Camel - Nude (1981)

3. Drafted (4:20)
  4. Docks (3:51)
  5. Beached (3:33)
  6. Landscapes (2:39)
  7. Changing Places (4:08)
  8. Pomp & Circumstance (2:05)
  9. Please Come Home (1:12)
  10. Reflections (2:39)
  11. Captured (3:11)
  12. The Homecoming (2:48)
  13. Lies (5:09)
  14. The Birthday Cake (The Last Farewell) (0:30)
  15. Nude's Return (The Last Farewell) (3:40)
  16. City Life [BBC Radio 1 "In Concert"] * (4:59)
  17. Drafted [BBC Radio 1 "In Concert"] * (4:22)
  18. Docks [BBC Radio 1 "In Concert"] * (4:06)
  19. Beached [BBC Radio 1 "In Concert"] * (3:27)
  20. Landscapes [BBC Radio 1 "In Concert"] * (3:22)
  21. Changing Places [BBC Radio 1 "In Concert"] * (3:28)
  22. Reflections [BBC Radio 1 "In Concert"] * (2:25)
  23. Captured [BBC Radio 1 "In Concert"] * (3:14)
  24. The Birthday Cake [The Last Farewell) (BBC Radio 1 "In Concert"] * (0:45)
  25. Nude's Return [The Last Farewell) (BBC Radio 1 "In Concert"] * (3:14)
avatar van fluidvirgo
Stijn_Slayer schreef:
Met deze Camel heb ik niet veel meer. De productie klinkt me te gemaakt, en de composities weten me niet te boeien. Weinig blijft hangen, en het gitaarwerk van Latimer moet de hele plaat dragen. Ik ben ook niet dol op de stem van Colin Bass.

Colin Bass heeft zo'n lekkere anonieme stem. Camel werd altijd gedragen door de muziek en het gitaarwerk van Latimer (en vroeger de toetsen van Bardens) dus dan is een rustige "niet dragende" stem wel passend. Is misschien een vreemde theorie, maar zo ervaar ik het.

fluidvirgo schreef:

Je hebt wel een punt.

Ook Bardens, Ferguson en Latimer hadden een beetje een standaard stem. Waarvan ik eigenlijk alleen die van Latimer uit duizenden herken.

Maar nog weet ik niet altijd wie er zingt. Ik weet toevallig dat Fox Hill door Bass is ingezongen, maar ik hoor het er niet vanaf.
Verder zingt op deze plaat, Latimer alleen Please Come Home en Lies toch?!?

avatar van Bluebird
Op City Life en Drafted hoor je ook Latimer volgens mij. Op dit hele album hoor ik trouwens alleen Latimer m.u.v. de bonustracks misschien.

En Fox on The Hill van Bass? Lijkt ie wel erg op Latimer met dat platte accentje.

Ozric Spacefolk
Ik zag een liveoptreden uit 2003 en daar zong Bass het nummer. Kan ook zijn dat hij dat alleen live deed.

Citly Life en Drafted ook Latimer?!? Waar zing Colin dan?!?

avatar van Bluebird
Waarschijnlijk backing maar de lead is overal toch van Andy hoor. Colin zong Drafted idd ook vaak live dus het kan wel eens verwarring opleveren. Op de studioalbums is het vrijwel altijd Andy die je hoort m.u.v. gastbijdragen op Breathless, The Single Factor, Stationary Traveller, Dust And Dreams en Harbour Of Tears.

Stijn_Slayer
Colin Bass zingt 'City Life' en 'Drafted'. Verder zingt Latimer ook maar twee nummers. Qua stem lijken ze wel op elkaar. Latimer zingt net iets hoger. Anoniem, standaard, ja, het is niet echt een zangersplaat. Het is vocaal gezien ook niet echt veelzijdig.

Bijv. 'Freefall' was dat ook niet, maar daar heb ik er geen moeite mee. Is natuurlijk ook wel een nummer van een andere klasse.

avatar van Bluebird
Tja, volgens Wiki wel maar volgens mij klopt daar geen moer van. Je hoort duidelijk Latimer maar als het zo is is dat voor mij het nieuws van het jaar. Colins stem is veel helderder en gearticuleerder. In ieder geval heb ik hem hier altijd voor Latimer gehouden.

Idd, Youtube geeft het doorslaggevende bewijs. Weer een illusie armer.

Latimer dus.

City Life - YouTube

Hij zingt het in ieder geval niet alleen.

Camel - Drafted - YouTube

Overigens staat er een reactie van ''Colin'' waarbij hij zegt het nummer idd zelf gezongen te hebben. Men gaat erover in discussie. Verwarring compleet dus.

Ozric Spacefolk
Is er een wiki-pagina van deze plaat?!? Want de originele elpee geeft niet veel informatie. Ben dan toch wel weer benieuwd waar de wiki-users de wijsheid vandaan halen.

avatar van Bluebird
Het blijft een vaag verhaal. Het intro van City Life en Drafted wordt sowieso door Latimer gezongen en Bass als tweede zanger is natuurlijk zeer goed mogelijk. Dat het nooit op het album heeft gestaan is natuurlijk jammer maar het valt er in ieder geval niet aan af te horen.

Stijn_Slayer
Die Colin komt toch best geloofwaardig over, ook als je z'n profiel ziet. Als 't iemand anders was zou hij toch wel doen alsof hij Andy Latimer was, of een nog beroemder iemand?

Op de sites van Camel en Bass staat alleen dat Colin Bass in die tijd ook vocals deed. Ik blijf erbij dat Bass die twee nummers (lead) zingt. Anders stond er zeer waarschijnlijk ook wel 'backing vocals'.

avatar van Bluebird
Van mij mag ie maar hij maakt mij niet wijs dat Latimer zich er compleet buiten gehouden heeft. Ondenkbaar. Er staat trouwens officieel helemaal nergens wie die 2 nummers origineel gezongen heeft en ik ga gewoon op mn gehoor af. En de liveuitvoeringen van die tracks klinken dan toch wel ff heel wat anders als ik meneer Bass die hoor zingen.

Stijn_Slayer
Als iemand met een Youtube account hem nou eens een berichtje stuurt? Misschien met iets extra's erin wat hij wel móet kunnen beantwoorden als hij de echte Colin Bass is?

avatar van musician
De zang bij Camel ervaar ik altijd als sober, ondergeschikt aan de rest van grotendeels instrumentale nummers.

Toch in die zin funktioneel dat het in ieder geval goed bij de muziek past. Ik weet niet beter of ik hoor altijd maar één duidelijk herkenbare stem, die van Andy Latimer, de Generalissimo van Camel. Liefkozend bedoeld, per slot van rekening heeft hij voor heel wat interessante uurtjes muziek gezorgd.

Nude mist de opwinding die bij tijd en wijle bij The Snow Goose en Moonmadness opgang doet, maar is wel een aangename oase van mooie klanken. Verre van een lustoord, eerder een kuuroord voor het opdoen van nieuwe krachten...

avatar van echoes

Please Come Home: obviously Andy
Lies: Andy

Fox Hill: Andy

avatar van Bluebird
City Life zou idd kunnen maar het intro van Drafted is volgens mij ook onmiskenbaar Andy waarin daarna Colin invalt/overneemt. Ook hoor ik een tweestemmige zang. Maar het is lastig te onderscheiden. Het is mij al die jaren ook echt nooit opgevallen, wel wist ik het van de liveconcerten.

Ozric Spacefolk
Volgens mij maakt het ook niet veel uit. Colin en Andy hebben schijnbaar zo'n onmiskenbaar zelfde soort stemgeluid... Mij kan het eigenlijk ook niet zoveel schelen.

Vind het wel lief en eigenlijk ook wel weer erg leuk dat het iedereen weer aan de Camel zet.

Blijven luisteren, vrienden!!!

avatar van echoes
Net mail van Colin gehad met een bevestiging van wat ik 3 posts hierboven al had geschreven.

Het is soms lastig met die effecten op de vocals, maar ik vind Colin en Andy's stem niet echt op elkaar lijken hoor. Colin klinkt veel softer, liever, makkelijker in het gehoor in het algemeen, terwijl Andy een heel karakteristieke stem heeft waar je echt van moet houden. Vind wel dat Andy beter is gaan zingen met de tijd (zeker op Rajaz en Nod and a Wink).

Geen comments on projected Camel activities except to say that there are some.

En hij besloot met: Andy is very well.

Da's in elk geval heel goed om te horen.

avatar van Bluebird
Zeker leuk nieuws. Andy schijnt (tijdens zijn ziekte) ook alweer nieuw materiaal geschreven te hebben en wie weet komt daar over afzienbare tijd weer iets moois uit. Verder zijn de stemmen van Colin en Andy zeker verschillend maar ik vind de 2 omstreden tracks wel erg naar Andy klinken. Colin zijn verklaring kennen we nu wel, misschien dat Andy daar zelf nu eens het definitieve antwoord op zou kunnen geven?

avatar van chevy93
Een aantal maanden geleden begon ik mijn Camel-reis met Snow Goose. Destijds werd die getipt aan mij. Zo onder de indruk was ik niet en ik wist niet dat dit één van de artiesten zou worden die "high priority" zijn. Eind mei dit jaar begon om één of andere reden aan Mirage (geen idee waarom). Gelijk verkocht was ik. Ik heb dat album destijds ook een weekje dagelijks gedraaid. Echter werd mijn enthouiasme na Moonmadness weer getemperd. Maar nu ik Nude hoor, weet ik weer waarom ik zo nieuwsgierig was naar meer van deze band.

Een prachtige plaat die, met veel toeters en bellen, lekker door de koptelefoon glijdt. Toch wel anders dan de albums die ik al ken, maar toch ook weer onmiskenbaar Camel. Vooral de ... invloeden (vul een geografische plek in op de puntjes*) zijn erg sterk.

*) Wat voor invloeden hoor ik eigenlijk? Oosters? Afrikaans? Meer richting de tropen?

Ozric Spacefolk
Het stukje Reflections/Captured is eigenlijk ook wel heel gaaf.

chevy93 schreef:

Het verhaal gaat over een marinier die strandt op een eiland ergens tussen Japan en Australië in.
Dus vul maar zelf maar in...

avatar van IntoMusic
Altijd wel van Camel gehoord, maar nooit mezelf verdiept in de muziek . Dat ga ik de komende weken maar eens inhalen beginnend met dit album.

avatar van matthijs
Heerlijk gitaarwerk!

Ozric Spacefolk
Het gitaarwerk redt de plaat ook een beetje. Want ik ben nooit echt tevreden geweest over de toestenpartijen op deze plaat.

avatar van chevy93
"een beetje redden" lijkt me een understatement als je een 4,5* geeft.

Ozric Spacefolk
Allereerst vind ik de composities te gek. Dat telt op mijn scoreboard altijd extra.

Daarnaast het gitaarwerk. Ik ben echter niet zo tevreden over de productie en het toetsenwerk.
Met name op latere liveplaten komen de Nude-stukken beter uit de verf.

Ik geef sowieso niet zo snel lage scores aan gave bands. Want er is altijd wel iets goeds te ontdekken bij dit soort bands.

Alleen Single Factor heeft geloof ik een lage score van mij gekregen.

avatar van bikkel2
Produktie vind ik ook niet echt top. Het mist wat diepte en klinkt nogal droog.
Dat is echt jammer, want het concept is erg goed. Goed uitgevoerd en origineel.

Ozric Spacefolk
Op deze plaat komen 4 Nude-stukken erg lekker uit de verf: Camel - Coming of Age (1999)