Santana - Abraxas (1970)

Label: Columbia

1. Singing Winds, Crying Beasts (4:51)
  2. Black Magic Woman / Gypsy Queen (5:20)
  3. Oye Cómo Vá (4:19)
  4. Incident at Neshabur (5:01)
  5. Se a Cabo (2:52)
  6. Mother's Daughter (4:28)
  7. Samba Pa Tí (4:48)
  8. Hope You're Feeling Better (4:17)
  9. El Nicoya (1:39)
  10. Se a Cabo [Live] * (3:48)
  11. Toussaint L'overture [Live] * (4:52)
  12. Gypsy Queen [Live] * (4:57)
Het oeuvre van Santana was voor mij tot voor kort onbekend terrein. Mijn eerste kennismaking betrof de bekende uitvoering van 'Soul Sacrifice' op Woodstock. Voor mij - ondanks o.a. vanwege het weergaloze optreden van Michael Schrieve - nog geen reden om de albums van Santana te beluisteren. Wel heb ik eens het debuutalbum aan een luisterbeurt onderworpen, maar dat maakte weinig indruk. Tot ik zeer recent 'Well All Right' voorbij hoorde komen op de radio.

Ik beluisterde het album 'Inner Secrets' en genoot volop van een plaat waar vele recensenten klaarblijkelijk niet dol op zijn. Andere albums volgden, zoals het eveneens heerlijke energieke 'Festival' en ze hebben mij in een soort van Santana binge doen belanden. Het prijsnummer is echter 'Abraxas': zelden maakte een eerste kennismaking zoveel indruk. Alles is te horen: energie, emotie, nuances, muzikaal vakmanschap. Spannend van de eerste tot de laatste noot. Volgend jaar bestaat 'Abraxas' 50 jaar. Ik neem aan dat dit reden genoeg moet zijn voor een prachtige box, met boekwerk en bijzondere opnames. Want één ding is duidelijk - en dat na twee luisterbeurten - dit is terecht de klassieker waar velen prat op gaan. Een juweel van een plaat, dat bij een ieder in de platenkast zou moeten staan.

avatar van joko16
Heerlijk album. Met het eerste, derde en Caravanserai en Santana IV van 2016 het beste wat ik van Santana ken.
Wel op vinyl kopen!

avatar van aerobag
Monumentaal album blijft dit toch. Die zweterige gitaarlijntjes, wat weet die man toch een kleurrijke muzieklandschappen uit die paar te snaren te creëren.

avatar van rider on the storm
Plaatje die kleine Ridertje zo rond ‘72 van de
goede Sint kreeg. Met dikke letters en uitroeptekens
op het lijstje, hij kon er dus niet onderuit. En wat een album is dit mensen. Begint al met die fraaie hoes. Prachtige dame die in een wonderlijke wereld zit te “chillen” zouden we nu zeggen. En dan de plaat zelf, na het wat mysterieuze openingsnummer
gaat het los...de band is op dreef en Carlos laat de mooiste geluiden uit zijn gitaar vloeien. En dan zit er het er na nog geen veertig minuten op. Nog maar een keertje dan en nog een keer...

Die frequentie heb ik geen (bijna) vijftig jaar gehanteerd maar nog steeds ligt de plaat met regelmaat op de draaitafel.

Heerlijk tijdloos album.