Boris - Boris at Last -Feedbacker- (2003)

Japan
Label: Diwphalanx

1. 01feedbacker (9:38)
  2. 02feedbacker (14:54)
  3. 03feedbacker (5:52)
  4. 04feedbacker (9:52)
  5. 05feedbacker (3:32)
Zigstar
Ik voel me zeer zeker niet verheven, neem dat van mij aan. Ik observeer enkel. Het beste wat je kunt doen eigenlijk. En de elitist uithangen doe ik al helemaal niet, die eer laat ik aan de Boris-fans.
En wat u 'ordinaire gewoontes' noemt, noem ik gewoonweg humor. Wat is er mis met humor man? Je mag toch eens lachen zeker? En dan kijk ik liefst naar de hilarische, de ene emmy-award na de andere binnenrijvende serie South Park.
En wat heeft dat nu feitelijk nog met deze plaat te maken? Je steekt me hier in elke post gewoon door dat ik 'ordinaire gewoontes' zou hebben, maar je hebt het nergens over de plaat zelf! Ik zal jouw opmerkingen dan maar gewoon negeren zeker vanaf nu .

@ sxesven: J&MC: voor zover ik weet noiserock; idem voor Sonic Youth en A Place to Bury Strangers. Nog: Velvet Underground - White Light/White Heat. En in een zekere zin bevatten My Bloody Valentine en Ride ook een boel herrie, alleen weten zij dit te smeden tot een prachtig, ontwapenend en meeslepend geheel. En als ik naar Boris luister hoor ik een poging tot noiserock. Maar geen geslaagde.

sxesven
Allemaal leuk en aardig, maar dat rijtje wat je afratelt heeft geen ruk met noise van doen, dat was mijn punt eigenlijk. Op de rest van de onzin ga ik verder maar niet in, totaal geen zin in.

avatar van Nakur
Idemdito. Ik speel niet in op de persoon, dat is een laag-bij-de-grond manier om je zelf te overtuigen. Ligt de muziek je niet? Prima. Maar om luisteraars die het wél weten te waarderen af te schilderen als elitaire, vingerwijzende arty-farty meuk is een trieste manier van argumentatie die bovendien totaal misplaatst is.

avatar van Aurum
Zigstar schreef:
Haha, de all-time favourite van mensen die dit soort zever voorstaan: je snapt het niet. Ik sta er dan ook niet van versteld dat je dat verwijt naar mijn hoofd slingert.

Het is niet zozeer dat je de muziek niet begrijpt. Je houdt gewoon niet van noise, maar alleen van toegankelijke rock en ambient.

Dat geeft niks, maar dan is het op z'n minst lachwekkend om te zeggen dat je wèl van noise houdt, om vervolgens deze plaat te gaan bestempelen als gejengel en a-muzikale herrie. Dat klinkt namelijk een beetje alsof je je wil voordoen als muzikaal heel breed geörienteerd, terwijl je al begint te gillen als het even niet op 'normale' muziek lijkt.

Daarnaast vind ik het nogal brutaal dat je van liefhebbers van deze muziek gaat zeggen dat ze zich verheven voelen boven anderen. Alle users die bij dit album berichten hebben geplaatst leveren ook serieuze bijdragen bij albums van andere (ook 'mainstream') muziekstijlen. Van hen zie je geen zinloze berichten waarin liefhebbers van andere muziekstijlen worden beoordeeld/veroordeeld, zoals in jouw berichten.

Zigstar schreef:
...wat heeft dat nu feitelijk nog met deze plaat te maken?
Volgens mij ging het hier vòòr jouw kortzichtige berichten ook alleen maar over deze plaat, maar vervolgens moet men zich hier gaan verantwoorden omdat jij vooral de liefhebbers van dit genre aan het beoordelen bent in plaats van het album zelf.

Laten we het vooral weer over de muziek hebben.

Zigstar
Tja, ik zal het dan wel niet snappen zeker. Laat het ons erop houden dat mijn brein dit soort 'muziek' niet aan kan. Ik zal een stapje achter staan op jullie verfijnde smaak zeker.
Het spijt me jullie gestoord te hebben met mijn ongezouten mening!

@ Aurum: het is gewoon een feit dat fans van deze muziek anderen het verwijt maken 'je snapt het niet'. Kijk gewoon naar wat hier net is gebeurd. Het enige wat ik heb gehoord is 'je snapt het niet'. En wat houdt dat precies in? 'Jij snapt het niet, ik wel', een uitspraak die in de context van 'muziek' sowieso weerklank biedt aan een soort van 'superieure smaak', een soort van verhevenheid dus.. Moesten de eerste reacties niet zijn geweest 'ik kan enkel met mijn hoofd schudden' en 'je snapt het niet', had ik mijn oordeel misschien niet zo rap geveld. Maarja..

avatar van BlueVelvet
Jammer dit dit prachtige album vervuild raakt met berichten over vanalles en nog wat, van Southpark en Emmy-awards tot en met musea van hedendaagse kunst, terwijl het over Feedbacker zou moeten gaan.

avatar van Gyzzz
Zigstar schreef:
Het spijt me jullie gestoord te hebben met mijn ongezouten mening!

Wat het betekent dat je het niet snapt, merk je pas achteraf, zodra je het album wel begint te appreciëren. Tot die tijd, is het ''snappen'' ervan niet in woorden uit te drukken, hoogstens zouden de leden van Boris dat zelf misschien kunnen doen, door hun werkwijze en beoogde eindresultaten wat toe te lichten.

Ik heb zelf ook zovaak meegemaakt dat ik een album niet begreep, en dat ik het enkele luisterbeurten later geweldig vond, variërend van albums die als heel toegankelijk te boek staan, tot albums met minder duidelijke structuren. Niemand kon me van te voren uitleggen wát ik er niet aan snapte, want als je alle muziek met een beetje uitleg erbij zou kunnen waarderen, had Boris zo naast Britney Spears gestaan qua populariteit.

Maar je denkt toch niet werkelijk dat alle liefhebbers van dit album het kopen en telkens beluisteren, puur en alleen om interessant te doen?

Zigstar
Zeker niet, maar ik weet wel dat er zo'n publiek bestaat.
Maar soit, ik heb dit album nog luttele keren herbeluisterd, en ik moet wel toegeven dat mijn reactie eerder sterk overdreven was. Laat ons zeggen dat ik dit binnen een verkeerde context geluisterd heb. Toen ik deze zaterdagavond opzette tijdens een lekker pokerspelletje met vrienden (ik vroeg me tevens af wat zij ervan vonden) is het me allemaal veel meer gaan bevallen. Inderdaad gewoon een lekker dreigende sfeer die gecreëerd wordt (wat zeker bijdroeg tot de spanning rond de tafel).
Met dat eerste nummer kan ik wel nog steeds geen weg, ik vind het echt wat moeilijkdoenerij. Daarna wordt het een stuk interessanter, vooral het tweede en derde deel ben ik erg gaan appreciëren.
Laat ik besluiten met een voorzichtige verhoging van mijn stem en het aanbieden van mijn verontschuldigingen voor mijn misschien wat overdreven reactie van enkele dagen geleden.

avatar van schizodeclown
Dat zo'n bak herrie zo sfeervol, puur, emotioneel en melancholisch kan zijn, en mij allerlei filosofische gedachten gecombineerd met visueel vervormde vreemde wereldbeelden in mijn kop kan brengen, is gewoon briljant!

Briljante bak herrie

Misterfool
Soms is het vet leuk om eens dik verrast te worden. ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit met zoveel scepsis een album ben gaan beluisteren. Om een of andere reden dacht ik altijd bij boris aan onstemmigge avantgarde met pretenties van hier tot Tokyo maar blijkbaar vind ik dit na 2 luisterbeurten geweldig sfeervolle noise die me nooit weet te irriteren. ik ga eens meer luisteren van boris

Gallow
kijk wel uit voor southern lord releases

want

Gallow
Je hebt van de Boris cd's een japanse versie, uitgebracht door oa; Diwphalanx Records, Mangrove, Conspiracy records (verschilt per cd). En een amerikaanse versie, uitgebracht door Southern Lord. En die verschillen nogal qua geluid, en daarmee bedoel ik dat de SL releases kut zijn.

Dus als je boris cd's gaat luisteren, zorg dan dat je de originele japanse versie hebt

Misterfool
ok bedankt ik zal als ik een boriscd koop er op letten.

hmm correct me if I'm wrong, maar ik denk dat dit 1 van de weinige (zoniet de enige) is die geen 2 verschillende producties (qua geluid) kent.

Gallow
klopt, maar Misterfool zegt dat hij meer van Boris gaat luisteren

avatar van HammerHead
Deze is bij mijn weten ook helemaal niet op Southern Lord uitgekomen, maar bij Conspiracy, dus in die zin staat de uitspraak van Gallow nog steeds.

Ik ben het er (zeker wat Absolutego en Amplifier Worship betreft) overigens niet mee eens.

avatar van Gajarigon
Het Japanse rockfenomeen Boris staat voor slome stonerrock, traag slepende muren van feedback die rustig aanzwellen en met zachte druk proberen geluidsmuren te slopen. Of toch op dit album, want hun muziek is erg divers - zelf ben ik buiten dit album nog niet echt overtuigd van hun kunnen. Maar Boris At Last: -Feedbacker- is alles wat men kan verwachten van het genre. Drone metal, dus erg lang aangehouden tonen die traag muteren en de muziek een soort massief, robuust karakter geven. Boris gaat ook prat op psychedelische invalshoeken, die af en toe voor een uitbarsting zorgen. Niet voor het ongetraind oor, want zoals de titel al aangeeft is de essentie van het nummer feedback, dus geluid dat uit de versterkers komt en dan opnieuw in de ingang wordt gestuurd, zodat een vicieuze cirkel wordt gemaakt waar de resonanties de klankevolutie bepalen.

Boris At Last: -Feedbacker- is één grote compositie van 43 minuten, die opgesplitst is in vijf segmenten. In het eerste deel wordt de opbouw voorzien met zachte golven feedback die als een soort ambient fungeren. Boris slaagt er wonderwel in om de tien minuten vol te krijgen zonder te vervelen - een hele prestatie. In het tweede en langste segment valt de drum in, met de ride cimbaal die als metronoom de pas aangeeft in een begrafenisoptocht. Geleidelijk aan komen de achtergrondversieringen van de gitaar meer naar de voorgrond. Ze bouwen rustig de spanning op, om na acht minuten met stille trom de solo in te zetten. Dat is het hoogtepunt van de plaat, met virtuoos scheurende psychedelische gitaar. Zang is er nog niet geweest tot dusver, het is pas aan het eind van het tweede deel dat Takeshi invalt, quasi onverstaanbaar met een mengeling van Japans en Engels (denk ik). Het einde van het kwartierlange nummer is dan de opbouw naar deel drie, waar pas echt alle remmen losgelaten worden. Niet echt mooi, maar wel gruwelijk intens. Het tempo gaat met een ruk omhoog, en de muziek transformeert volledig. Op dit moment valt pas echt op hoe uitstekend de productie is. De riff op 2:14 klinkt ontzettend zwaar, zonder scherpte te verliezen. Het hele album door is het verwonderlijk dat ze erin slagen om het effect van zwaarte te bewaren.
Deel vier is het meest controversiële. Een echte orgie van gitaarlawaai wordt na een minuut bijgestaan door trage drums, de schrille klanken blijven het gehoor teisteren totdat ze zelfs de drums overstemmen, waarna ze eindigen met vier minuten van nagalmende elektrisch gitaar - het saaiste stuk van de plaat. Het einde is dan een herneming van de ingetogen melodie van deel twee, en biedt een soort instrumentale nazorg voor de gehoorschade die na deel vier imminent is.

Ik las eens de vergelijking van deze muziek met traag stromend lava, en die dekt best de lading. Vunzige noiserock van de bovenste plank.

avatar van MDV
MDV
Worden droneplaten als deze eigenlijk met een duidelijk plan gecomponeerd of ontstaan ze min of meer tijdens geslaagde improvisatiesessies?

avatar van Aurum
MDV schreef:

Goeie vraag. Ik kan me zo voorstellen dat in de meeste gevallen niet 100% vastligt wat er exàct gespeeld gaat worden (of wanneer het nummer 'afgelopen' is bijvoorbeeld) en dat veel nummers dus eigenlijk gewoon 'onstaan' tijdens sessies.

Misschien dat de insiders (sxesven, Sietse?) hier wat meer over kunnen verstellen?

Gallow
Ik geloof wel dat ze een algemeen beeld hadden over hoe het in elkaar moet steken, daarvoor sluiten de nummers gewoon te goed op elkaar aan. Er zal ongetwijfeld heel wat ter plekke ontstaan zijn, maar een algemeen idee was er vast wel, en ze weten ook hoe je de feedback creeërt en vooral beheerst. Het is in ieder geval geen versterker aan en 'kijken wat er gebeurt als ik dit doe'.

MDV schreef:

Combinatie van beiden, net als bij 'gewone' muziek. Misschien dat de aparte substructuren iets minder eenvoudig te onderscheiden zijn, maar ze zijn zeker niet minder aanwezig - al zal het allemaal wat minder strak zijn, gezien de minuten durende fade-out die je soms aantreft. In veel gevallen leren ze dan achteraf gewoon hun studio-opnames reproduceren, een beetje zoals bij gitaarsolo's het geval is. Die zijn op plaat ook altijd half geïmproviseerd, en worden dan achteraf vanbuiten geleerd.

Louredine
Bought the Feedbacker CD when it came out on Conspiracy in 2005. I didn’t know the band back then, but I was intrigued by the cover artwork. Later on, I tried to find a vinyl copy for quite a while, but at that time I couldn’t find one easily. Since I really wanted to have the album I ordered the 2009 repress from a seller overseas (kinda silly considering the fact that Conspiracy was an Antwerp based record label).

Anyway. Boris Feedbacker: A 40-minutes one song album: nice build-up, drones, slow doom guitars, noise and distortion, solos, Japanese vocals, calm melodic atmospheres and overwhelming outbursts… Awesome! I do think Boris is a fantastic doom-drone band, but nothing more than an average stonermetal-hardcore-whatsoever band. So while I adore the early Boris, I have to admit that from the Pink album on, they’re far less convincing to me. Although, we never know what the future will bring with them…

By the way. The Feedbacker song can be found on the ‘Rock Dream’ live 3LP with Merzbow as well. Regardless the input from Japanese noise artist Merzbow, the live-version doesn’t differ all that much from the album version, however the latter is definitely more satisfying.

Boris at Last – Feedbacker | Boothaeven's - boothaevens.wordpress.com

avatar van Stijn_Slayer
Weet eigenlijk niet zo goed waarom dit op mijn computer stond. Had de naam Boris wel eens opgevangen, maar had er nog nooit naar geluisterd. Uit nieuwsgierigheid aangezet. In eerste instantie een beetje argwanend, maar al vrij vlot was ik onder de indruk van de intensiteit van dit album. Het bevalt me ook dat de muzikanten best kunnen spelen en zich lijken te beseffen wat ze aan het opnemen zijn.

Het tweede nummer is wel te eentonig. Knip er vijf minuten uit en je hebt een veel beter nummer te pakken.