De Jeugd van Tegenwoordig - De Machine (2008)

Hip-Hop / Electronic
Label: Top Notch

1. Kerk (5:10)
  2. Datvindjeleukhe (4:10)
  3. Deze Donkere Jongen Komt Zo Hard (3:32)
  4. Buma in Mijn Zak (4:39)
  5. Hollereer (5:48)
  6. Flap Flap (5:32)
  7. De Musical (1:32)
  8. Bertje vs Yayo (6:01)
  9. Wopwopwop (De Tentbakkers) (5:23)
  10. Er Is een Hitje (2:18)
  11. Niet Als Jouw (5:57)
  12. Applaus (2:30)
  13. Centje Centje (Damsko Centje Express) (10:10)
  14. Sorry (6:30)
  15. Serieus * (3:05)
totale tijdsduur: 1:09:12 (1:12:17)
Die reacties hier... Even een uiteenzetting.

1. Het "slechte teksten" en "dat kan ik ook" geleuter

83Utreg! schreef:
Een heel simpel kinderlijk rijmpje

Gers Pardoel met z’n “Op reis, Naar Rome en Parijs” bedoel je zeker? Ik hemel De Jeugd niet op tot hemelse dichtkunst, maar het is vooral zeer vindingrijk; wat wil je bereiken met zo'n wanstelling anders dan goede argumenten omzeilen.

royals schreef:
Die teksten kunnen door ieder van ons in elkaar worden gezet. Buma In M'n Zak lijkt op zoveel crap nummers van nu

Je weet vast niet eens wat Buma In M'n Zak betekent, laat staan dat je zelf zoiets lolligs verzint. Er is een verschil tussen de Jeugd en iets als The Opposites; je geeft enkel blijk dat jij dat niet snapt als je zo makkelijk zegt net zo leuk te kunnen zijn. Ik verheug me op je toffe lyrics, bro!

niels94 schreef:
Dit bereikt het dieptepunt in 'Applaus', wat echt een verschrikkelijk, bijna walgelijk, nummer is. Platte humor: oké, maar deze mannen maken het wel heel erg bont.

“Walgelijk” U moet ook niet buiten Staphorst verkeren, mijn kind!

Toch vreemd dat zo'n groot tekstueel drama De Popprijs wint. Maar ok, we zijn hier van de muzikale elite dus u moet zich er maar niets van aantrekken.

Maar serieus, met name Pepijn Lanen is zeer vindingrijk. Kijk ook eens bij Le Le, je kan het niet ontkennen.

2. Lachwekkend elitair gewouwel

83Utreg! schreef:
Misschien heb ik dan met mijn ''conservatieve'' kijk toch meer gevoel van kwaliteit.

Huh huh.. en dan zeg je dit:

83Utreg! schreef:
onderbroekenlol, onder een slechte beat.

Je mag hopen dat je een druppel zo inventief als Bas Bron bent, knul.

Daarnaast, doe niet zo krampachtig over humoristische muziek. We luisteren ook wel eens naar hele andere muziek. Jij hebt een bekrompen blik/smaak hoor vriend, niet anderen.

3. Denken dat De Jeugd jongerenmuziek maakt

royals schreef:
Hippe muziek, misschien als ik 16 zou zijn.

Dus jij heb meer gemeen met die 5% aan TMF publiek die het Jiskefet-gehalte er niet in herkennen en inderdaad denken dat Willie Wartaal een gevaarlijke gangster is. Gelukkig stoort de rest van ons 95% zich niet zo aan jullie dus blijf jezelf maar lekker wanen in een zee aan intelligentie.

---

4. Niet zien dat de Jeugd een persiflage is en denken dat het werkelijk een stel simpele zielen zijn

83Utreg! schreef:
DJVT gooi ik gemakshalve op die algemene hoop van verloedering en vertroebeling van mijn geliefde muziek.

Jij denkt ook dat Geenstijl wordt geschreven en bezocht door 14-jarige pubertjes. En dat Johan Derksen daadwerkelijk een stijlloze hork is. En dat je het allemaal weet enzo. Vertroebeling. Ach gossie

De insteek van De Jeugd is bovendien geen commerciële weggooi troep, desalniettemin heeft het een aanstekelijke kwaliteit ja. Maar commercieel is het niet. Het is gewoon strak. Is Tarantino een commerciële regisseur?

kobe bryant fan schreef:
De helft van hun teksten begrijp je gewoon niet ik denk niet dat ze nooit hebben leren articuleren

Dat is toch echt je eigen probleem, Einstein.

Sowieso dit

5. Dat "echte hiphop" gehuil

83Utreg! schreef:
Kijk dat niet alles blijft zoals het is, en dat allerlei dubieuze figuren een eigen draai geven aan deze muziekstijl dat begrijp ik. Maar vooruitgang is het niet. Dat zou namelijk betekenen dat het er ook beter op word, dat kunnen we toch niet echt zeggen dacht ik.

Jeebus, wat een loze punten. Als er geen “old school” hiphop meer zou worden gemaakt, ligt dat aan het feit.. dat dat niet meer wordt gemaakt. Bijvoorbeeld door jou niet. Maar blijf jij maar boos op Vjeze Fur en co. hoor

Sowieso vooruitgang of niet, laat mensen lekker. Toch, je wint niet zomaar De Popprijs. Dus wat nou geen vooruitgang. De Jeugd is zo eigengereid dat het zijn gelijke zelfs internationaal niet kent. Dus dat kunnen we eigenlijk toch wel zeggen dacht ik.

Daarnaast, als je De Jeugd niet enigszins leuk vind, ben je in mijn boekje juist een dubieus figuur. Is vast altijd lachen met jou :’)

83Utreg! schreef:
Daarbij word de basis en de kern van de stijl die zij nu verkloten door jullie aan de kant geschoven als ondergeschikte en achterhaalde onzin voor mensen die in de jaren 90 zijn blijven hangen. Kwalijk.

royals schreef:
Vreselijk soort 'rap' van tegenwoordig om snel te scoren wat de echte hiphop verkracht.

Mag ik je er op wijzen dat het Hooggerechtshof Voor Echte Echte HipHop allang geowned werd op Parels Voor De Zwijnen uit 2005. Maak jezelf nou niet opnieuw belachelijk, gekkie.

6. Als enige niet hebben gezien hoe De Jeugd het publiek bespeelt

PriestMaiden schreef:
Ooit live gezien, eerlijk gezegd was dat om te huilen, zeer slecht optreden...

Gelukkig speelden ze toch de hele Alpha tent uit z'n voegen vorige zomer (naast alle andere podia al jaren).

Dusss....

Hou op en koop die platen nou maar. Niet om zelf in elitair gedrag te vervallen, maar die zelfverklaarde "kwaliteitskenners" hier weten totaal niet waar ze over praten. Het lijkt wel een koffiepauze van de 50+ partij.

De Jeugd neemt loopjes met van alles, omdat het grappig is, zoals een ellenlange comment op MusicMeter. Niet om te argeren, en zonder zich verheven te voelen.

Zo fout als de teksten, muziek en clips soms zijn, zo veel vernuft zit er ook juist in dat het gewoon vet is. Maarja, sommige mensen zullen het nooit snappen. Stakkers.

Misschien kan Nico Dijkshoorn nog enig soelaas bieden:

de jeugd wil je godzijdank niets leren
de ziekte van de nederlandse hiphop
het zijn mannetjes van 18
die een keiharde mening hebben over
de doorgroeimogelijkheden
in zwolle

OT:
De Jeugd kan bij een ieder die erdoor besmet is weinig mis doen, maar toch steekt De Machine er met kop en schouders bovenuit. Hier klopt gewoon alles aan. Ik vind vooral Pepijn (Faberyayo) erg hard komen op o.a. Kerk en Wopwopwop.

avatar van Arrie
Ik vind De Jeugd en dit album ook tof hoor, maar om eerlijk te zijn, het kan wel op een andere toon, luppo. Op deze manier kom je naar mijn mening zelfs wat denigrerend over, ik zou niet graag een discussie met je voeren, en het is wel de bedoeling dat men hier met plezier discussies voert.

Arrie schreef:

Point taken. Geloof me ik ben een aardige jongen... Maar een aantal van de door mij gequote opmerkingen vind ik zelf vrij "oneerbiedig" en arrogant gebracht.

avatar van Shelter
Luppo, jij bent de groupie die iedere band/groep zou willen hebben....mooi voor jou!
Loyaal als een hond en je baas verdedigen wanneer die aangevallen wordt.
Alleen jammer dat het louter blijft bij als je het niet goed vindt ben je een sukkel en als je het niet begrijpt ben je dom.

avatar van vork666
Inderdaad, zeker wat betreft de eckte eckte oldskoolboys heb je wel een punt, maar het toontje mag wel wat minder arrogant. Gaan schermen met de Popprijs en zo maakt je punt verder ook niet veel duidelijker (niet alleen omdat we hier een elitair clubje snobs zijn, maar ook omdat het gewoon geen inhoudelijk argument is).

avatar van Edwynn
Na de kennismaking door De Lachende Derde rol ik met terugwerkende kracht door de andere Jeugdalbums heen. Natuurlijk kende ik wel Watsgeburt maar dat nummer nodigde mij niet echt uit om verder te kijken naar het materiaal van deze gasten. Hoe verkeerd was dat?
Qua stijl klinkt De Machine vrijwel hetzelfde als voorganger en haar opvolger. Desondanks vind ik het allemaal erg aanstekelijk. Ook hier weer de typische jaren 80 invloeden waarover het tuigh van de eerste klasse haar bevreemdende woordjes overheen legt.
Het pompeuze Deze Donkere Jongen Komt Zo Hard had niet misstaan op het Live Aid evenement. Zo tussen Madonna en Simple Minds ofzo in. Verstand op nul en voetjes van de vloer.

avatar van Frenz
Leuk, die discussie hierboven, de JvT waardig.

Taalvernieuwend, goede beats, humor, relativeringsvermogen. Beter dan de Lachende Derde vind ik inmiddels, Bas Bron is heel goed op dreef op de Machine

Hollereer, de Kerk & Centje Centje springen eruit

avatar van royals
luppo schreef:
Die reacties hier... Even een uiteenzetting.

1. Het "slechte teksten" en "dat kan ik ook" geleuter

“Walgelijk” U moet ook niet buiten Staphorst verkeren, mijn kind!

2. Lachwekkend elitair gewouwel

Huh huh.. en dan zeg je dit:

Je mag hopen dat je een druppel zo inventief als Bas Bron bent, knul.

3. Denken dat De Jeugd jongerenmuziek maakt

---

Dat is toch echt je eigen probleem, Einstein.

Sowieso dit

die een keiharde mening hebben over
de doorgroeimogelijkheden
in zwolle

OT:

Ik snap je wel maar ik vindt hun stijl en manier van rappen gewoon niet leuk om naar te luisteren.
De beats zijn soms wel leuk, maar als de stemmen en de flows van de rappers je niet aanstaan dan is het snel gebeurd met het luisteren. Ik ben een 80's, 90's en mid 00's rap fan. Dus deze muziek valt in het niet met het betere werk uit die periode. Ze klinken alsof alles een lolletje is en hun muziek niet serieus nemen. Trendy image muziek zogezegd. Echt goede partymuziek dus ook. Ik kan het geen echte hip hop noemen misschien hip pop. 'Gewoon vet' moet niet mijn reactie zijn als ik naar (nieuwe) muziek/ontdekking luister. Maar meer van 'wow, dit klinkt apart, inventief, vernieuwend!'. Want als 'gewoon vet' mijn kriteria was dan kan ik alle troep van nu goed vinden Ik heb al zoveel muziek voorbij horen komen dat mijn smaak steeds kritischer wordt. Dus vandaar. En als deze groep een compleet nieuwe stijl aanboorde, maar ze maken nog steeds dezelfde muziek als hun debuut. Ik vindt bijvoorbeeld als ik moet vergelijken, NL acts als Sticks & Delic, Typhoon, Raymtzer en Extince veel beter en met meer inhoud komen.

Citeer maar eens een tekst van hun die zo exceptioneel goed is dan

avatar van Psycholamp
Hier een leuke scriptie over hun teksten.

avatar van Wardsteiner
Leuke plaat, net een tikkeltje anders dan andere nederhop. Hier wordt naar mijn idee meer nadruk gelegd op de dansbaarheid en de beat dan bij veel andere nederhop, waar de teksten en de inhoud vaak een veel grotere rol spelen, terwijl op dit album (de rest van DJVT ken ik niet erg goed) minder aandacht is besteed aan de 'boodschap' achter de tekst. De rhymes lijken voor de woorden te gaan, wat een tof effect bewerkstelligt. Het album krijgt een catchy gevoel, leuk om naar te luisteren, zeker onder begeleiding van de passende beats.

Over het algemeen goede dingen op dit album, maar ook een paar dieptepunten. Ik wacht nog steeds op het eerste écht goede album van DJVT, want volgens mij kunnen ze dat zeker produceren.

avatar van vin13
Coole nerds met schoolteksten die grappig zijn op een onvolwassen manier. Lekker en zonder gene. Bas Bron maakt het af met zijn beats. Dit album stukkie beter dan debuut. Komt wel goed mey deze gasten.

avatar van Holla
Blijft een bijzondere plaat dit! Jeugdsentiment

avatar van Lau1986
Dit blijft een heerlijk aanstekelijke album. Leuke raps, leuke beats. Gewoon prima.