Camel - Nude (1981)

3. Drafted (4:20)
  4. Docks (3:51)
  5. Beached (3:33)
  6. Landscapes (2:39)
  7. Changing Places (4:08)
  8. Pomp & Circumstance (2:05)
  9. Please Come Home (1:12)
  10. Reflections (2:39)
  11. Captured (3:11)
  12. The Homecoming (2:48)
  13. Lies (5:09)
  14. The Birthday Cake (The Last Farewell) (0:30)
  15. Nude's Return (The Last Farewell) (3:40)
  16. City Life [BBC Radio 1 "In Concert"] * (4:59)
  17. Drafted [BBC Radio 1 "In Concert"] * (4:22)
  18. Docks [BBC Radio 1 "In Concert"] * (4:06)
  19. Beached [BBC Radio 1 "In Concert"] * (3:27)
  20. Landscapes [BBC Radio 1 "In Concert"] * (3:22)
  21. Changing Places [BBC Radio 1 "In Concert"] * (3:28)
  22. Reflections [BBC Radio 1 "In Concert"] * (2:25)
  23. Captured [BBC Radio 1 "In Concert"] * (3:14)
  24. The Birthday Cake [The Last Farewell) (BBC Radio 1 "In Concert"] * (0:45)
  25. Nude's Return [The Last Farewell) (BBC Radio 1 "In Concert"] * (3:14)
avatar van TheInvisibleMan
Hiroo Onoda die de inspiratie voor dit album leverde is deze week overleden: Onoda op Wikipedia

Was voor mij aanleiding om dit album eens af te stoffen en te herontdekken.
3,5 --> 4*

avatar van Stekelnootje
[quote]TheInvisibleMan schreef:
Hiroo Onoda die de inspiratie voor dit album leverde is deze week overleden

Ja, toen ik over zijn overlijden las op nu.nl vanmiddag moest ik ook meteen denken aan dit album. Blijf het een fantastisch verhaal vinden dat ik elke keer aan m'n kinderen vertel als ik de cd bijvoorbeeld in de auto afspeel. Zoiets maakt het toch een bijzonder album en niet vergeten dat het ook nog eens een geweldige cd is. Wat mij betreft de beste die ze gemaakt hebben.

Mooi album en in mijn optiek enigszins terug naar hun roots, al blijf ik albums als Raindances en the Snow Goose beter vinden. Niettemin een heerlijk album om meerdere keren te draaien

WPE
Dit is een prima album van een band die toen al wat jaren bezig was. Heerlijk om naar te luisteren, mooi gezongen, mooi gitaarwerk en sfeervolle keyboards. Wat wil een mens nog meer?

avatar van Bluebird
Nou, een nieuwe plaat graag. Het mag Andy hopelijk nog gegeven worden.

Ozric Spacefolk
Ik vind het eind van de plaat ook steeds sterker worden. Reflections/Captured zijn echt een sterk duo. En Lies is een beetje een onbekendere track die best wel eens tot de top van Camel-songs gerekend kan worden.

avatar van Bluebird
Lies was de single die destijds toch wel redelijk airplay kreeg herinner ik me. Vooral bij VARA, TROS, KRO en NCRV. Maar dat terzijde.

Fedde
Bluebird schreef:

Dat herinner ik me ook. Het hele album werd trouwens in de Elpeeshow van Wim van Putten uitvoerig belicht.

Ozric Spacefolk
Via het luisteren op Spotify iets opmerkelijks opgemerkt.
Het korte instrumentale stuk Nude, is op Spotify het stukje eindsolo van City Life (fade-out), terwijl het toch echt het intro van Drafted (piano+cello) moet zijn, imho.
Of heb ik het mis?

Ozric Spacefolk schreef:
Of heb ik het mis?

Blijkbaar? In de tracklist hierboven duurt ie 22 seconden dus het zal best wel. Zal de cd er eens bijslepen.

Daar is het idd ook de fade-out. Drafted begint met de allereerste toetsaanslag.

Bluebird schreef:

Ik heb 'm altijd enkel op lp gehad. Dus ik dacht dat het het intro van de tweede song betrof, niet het outtro van de eerste song

Ozric Spacefolk schreef:
niet het outtro van de eerste song

Nou, die is het dus wel. Bij deze dan.

Ozric Spacefolk
Ik zie bij discogs dat de tracktijd van Nude is opgeteld bij City lief ( Camel - Nude (Vinyl, LP, Album) at Discogs ).

Zo leer ik op mijn oude dag nog eens wat. Ik dacht dat Nude echt het cello//piano stukje was.

avatar van Bluebird
Ik ook hoor. Nooit op gelet zelfs. Bizar trouwens om een nietszeggende fadeout tot titeltrack te bombarderen.

Ozric Spacefolk
Yes, dat is bizar. En ook bizar is dat juist zoiets (een korte instrumental met titeltrack) een introductie of een thema zou moeten zijn.
Daarom ook dat ik altijd dacht dat het het intro van Drafted betrof.
Wat is er nu herkenbaar aan het eindstukje van City Life? Mee-neuriën kan ik het niet.

avatar van Bluebird
Don't shoot me, i'm only the pianoplayer. Zal misschien zo in het verloop van het verhaal zijn ingepast. De hoofdpersoon die het stadsleven ontvlucht of zoiets.

avatar van BoyOnHeavenHill
Na deze plaat een paar jaar niet meer gehoord te hebben wilde ik hier eigenlijk onge"zien" 4½* voor geven, maar concept, melodieën, arrangementen, solo's (niet alleen van Andy Latimer maar ook die van Mel Collins, die altijd feilloos voor elk nummer het juiste geluid uit zijn blaasinstrument weet te toveren, diepe bewondering daarvoor) en flow blijken bij herbeluistering eigenlijk zó goed te zijn dat ik toch tot de volle vijf sterren moet overgaan. Drums en toetsen klinken niet overal even ideaal maar nergens ondermaats genoeg om irritatie op te wekken, en de focus is maximaal. Prachtige plaat, ik weet niet genoeg over de geschiedenis van Camel om te weten waarom Andy Latimer toch weer tot de symfonische richting is teruggekeerd, maar ik ben er zéér blij mee, een hoogtepunt uit hun oeuvre.
        Overigens, één van de producers heet Tony Clark (zonder e op het einde). Internet geeft nergens definitief uitsluitsel, maar is dat dezelfde Tony Clarke (mèt e, dus dan op deze hoes met verkeerd gespelde naam) die ook de platen uit de klassieke periode van de Moody Blues (1967-1978) heeft geproduceerd?

BoyOnHeavenHill schreef:

Haydn Bendall en Tony Clark waren partners (zonder 'e' dus). Tijdens dit partnerschap hebben de twee zich bezig gehouden met oa Camel en Sky. Hier een lijst van platen waar Tony Clark zich verder nog mee bemoeit heeft: Tony Clark Discography at Discogs

Tony Clarke (met e) was inderdaad het zesde lid van Moody Blues, en heeft na de Moody Blues de soloplaten geproduceerd en nadat de Moodies waren overgestapt op Pip Williams is Tony zich gaan bemoeien met ondermeer Clannad.

avatar van BoyOnHeavenHill
Ah, dus toch een andere. Dank, Ozric!

Ozric Spacefolk
Deze Nude is ook meer een typische Haydn Bendall (oa Kate Bush) productie. Clean tot het bot en veel ruimte voor mooie geluiden.

avatar van brandos
Voor niet symfo's (als mij) is dit een ideale instapplaat. Camel maakt heerlijk compacte nummers met kop en staart en is hier op 'Nude' ook conceptueel erg sterk bezig. Prachtig verhaal, schitterend verklankt. Andy Latimer is ook een erg fijne gitarist; zo volstrekt staat zijn vaardigheid in dienst van de compositie en wat hij ons met zijn muziek wil vertellen.

Net aangeschaft en een keer beluisterd.
Knap !
Als prog/sympho liefhebber heb ik deze band nu pas ontdekt . Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.
Ik ga zeker nog meer werk van Camel aanschaffen.

Volgens critici zou Moonmadness ook zeer goed zijn. Zal ik eens uitchecken