De Jeugd van Tegenwoordig - De Machine (2008)

Hip-Hop / Electronic
Label: Top Notch

1. Kerk (5:10)
  2. Datvindjeleukhe (4:10)
  3. Deze Donkere Jongen Komt Zo Hard (3:32)
  4. Buma in Mijn Zak (4:39)
  5. Hollereer (5:48)
  6. Flap Flap (5:32)
  7. De Musical (1:32)
  8. Bertje vs Yayo (6:01)
  9. Wopwopwop (De Tentbakkers) (5:23)
  10. Er Is een Hitje (2:18)
  11. Niet Als Jouw (5:57)
  12. Applaus (2:30)
  13. Centje Centje (Damsko Centje Express) (10:10)
  14. Sorry (6:30)
  15. Serieus * (3:05)
totale tijdsduur: 1:09:12 (1:12:17)
avatar van Reijersen
Het vorige album van De Jeugd is al erg vaak in mijn cd-speler beland en mijn stem op dat album is volgens mij al 20x veranderd. Ik moet maar net zin hebben in die meligheid.
En dat is eigenlijk net zo met deze nieuwste telg van De Jeugd: ik moet er maar net zin in hebben. Productioneel is het sowieso allemaal erg fris en vaak sterk. Tekstueel is het grappig (of juist irritant nietszeggend). En de meligheid zit 'm ook in de rapstijl van de mannen. Je moet er maar van houden. En tsja, dat is bij mij niet elke luisterbeurt het geval.
Gooi het nu maar 2,5*. Maar dat kan nog wijzigen, naar boven of beneden (en een keer of 20 )

avatar van kevinhuisman1984
De eerste cd was wat mij betreft wat wisselvallig te noemen, maar bij deze sterke tweede is de twijfel over ééndagsvlieg of niet volledig weggenomen. Ik geniet keer op keer van deze meligheid en hij blijft op hoge rotatie staan op mijn last.fm pagina. Knap staaltje taalkunde van 'De Jeugd'!
Ik moet me bij de vorige schrijvers deels aansluiten, ik kan me voorstellen dat De Jeugd zeker live niet al te overtuigend kán zijn, dat ligt eraan in wat voor toestand ze verkeren. Ik heb ze een aantal keer mogen aanschouwen, en het optreden op Lowlands 2008 is absoluut legendarisch te noemen!

avatar van niels94
Ook ik heb me aan dit toch veelgeprezen album van De Jeugd van Tegenwoordig gewaagd. Hun laatste had ik al beluisterd en daar vond ik niet al teveel aan (2,5*) en omdat deze beter beoordeelt wordt en een vriend van mij (Snoeperd op de site) hier toch wel enthousiast over is, was ik hier toch best benieuwd naar. Helaas beviel deze niet heel veel beter.

De producties zijn allemaal zeer dik in orde, lekkere electronicabeats. Het probleem zit hem vooral in de MC's: wat mij betreft is dit één groot tekstueel drama. Het enige wat we te horen krijgen is 'tieten dit', 'kutten dat', 'ik ben vet en ik ga hard' en 'schud je billen', in allerlei, niet al te goed gevonden, variaties. En dat een heel album lang, zelden schakelen ze over op een ander onderwerp. Ik begrijp dat het lollig bedoeld is, maar ik vind de heren op een enkele uitzondering na totaal niet grappig. Dit bereikt het dieptepunt in 'Applaus', wat echt een verschrikkelijk, bijna walgelijk, nummer is. Platte humor: oké, maar deze mannen maken het wel heel erg bont.

Het hoogtepunt van deze plaat zijn dan de stukken met de twee oude dames die een gesprek over negers hebben in 'Hollereer'. Dat is in mijn ogen erg grappig. Verder is 'Hollereer' ook het enige nummer dat ik enigszins goed vind op de plaat, nadeel van dat nummer is de outro die toch echt te lang duurt. Maar dat alle muziek op dit album het aflegt tegen een skit zegt denk ik al genoeg.

Sterker nog: de enige reden dat dit album niet een hele diepe onvoldoende krijgt zijn de beats, die erg sterk zijn en heel wat goedmaken. Productioneel dus dik in orde, de MC's vind ik echter 3x niks. Eén aardige hit, de rest is waardeloos, waardoor dit album echt veel te lang duurt. Persoonlijk vond ik hun laatste, 'De Lachende Derde', ook net wat beter. Jammer, maar helaas, De Jeugd van Tegenwoordig weet mij weer niet te boeien.