a-ha - Scoundrel Days (1986)

Noorwegen
Label: Warner Bros.

1. Scoundrel Days (4:02)
  2. The Swing of Things (4:14)
  3. I've Been Losing You (4:24)
  4. October (3:55)
  5. Manhattan Skyline (4:52)
  6. Cry Wolf (4:06)
  7. We're Looking for the Whales (3:43)
  8. The Weight of the Wind (3:59)
  9. Maybe, Maybe (2:36)
  10. Soft Rains of April (3:12)
  11. I've Been Losing You [Extended Version] * (7:02)
  12. Cry Wolf [Extended Version] * (8:14)
  13. Manhattan Skyline [Extended Version] * (6:50)
  14. Scoundrel Days [Demo] * (3:50)
  15. The Swing of Things [Demo #3] * (4:41)
  16. I've Been Losing You [Octocon Studio Demo] * (3:09)
  17. October [Demo] * (3:00)
  18. Manhattan Skyline [Demo] * (4:58)
  19. Cry Wolf [Demo] * (3:30)
  20. We're Looking for the Whales [Demo] * (3:21)
  21. The Weight of the Wind [Demo] * (4:20)
  22. Maybe, Maybe [Demo] * (2:25)
  23. Soft Rains of April [Guitar Version] * (2:37)
  24. Scoundrel Days [Octocon Studio Demo] * (5:01)
  25. This Alone Is Love [Original Version] * (4:30)
  26. Days on End * (3:48)
  27. Train of Thought [Live in Croydon] * (6:30)
  28. I've Been Losing You [Live in Croydon] * (5:30)
  29. The Blue Sky [Live in Croydon] * (5:17)
  30. We're Looking for the Whales [Live in Croydon] * (7:10)
  31. Cry Wolf [Live in Croydon] * (5:40)
avatar van vigil
Nee waarom? Die platen zijn toch sinds 1987 ofzo niet meer op vinyl beschikbaar? Ja wellicht als krakende 4de hands bij de Kringloop maar toch niet als erg goed klinkende remaster?

avatar van dazzler
vigil schreef:

Of als niet krakende 2de hands op een rommelmarkt of platenbeurs.
Of in mint conditie bij de tweedehands vinylboer die ook nog wat onverkochte overstocks heeft staan.

Om een platencollectie aan te leggen met origineel vinyl in goede kwaliteit
is natuurlijk wat geduld en expertise nodig. Mij is het in elk geval behoorlijk gelukt.

Zo'n album van a-ha kostte een paar jaren geleden gewoon 3 tot 5 euro in uitstekende staat.
Met de revival van het vinyl klimmen de prijzen stilaan richting 8 en soms al 10 euro.

Daarom dat ik vandaag voor diezelfde 10 euro op beurzen 3 tot 4 uit roulatie zijnde CDs koop.
Want de CDs zijn nu goedkoper dan ooit. En hier ten huize nog 0 exemplaren met CD-rot gespot.

avatar van vigil
Gelijk heb je

Ik koop ook verder nauwelijks nieuw vinyl hoor, probeer ook via de bekende kanalen voor mooie prijsjes leuk materiaal op de kop te tikken. Zo heb ik laatst 4 albums van Split Enz op LP gekocht, daarvan zijn de cd's dan weer wel moeilijk te vinden en deze waren iets van 2,50 stuk voor mint conditie. Maar er is natuurlijk wel vraag naar nieuw vinyl en dat wilde ik aangeven.

Van a-ha heb ik dan wel weer de singles van de eerste 2 albums (plus Blood Moves ) op 12" en tot en met East of the sun op 7"

Ozric Spacefolk
Ik vind het ronduit belachelijk en ook beledigend dat bands/acts/platenmaatschappijen in de retrorevival de vinyl liefhebbers een arm proberen uit te draaien.

Wat Dazzler zo goed omschrijft is veel meer de juiste manier voor een collector. Maar ik zal me er maar niet meer mee bemoeien. Mensen die het waard vinden om voor 20 euro een lp van 40 jaar geleden aan te schaffen, moeten dat vooral doen.

avatar van Pinsnider
En ze komen weer bij elkaar en er komt een nieuwe plaat en ze gaan weer toeren!!!!!!!!

Ozric Spacefolk
Ja, dat wist ik een maand geleden al...

Sommige albums zijn een re release wel waard. Soms alleen al omdat de originelen niet te vinden of betalen zijn. In het geval van deze band ben je wel een dief van je eigen portomonee als je t mjj vraagt hun albums kom ik vaak zat tegen voor 1 a 2 euro in zeer goede kwaliteit. (de 1e 3 dan...)

Ozric Spacefolk
Mijn halve punt verhoging zorgt ook direct voor een 0,01 verhoging in het eindcijfer.
En zo zie ik het graag. I made a difference.

Prachtplaat.

Altijd al een fantastische plaat gevonden, een hoogtepunt in de lange carrière van deze groep, en één van die albums die ik altijd met evenveel plezier ben blijven luisteren.
Dit is muziek van een tijdloze klasse, die je niet gemakkelijk kan plaatsen, omdat ze uniek is.
Zoals vaak gezegd op deze site - en elders - zijn Scoundrel Days en The Swing of Things de uitschieters, maar gelukkig behoudt de plaat ook daarna nog een hoog niveau.
Voor mij één van de beste albums ooit gemaakt.

Deze week is 1 grote A-Ha Erlebnis geworden. De geweldige verzamelaar die ik reeds zo'n 25 jaar heb, bleek niet volledig. Misleiding alom dus, waar ik nu uiteraard dankbaar de zoete vruchten van pluk. Prima album, waarbij mijn eerste inzet 4 sterren is.

Half puntje erbij; de eerste 3 zijn echt fenomenaal.