The Beatles - Abbey Road (1969)

Label: Apple

1. Come Together (4:20)
  2. Something (3:03)
  3. Maxwell's Silver Hammer (3:27)
  4. Oh! Darling (3:26)
  5. Octopus's Garden (2:51)
  6. I Want You (She's So Heavy) (7:47)
  7. Here Comes the Sun (3:05)
  8. Because (2:45)
  9. You Never Give Me Your Money (4:02)
  10. Sun King (2:26)
  11. Mean Mr. Mustard (1:06)
  12. Polythene Pam (1:12)
  13. She Came in Through the Bathroom Window (1:57)
  14. Golden Slumbers (1:31)
  15. Carry That Weight (1:36)
  16. The End (2:19)
  17. Her Majesty (0:23)
avatar van heartofsoul

Het is echt een fors verschil tussen The Analogues horen in het theater (ik zat bijna vooraan in Carré) en via de televisie. Alleen al de verschillende geluiden van de vele originele instrumenten uit die tijd die de Beatles ook gebruikten, en dat zijn er nogal wat, was voor mij een openbaring. Ze bespelen alles zo precies mogelijk, maar gelukkig heb je ook een live concert ervaring. En dat maakt het extra bijzonder, want ik had nooit gedacht om het White Album zo fraai live te horen en zien uitvoeren. Bij de premiere van Abbey Road in juni zat ik helemaal vooraan en dan krijg je het allemaal nog beter mee. Was geweldig. [/quote]

Daar heb je heel duidelijk een punt, west. Zelf prefereer ik levende muziek (“live muziek”) boven gereproduceerde muziek, en ik heb spijt dat ik bijvoorbeeld nooit een concert van Frank Sinatra heb kunnen bijwonen, want er gaat niets boven de ervaring van het meemaken van een concert in concertzaal of theater. Tot twintig jaar geleden was ik zeer vaak te vinden in het theater, kerk of concertzaal. Opera, klassieke concerten en jazzevenementen hadden mijn voorkeur. Er gaat niets boven zo’n “totaalervaring” (vind ik).
En ik vermoed dat ik The Analogues live ook best zou kunnen waarderen. Maar die nagespeelde Beatlesliedjes blijven (onvolmaakte) kopieën, en voor mij zijn die overbodig.
Vandaar mijn wrevel.

avatar van wilbur
George schreef Something nadat hij James Taylor "Something in the way she moves" zag spelen toen hij zijn debuutalbum opnam in de Abbey Road studio.
En toen waren er zomaar twee mooie nummers

avatar van teus
wilbur schreef:
En toen waren er zomaar twee mooie nummers

Het weetje klinkt eigg heel logisch
En ook omdat Taylor op apple zat

Maar dit wist ik toch echt niet
Weer wat geleerd hier

avatar van Poles Apart
The Beatles - Here Comes The Sun (Official Video - 2019 Mix)

Eerste echte video (en een mooie dat het is!) voor deze tijdloze compositie van Sjors...

teus schreef:

Het weetje klinkt eigg heel logisch
En ook omdat Taylor op apple zat

Ik dacht dat hij op windows zat.

Mooie nieuwe mix van het album door Giles Martin and Sam Okell. Half speed mastered at (natuurlijk!) Abbey Road. Gedaan van de originele 8 spoor banden, hoor je alle mooie details en de vele gebruikte instrumenten nog beter. Ook klinkt het glashelder.

Ik heb nu voor de tweede keer LP Sessions Side Four aan, want wat is dat ontzettend mooi zeg!
Eerst The Long One, wat staat voor de medley inclusief Her Majesty (!), maar dan (soms) net anders. Geweldig om te horen. Dan volgen daarna nog de wonderschone strijkers van eerst Something en vervolgens Golden Slumbers/Carry That Weight.

Om terug te gaan naar het begin van de Sessions: I Want You (Trident Recording/Reduction Mix) is werkelijk een hele fraaie wat andere mix met het orgel meer in een hoofrol. Goodbye is een prima song, de demo van Something is erg mooi en The Ballad of John and Yoko & Old Brown Shoe zijn ook al geslaagd. Ook Sessions Side One is zo echt de moeite waard.

Ook op Side Two & Three staat genoeg moois. Zoals You Never Give Me Your Money/Her Majesty/Golden Slumbers/Carry That Weight en Come And Get It. Een nogal geslaagde release dus en ook de Sessions hebben een uitstekende geluidskwaliteit en het artwork - omgekeerd op HET zebrapad - is erg leuk. Alleen daarom al ben ik blij dit op LP te hebben, voor die hoes dus.

avatar van pmac
Klinkt goed deze berichten. Ik heb de deluxe cd box in huis met het fraaie boek. Zelfs de Analogues wordt genoemd!!!!! Het boek is fraai en enkele foto’s kende ik niet. Wel jammer dat er van de Tittenhurst fotosessies maar enkele foto’s het boek gehaald hebben. Het is een fraaie serie die in een Abbey roadspecial van Mojo van een flink aantal jaar geleden werden geplaatst. Deze hadden ook in het boek gemogen. Maar ach we gaan niet klagen. Het ziet er mooi en degelijk uit en als ik West mag geloven wordt het vanavond met een koptelefoon op echt genieten.

avatar van captino
Terugkomend op een eerdere discussie in dit topic: 'Is dit allerbeste plaat ooit?' Dat betwijfel ik. Het is natuurlijk terecht dat The Beatles misschien wel het allerbeste popalbum hebben gemaakt, maar ik denk dat vooral 'Revolver' en 'Sgt. Peppers' het meeste aanspraak maken op deze titel. Die waren echt revolutionair in hun tijd. Abbey Road is de Beatle plaat met het mooiste geluid.

Gisteren via amazon.de ook de luxe boxset ontvangen. Vanmiddag voor het eerst even tijd gehad om het e.e.a. te beluisteren. Begonnen met de eerste cd, dus de remix van het originele plaat. Echt super geluid en toch nog veel nieuwe dingen ontdekt. De outtakes even 'snel' doorgenomen, erg leuk weer.

De komende dagen wordt het slecht weer, een goed excuus om lekker Abbey Road 2019 te gaan luisteren.

avatar van Mindscapes
Heerlijk dit, de B-kant als 'The Long One', met Her Majesty tussen Mean Mr. Mustard en Polythene Pam, zoals oorspronkelijk bedoeld: The Long One (Comprising of ‘You Never Give Me Your Money’, ’Sun King’/’Mean Mr... - YouTube

avatar van pmac
Wat betreft de remix; deze is minder spectaculair dan de White album. Dat is ook niet slecht want het origineel was natuurlijk ook dik in orde. De sessions cd’s zijn erg grappig om naar te luisteren. Er lijkt toch een opgewekte sfeer te proeven door de opnames heen.

here comes the sun-king is the best

AC1
Over de nieuwe remix: Alleen maar Here Comes The Sun gehoord (op Youtube dan nog) maar hoorde meteen dat het heel dik in orde is en met respect voor het origineel. De vorige remastering vond ik te digitaal klinken maar nu hoor ik een frisheid en ademt de muziek. Ben benieuwd om de rest van het album te horen.

heartofsoul schreef:
Mochten ze in mijn woonplaats in het theater komen, dan ga ik waarschijnlijk wel. Maar een reis naar Amsterdam of Utrecht is voor mij bezwaarlijk (wegens gezondheidsomstandigheden).

Als je de kans krijgt zeker doen. Kun je daarna je mening bijstellen. Ze doen ook veel shows in middelgrote steden gelukkig, maar ik ben bang dat alles inmiddels wel is uitverkocht en inmiddels trekt het buitenland ook aan ze.

avatar van Axeqlusive
Gisteren dan eindelijk mijn LP box binnen via Amazon DE. Ik beperk mij even tot het, voor mij, absolute hoogtepunt van de box: the "Last chance to be loud".

Het is I Want You (Trident Recording/Reduction Mix) in een notendop. Maar wat een geniale outtake, wellicht zelfs het beste te omschrijven als de ultieme Billy Preston-take. De extra dimensie die hij vanaf 3m30s aan het nummer geeft met zijn hammondorgel. Het is gewoonweg bizar. Wat een track, het beste te beluisteren zoals hij hoort; loud. Het kippevel staat over heel mijn lijf.

Edit; Overigens... ik ga 25 april 2020 naar The Analogues in Zoetermeer. Ik kan niet wachten!

avatar van Germ
Axeqlusive schreef:

Edit; Overigens... ik ga 25 april 2010 naar The Analogues in Zoetermeer. Ik kan niet wachten!

In je DeLorean? ; )

avatar van pmac
Ik naar de Cavern in 1961?

avatar van Spoelworm
He zijn the Beatles weer bij elkaar én met een nieuw album?

avatar van bawimeko
Spoelworm schreef:
He zijn the Beatles weer bij elkaar én met een nieuw album?

Yep, twee zijn herrezen (drie als je hun mentor/producer George Martin meerekent) uit het hiernamaals en ze hebben vooral op kant twee oude songs die nog ergens in een schoenendoos lagen schaamteloos aan elkaar geplakt.

avatar van devel-hunt
The Beatles blijven altijd voortbestaan zelfs als alle vier de leden dood zijn gaat het gewoon door, het is iets op zichzelf staand geworden. The Beatles hebben de leden niet meer nodig, het collectief heeft het eeuwige leven gekregen.
Nu is het weer Abbey road, 50 jaar, die wereldwijd de hitlijsten aanvoert, geproduceerd door de zoon van George Martin.
Ik weet nu al zeker dat er over 50 jaar weer nieuwe technieken zijn die het 100 jarige bestaan van Abbey Road en de hele Beatles catalogus opnieuw wordt uitgebracht met hetzelfde succes als nu.
Heeft John Lennon toch gelijk dat the Beatles populairder waren dan Jezus Christus.

devel-hunt schreef:

Nou die houdt al 2019 jaar stand.. dat moeten the Beatles nog maar waar maken

Ik vind het weer een prachtige box. De nieuwe mix slaat niet zo hard in als met de witte, maar is wel mooi.
De extra's zijn vooral erg mooi. En Abbey Road blijft gewoon magisch.

avatar van MeesBowieFan1
wat een vreselijke, truttige en saaie muziek. helemaal niks voor mij. het enige wat ik kan waarderen aan dit album is 'here comes the sun', maar dat is dan ook het enige lichtpuntje wat mij betreft...

avatar van Dungeon
lennon schreef:

Nou die houdt al 2019 jaar stand.. dat moeten the Beatles nog maar waar maken

De extra's zijn vooral erg mooi. En Abbey Road blijft gewoon magisch.

2023 jaar. Exiguus maakte een rekenfout.

avatar van Dirruk
MeesBowieFan1 schreef:

Grappig, vindt zelf Here Comes The Sun het truttigste nummer
Het aandeel van McCartney bevalt me hier totaal niet. Wou dat ik er meer mee kon, maar vindt deze het meest tegenvallen van de periode 66-70.

AC1
Het verbaasd me dat dit niet de meest beluisterde plaat is van het moment.

avatar van guitarwally
AC1 schreef:
Het verbaasd me dat dit niet de meest beluisterde plaat is van het moment.

Waarom precies? Mis ik iets?

AC1
Vanwege de nieuwe mix die net is uitgebracht. Misschien heeft deze een aparte thread?

avatar van Tony
Dungeon schreef:
2023 jaar. Exiguus maakte een rekenfout.

Jij ook trouwens, want als je met die 'rekenfout' rekening wilt houden dan zou JC dus geboren zijn in 6 BC ervan uitgaande dat dat hele jaar meetelt in de jaartelling, omdat men toen nog geen 0 kende. Dat we nu in 2019 leven is hoe dan ook gebaseerd op heel vage aannames en afspraken, die pas ergens in de 12e eeuw tot stand en ingevoerd zijn.

AC1 schreef:

Die nieuwe mix zoveel de zoveel kan me trouwens gestolen worden, misschien dat ik 'm een keer op Spotify ga luisteren, maar waarschijnlijk niet.

AC1
Het totale gebrek aan interesse is toch vreemd voor een album dat 50 jaar later weer op Nr. 1 staat in the UK en weet ik waar nog allemaal.

avatar van Tony
Iedereen moet natuurlijk vooral doen waar 'ie zelf zin in heeft, maar gelukkig voor mezelf heb ik mijn muziekbudget nog steeds aan heel wat interessantere dingen te besteden dan aan de zoveelste versie van door en door en door bekende Beatles liedjes. De armoede. Ik snap dat er heel veel mensen zijn die het niet met me eens zijn, er is wel degelijk een markt voor, getuige de vele peperdure, luxe anniversary boxen van allang volledig uitgekauwde, 'legendarische meesterwerken' uit de recente muziekgeschiedenis. Ikzelf zit echter totaal niet op 7 CD's met stereo, mono, alternate takes, ruwe versies, eerste probeersels, derderangs liveopnamen en ander halfbakken materiaal te wachten. Meer in het algemeen bedoel ik dat laatste he, want ik heb geen idee waar deze deluxe box uit is samengesteld en ga me er ook geen seconde in verdiepen.