Fleet Foxes - Fleet Foxes (2008)

Pop / Folk
Label: Sub Pop

1. Sun It Rises (3:11)
  2. White Winter Hymnal (2:27)
  3. Ragged Wood (5:07)
  4. Tiger Mountain Peasant Song (3:28)
  5. Quiet Houses (3:32)
  6. He Doesn't Know Why (3:20)
  7. Heard Them Stirring (3:02)
  8. Your Protector (4:09)
  9. Meadowlarks (3:11)
  10. Blue Ridge Mountains (4:25)
  11. Oliver James (3:23)
  12. Sun Giant * (2:14)
  13. Drops in the River * (4:13)
  14. English House * (4:41)
  15. Mykonos * (4:35)
  16. Innocent Son * (3:07)
  17. The False Knight on the Road * (3:13)
  18. Mykonos [Alternate Version] * (3:39)
  19. Isles * (3:06)
avatar van beaster1256
briljant retro album, prachtig gezang , mooie nummers , heerlijk zomers en een cover die gewoon prachtig is ( schatplichtig aan brueghel)

avatar van Cherubini
Wie multivocale songs laat ondersteunen door ijle orgelklanken, fluiten, tamboerijnen en akoestische gitaren krijgt als snel het stempel retro opgeplakt. En wordt op een hoop gegooid met grootheden uit het verleden zoals CSN&Y of de Beach Boys. Dat overkomt ookde Fleet Foxes. Het klopt ook wel( en zelf zeggen ze ook dat ze zich daardoor hebbenlaten inspireren) Ik hoor er nog andere (multi) vocale grootheden uit het verleden in, zoals Moody Blues, Love, Renaincence, Simon and Garfunkel of Magna Carta. Dat heb je al gauw als je meer als 40 jaar naar popmuziek luistert. Echter de Fleet Foxes klinken vooral als de Fleetfoxes, hebben wel een degelijk een eigen geluid. Wat je gemakkelijk uit elk radiobehang zo oppikt. En om het duidelijk te stellen de Foxes debuteren met een plaat waar alle eerder genoemde grootheden zich zeker niet voor zouden schamen Want wat is dit een goede plaat. Elf nummers lang laat het mijn muzikale hart juichen. De eerder genoemde multi-vocalen weten in elk nummer meteen een geheel eigen sfeer neer te zetten. Maar worden ook overal prachtig instrumentaal ondersteund. Zoals door de voorttokkelende banjo in Sun it Rises, de bonkende basesdrum in (o.a) White Winter Hynmel of door de prachtige fluitintro van Your Protector.
De Foxes willen zich ook niet bedienen van voor de hand liggende songstructuren, maar grijpen terug op vormen die lijken op die uit de klassieke muziek. Een song wordt geopend met een bepaald muzikaal thema, na een break volgt een ander thema (veelal in een ander tempo), soms daarna een intermezzo wat per ongeluk in de song terecht lijkt gekomen, waarna de eerste thema’s weer terug komen maar dan toch weer anders. Enfin , luister maar eens naar Ragged Wood of He Doesn’t Know.
Moet ik toch nog iets zeggen over het hoesje van de CD. Is het een nieuwe trend (zie ook Coldplay) om min of meer bekende schilderijen te gebruiken als cover voor de CD. Zonder dat er een relatie is met de muziek. Ook nu zie ik niet direct de relatie tussen Fleet Foxe en Brueghel (maar misschien mis ik iets). Eerder zie ik daar de hand in van de platenmaatschappij . Want op het oorspronkelijke Ragged Wood stonden de Foxes nog gewoon bebaard op de voorkant. Ze hadden het ook in een witte hoes kunnen steken. Want “ this music tells more then a thousand pictures” (4,5*)

avatar van predator
Door de troubadour-achtige muziek vind ik de hoes er wel heel goed bij passen op de één of andere manier.

Prachtige cd overigens

Dit album stond op mijn nog te luisteren lijstje maar door toedoen van user Swoon die me er nog eens op wees heb ik het naar boven geschoven. Eigenlijk was ik er vooraf een beetje benauwd voor. Juist de hoeken waaruit de lovende woorden komen zijn de hoeken waar ik het meestal niet zo op heb (ik bedoel hier de bekende bladen en sites). Mykonos van de EP vind ik een ijzersterk nummer dus ik heb me over mijn angst heen gezet onder het mom ' het zal wel meevallen' .
Helaas is die angst toch een beetje uitgekomen. Het klinkt allemaal prima hoor, maar soms zo appelig, zo zemelig, pffffff daar word ik dan wat flauw van. Je kent ze wel : die prachtige ronde appels die er uitnodigend uitzien, de eerste hap is ok maar dan ga je kauwen en overheerst de melige smaak. En dan komt het onvermijdelijke staren naar de binnenkant van die appel en betrekt mijn gezicht en uiteindelijk gooi ik het weg. Zo ervaar ik dat ook bij het beluisteren van dit album.
Ik vrees dat deze cd dus na verloop van tijd ook wel naar de achtergrond zal verdwijnen. Nogmaals; ik hoor een hoop mooie dingen, het zou zelfs wat voor mij moeten zijn maar op de een of andere manier kan ik er niet zo heel veel mee.

vondeich
Net 'White Winter Hymnal' gehoord op kink fm, en wat een mooie song!! Ga me zeker in dit album verdiepen!

Zigstar
Zeer genietbare plaat met voldoende afwisseling, zonder de rode draad te verliezen. De gospel-invloeden maken het echt tot een uniek plaatje. Lichte feel-good-muziek. Moet kunnen.

Heb gewacht tot vinyl beschikbaar was - nu zo'n 2-3 weken geleden. En het wachten werd beloond: de Sun Giant EP zat er gratis bij!

Hierboven is al een aantal namen genoemd; maar ik hoor veel Buffalo Springfield (zeker vergeleken bij de demo's die in de BS box te vinden zijn) en ook wel CSN&Y. Af en toe doet het ook aan Lindisfarne (Fog on the Tyne) denken. Retro, ja misschien wel - ik vind het erg mooi en een heel verfrissend en ander geluid. Ach ja en een lp hoef je ook maar 1 kant te draaien, wordt de appel niet melig. D'r zijn genoeg platen waarvan ik maar de helft draai omdat ik anders ga stuiteren of heel erg triestig word (of soms door vriendin tot wat anders wordt gemaand).

avatar van Migo
Ik heb een beetje hetzelfde probleem als aERo.. Het is me wat té mooi binnen de lijntjes. Zo zoet..
Stemmen wordt iets te lastig, dus laat ik het hierbij.

avatar van pejo
Heerlijke zomerse plaat. Idd Beach Boys-achtig vrolijk. Laat de zomer maar beginnen!!

mml
Het is misschien wel een mooie hoes, maar de credits op een blaadje schrijven en los tussen het album steken vind ik wel behoorlijk goedkoop.

Ook al maakt de toch wel mooie tekst die er op staat veel goed.

avatar van Reindert
Bij het beste dat ik dit jaar al gehoord heb. Mooie teksten, mooie songs. Favoriete nummers Ragged Wood, Your Protector en Blue Ridge Mountains. En live naar het schijnt ook fantastisch, maar om dat te beoordelen, zal ik nog wel even moeten wachten.

avatar van UndahCovah
Ik heb ze live gezien, en ik kan jou vermoeden alleen maar bevestigen. Ze zingen live net zo mooi en zuiver als op het album. En dat is ontzettend knap, als je bedenkt dat ze soms 4 stemmige zanglijntjes hebben. Kijk anders even op Pitchfork TV, daar staat een prachtige uitvoering van English House (van Sun Giant).

avatar van spruitje
Fantastische plaat! (van het jaar?)

Hoes deed me meteen denken aan de psychedelische folkband van Thomas Rapp 'Pearls Before Swine' en dan de lp 'One Nation Underground' uit 1967 waar op de hoes ook een schilderij van Brueghel staat. Eveneens een fantastisch album, maar daar houdt de vergelijking wel op..

UnknownPleasure
Wat is deze plaat snel aan het einde zeg.

Luister hem nu een paar dagen en het klinkt abnormaal goed

Gewoonweg geniaal;

- White Winter Hymnal
- Ragged Wood
- He Doesn't Know Why
- Your Protector
- Heard them Stirring

Prachtige sferen op elk nummer van dit album..

Maar wat ik al eerder heb gezegd... Het lijkt wel alsof hij heel snel is afgelopen op de een of andere manier.

Tot nu toe de verassing van 2008 naar mijn mening, hij staat nu op 4.5*

avatar van mkrake
Zeer veel over gelezen en vandaag dan eindelijk op de deurmat gevallen.. Na zoveel lovende recensies kan het natuurlijk alleen maar tegenvallen en dat deed de eerste luisterbeurt ook. Maar deze plaat ook net nog ff onder het bbq'en een paar keer gedraaid en ik begin een klein beetje de lovende recensies te begrijpen. Toch wel een heel lekker plaatje dit.. Nog ff een paar keer beluisteren voor een beoordeling.

avatar van dj maus
Ergens tussen My Morning Jacket en the Czars, en dat laatste is natuurlijk helemaal niet gek, gezien het feit dat deze plaat (ook) op het Bella Union-label is uitgebracht.

Weet nog niet of het een blijvertje is, maar er staan best een paar mooie nummers op.

Zeer hoog in de rotatielijst en zo terecht! Zo pure muziek. Serieus onder de indruk, dit is er 1 voor de eindejaarslijstjes. In het najaar eens live bezichtigen.

avatar van Lennonlover
Na een eerste luisterbeurt vallen vooral Your Protector, He Doesn't Know Why en blue ridge mountains bij mij op.

Het is een rustgevend album met rustig, zuiver en zuinig gitaarwerk. Veel meerstemmige koortjes en erg pure songs. Dit album heeft wat tijd nodig en daarom wacht ik zoals steeds met het stemmen.

Ik zou'em nu een 3,5* geven

avatar van Chronos85
Poeh zeg, had hier nog nooit van gehoord maar dit is echt goed. Het komt tijdloos over ondanks een aantal associaties die ik kreeg met helden uit een ver verleden. Ik hoor Byrds, Crosby Stills Nash, Simon & Garfunkel, ik hoor er wat rustige southern rock in maar ook recentere acts als the Shins (White Winter Hymnal) en Magic Numbers. Wat het eigens van deze band is kan ik niet goed verwoorden maar het heeft in elk geval te maken met de betoverende stemklanken. Ik kan haast niet geloven dat deze mannen een dergelijk harmoniegeluid kunnen produceren.
Komen ze nog naar Nederland één dezer dagen eigenlijk? Het is waarschijnlijk ook een livebezoekje waard (als ik de youtubefilmpjes mag geloven).

avatar van otherfool
Mijn meest gedraaide plaatje deze zomer, wat grijp ik hier toch vaak op terug... heerlijke sound, ik doe er een halfje bij naar 4*!

avatar van Koston
Heerlijke nostalgische plaat, dit is escapisme van het beste soort

Je kan 'em goed opzetten als je bezoek krijgt van mensen die vinden "dat er sinds de jaren '70 en '80 geen goede popmuziek meer wordt gemaakt". En die mensen kom je (nog steeds) tegen.

Gisteravond geprobeerd: werkt perfect - "welke band is dit eigenlijk en van wanneer?"

avatar van Lennonlover
kom aan, Mjuman, dit is geen popmuziek hé. Niemand kent de Fleet foxes.

avatar van KapiteinClaus
Ben hem nu aan het luisteren en het is gewoon een geweldige plaat. Vanaf het eerste nummer goed. Het doet denken aan een plaat uit de 60s, maar komt toch echt uit 2008. Nog een paar keer luisteren en ik geef een cijfer, maar laag wordt het sowieso niet.

avatar van Reindert
Beluister zeker ook eens Sun Giant Ep. Mykonos blijft een ontzettend sterk nummer. Na 20tal luisterbeurten nog steeds in mijn rotatielijst.
De favorieten wisselen zich af. Eerst de single, dan ragged wood en Your Protector, en nu is Blue Ridge Mountains mijn absolute favoriet.
Album gaat naar mijn mening dus niet snel vervelen.

avatar van dj maus
Reindert schreef:
Beluister zeker ook eens Sun Giant Ep.

die zit er sinds kort vanzelf bij

bij de LP ook, trouwens

Jensi
Een tijdje geleden op deze via toeval aan deze plaat gekomen..toen niet echt veel aandacht aan besteed. Maar nu ik de nummers weer begin te luisteren begint het steeds beter te worden:)

3* Tot nu toe

UnknownPleasure
UnknownPleasure schreef:

Tot nu toe de verassing van 2008 naar mijn mening, hij staat nu op 4.5*

samen met Third van Portishead dan

avatar van Lennonlover
De enige nummers die me hier echt raken zijn Ragged Wood, en de twee prachtige songs: "Your Protector" en vooral "He Doens't Know Why"

Voorlopig 3*

nicolas
Vreemd genoeg verwachtte ik deze stijl wel een beetje, alleen al door die hoes te zien. Het zijn kunstzinnige mensen, zowel qua artwork als qua muziek. Die samenzang kan zo mooi zijn ('Quiet Horses'). Als ik me niet vergis, is de single 'White Winter Hymnal' en amai, da's een mooi nummer. De hele cd is een kunstwerk, heb 'm nog niet zo lang, maar weet nu al dat hij gerust nog in mijn top 10 kan belanden. Hopelijk wordt dit een klassieker, waar men over een paar jaar vol lof aan terugdenkt. Behoort tot het beste van 2008 (met Portishead en Sigur Ros o.a.) en doet me denken aan vrolijke liefdesliederen, maar zonder alle vervelende clichés. Dit is pure klasse.