Van Halen - Diver Down (1982)

Label: Warner Bros.

1. Where Have All the Good Times Gone! (3:07)
  2. Hang 'Em High (3:30)
  3. Cathedral (1:23)
  4. Secrets (3:27)
  5. Intruder (1:40)
  6. (Oh) Pretty Woman (2:55)
  7. Dancing in the Street (3:46)
  8. Little Guitars (Intro) (0:42)
  9. Little Guitars (3:49)
  10. Big Bad Bill (Is Sweet William Now) (2:45)
  11. The Full Bug (3:21)
  12. Happy Trails (1:05)
avatar van Ronald5150
"Diver Down" is wat mij betreft de minste plaat van Van Halen, maar daarmee is het nog geen slechte. Vergeleken met voorgaande platen is de teleurstelling wel begrijpelijk. De plaat bevat teveel covers en te weinig eigen werk. Maar als ik na al die jaren "Diver Down" terug luister is het toch een uiterst genietbaar, maar luchtig plaatje. Eddie Van Halen laat zijn genialiteit weer eens horen op een paar instrumentale nummers en er staan toch een paar ijzersterke composities op, zoals "Hang 'Em High", het prachtige gitaarspel in "Little Guitars" en "The Full Bug". Diversiteit kan Van Halen niet ontzegd worden, er staat zelf een jazzy compositie op in de vorm van "Big Bad Bill (Is Sweet William Now)" met vader Jan Van Halen op de klarinet. "Diver Down" is leuk tussendoortje. Letterlijk want deze plaat is uitgebracht tussen twee bescheiden meesterwerkjes als "Fair Warning" en "1984".

avatar van ricardo
Op nummer 3 zijn de keybords, en de voorbode van 1984 al een beetje te horen. Mooi instrumentaal nummer vind ik.

Verder vind ik het een wat wisselvallig album, met als absoluut dieptepunt de afsluiter, blerrrgh wat een lelijk nummer, zoiets past hier totaal niet op.

De covers van dancing in The street en pretty woman horen gewoon niet bij een band als van halen.

En nummer 10 klinkt een beetje als een jaren 50 nummer, wel aardig, maar is niet echt mijn ding.

The full bug is dan wel weer een erg mooi stevig nummer, dat had beter de afsluiter kunnen zijn.

De eerste 5 nummers, en little guitars incluis intro en The full bug vind ik acceptabele nummers, de rest skip ik geloof ik liever door.

Hoogtepunten die ik aangevinkt heb, vind ik de eerste 2 nummers en full bug, en little guitars vind ik ook nog een hoogtepunt, maar net geen top 3 voor mij.

2.5 voor dit redelijke niet goede, niet slechte album.

Het klinkt mij teveel als een makkelijk tussendoortje in de oren, net of ze wel een paar goede nummers hadden gemaakt, maar niet genoeg om een album mee te vullen, en dat ze dat maar opgevuld hebben met wat onzinnige covers en andere van halen onwaardige nummers.

Ben wel blij dat ik hem heb, want de goede nummers zijn deze plaat zeker waard.

Heb de eerste 6 albums nu allemaal beluisterd, maar inderdaad de eerste 4 halen een erg hoog niveau, en hier lijkt het wel of de inspiratie wat zoek was, ook de hoes is de lelijkste van de eerste 6. Hadden ze daar nog iets moois van gemaakt dan luister je toch ook weer anders naar een plaat.

avatar van frolunda
Diver down is een vrij flauw en inspiratieloos klinkend album dat terecht te boek staat als één van hun minste.De titel van het eerste en gelijk ook beste nummer verwoordt het eigenlijk prima.

avatar van OzzyLoud
iggy schreef:
Dat laatste betwijfel ik ten zeerste. De Halens waren namelijk flink pissig op Roth. Roth had vooraf het optreden wat te diep in glaasje gekeken volgens hun.
Roth moest trouwens wel nog uit de jungle (amazone gebied) worden gevist. Waar hij en zijn bodyguard voor het optreden vakantie aan het vieren waren. Het US optreden was tijdens zijn trip geboekt , Daimond Dave wist nog van niks. Daarbij bleek ook nog eens dat Dave een een of ander jungle virus had opgelopen. Never a dull moment met Daimond Dave .

Het is legendarisch omdat A) VH hiermee voor het eerst echt erkend werd als absolute topact.
B) VH was het speerpunt voor ortodoxe christelijke groeperingen. Bij dit Festival gingen zij dan ook flink tekeer door oa vliegtuigje laten rondvliegen met de tekst: Jesus Saves. Koren op de molen natuurlijk.
C) DLR was inderdaad lazerus en liet zich dan ook oa verleiden tot een "catfight" met de zanger van The Clash op het podium. Dit omdat The Clash VH maar een stelletje neppers vond.
D) wereldwijd is het festival niet zo bekend als Woodstock. Maar in Amerika zelf heeft het toch een flinke indruk achter gelaten.
Het is inderdaad dat de broertjes flink pissed of waren op Dave en daarom is het nooit officieel uitgebracht. Zo zonde want dit zou VH's status kunnen bekrachtigen.