Fleet Foxes - Fleet Foxes (2008)

Pop / Folk
Label: Sub Pop

1. Sun It Rises (3:11)
  2. White Winter Hymnal (2:27)
  3. Ragged Wood (5:07)
  4. Tiger Mountain Peasant Song (3:28)
  5. Quiet Houses (3:32)
  6. He Doesn't Know Why (3:20)
  7. Heard Them Stirring (3:02)
  8. Your Protector (4:09)
  9. Meadowlarks (3:11)
  10. Blue Ridge Mountains (4:25)
  11. Oliver James (3:23)
  12. Sun Giant * (2:14)
  13. Drops in the River * (4:13)
  14. English House * (4:41)
  15. Mykonos * (4:35)
  16. Innocent Son * (3:07)
  17. The False Knight on the Road * (3:13)
  18. Mykonos [Alternate Version] * (3:39)
  19. Isles * (3:06)
avatar van KampF
Hm, vreemd...Deze CD werd ook wel Ragged Wood genoemd, maar is nu self titled. Veel kans dat dit Best New Music wordt op P4K.

De grote versie vd hoes.

avatar van Ewoud
Een hele mooie hoes in ieder geval, ik ga dit album is een kansje geven.

avatar van UndahCovah
Hij bevalt me tot nu toe prima maar toch minder dan de EP. Vooral White Winter Hymnal en Ragged Wood zijn sterke nummers. De afsluiter wekt bij mij helaas een beetje irritatie op

avatar van djarend
Vind de EP top, deze cd nog niet gehoord. Overigens klopt het label wederom niet, gebeurd wel erg vaak op deze site, deze cd zit op bella union, wat in NL door V2 wordt gedistribueerd.

djarend schreef:
Deze cd wordt in Europa misschien door Bella Union uitgebracht, maar deze band is gewoon bij Sub Pop getekend: http://www.subpop.com/artists/fleet_foxes

Op hun myspace noemen ze beide maatschappijen. Niet zo hard roepen dat iets fout is, zoek het dan eerst op... bij het toevoegen van nieuwe platen hoort altijd een bronvermelding, dus klopt het label bijna altijd.

tuktak
ik vind het verder niet een heel erg goed album eigenlijk. de ep vind ik ook beter, die helemaal gedragen wordt door mykonos, wat echt een prachtig nummer is.

avatar van UndahCovah
Geef het nog een kans. Ik was eerst ook niet denderend enthiousiast over dit album. Mede omdat Mykonos en English House zo goed zijn. Maar nadat ik ze live had gezien en de nummers nog eens wat beter heb beluisterd vind ik dit album net zo goed als de EP. Met uitschieters als Ragged Wood, Blue Ridge Mountains en White Winter Hymnal

avatar van KampF
Blue Ridge Mountains (al dan niet live)

Ook 't cijfer omhoog, hoewel ik de EP net ietsjes beter vind

avatar van Comrade
Is die hoes geen werkje van Pieter Breughel?

avatar van UndahCovah
Dat klopt! het stelt allemaal spreekwoorden voor. Check maar eens mid-onder aan het schilderij: 'Wie een kuil graaft voor een ander...'

avatar van SnakeTube
Comrade schreef:
Is die hoes geen werkje van Pieter Breughel?

Klopt.
Pieter Breughel (1525-1569) heeft in 1559 een schilderij gemaakt dat 'De Blauwe Huik' of ook wel 'De Spreekwoorden' wordt genoemd. Het hangt in de Staatliche Museen, Gemäldegalerie in Berlijn. Op het schilderij zijn 78 spreekwoorden en uitdrukkingen uitgebeeld, waaronder 'door de mand vallen', 'hoog van de toren blazen' en 'achter het net vissen'.

avatar van Bertus
Ik ben benieuwd. Prachtige hoes in ieder geval!

verrassend

avatar van KampF
Had ik toch gelijk op 23 april 2008, 22:01 uur =)

avatar van iemand74
Heel mooi album dit,

rustige sfeervolle nummers, veel klinken als traditionele folkliedjes, heel mooi...
Ik hoorde tijdens het luisteren eigenlijk niet meer dat dit een band is, ik bedoel je vergeet dat dit gewoon een paar mensen zijn die deze liedjes maken, je hoort alleen de muziek en de sfeer, en dat is een kenmerk van veel goeie albums voor mij...

Een van de betere albums die ik tot nu toe uit 2008 heb gehoord

avatar van Bart
Ik vind 'Sun Giant' een erg mooie EP, vooral de nummers 'Drops In The River' en 'Mykonos'.

Deze debuutplaat borduurt goddank in dezelfde lijn voort. Opnieuw weet Fleet Foxes me te raken. Erg mooi! Vooral 'White Winter Hymnal' is echt schitterend.

avatar van thelion
Heb het album nog niet in mijn bezit maar dat zal niet lang meer duren (staat inmiddels in bestelling)

Ep Sun Giant is een mooi opwarmertje voor deze plaat.

avatar van SilverGun
Ik ben erg onder de indruk. De band klinkt verassend zelfverzekerd, dit heeft niets weg van een typische debuut CD waarop een band zich wil bewijzen. Heerlijk nostalgische nummers die je niet zo snel zou verwachten van een stel 20ers. White winter Hymnal heeft iig een plek veroverd op de vakantieplaat die ik aan het samenstellen ben voor onderweg

avatar van midnight boom
op pitchfork hadden ze gelijk: een 9.
misschien mocht het zelfs wel een 9.5 zijn,
een heel goed debuut

avatar van Xel
Xel
Heerlijke muziek. Na een paar luisterbeurten spreken een paar nummers al heel erg aan. Verheug me op de verdere ontdekkingstocht.

Wel erg retro allemaal, Beach Boys meet CSNY?
Allemaal al eens eerder gehoord en beter dus....

avatar van LittleBox
Wat een prachtplaat is dit. Ja, inderdaad hoor je er Beach Boys in en de link met My Morning Jacket is ook makkelijk te leggen, maar het is erg goed gedaan. Schitterende sfeer, goeie zang. Helemaal prima dit!

avatar van midnight boom
sun giant is echt heel goed een van de beste cd's van dit jaar!
echt als je een cd wil deze raad ik aan geweldige cd alle nummers zijn goed maar de beste vind ik:
White Winter Hymnal, Raggend Wood, Quiet house, your protector en natuurlijk Blue Rige Moutains

avatar van otherfool
Doet mij wel denken aan een laidback versie van Vampire Weekend.

Erg lekker plaatje waarbij de rustpunten Tiger Mountain Peasant Song en Meadowlark voorlopig favoriet zijn in huize otherfool. In die liedjes vind ik de bezwerende zang het beste uitkomen...

Voorlopig eens 3,5*.

Minder dan een 5,0 geven aan dit plaatje zou misdadig zijn. Lang geleden dat muziek mij nog zo heeft weten te overrompelen.

avatar van Bart
De laatste dagen heb ik deze plaat weer veel opgezet. Hij blijft boeien! 0,5* erbij!

avatar van coldwarkids
Ik hoor op StuBru telkens een nummer van hun, maar die staat hier raar genoeg niet op. Het heet "Mykonos" echt een geweldig nummer. Ik zal het dan wel apart moeten kopen een keer.

avatar van LittleBox
coldwarkids schreef:

Staat op de EP Sun Giant.

avatar van predator
Zeer aangename cd, met een Beach boys tintje.