Modern English - Mesh & Lace (1981)

Label: 4AD

1. Gathering Dust * (4:20)
  2. 16 Days (4:33)
  3. Just a Thought (4:08)
  4. Move in Light (4:45)
  5. Grief (6:28)
  6. The Token Man (6:32)
  7. A Viable Commercial (4:24)
  8. Black Houses (5:44)
  9. Dance of Devotion (A Love Song) (5:51)
  10. Smiles and Laughter * (3:12)
  11. Mesh and Lace * (4:19)
  12. Tranquility * (7:02)
  13. Home * (3:50)
  14. Swans on Glass * (4:35)
  15. Incident * (2:38)
avatar van Premonition
Rainmachine schreef:
Ik heb de Cocteau Twins 1 x live gezien in Vera (Groningen) was ten tijde van hun Treasure album als ik het mij goed herinner. Kan ook Garlands zijn, maar volgens mij was het Treasure. En dan te bedenken dat Liz Fraser later een bedrag van 1,5 miljoen pond kon krijgen voor een eenmalig optreden/tourtje. Dat heeft ze geweigerd, kijk DAN ben je nog eens principieel.

Cocteau Twins heeft driemaal in Vera opgetreden. Niet tijdens de Garland-periode helaas (maar heb ze toen in de Meervaart gezien - jan 83, samen met de toen mij onbekende Mjuman ).
Ik was er in februari 1986 bij, dat was niet de Treasure tour trouwens. Maar ze waren ook een jaar eerder in Vera en dat was volgens mij wel ter promotie van Treasure.

avatar van Man of Sorrows
Eén van de meest dreigende en donkere albums uit de eerste generatie post-punk is het wel, heb 'm al jaren niet meer gedraaid maar de spooky electronics en nucleaire dreiging die hier de toon zetten zijn me steeds bij gebleven (met als ultieme exponent Black Houses - Religion can't help).

De stijlbreuk op de tweede is opvallend, al zie je bij heel wat bands in de overgang van 1981 naar '82-'83 een afscheid van donkere en koude sounds. Ik moet deze nog eens opsnorren.

Iconische hoes ook, al spreekt die van de This Mortal Coil ep Sixteen Days nog meer tot de verbeelding. Beiden hoezen zijn eigenlijk gewoon buiten categorie.

avatar van Premonition
Man of Sorrows schreef:

De hoes van Garlands stamt uit dezelfde fotosessie trouwens, ook een hele fraaie.

avatar van Mjuman
Voor degenen die een blik willen werpen op het artwork van 4AD, in de eerste jaren is hier een chronologisch overzicht te vinden 4AD · The First Twenty Years · 1981 - 4ad20.themysteryparade.com - rechtsboven jaartal aanklikken en presto.

Artwork was bij 4AD altijd erg verzorgd en terecht wordt er in het boek van Martin Aston ook aardig wat aandacht aan geschonken. Kocht ooit via Discogs een lp van Heidi Berry, in puike staat, alleen de binnenhoes, een integraal onderdeel van het design, ontbrak (had de verkoper niet gemeld) en dat vond ik wel een serieus gemis.

De eerste keer dat ik dit hoor. John Peel Sessions.
Peel Sessions 1980

Toch licht overgewaardeerd vind ik. Waar al eerder is gezegd is dat de plaat voornamelijk om de sound draait, geldt dit ook voor mij. Deze sound is inderdaad heerlijk, maar voor mij compenseert dat niet genoeg voor de toch wat tegenvallende nummers. Ik zie in sommige commentaren de vergelijk met Joy division, maar ik vind bij joy division toch meer melodie terug in de nummers. Zo nu en dan moet ik bij de zang denken aan wire trouwens, maar dit geheel ter zijde.

avatar van jeanmaurice
Zeker niet overgewaardeerd, eerder ondergewaardeerd. Dit album is nog steeds een inspiratiebron voor vele nieuwe bands in het genre. Een tijdsdocument is het zeker, ik vind het over het algemeen melodieus genoeg, maar ik ben het er wel mee eens dat Joy Division 'toegankelijker' klinkt. Misschien is dit album daarom nog meer een cult album? Hoe dan ook, ik luister het nog steeds graag. Er staan toch wel wat 'klassiekers' op, die inmiddels al vaak zijn gecoverd.