The Beatles - Abbey Road (1969)

Label: Apple

1. Come Together (4:20)
  2. Something (3:03)
  3. Maxwell's Silver Hammer (3:27)
  4. Oh! Darling (3:26)
  5. Octopus's Garden (2:51)
  6. I Want You (She's So Heavy) (7:47)
  7. Here Comes the Sun (3:05)
  8. Because (2:45)
  9. You Never Give Me Your Money (4:02)
  10. Sun King (2:26)
  11. Mean Mr. Mustard (1:06)
  12. Polythene Pam (1:12)
  13. She Came in Through the Bathroom Window (1:57)
  14. Golden Slumbers (1:31)
  15. Carry That Weight (1:36)
  16. The End (2:19)
  17. Her Majesty (0:23)
Waar waren we in godensnaam geweest zonder deze band.. geweldig!

Deze cd heeft mijn vader
nog nooit gehoort!

avatar van brooklyn
De plaat wel?

moviefreak#1
Het begint al geniaal goed met één van mn favoriete nummers van de mannen namelijk Come Together en het blijft goed tot het bittere eind. 4 overtuigende en welverdiende sterren.

avatar van gemaster
De beste Beatles plaat en dat wil natuurlijk heel wat zeggen. Het 2e gedeelte van de cd, bijgenaamd 'The Suite' is de meest perfecte vorm van popmuziek ooit gecreëerd. Helaas kan het 1e gedeelte net niet tippen aan het 2e gedeelte, maar dat is ook bijna onmogelijk. Een dikke 4,5 ster.

avatar van T.O.
gemaster schreef:

Dan ben ik wel erg benieuwd naar het tweede gedeelte, want op het eerste gedeelte staan een aantal van mijn favoriete Beatlesnummers.

avatar van manic
Halverwege het album kom je tot de ontdekking dat je een reis aan het maken bent langs prachtige kunstwerkjes op weg naar een muzikale climax.

avatar van gemaster
T.O. schreef:

'Something' en 'Here Comes The Sun' zijn ook 2 van mijn favorieten. Daar staat het matige 'Maxwell's Silver Hammer' tegenover en het ook niet al te goede 'Octopus Garden'(maar ja wat wil je ook, dat is een Ringo). Maar zoals ik al zei: het 2e gedeelte is absolute perfectie, dus daar valt gewoon niet aan te tippen.

avatar van HiLL
tja wat kan ik hier nog over zeggen..................................................................................dit is toch wel zo'n knap staaltje werk.

Ze maakten zoveel ruzie en dan toch (juist?) zo'n album afleveren, niet voor niets het meest verkochte album van de Beatles.....

Van Come Together, tot Because(wat een samenzang), tot You never give me your money(wat een compositie!!)

tot aan het geweldige She came in through the bathroom window!!

en The End wat een rocksong!!!!!!!!

Al met al is dit een Meesterwerk pur sang!

gemaster schreef:

Ik vind Maxwell's Silver Hammer ook heel leuk. Qua tekst is het een van de meest verdraaide liedjes die The Beatles ooit opnamen. Mijn favoriete nummer is eigenlijk You Never Give Me Your Money, maar de tweede helft is inderdaad subliem en wat mij betreft onovertroffen.

herman schreef:

Het is een leuke song, leuke anekdote is dat bij de opname van dat nummer, zo'n beetje de meeste ruzie is gemaakt. Met name door het gezeik van McCartney, de perfectionist himself.

avatar van lebowski
Octopus' Garden is inderdaad een misser, maar toch sla ik het nummer nooit over. Deze traktatie moet voor de volle 100% genuttigd worden.

lebowski schreef:

lol mooi gezegd. Ja ik sla dit nummer, na de intro overigens, wel over.

avatar van otherfool
Wellicht een (download)tip: Oasis heeft een gruwelijk mooie live versie van hun Whatever gemaakt met aan het einde een stukje Octopus's Garden. Daar krijg *ik* in ieder geval kouwe rillingen van

otherfool schreef:

Ja idd wel erg gaaf!

avatar van janneman
the beatles ja wat moet je er over zeggen.........

vrolijk bandje uit liverpool dat in hamburg heeft leren spelen .

ze kregen een paar hitjes met vrolijke uptempo muziek en begonnen zich te realiseren dat ze een gave hadden en gingen een lp maken dat als werktitel HELP meekreeg.
daarna sloeg het geniale lot toe en kwamen ze met sgt P en dit magistrale album A road.(heb je ooit een toeristisch zebrapad gezien).

Mijn God wat een eenvoudigheid in het uitvoeren van eenvoudigheid alles klopt gewoon ook bij de mindere nummers.

sgt P mag dan de grote zijn dit is de geniale en dat telt

avatar van T.O.
janneman schreef:

da's wel erg kort door de bocht

avatar van pauljojo
Over kort door de bocht gesproken... Gewoon beste album van the Beatles.

avatar van HiLL
Ook wel een leuke anekdote is dat 'iedereen', elke muzikant en muziekliefhebber enz..zegt dat kant B van deze plaat gewoonweg geniaal is. En wie vond het troep en niet om aan te horen? Mister Johnny Boy Lennon..waha de gek!

Ik vond Beatles for sale hun beste. Deze was ook prima om naar te luisteren.

sweetlake schreef:

Ik vond Beatles for sale hun beste. Deze was ook prima om naar te luisteren.

Hahaha mag hopen dat het een grapje is.....deze is denk ik 5.552.998 keer zo goed als Sale....

avatar van Ruudf
Ze werden alleen maar beter zo leek het. (En in den beginne waren ze al zo briljant) dan zou het laatste album dus gewoon allesoverteffend moeten zijn...
en dat is het ook gewoon.

Ruudf schreef:

en dat is het ook gewoon.

Ik hou het toch bij 'The White Album' als hoogtepunt.

avatar van HiLL
Nee dit album vind ik uiteindelijk beter dan de Witte. Dit is echt de Beatles als groep nog een keer. Daar waar de Witte al veel meer solo is..en ook geweldig natuurlijk!!

HiLL schreef:

Ja..daar heb je gelijk in ja.
Als groep is dit misschien wel de beste ja.
Maar gewoon The Beatles (solo of als groep)
vind ik The White Album de beste.

avatar van Gajarigon
Abbey Road vond ik altijd de minst toegankelijke Beatles plaat. Het toont echter weer hoezeer ze wel niet evolueerden. Je hoort ook duidelijk de invloeden van Led Zeppelin en andere grote groepen die toen opkwamen, bv. in Come Together.

Music4ever schreef:

Ik hou het toch bij 'The White Album' als hoogtepunt.

Nee, ik niet... op 'The White Album' staat veel rotzooi, en op deze plaat geen enkel slecht nummer.

Over de plaat:
Briljant. Schitterende, steengoede muziek.
Je wordt gewoon van het ene meesterwerk in het andere gebracht... Hoogtepunten zijn 'I Want You', 'You Never Give Me Your Money' en de daaropvolgende medley(s). Echt waar, dit is een toppertje, mijn favoriete Beatles-album na Revolver.

En wat is er in hemelsnaam mis met 'Octopus's Garden'? Wat een leuk, vrolijk liedje is dat, goed gezongen (ik vind Ringo's stem best leuk) en met een prachtige gitaarsolo en -intro. Goed nummer toch?

wat noem jij dan rotzooi van de witte plaat?

avatar van Gajarigon
ettettummu schreef:

wat noem jij dan rotzooi van de witte plaat?

*buigt voorover en blaast de bal in de goal*

Revolution 9.

Vindt het wel cool No.9 no. 9