Van Halen - Diver Down (1982)

Label: Warner Bros.

1. Where Have All the Good Times Gone! (3:07)
  2. Hang 'Em High (3:30)
  3. Cathedral (1:23)
  4. Secrets (3:27)
  5. Intruder (1:40)
  6. (Oh) Pretty Woman (2:55)
  7. Dancing in the Street (3:46)
  8. Little Guitars (Intro) (0:42)
  9. Little Guitars (3:49)
  10. Big Bad Bill (Is Sweet William Now) (2:45)
  11. The Full Bug (3:21)
  12. Happy Trails (1:05)
avatar van B.Robertson
De eerste cover van Diver Down is een goede opening en krijgt met de eigen compositie Hang ém high een prima vervolg. Instrumentaaltje Cathedral is een aardige opvuller. Secrets is wel aardig. Intruder is een gaaf instrumentaaltje tot het omslaat in een minpunt: Pretty Woman. Gevolgd door ander minpunt Dancing in the street is het zwakste achter de rug. Little guitars klinkt heel wat beter; best wel een lekker Van halen nummer. Big Bad Bill valt in goede aarde. Ook The full bug is mooi. Als afsluiter het zeer geslaagde Happy trails. Prachtig liedje; Van Halen met Roth stemt me altijd vrolijk. Die eerste zes platen van hun blijf ik wel draaien. Met Hagar is dat niet het geval. Nummers als Get up en 5150 hoor ik nog wel eens, maar met een klein beetje grote collectie ga ik mijn tijd niet verdoen met Why can't this be love als ik ook de keuze heb om van Big Bad Bill (is Sweet William now) te genieten.

avatar van iggy
Met fair warning had halen een absoluut top album afgeleverd. Commercieel gezien viel het echter behoorlijk tegen 2 miljoen. De platenmaatschappij had er zelfs geen single van getrokken. En eddie wilde het eigelijk voor gezien houden!!! Broer alex haalde hem gelukkig over om te blijven. Met name eddie begon een behoorlijke hekel aan daimond en zijn fratsen te krijgen. Dave's ego is groter dan het empire state building ha. Plus dat ed een pure muzikant is en in die tijd was hij behoorlijk introvert. Terwijl dave zijn kracht zijn stage act is en zijn juist extravagante gedrag nou niet bepaald in het eddie straatje lag. Een van de uitspraken luid dan ook. Van halen made the music en dave the jew made sure it sold " you bet". Bij diver had dave het meer en meer voor het zeggen gekregen. Enerzijds leverde dat een noord amerikaanse hit single op pretty woman en de verkoop verdubbelde!! Artistiek gezien nou niet bepaald een hoogtepunt. En gezien het aantal covers 5 in totaal kun je wel stellen dat eddie nou niet bepaald gemotiveerd was. Behalve dave was en is ook niemand echt te spreken over dit album. En er staat ook behoorlijke crap op pretty woman en dancing in the streets heeft niks met van halen te maken. Ook where have all the good times gone is niet geweldig. De productie is een stuk lichter dan de vorige 4. Toch blijf ik vinden dat er op diver down wel degelijk prima nummers staan . Maar dat zal ook wel te maken hebben dat ik gewoon een fan was/ben van deze band. Ik krijg er vaak gewoon goede zin van. Voor mij een zonnige plaat. Voor de rest ben ik het wel redelijk eens met B.Robertson mijn boven buurman

avatar van AstroRocker
Na de fraaie platen WaCF en Fair Warning kwam dit gedrocht uit. Ik kocht het album nadat 1984 uit gekomen was en ik heb het album na de eerste luisterbeurt amper meer gedraait. Recent nog eens goed beluisterd. Nummers als Cathedral, Intruder gaan nog wel. The Full Bugg doet zelfs nog een beetje aan het eerste album van Van Halen denken, voor de rest is het armoe troef met als dieptepunt Happy Trails en Big Bad Bill.

avatar van De buurman
Toch moet je Secrets (gitaarsolo!) en Little Guitars niet uitvlakken. Gewoon prima Van Halen nummers. Bovendien, de sound van Diver Down, met name drums en giaar, bevalt me uitstekend. Het is wel de minste van de eerste zes, al was het alleen maar vanwege de miskleun Dancing In The Street.

avatar van Bollieblauw
Hehe! Eindelijk ook eens iemand die het met mij eens is. Secrets is heerlijk poppy maar onmiskenbaar Van Halen. Little Guitars kent heerlijk gitaarwerk: er zitten echt wel een paar topnummers op deze plaat. Ook The Full Bug en Hang Em High mogen er zijn.

avatar van Casino Boogie
De buurman schreef:

Hier ga ik in mee. Where Have All The Good Times Gone vind ik het beste nummer van het album. Intruder klinkt trouwens ook lekker

avatar van Ronald5150
"Diver Down" is wat mij betreft de minste plaat van Van Halen, maar daarmee is het nog geen slechte. Vergeleken met voorgaande platen is de teleurstelling wel begrijpelijk. De plaat bevat teveel covers en te weinig eigen werk. Maar als ik na al die jaren "Diver Down" terug luister is het toch een uiterst genietbaar, maar luchtig plaatje. Eddie Van Halen laat zijn genialiteit weer eens horen op een paar instrumentale nummers en er staan toch een paar ijzersterke composities op, zoals "Hang 'Em High", het prachtige gitaarspel in "Little Guitars" en "The Full Bug". Diversiteit kan Van Halen niet ontzegd worden, er staat zelf een jazzy compositie op in de vorm van "Big Bad Bill (Is Sweet William Now)" met vader Jan Van Halen op de klarinet. "Diver Down" is leuk tussendoortje. Letterlijk want deze plaat is uitgebracht tussen twee bescheiden meesterwerkjes als "Fair Warning" en "1984".

Ronald5150 schreef:
"Diver Down" is leuk tussendoortje.

Ik begrijp wat je zegt. In de VS wordt het volgens mij als een veel groter album gezien, maar dat zal komen doordat Pretty Woman daar een behoorlijke hit was. Duidelijk een plaat waarop Roth en producer Ted Templeman de bovenliggende partij vormden binnen het Van Halen kamp.

avatar van Johnny Marr
Man man, wat een laag gemiddelde...waar heeft dit album dat aan verdiend...ik vind bijna ieder nummer goed en de covers zijn echt origineel gebracht.

avatar van De buurman
Toch kan ik de lage waardering wel begrijpen. Het meer dan fantastische viertal ervoor, en het briljante 1984 erna, maken dat dit als een matige plaat wordt gezien.

avatar van ricardo
Op nummer 3 zijn de keybords, en de voorbode van 1984 al een beetje te horen. Mooi instrumentaal nummer vind ik.

Verder vind ik het een wat wisselvallig album, met als absoluut dieptepunt de afsluiter, blerrrgh wat een lelijk nummer, zoiets past hier totaal niet op.

De covers van dancing in The street en pretty woman horen gewoon niet bij een band als van halen.

En nummer 10 klinkt een beetje als een jaren 50 nummer, wel aardig, maar is niet echt mijn ding.

The full bug is dan wel weer een erg mooi stevig nummer, dat had beter de afsluiter kunnen zijn.

De eerste 5 nummers, en little guitars incluis intro en The full bug vind ik acceptabele nummers, de rest skip ik geloof ik liever door.

Hoogtepunten die ik aangevinkt heb, vind ik de eerste 2 nummers en full bug, en little guitars vind ik ook nog een hoogtepunt, maar net geen top 3 voor mij.

2.5 voor dit redelijke niet goede, niet slechte album.

Het klinkt mij teveel als een makkelijk tussendoortje in de oren, net of ze wel een paar goede nummers hadden gemaakt, maar niet genoeg om een album mee te vullen, en dat ze dat maar opgevuld hebben met wat onzinnige covers en andere van halen onwaardige nummers.

Ben wel blij dat ik hem heb, want de goede nummers zijn deze plaat zeker waard.

Heb de eerste 6 albums nu allemaal beluisterd, maar inderdaad de eerste 4 halen een erg hoog niveau, en hier lijkt het wel of de inspiratie wat zoek was, ook de hoes is de lelijkste van de eerste 6. Hadden ze daar nog iets moois van gemaakt dan luister je toch ook weer anders naar een plaat.

Dat is een gitaar...

avatar van vielip

avatar van Bollieblauw
Jongens, niet zo flauw. Ik denk dat de meesten dat wel dachten en Ricardo heeft de band (en Eddie's solo, waar Cathedral altijd wel in voorkomt) wellicht niet live gezien.

Ik vind trouwens de solo in Hang Em High weer-ga-loos. Secrets kan ik iedere dag horen. Diamond Dave die bijna hypnotiserend zingt en Eddie die een heerlijk luchtig fundament legt. Klinkt simpel, maar is het zeker niet. Wel leuk dat Ricardo Van Halen zo aan het ontdekken is. Ik hoop zo dat ze naar Europa komen, de concerten die ze onlangs in Japan gegeven hebben rockten de pan uit.

avatar van De buurman
Ik bedoelde het niet flauw, meer ter illustratie van EVH's bijzondere gaven...

Eddies sound op Diver Down is heerlijk. Solootje in Secrets... geweldig.

avatar van ricardo
Ik ben niet iemand die met een popencyclopedie naast mij berichten gaat posten.

Als ik belangstelling bij een band heb, gebeurd dat vrij impulsief net als de aankopen, kortom ik verdiep mij niet eerst van a tot z in een band, maar schaf iets aan als ik denk dat het iets voor mij is.

Zo dus ook met Van Halen, en dankzij de goede tip van De buurman heb ik een mooi compact pakketje met hun eerste 6 albums in huis gehaald.

Ik moet ook wel zeggen dat het komt door hun magistrale debuut die ik een paar week terug al eens los heb gekocht, dat album vind ik zo overweldigend dat het gewoon naar meer smaakte.

Ik post dus wat ik op dat moment beluister en hoe ik het ervaar.

Erg knap dat het een gitaar is, of is het een gitaarsynthersizer net zoals b.v Iron Maiden ook gebruikte op Somewhere in Time?

avatar van Ronald5150
ricardo schreef:

Nee, het is echt zijn gitaar. Eddie gebruikt uitsluitend de hand op het fretboard en met zijn "plectrum" hand gebruikt hij de volumeknop om de hard/zacht dynamiek te creeren.

avatar van ricardo
Hmm toch wel bijzonder kunstig gedaan, en weer wat geleerd, want had echt niet gedacht dat het een gitaar was.

Heb hem nu net weer even opgezet, maar het klinkt net als een synthesizer.

ricardo schreef:
Hmm toch wel bijzonder kunstig gedaan

Maar Eddie is ook kunstig. De man zit vol met prachtige/machtige riffs. Die zijn duidelijk hoorbaar.
Maar tussen al dat geweld zitten zoveel kleine ontelbare subtiele geintjes,technieken,dingen,grapjes
of hoe je dat ook wilt noemen. Dat maakt ook niet uit. Vaak valt dat pas op na op zijn minst maanden meschien wel jaren intensief beluisteren.
Luister maar eens naar Top Jimmy(1984) geen top nummer geef ik toe. Maar Ed laat daar heel subtiel dingen horen pfffff. En omdat het nummer niet echt geweldig is denk je skippen. Toch mis je dan een hoop denk ik. Met andere woorden tussen de regels door horen eeeh lezen. En zo zijn er zoveel voorbeelden bij deze man. Maar daar moet je zelf achterkomen. Is ook het geinigste denk ik.

Ik moet toegeven dat ik best wel heb moeten lachen om die ene opmerking....

avatar van vielip
Top Jimmy vind ik anders best ehh...top Juist door dat heerlijke, vingervlugge gitaatspel van Eddie heb ik het altijd een prima nummer gevonden. In ieder geval zeker niet om per definitie te skippen.

avatar van De buurman
Vlak ook broer Alex niet uit op Top Jimmy. Wat de band in het gitaarsolo gedeelte laat horen, staat mijlenver af van het recht-toe-recht-aan gebeuk van het merendeel van de hardrockbands. 1984 blijft muzikaal boeiend. Wat minder onderbuik en wat meer vernuft dan de andere classic Van Halen platen.

Een wat obligaat en gemakkelijk album als Diver Down was kennelijk nodig om Eddie op de plaat erna weer tot grote hoogten te pushen.

avatar van Von Helsing
Het minste album van Van Halen als ik III even niet meereken.

Er staan mijns inziens te veel intro's en outro's op waardoor het aantal echte songs wel heel karig ervan af komt. (Oh) Pretty Woman vind ik nog wel een puike cover maar Dancing in the Street verbleekt bij de talloze andere covers die er door de jaren heen al zijn opgenomen (ik ken volgens mij niet het origineel).

Where Have All the Good Times Gone! is trouwens ook een zwakke cover. Als groot Kinks-kenner heb ik dit altijd al als een saai nummer beschouwd en deze versie maakt het er niet beter op.

avatar van keijzm73
Met 2 skip momenten (de middelste covers) blijft er nog steeds een goed maar kort 'Van Halen' album overeind. Ook de in,-/ outro's hadden niet persé gehoeven voor mij. Alles bij elkaar lijkt het net alsof ze te weinig materiaal hadden maar toch persé een album uit wilde, dan wel moesten brengen. Zo beluister ik het tenminste.

avatar van frolunda
Diver down is een vrij flauw en inspiratieloos klinkend album dat terecht te boek staat als één van hun minste.De titel van het eerste en gelijk ook beste nummer verwoordt het eigenlijk prima.

avatar van Brutus
Het slechtste album tot dan toe van Van Halen.
Bij de meeste nummers skip je.

avatar van gigage
Indeed. Covers, left-overs (?) en wat instrumentaal gepiel. Niet 1 song had op Fair Warning gemogen wat mij betreft. Maar het blijft Eddy Van Halen die toch af en toe verbaast met zijn geweldige gitaarspel.
oh pretty woman van nog geen 3 minuten was een bescheiden hitje hier. Piekt op 28, 2 maanden voor de album release. De B kant was Happy trails van ca 1 minuut hahaha. Wel humor.

avatar van De buurman
Flauw, inspiratieloos, left-overs, gepiel .... Zal allemaal waar zijn, maar ik vind het toch een aangenaam plaatje om te draaien. Zomers, onbevangen, luchtig.... En ik heb het geloof ik al eens gezegd maar de sound van de band is zo goed gevangen op nummers als The Full Bug en Hang 'Em High. Eddie's gitaargeluid en spel is eigenlijk nergens minder dan weergaloos. Diver Down, dat nogal haastig tot stand kwam ten opzichte van voorganger Fair Warning, is weliswaar de minste van de eerste zes. Maar 't is lang niet zo slecht als wel eens beweerd wordt.

avatar van Bollieblauw
Mee eens met de buurman. Diver Down bashen schijnt erbij te moeten horen, maar voldoende parels op deze plaat. Secrets staat wat mij betreft in de top 10 van beste Van Halen nummers. Heerlijke groove en prachtige lyrics. Hang Em High en Full Bug rocken de pan uit.

Bollieblauw schreef:
Diver Down bashen schijnt erbij te moeten horen,

Ach, ik vind dat bashen best wel meevallen. De plaat heeft zeer zeker zijn sterke momenten. Maar nummers als Pretty Woman, Dancing in the Street en in mindere mate Where Have All the Good Times Gone zijn nou niet echt Halen krakers te noemen.
Zo vind ik Big Bad Bill en Happy Trails zeker leuk en geinig. Maar ik kan me verdomd goed voorstellen dat andere mensen daar geen barst aan vinden.

buizen
Een wat vreemde eend in de VanHalen-bijt. Diamond Dave stak zijn liefde voor blues- en mississippi niet onder stoelen of banken maar hier heeft hij veel te veel invloed gehad op dit wat rare album. Desalniettemin is Where Have All The Good Times Gone erg prettig om op te dansen, op bepaalde momenten.
Heb 'm hier op vinyl in de collectie en in nog mint condition want de schijf wordt amper gedraaid.
3 sterren. Misschien dat het nog 3,5 wordt.