Massive Attack - Mezzanine (1998)

Pop / Electronic

9. Mezzanine (5:54)
  10. Group Four (8:13)

11. (Exchange) (4:08)

avatar van andnino
Ben ik de klassiekers van Isaac Hayes aan het doorspitten, kom ik plotseling Exchange tegen (in Our Days Will Come)! Dit was sowieso al niet mijn favoriet op Mezzanine, maar ik hoop toch dat de rest iets minder schaamteloos kopieerwerk is... Heeft iemand hier iets meer info over?

avatar van MisterRob
De videoclip van ''Teardrop'' was heel bizar (niet negatief) , heb nooit echt aan die beelden gedacht terwijl ik dit nummer luisterde. Of überhaupt die ''gedachte'' . Het heeft echter wel iets donker en moois..

avatar van Bruno Banani
Wow, op die vinyl-heruigave klinkt het toch wel weer geweldig, bij mij zijn het oranje labels en staan de sides er heeeeel klein wel op!

avatar van Cannabooze
De heruitgave (op LP) op de kop weten te tikken voor 17 hele eurootjes. Prachtig geluid. Blijft toch wel een meesterwerkje.

avatar van Arrie
andnino schreef:

Massive Attack maakt wel meer gebruik van samples, maar meestal wat subtieler. Vaak samples ze bijv. drumritmes. Als je benieuwd bent naar wat ze zoal hebben gesampled en op welke manier, je hebt hier een mooi overzicht.

avatar van E40
E40
andnino schreef:

Suggestie : 2 Wicky van Hooverphonic.

Teardrop is voor mij één van de mooiste nummers van de 90's.

bas1966
dissolved girl is nóg beter

to close to call

...maar anders, Teardrop is echt mooi. Dissolved Girl is duisterder. Ook heel fraai en door mij aangevinkt.

west schreef:
Teardrop is voor mij één van de mooiste nummers van de 90's.

Subliem nummer inderdaad. Voor mij wel minste van de plaat. Of vlieg ik nu hopeloos uit de bocht?

Franck Maudit schreef:

Nee. Is ook anders in sfeer dan de andere songs op dit trouwens voortreffelijke album.

Franck Maudit schreef:

Ik weet niet waarom, maar ik krijg de indruk dat je dit best wel een goede plaat vindt.

avatar van Rudi S
Wat betreft mensenkennis ben jij iedereen de baas, west

west is een baas!

Jullie zijn te goed! En de zon schijnt ook nog!

Ik vind mezelf terug in de voute. Een niemandsland, gevangen tussen hemel en aarde. In mijn hand een brandende kaars. Wanneer ik in het midden van de kamer sta blijven de hoeken in duister gehuld, alsof mijn wereld door peilloze afgronden wordt bepaald. De houten vloer kraakt genadeloos, een onweer van de ziel kondigt zich aan. Net wanneer ik het dreig te begeven lonkt een stem naar mijn gunsten: “you are my angel…”. Ik kan enkel vaststellen dat hij het woord “fallen” vergeten is.

Een schijnsel. Iets weerkaatst het licht van mijn kaars. In mijn ooghoeken ontwaar ik een met gouden krullen omlijste spiegel. Bij de eerste aanraking verzink ik in mijn eigen spiegelbeeld. Bijtende klanken schudden me wakker en een schizoïde stem maakt ongegeneerd kenbaar dat sommigen onder ons verheven zijn boven de vogels, pronkend op hun boomtoppen. De ontreddering kent nieuwe hoogten.

Mijn kaars is dovende, ik smeek om een ankerpunt: ‘alsjeblieft, laat deze duisternis me niet nog meer beluipen’. Een windvlaag verstoort de voute, dooft mijn kaars. Maar tilt me eveneens naar andere regionen. Ik ben deel van een ultieme uitwisseling. Achter mijn gesloten oogleden jaagt mijn blik een ontbonden meisje na, terwijl ook op mij de jacht geopend wordt. Een man genaamd ‘angst’ zit me op de hielen.

Hoe krijg ik terug de vlam in mijn spelonk? Hoe kan mijn kaars zich manifesteren? Zwarte melk. Zwarte melk. Ik moet haar drinken, moet haar eten. Ik, ik…

De voute dringt zich in zijn volle glorie aan me op. De donkere hoeken verdreven. Waar zal ik heengaan? Kies ik voor het vertrouwde karakter van de begane grond of kies ik het eindeloze mysterie van de zolder?

Ik wil een laatste rustpunt.

Een laatste uitwisseling met het ultieme.

Waarachtig, ik ben klaar.

Additie: Voor zij die het Vlaams niet machtig zijn: een voute is een (slaap)kamer die zich meestal boven de kelder bevindt en zich tussen de beneden- en eerste verdieping situeert. Strikt gezien is dit natuurlijk geen juiste vertaling van ‘mezzanine’. Maar mag een mens nog enige dichterlijke vrijheid bezitten?

avatar van luigifort
Dat mag zeker, het behoort tot de 4e groep in het dichten

avatar van ASman
Sinds ik terug op MuMe actief ben, ben ik volledig de metal ingedoken. Vandaar dat mijn volledige activiteit hierzo zich nagenoeg volledig op dat genre, en alles wat eraan vasthangt, is gaan concentreren.
Af en toe is het echter ook eens tijd om wat bij een album uit een ander genre te plaatsen. Mijn oog viel hierbij op Massive Attack's meesterwerk: het onovertroffen Mezzanine.

Elektronische muziek, het doet mij doorgaans niet bijzonder veel. Het vergt daarom ook een werk van uitzonderlijke klasse om mij in dit genre te beroeren. Mezzanine is een album dat als geen ander broeierig, duister, mysterieus en tegelijkertijd ook wondermooi weet te zijn. Iedere luisterbeurt haalt nieuwe klanken en nieuwe elementen naarboven die je bij de vorige draaibeurt nog niet had ontdekt. Van de dreigende beats tot de samples tot de atmosferische effecten en soundscapes, zonder daarbij de schitterende gastrollen van vocale klasbakken als Horace Andy en Cocteau Twins' Elizabeth Fraser over het hoofd te zien...ieder element van de muziek is erop gericht om zich voor onbepaalde tijd in je hoofd te nestelen.

Wat mij betreft is Mezzanine een once-in-a-lifetime album, waar de sterren gunstig stonden bij het componeren. Veel woorden kan ik er niet over schrijven, want woorden kunnen geen recht doen aan een belevenis als deze. In een alternatieve non-metal top 10 vloog deze er zonder ook maar de geringste twijfel in - en met de karrenvracht aan fantastische muziek die in een onuitputbaar aantal genres doorheen de jaren gemaakt werd, wil dat heel wat zeggen.

bertito
Toendertijd draaide ik Blue Lines heel vaak en Protection was en is een van de mooiste platen die ik ooit hoorde. Totaal grijs gedraaid, evenals zijn dubtwin No Protection in samenwerking met Mad Professor, totaal geweldig. Heerlijk deinend en somber.

Wat ik van Mezzanine hoorde sprak me toen al niet meer aan, had het al een keer gehoord. Onlangs toch maar opnieuw geprobeerd Mezzanine mooi te vinden, maar helaas, ik mis de melodieuziteit en compositorische kracht van hun vorige 2 albums. Dit album wil te graag zwaar en interessant zijn, maar is vooral vergezocht en meer van hetzelfde en voelt geforceerd aan, en dan vooral Angel, Rinsington, Inertia, Dissolved Girl, Mezzanine, Group 4.

Exchange en Man Next Door zijn de 2 nummers die me wel weer diep raken, zoals op Protection mij elk nummer raakte. Man Next Door is niet door Massive Attack geschreven, en valt op als een nummer waar alles op zijn plaats is, een ijzersterke compositie, overtuigend gezongen en heel karakteristiek Massive Attack geproduceerd.

Rolling Stone over Protection: It is the second and last Massive Attack album listed in the book 1001 Albums You Must Hear Before You Die. Hier ben ik het helemaal mee eens, en dat Mezzanine het beter deed commercieel gezien doet daar niks van af.

avatar van RogerV
bertito schreef:

Mezzanine klinkt zo anders omdat het eigenlijk de machtsovername van 3D was binnen Massive Attack en Mushroom op een zijspoor werd gebonjourd. Mushroom was van de zwoele kant van protection terwijl 3D meer van de duistere kant is. De nummers die jouw favorieten zijn dat zijn de laatste restjes Mushroom voordat hij de band verliet.

Bij concerten is Mushroom eigenlijk ook bijna uit de geschiedenis gewist. Alleen de verplichte hits (Safe from Harm, Unfinished sympathy) worden gespeeld maar Protection blijft onaangeroerd.

bertito
RogerV schreef:

Dankjewel, ik wist dit niet! Het is allemaal al 20 jaar geleden. De triphop van toen ben ik nooit vergeten. Dummy van Portishead hoorde daar ook bij. Ik heb ook nooit opvolgers kunnen vinden. Het was een soort tak die doodging en dan moet je weer terug naar af.

avatar van Psychonaut78
Wat heeft dit album de tijd goed doorstaan. Had ook nu uitgebracht kunnen zijn. Een van mijn absolute favorieten. Standaard in de auto bij nachtelijke ritten.

avatar van Funky Bookie
Nadat ik door het debuut positief verrast werd, was ik erg nieuwsgierig naar deze MA klassieker. Het viel mij wat tegen. De raps zijn minder en het is wat meer beat gedreven. NIet helemaal mijn ding.

kuifenco
ooit vond ik dit een ronduit geile speelplaat. mijn waardering is drastisch gezakt door rap toenemende impotentie. ik vind het nu een sloom en tijdgebonden rukalbum waar ik niets meer mee kan. jammer dan.

avatar van Teunnis
Off-topic berichten verwijderd.

avatar van adri1982
Stem voor dit album met een halve ster verhoogt naar 4,5*. Dat verdient dit album, omdat het enkel maar uit mooi(e) (uitgewerkte) nummers bestaat.

Naast de drie prachtige singles Angel (met reggaezanger Horace Andy, Risingson en Teardrop (met zangeres Elizbeth Fraser) staan op dit album o.a. ook het zweverige Exchange in twee uitvoeringen. Op de laatste is wederom Horace Andy te horen die meezingt op de mysterieus klinkende triphop-ballad Man Next Door. Daarnaast worden Dissolved Girl, Black Milk en Group Four uitmuntend geassisteerd, de eerstgenoemde door Sarah Jay, de laatste twee wederom door Elizabeth Fraser. Het geluid van dit album beval mij ook zeer goed.

avatar van matthijs
Wat een geweldig album blijft dit. Draaide hem veel eind jaren 90. Soms blijkt mijn waardering erg tijdgebonden, maar... gisteren na een jaar of 5 weer eens gedraaid, mede omdat ik Horace Andy vorige week live heb gezien en dit blijft voor mij gewoon magie en extase!

avatar van Darkzone
Massive Attack releasing 20th anniversary edition of Mezzanine on 3xLP - thevinylfactory.com

Deze box ziet er erg mooi uit. 90 euro bij jpc. Flink wat geld. Even sparen.

avatar van andnino
Ja, doei.

Ik vind dit een van de beste albums aller tijden. Maar ik vraag me soms af waarom er van dit soort albums niet vaker "gewone" heruitgaven komen. Van mij hoeven die extreme special editions niet, en ik ga er zeker geen 90 euro voor betalen...

Inderdaad vind dit redelijk opgeklopte bogwash. Want wat krijg je immers? Wat extra meuk bij een album dat je al goed kent. Ok misschien geeft het wat extra inzichten in het "scheppingsproces" van het album. Zou je iets aparts van deze band willen hebben, komt deze warmtegevoelige box Massive Attack - Singles 90/98 at Discogs eerder in aanmerking.

In principe zwart aan de buitenzijde, maar met warme dagen een paar weken geleden was ie bijna wit

Jammer dat er zo manipulatief met prijzen en releases wordt omgesprongen; blijkbaar moet de kudde der H3-dieren volledig leeg gemolken worden.