Fleet Foxes - Fleet Foxes (2008)

Pop / Folk
Label: Sub Pop

1. Sun It Rises (3:11)
  2. White Winter Hymnal (2:27)
  3. Ragged Wood (5:07)
  4. Tiger Mountain Peasant Song (3:28)
  5. Quiet Houses (3:32)
  6. He Doesn't Know Why (3:20)
  7. Heard Them Stirring (3:02)
  8. Your Protector (4:09)
  9. Meadowlarks (3:11)
  10. Blue Ridge Mountains (4:25)
  11. Oliver James (3:23)
  12. Sun Giant * (2:14)
  13. Drops in the River * (4:13)
  14. English House * (4:41)
  15. Mykonos * (4:35)
  16. Innocent Son * (3:07)
  17. The False Knight on the Road * (3:13)
  18. Mykonos [Alternate Version] * (3:39)
  19. Isles * (3:06)
avatar van Dungeon
Sja... Een droevige zomer dan.

avatar van RoyDeSmet
Een dag als vandaag ^^.

Nee, het album heeft een zomerse werking op me omdat ik het vorig jaar op vakantie vaak luisterde.

avatar van Booyo
iamsolo schreef:
Nu we het toch over de cover hebben. Deze link heeft ook meteen alle spreekwoorden bij het schilderij.

Zo leer je nog is wat. Leuk!

avatar van Droombolus
Na een beluisterbeurt 4 jaar geleden vond ik geen aanleiding om deze aan te schaffen om eens wat nader te besnuffelen. Van het wiekent kwam ik 'm tegen voor weinâg in de analoge platenzaak ( waar ik na wat DVD riesurtsj bij de CDs verdwaald raakte ) en heb 'm dus maar meegenomen .......

Ik hoor er weinig Byrds of Association in terug, wel heeeeel veel Beach Boys. Daar is niks mis mee natuurlijk, ware het niet dat ik niet echt uit m'n dak ga van de Beach Boys ....

Na wat meer speelbeurten beginnen zich wel wat nummers in mijn hersens te vestigen dus er is nog hoop op een hogere waardering mijnerzijds .......

Mjuman schreef:
Association (die van Along Comes Windy) .

Als Curt Boettcher fan kan ik het toch even niet laten: Along Comes Mary en Windy zijn 2 aparte liedjes al zal een knappe arrangeur ze misschien wel in elkaar kunnen vlechten ....

avatar van heartofsoul
Ik ga wél uit mijn dak van de Beach Boys, maar mij kunnen de vocalen van Fleet Foxes niet erg bekoren, ik vind ze simpelweg niet zo mooi en een beetje klinisch klinken - maar dat kan een kwestie van smaak zijn. Zal het album (dat ik ooit gekocht heb) binnenkort nog eens een kansje geven.

avatar van Droombolus
Het spreekwoordelijke kwartje is inmiddels gevallen bij deze plaat. De begeleiding doet me regelmatig wat schools aan maar de liedjes blijven lekker in de kop hangen en het schijfje belandt dus regelmatig in de spelert. Kortom: Waardering aangepast.

Mjuman schreef:
Association (die van Along Comes Windy) .

Droombolus schreef:

Het ging me in eerste instantie om de harmonies zoals in Along Comes Mary - maar die in Windy maken dat punt nog duidelijker. Ik had nix nagezocht - inmiddels wel - toen ik die post plaatste.

Overigens ben je er echt wel op tijd bij om zo'n na 4 jaar na het verschijnen - bijna Five Long Years - nog je trompettertje laat klinken over dit album, laggard wellicht? Destijds op Crossing Border heb ik Harry de Winter van het bijwonen van het concert en de aanschaf van het album kunnen overtuigen.

avatar van Ronald5150
Het gelijknamige album van Fleet Foxes is een mooie ingetogen vocaal gedreven folk plaat. De instrumentatie is karig en beperkt, maar daardoor komt de prachtige samenzang nog beter tot zijn recht. Het is af en toe even wennen, want normaal gesproken vind ik de muziek zelf vaak belangrijker dan de zang, maar Fleet Foxes draaien het hier gewoon om. Ondanks dat de zang soms wat ijzig klinkt, is dat maar schijn, want eigenlijk is dit een hele warme sfeervolle plaat. Voor mij best een positieve verrassing, daar dit eerlijk gezegd niet mijn stijl is. Petje af.

avatar van Mathough
Welliswaar niet zo coherent als de opvolger (imo), maar wat staan hier toch ontzettende fijne liedjes op. Blue Ridge Mountain kenschets voor mij het gevoel dat idyllische folksongs behoren oproepen op een weergaloze wijze, één van de mooiste liedjes liedjes. Ook benoemswaardig is Your Protector dat het als popsong waarschijnlijk ook erg goed zou doen, en dan hebben we nog de omwenteling in Ragged Wood, fantastisch! Genoeg mooie momenten dus op deze plaat. Ik ben fan.

avatar van IllumSphere
Ik heb dit destijds met een vier en een half beloond, maar toch doe ik er een halfje af. Los klinken de nummers ongemakkelijk, irriterend en vervelend, maar als geheel verdwijnen die negatieve kenmerken als sneeuw voor de zon. Soms ietwat onpraktisch als er wordt geshuffled, maar heerlijk verrassend als je de kwaliteit opnieuw herontdekt omdat je het eigenlijk niet verwacht.

avatar van Nicolage Rico
Wat is Ragged Wood toch prachtig. Het begin is goed, maar vanaf 2:50 ronduit briljant.

avatar van Fieke_28
Ik had deze plaat al eeuwen (sinds 2008 dus...) op mijn laptop staan, maar op een of andere manier tot vorige week nooit beluisterd. Nu ik dat eindelijk wel heb gedaan, vraag ik me toch heel erg af waarom ik hier zo lang mee heb gewacht. Want wat is dit een heerlijke plaat. Fleet Floxes weet een prachtig melancholisch geheel neer te zetten met fantastische vocalen en mooie instrumentatie. Geen één nummer valt uit de boot, knap!

Nu maar snel op naar hun tweede plaat.

avatar van stoepkrijt
Dit album heb ik onlangs blind gekocht en ik had eigenlijk geen idee wat ik moest verwachten. Ik wist dat het iets met folk te maken moest hebben, maar dat was dan ook alles. Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat dit zulke warme muziek zou zijn.

White Winter Hymnal was meteen een schot in de roos (dat heb ik hier al meer gelezen) en ook de rest van het album beviel me wel. Als geheel wel te verstaan, niet als losse nummers. Ook dat begint nu te veranderen en langzaam maar zeker begin ik de nummers beter van elkaar te onderscheiden.

Als dit album enkel een brei van warme folkliedjes zou zijn geweest had ik dit album al mooi gevonden. Nu de nummers afzonderlijk ook tot wasdom komen wordt mijn waardering er alleen maar beter op.

Fleet Foxes is een ideaal album voor deze kille wintermaanden. De harmonie en warmte die dit album uitstraalt slepen ieder mens zonder moeite door deze donkere tijden heen.

avatar van Droombolus
Moest ik 'm ook maar weer eens opzetten ....... een beetje warmte is nooit weg met deze dagen. Stoepkrijt daarentegen gebruik ik dan weer meestal zomers om de mieren buiten te houden .........

Droombolus schreef:

Beetje contradictoir menig insekt droomt juist van een ferme bolus, vanwege de voedingsstoffen erin. Verder staan mieren er niet direct zich wat aan te trekken van markeringen (krijtstrepen) op een wegdek. Lokdoosjes daarentegen

Vind dit zelf meer een mooie herfstdag plaat - beetje sfeer van California Dreaming.

avatar van musician
Droombolus schreef:

Het kan nog zijn dat, bij gebrek aan kwartjes als munteenheid die kunnen vallen, het nog even gaat duren voordat ik het een goed album ga vinden
Met enige regelmaat wil ik het nog wel eens een kansje geven in mijn "spelert" maar het mist voor mij elke spanning en sensatie. Ik vind het een wat tam en bovendien ook een enigszins mat plaatje dat, vijf jaar na de verschijningsdatum, niet meer gaat leiden tot vlinders in mijn buik. Een naderend voorjaar of niet.

De hoes doet verlangen naar fraaie progrock oude stijl, maar daar is hier, voor de goede orde, geen enkele sprake van.

avatar van Slowgaze
Op welk nummer lijkt 'Your Protector' toch zo ontzettend? Ik kan er maar niet opkomen.

avatar van Ducoz
Slowgaze schreef:

Dat gevoel had ik nou ook toen ik de plaat kocht in 2009... ik ben er overigens nog steeds niet over uit...

My best guess: Buffalo Springfield - zat eerst te denken Nowadays Clancy Can't Even Sing - 't zit in die richting.

avatar van Droombolus
Kan er niet echt m'n vinger op leggen, maar Nowadays Clancy haal ik er niet echt uit vrees ik ....

avatar van Stijn_Slayer
Ik ook niet.

Je vinger leggen op een cd als ie draait, lukt niet en op een lp is niet aanbevolen; en da's niet iets wat ik vrees, maar wat ik zeker weet Op het desbetreffende topic heb ik Slowgaze esq. precies verteld (op de seconde af) waar de imo opvallende (vocale) wending begon (die vervolgens een twintigtal seconden duurt). Ik noemde deze titel uit het hote bloofd omdat ik de vocale wendingen erin opvallend vind alsmede een mooi voorbeeld van samenwerking/-zang van heren Stills en Young. Overigens blijf ik bij Buffalo Springfield of een soundalike.

Klinkt mij toch te vaak als een middelmatig album van Neil Young, maar dan helaas zonder de gitaarsolo's.

Ozric Spacefolk
Ik zet deze eens in de zoveel tijd op, omdat ik zo graag wil dat ik het goed ga vinden.

Muzikaal is het best in orde, maar de zang irriteert me hier en daar toch wel erg.
De mannelijke leadzanger zingt vals en de koortjes vind ik gewoon lelijk.

De hoes van Brueghel met zijn 100 spreekwoorden en gezegden spreekt me natuurlijk erg aan.
Voor de geinteresseerden: het hangt in Haarlem, in het Frans Halsmuseum.

deric raven schreef:

..... en veel meer galm ( was je vast nog vergeten )

avatar van Johnny Marr
Alhoewel soms wat teveel ge'ooooh' en ge'aaaah' ('Heard Them Stirring' voegt toch echt niet veel toe), toch wel een geniaal kippevelalbum dat de 4,5* verdient van mijn kant. Mss dat hij later wel nog daalt, maar goed.

Vooral afsluiter 'Oliver James' is intens tot op het bot, vooral het a cappella stuk.
White Winter Hymnal, He Doesn't Know Why, Your Protector en Blue Ridge Mountains zijn evergreens. Klasse van de mannen van Fleet Foxes.

avatar van SammyAutumn
Geniaal album. Tiger Mountain Peasant Song blijft voor mij een van de meest betoverende nummers ooit.

avatar van Wowee Zowee
Een monument. Genoeg op aan te merken natuurlijk ook; het mist zeker de nodige vuigheid, het is wat klinisch en met terugwerkende kracht is het misschien niet de classic die het leek. Toch opende dit album destijds wel deuren qua sound, insteek en benadering voor vele bands en liefhebbers die verlangden (en verlangen) naar hoogstaand, melodieus, ambachtelijk songwriting en de muzikaliteit van weleer.

avatar van tbouwh
nipt 4.5* voor de extended versie. Heerlijke plaat met het type sound dat je vandaag de dag niet al te vaak meer hoort (of minder verfijnd dan bij de mannen van Fleet Foxes).
White Winter Hymnal was mijn eerste kennismaking met de band en blijft favoriet, maar daarachter is het dringen.

avatar van heartofsoul
Na jaren luisteren: de zang zowel als het geluid van dit album blijf ik maar niet zo mooi vinden - te klinisch, niet warm genoeg voor mijn oren. En dan houdt het op. Wel erg mooi artwork, maar daar moet je natuurlijk geen album voor kopen (wat ik blijkbaar wel gedaan heb ).