The Beatles - Abbey Road (1969)

Label: Apple

1. Come Together (4:20)
  2. Something (3:03)
  3. Maxwell's Silver Hammer (3:27)
  4. Oh! Darling (3:26)
  5. Octopus's Garden (2:51)
  6. I Want You (She's So Heavy) (7:47)
  7. Here Comes the Sun (3:05)
  8. Because (2:45)
  9. You Never Give Me Your Money (4:02)
  10. Sun King (2:26)
  11. Mean Mr. Mustard (1:06)
  12. Polythene Pam (1:12)
  13. She Came in Through the Bathroom Window (1:57)
  14. Golden Slumbers (1:31)
  15. Carry That Weight (1:36)
  16. The End (2:19)
  17. Her Majesty (0:23)
avatar van Alicia
En ik ben juist heel blij met de 2019 uitvoering! Dan blijkt ineens dat je minstens een kwart van de beatlemuziek - ja, zo noemde m'n vader deze muziek vroeger - al die tijd gemist hebt, nu er zoveel mooie details tevoorschijn komen en het geluid minder blikkerig klinkt en nog veel meer!

Mijn Abbey Road 1987 CD kan naar zolder!

avatar van nlkink
Ik kon mijn Abbey Road CD uit 1987 verkopen aan een collega die het niets kon schelen dat hij niet de allernieuwste remaster had. Was voor mij toch een beetje een voorwaarde, de nieuwe erin, de oude eruit.

avatar van Rogyros
Als ik het goed begrijp is er niet alleen remaster (ik heb de remaster uit 2009; uitstekend), maar ook een nieuwe mix? Want dat maakt natuurlijk wel wat verschil.

avatar van Savant
Rogyros schreef:

Yep, totaal nieuwe mix. Maakt wel verschil. De ‘Abbey Road for Millenials’ mix. Opdat jongere oortjes niet denken dat ze naar oude meuk luisteren. Althans, dat is de redenering van Giles Martin, de man die de mix gemaakt heeft.

avatar van Rogyros
Helder. Dank, Savant!

avatar van nlkink
Excuses voor de verwarring. Ik had inderdaad remix moeten zeggen i.p.v. remaster.

Alicia schreef:

Mijn Abbey Road 1987 CD kan naar zolder!

Eindelijk een remaster die toegevoegde waarde heeft. White Album had dat niet

avatar van Jelle78
Na Revolver ook dit, volgens velen beste, Beatles album weer eens aangezwengeld. Behalve de singles moet ik toegeven dat ik Abbey Road erg slecht ken. Wat ik mij ervan herinner is dat ik het, net als de meeste andere Beatles albums, erg onevenwichtig vond, vooral het tweede deel. Maar bij herbeluistering moet ik vaststellen dat dit heel erg meevalt. Sterker nog, ik vind het over de gehele linie gewoon een sterk album. Come Together is natuurlijk een fantastische opener en het niveau wordt daarna nauwelijks minder. Here comes the sun is wel wat aan de zoete kant, maar toch vind ik het wel een mooi nummer. Zelfs het verplichte Ringo nummer kan ik hier zowaar prima hebben. De liedjes vanaf sun king stellen als losstaande nummers vrij weinig voor, maar als geheel werkt het wonderwel. Ja, dit ga ik zeker vaker luisteren en het zou naast Sgt. Peppers wel eens mijn favoriete Beatles plaat kunnen worden.

avatar van Jelle78
Dit album heeft voor Beatles begrippen veel blues-invloeden. Misschien is dat wel de reden dat ik Abbey Road over de gehele linie zo goed kan waarderen. Het melige en jolige wat op (bijna) elk eerder Beatles album in meer of mindere mate aanwezig is en ik zeer slecht kan waarderen in de band, is hier niet of nauwelijks te horen. Maxwell’s silver hammer bijvoorbeeld was op een eerder album ongetwijfeld opgeleukt met allerlei vervelende vrolijke toeters en fluitjes, maar hier blijft het vrij basic qua instrumentatie en daardoor ook een stuk... serieuzer. Waardoor ik het gewoon een heel sterk nummer vind. Hetzelfde geldt tot op zekere hoogte voor octopus’s garden.

avatar van gaucho
Tja, eindelijk lopen er eens geen toeristen meer overheen. Met andere woorden: grijp die kans!

Met vier man tegelijk over een zebrapad lopen is heden ten dage sowieso onverantwoord. En ‘Come together’ is momenteel ook echt een no-go...

avatar van caravelle
Wel lachen die George Baker. In de Volkskrant had hij een album top 5 met lievelingsalbums aller tijden staan inclusief The Beatles met Abbey Road. Hij was in 1970 onder de indruk van het geluid van deze lp, een revolutie qua sound aangezien deze volgens hem was opgenomen op 24 sporen. Het leek wel science fiction volgens de zanger van Little green bag. Inderdaad Hans, Abbey road is een staaltje vakwerk maar dan moet je je wel bij de feiten houden want 24:3 is nog altijd 8 sporen. Hansie, Hansie overdrijven is ook een vak........

De 2019 LP remastered en met dus nieuwe mix op 180 gram vinyl is nu verkrijgbaar voor €18,-
Heb hem deze week binnengekregen, klinkt geweldig!

avatar van Folo
Om uit het Beatles oeuvre een album als beste uit te roepen is eigenlijk onbegonnen werk. De geweldige albums Rubber Soul en Revolver, het revolutionaire Stg. Peppers en het meesterlijke The Beatles (beter bekent als The White Album), het is echt niet te doen. Dus kies ik voor het Beatles album dat het meest op mijn draaitafel belandt. En dan kom ik uiteindelijk uit bij het fantastische Abbey Road. John Lennon valt meteen met de deur in huis met Come Together. George Harrison schittert op dit album met twee composities die tot het allerbeste behoren die ooit gemaakt zijn in de popmuziek (ik weet het, het zijn grote woorden). Something is wonderschoon en subtiel en bij Here Comes The Sun lopen werkelijk de rillingen over mijn lijf. Maar het meest wonderlijke is de medley, suite of hoe je het ook mag noemen die bijna de hele B-kant beslaat. Wat een genialiteit om deze nummers te smeden tot een verbluffend geheel. Buitenaardse schoonheid, prachtige harmonieën. Misschien wel de beste plaatkant ooit gemaakt, of sla ik nu teveel door?

Ik ben ook geneigd te stellen dat het de beste B plaatkant ooit gemaakt is Folo. Nu ken ik niet alle B kanten van alle lp's ooit gemaakt. Maar tot nu toe ie dit de beste. Iconisch. Is ook voornamelijk mijn full score op gebaseerd. Kant A is sterk, maar door voornamelijk Come Together, Something, Oh Darling en I Want You.

avatar van devel-hunt
Leuk detail wat ik laatst las, John Lennon wilde de kanten andersom, dus de B kant de A kant en visa versa. Zodat Abbey road, dus het bestaan van the Beatles plots zou eindigen met I want you she,s so heavy, de oorverdovende stilte volgend na de meeslepende herrie.
Het laatste nummer, her majesty, was een vergissing, het moest ergens midden in de medley worden gemonteerd, maar kwam per vergissing aan het einde terecht. Men liet het maar zo. Omdat het zo passend en onverwacht was.
Leuke weetje voor een ieder die er iets aan heeft

avatar van Jaep
devel-hunt schreef:

Niet helemaal juist volgens mij. McCartney vond het toch niet zo goed passen middenin de medley en zei dat ze het weg konden gooien. Een editor heeft hem toen aan het eind van de tape geplakt omdat men niks weg mocht gooien. Toen McCartney dat hoorde vond hij het daar beter passen en is het daar blijven staan.

avatar van dumb_helicopter
Dit is me beter bevallen dan Sgt Peppers. Nog altijd is er een groot kwaliteitsverschil tussen de nummers, maar de mindere nummers storen me beperkter dan bij sgt peppers. Veel variatie en muzikaal een sterker geheel ook. Beatles blijven bij uitstek echter wel een singleband waarbij voltallige albums soms wat achterblijven op de rest van hun repertoire.