UFO - Strangers in the Night (1979)

Alternatieve titel: Live

Label: EMI

1. Natural Thing (3:57)
  2. Out in the Street (5:07)
  3. Only You Can Rock Me (4:08)
  4. Doctor Doctor (4:42)
  5. Mother Mary (3:25)
  6. This Kids (5:11)
  7. Love to Love (7:58)
  8. Lights Out (5:23)
  9. Rock Bottom (11:08)
  10. Too Hot to Handle (4:26)
  11. I'm a Loser (4:13)
  12. Let It Roll (4:48)
  13. Shoot Shoot (4:07)
  14. Hot 'N' Ready * (3:26)
  15. Cherry * (3:44)
totale tijdsduur: 1:08:33 (1:15:43)
avatar van ricardo
Inderdaad, Michael Schenker is op dit album idd op zijn best. Ik draai dit bijna nooit meer, maar onder de live platen is en blijft dit een klassieker. Mooie top 10 trouwens The Wep.

Heerlijk album met zeer veel energie! Michael Shenker speelt echt ongelooflijk goed. Er zijn bijna geen zwakke momenten op de album.

avatar van Gommans
Helaas hebben ze alleen met de remaster de volgorde veranderd. Hierdoor mis ik daarop een bepaalde magie...
Dus wel de orginele versie!!

Von Helsing schreef:
Jij bent wel heel erg beperkt in je smaak, vind je zelf nu ook niet?

In ieder stukje die jij schrijft komen de bands Rush, Rainbow, Deep Purple en Uriah Heep naar voren.

Als ik geen problemen heb met mijn beperkte smaak, waarom jij zou jij dat dan hebben?
Je zou natuurlijk ook mijn top 10 kunnen bekijken, dan kom je nog een paar bands tegen; twee ervan komen zelfs twee keer voor.
Maar beperkt blijft het, dat wel.

Hoe dan ook, UFO legt het qua songmateriaal af tegen de vier die je noemt plus de anderen in mijn top 10. UFO legt het live eveneens af drie van de vier; Rush live hoeft ook niet voor mij.
Dat ligt inderdaad aan de stereotype en voorspelbare liedjes. Want ja, die cliché's waren ook in 1979 al niet nieuw meer. Het is het uitstekende spel van Michael Schenker dat deze opnames boven de middelmaat uittilt - ik heb niet voor niets 3,5 ster gegeven. Veel meer heeft de band toch niet te bieden. Love to love you en Rock Bottom zijn heel goede composities - heel goed, maar niet uitstekend.

avatar van ricardo
Beperkte smaak? Je zou het ook een specialistme kunnen noemen vind ik. Wat Rush, Led Zeppelin, Uriah Heep, Deep Purple en Rainbow betreft lees ik graag jouw stukjes en sla ik jouw mening erin erg hoog aan. Ik hoop dat je gewoon doorgaat met jouw manier van posten, want ik lees het altijd graag.

Schoolmeesterachtige wijsheid of niet, Marks mening snijd zeker hout.

Laatst maar weer eens gedraaid deze cd, heb deze zelfs nog liggen in de LP versie, was een jaar of 15 toen ik die kocht. Prachtig vond ik het om dit album te hebben.

avatar van vielip
Een absolute klassieker in het genre; live albums!!! Alles klopt aan dit album. Schenker is compleet losgeslagen en Mogg zingt als nooit tevoren. De rest van de band speelt in een dienende rol en doet dat subliem! Hoogtepunten noemen heeft geen zin. Het hele album is namelijk één groot hoogtepunt!

avatar van Simon-Hans
Heb niet zo veel van UFO. Over deze plaat kan ik alleen maar zeggen: waaaaaaaauw

avatar van Lonesome Crow
Ondanks dat ik nogal een grote UFO / Michael Schenker fan ben geef ik deze netaan 4 sterren.
Qua songs zijn de knallers "Love to Love" "Out in the Street" "Only You Can Rock Me" "Mother Mary" "This Kids" en "Rock Bottom".

Dat zijn dus 6 van de oorspronkelijke 13 tracks, de rest rockt lekker weg maar meer ook niet.
Jammer dat er zo weinig van "Obsessions" op staat, daar soleert Michael nog beter op.
Het geeft geen goed beeld van UFO, de balans is teveel doorgeslagen naar rechtoe-rechtaan gitaargeweld want hun studio-albums zijn afwisselender.

avatar van Simon-Hans
Lonesome Crow schreef:
..................Van de meeste songs zijn betere live-opnames beschikbaar, met een betere geluidskwaliteit en subtieler gespeelt.

Wel Lonesome Crow (goeie titel voor een song, ga ik gebruiken), zoals gezegd heb ik niet zoveel van UFO (naast deze ook the Visitor), dus als jij betere live versies weet te noemen ben ik daar heel geinteresseerd in, helemaal als zo ook nog eens subtieler gespeeld zijn. Op welke albums staan die?

avatar van Lonesome Crow
Er zijn zeer veel live-releases verschenen die niet allemaal op MM geplaatst zijn.

Hier enige titels (alle met Michael Schenker):

In Session and Live in Concert
Live On Earth
On with the Action
Big Apple Encounters

Ze zijn nogal moeilijk te krijgen.

In interviews heeft Michael Schenker ook gezegd dat ze betere opnames hadden als dat er op "Strangers in the Night" staan.
Mocht je meer van UFO willen hebben dan kan ik je ten sterkste "Obsessions" uit 1978 en "Walk On Water" uit 1995 aanbevelen.

Sir Spamalot (crew)
Amai, ik had nochtans mijn best gedaan om alles van Michael Schenker toegevoegd te krijgen. Bedankt voor de tips, Lonesome Crow. Voor mij is de troef op dit album het speelplezier en natuurlijk Michael Schenker.

avatar van Lonesome Crow
Ik ben bezig met een inhaalslag om al die albums geplaatst te krijgen, heb er al diverse toegevoegd.
Dit weekend nog zal ik een recensie plaatsen van "In Session and Live in Concert ".

Het blijft natuurlijk een hele goede live-plaat maar subtiele juweeltjes zoals als "Try Me", "Space Child" of "Born To Lose" ontbreken hierop.

Dit jaar zal ik de nodige UFO / Michael Schenker releases uitgebreid recenseren.

Sir Spamalot (crew)
Sedert zaterdag laatstleden heb ik nog één van mijn ambities kunnen vervullen door mijn versleten cassette te vervangen door ... een vinylexemplaar van dit wonderlijk aangenaam live-album met onder meer mijn favoriete gitarist, Mister Michael Schenker. Ik ben een gelukkig mens. De tracklist kan nogal draaien met de wind maar dit is de volgorde op de lp: klik. Volumeknop iets meer naar rechts en genieten maar, morgen is het vrijdag .

avatar van iggy
Als je de studio versie's naast live versie's legt dan kun je maar 1 ding concluderen live klinkt ufo stukken beter dan studio. De studio nummers klinken best wel geinig maar live komen ze geheel tot leven live album he he. Deze behoort zeker tot de live kassiekers. Mooi heftig guitaarwerk. En mogg zijn stem klinkt mij gewoon goed in de oren niks mis mee. Love to love al jaren mijn ufo favoriet komt hier helemaal goed tot uiting wat een intro niet waar 4 pingels prachtige cd.

rico24
Love to love:meesterlijk

Sir Spamalot (crew)
Het gitaarwerk tijdens Rock Bottom: even meesterlijk. Gadverdamme, kan die gitarist vlammen.

avatar van glenn53
Heb je dat ook gezien/gehoord op zijn 30th anniversary dvd of cd? Daar is Rock Bottom ook al zo geweldig

avatar van Vivemaker
Mijn vader heeft deze op vinyl en aangezien ik sinds vandaag een platenspeler heb aangeschaft ga ik deze eens luisteren

edit: de eerste paar nummers klinken al lekker heb ook de eerste lp van the michael schenker group, die komt ook aan de beurt

avatar van The Wep
Dit album is nog steeds mijn nummer 1 ! Hardrock op zijn best. Michael Schenker is top, Phil Mogg zingt de sterren van hemel. Alle nummers ijzersterk en als hoogtepunt voor mij Doctor Doctor, maar ook Love To Love, Rock Bottom......Tsja, en de rest. Kortom genieten !

avatar van hellboy123
Ik ben meestal niet kapot van live albums, maar deze plaat is gewoonweg niet te vermijden. Wat een samenspel en geweldige nummers, en uiteraard de excellerende Schenker. Een echte must-have voor iedereen die ook maar enigszins van hard rock/metal houdt.

avatar van Kronos
Sir Spamalot schreef:

Voor mij was dat niet echt een ambitie, maar toen ik een exemplaar (UK-print) in uitstekende staat (als nieuw) voor weinig geld zag liggen op de platenbeurs in Antwerpen afgelopen zondag heb ik toch niet getwijfeld. Gelukkig maar. Een prachtplaat.

Sir Spamalot (crew)
Mijn gedacht! De mondhoeken krullen iedere keer omhoog bij het prachtige geluid van deze plaat en het gitaarspel. Nu begrijp ik waarom UFO vroeger zoveel mensen aansprak: je krijgt een goed gevoel bij dit album.

avatar van Kronos
Dan zijn wij het weeral eens Sir.

Wat de tracklist betreft heb ik een correctie doorgestuurd, want die van de originele lp dient toch voorrang te krijgen op die van de cd reissue.

Sir Spamalot (crew)

Schitterende rol van gitarist/toetsenist Paul Raymond natuurlijk! Hoor hem tekeer gaan met Michael Schenker op Rock Bottom. Inderdaad een prachtplaat.

avatar van Dream Theater
De klassieker voor mij onder de live rockplaten naast Unleashed in the East van Judas Priest en Rainbow Live van Rainbow. Nummers als Rock Bottom en Lights Out blijven klassiekers mede door het geweldige gitaarwerk van Michael Schenker. Ook kortere nummers als Love to Love, Let it Roll en To Hot to Handle zijn nog even pakkend als toendertijd.

avatar van Germ
Hardrock op z'n best, geweldige live-registratie!!

avatar van jailhouserocker1
Ik ben het meer dan eens met alle lovende kritieken, het is zeker mijn favoriete plaat en Schenker mijn favoriete gitarist, maar om alles in perspectief te blijven zien: als je goed luistert hoor je dat er aan nogal wat solo's naderhand gesleuteld is in de studio.

avatar van Broem
Tja, ik heb iets met die dubbele live lp's uit mijn jeugd. Wat heb ik UFO vaak gedraaid. Door het lezen van de recensies in dit prachtige medium ben ik mijn lp collectie weer lekker aan het luisteren. In deze tijd van cd's en streaming audio is het gewoon geweldig om de dubbele uitklap hoes te bekijken en te luisteren naar Schenkers waanzinnige spel. Is er een topic in het forum over dubbele live lp's? In de jaren 70 en 80 (mijn rock bottom voor mijn huidige muzieksmaak zeg maar) zijn er wat gemaakt zeg. Kwam ze tegen bij het zoeken naar deze van UFO. Denk aan Headeast, Deep Purple, Micheal Schenker Group, Rainbow, Supertramp enz. zo een top 10 van te maken.

avatar van vielip
Misschien maar een topic opstarten Broem?!