de behoefte gehad om later het "complete" album op de nieuwere CD-versie te kopen.

avatar van lennon
Ook dit album is erg mooi, en ademt een prachtige sfeer uit. Ook al heb ik het idee soms naar een new age plaat te luisteren, het blijft boeien! Bijzondere muziek!

Leuk dat je dit bij de kringloop aan kan treffen, en op de gok mee kan nemen, zonder je er een buil aan te vallen. Sterker nog, super mooi muziek ontdekken, voor weinig!!

avatar van Mjuman
lennon schreef:

En - lees maar eens hierboven - de dubbel-lp is ook nog eens de meest complete versie van het album

Mjuman schreef:

Da's degene die ik ook in bezit heb

avatar van musician
Er is inmiddels alweer enige jaartjes een complete cd (2 cd's) van te koop met een prima geluidskwaliteit.

avatar van Mjuman
musician schreef:

Wacht maar, op dit moment hang je nog aan je servet (cd), en is tafellaken (lp) te groot voor je, maar jou zie ik - met de juiste sentimentele voeding - ook nog wel spijt krijgen en terugkeren naar vinyl - zeker als we je de hoezen van Roxy Music 3 en 4 voor de neus houden

avatar van musician
Ik zal maar niet opbiechten dat mijn dubbele LP van David Sylvian ooit door mevrouw musician op haar oude pickupje werd gedraaid, dezelfde waar zij ook wel eens een flesje nagellak op de arm zette als een LP bleef hangen.

Het is niet voor niets, dat ik daarna overstapte op de cd

avatar van zaaf
als jij ondanks die fratsen van mevrouw musician bent blijven houden, zit het wel snor met jullie!

avatar van lennon
En mocht je toch de behoefte hebben om die lp ooit weer eens terug in bezit te krijgen... de PB knop weet je te vinden

avatar van Cor
Cor
Onlangs van mijn lief een platenspeler gekregen voor mn verjaardag. Dus al mijn oude vinyl komt weer aan bod. Bestrijkt toch vooral de periode t/m 1987 en daar past deze plaat nog in. 'Brilliant Trees' is onovertroffen, maar dit was een mooi vervolg. Maar één plaat #2 met alleen ambiant klanken had van mij niet gehoeven. Daarom beperkt tot 3,5***. Plaat #1 doet het beter bij mij. 'Taking The Veil' opent heerlijk en zet gelijk de toon. Hij had toch een heel eigen geluid, die Sylvian.

avatar van Broem
Still going strong en onovertroffen op vinyl. Tjonge wat maakte deze man in in de 80's toch ontzettend boeiende muziek! Album is verslavend en moet je gewoon helemaal beluisteren zodra de naald op kant 1 in de groef gaat. Geniaal.