Boudewijn de Groot - Voor de Overlevenden (1966)

Label: Decca

1. Voor de Overlevenden (3:00)
  2. Lied voor een Kind Dat Bang Is in het Donker (2:52)
  3. De Wilde Jager (3:52)
  4. Naast Jou (3:32)
  5. Testament (3:15)
  6. De Vrienden van Vroeger (2:57)
  7. Ze Zijn Niet Meer Als Toen (2:52)
  8. Zonder Vrienden Kan Ik Niet (1:47)
  9. Het Land van Maas en Waal (3:00)
  10. Verdronken Vlinder (2:27)
  11. Beneden Alle Peil (3:08)
  12. Ken Je Dat Land (2:34)
avatar van WeckoJ
Boudewijn de Groot zijn beste album. Met Testament en Verdronken Vlinder zeker 2 van zijn beste nummers, zoniet de beste nummers. Neem daarbij dat er ook nog toffe nummers als: Naast Jou, Zonder vrienden kan ik niet en Beneden alle Peil opstaan en je hebt een verzameling goede nummers!

avatar van PaulKemp48
De eerste LP welke ik ooit kocht! Helemaal donkergrijs gedraaid en alles woordelijk meegezongen! Onlangs weer opnieuw aangeschaft! Gewoon jeugdsentiment, dus een dikke 5!

avatar van henk01
Als dit geen klassieker is

Misterfool
Echt een prachtig album. Ik kende de nummers van dit album voorheen al ,maar ik was er nog niet aan toegekomen om het album helemaal van begin tot eind te ondergaan. Heerlijke melancholieke en nostalgie muziek. Qua thematiek is er duidelijk een focus op de ervaringen van een begin 20´er. Aan de ene kant nog niet echt deelnemen aan het verantwoordelijke ´volwassen´ leven, maar aan de andere kant ook absoluut geen kind meer zijn. Ondanks dat dit album al weer bijna 50 jaar oud is, vind ik het als(bijna afgestudeerde) student wel erg herkenbaar allemaal. Het heeft in die zin toch iets tijdsloos.

Inderdaad een niet te versmaden klassieker Misterfool. Thematiek heeft iets tijdsloos, maar verliest ook aan zeggingskracht wanneer je ouder wordt - althans in mijn geval. Dit album blijft echter van begin tot eind prachtig, enige objectieve kritiek hoef je van mij niet te verwachten. Enkel subjectief heb ik betere tijden gekend inzake 'Voor de Overlevenden'.

Vergeet Picknick zeker niet te checken. Die schat ik nog een stuk hoger in. Al is de kans niet onbestaande dat je het een draak van een plaat gaat vinden

Of net niet?

Verras me

Misterfool
Franck Maudit, Voor picknick geldt hetzelfde als voor deze plaat. Heb (bijna) alle nummers wel eens beluisterd, maar nog niet van begin tot eind kennis gemaakt met het album. Zal een dezer dagen het album eens grondig ter oren laten komen. Ik verwacht daar ook wel een hoog cijfer uit te delen. Kan ook niet anders met een prachtnummer als: Canzone 4711.

avatar van adri1982
Op aanraden van Arrie dit album (gedownload en een paar keer) beluisterd.

Er staan heel wat mooie nummers op dit album, met hele goede teksten over levenservaringen, zoals in: 'Voor de overlevenden' en 'Testament' en 'De vrienden van vroeger'. Ook 'Naast jou' en Ken je dat land' klinken mooi, terwijl ik 'Verdronken vlinder' nog steeds het allermooiste Boudewijn de Groot-nummer vind. Toch vind ik zijn grootste hit: 'Het land van Maas en Waal' niet echt zo goed in dit album passen.
Het album is op zich goed; ik open met 3,5*.

avatar van Johnny Marr
Ken Je Dat Land is een beetje een anticlimax, dit album had beter afgesloten kunnen worden.

avatar van zaaf
Pff, ik vind het maar lastig met Boudewijn. Ik vind de composities vaak wel mooi, de teksten ook, maar een beetje blasé. Heeft ook met zijn dictie te maken.
Het zal ook de tijdsgeest zijn om de laatste n altijd uit te spreken en mijn als mijn te reciteren; het gaat me een heel album lang danig de keel uithangen en schreeuwt het om een vloek.

avatar van heartofsoul
In de tijd dat dit album verscheen kon je nog naar de radio luisteren en (bijna) iedereen die aan het woord kwam goed verstaan, zaaf, ook zangers zongen doorgaans erg verstaanbaar. Dat is nu wel anders. Soms heb ik heimwee naar die tijd en bij dit album stoor ik me dan ook niet aan de dictie.
Prachtig album trouwens. Zal het snel weer eens beluisteren en er op stemmen.

avatar van Boenga
heartofsoul schreef:

Helemaal mee eens.
Een 'modern' voorbeeld is een kerel die ik best wel sympathiek vind en wiens naam ik daarom niet ga noemen (maar hij is Belg en zanger bij Clouseau): alle werkwoorden eindigen op 'ui'. Probeer hierbij een melodietje uit in je hoofd: 'straks ga ik werkuiui, en dan ga ik speluiui, en vanavond ga ik slapuiui...'.
Dan toch maar liever de dictie van BDG.

Boenga schreef:
Een 'modern' voorbeeld is een kerel die ik best wel sympathiek vind en wiens naam ik daarom niet ga noemen... alle werkwoorden eindigen op 'ui'

Frank Raes, sowieso.

avatar van Boenga
Sterk vermoeden dat je die de afgelopen dagen al verschillende keren gehoord hebt...

avatar van AOVV
Wat een schoonheid, wat een pracht. Ik ben geen enorm liefhebber van Nederlandstalige muziek, maar een aantal artiesten weten me wel te bekoren. Boudewijn de Groot is daar zeker één van, met de hem zo kenmerkende dictie. De teksten zijn ook om van te smullen, vooral 'Testament' is op dat vlak weergaloos. Een ijzersterke cocktail van cynisme, bijtende humor en een pijnlijk vinger-op-de-wonde-leggen. Hoewel de credits voor die teksten natuurlijk naar Lennaert Nijgh moeten gaan.

Andere toppers zijn het wat carnavaleske maar o zo opzwepende 'Het Land van Maas en Waal' (een meezinger - nee, meebruller!), 'Verdronken Vlinder' en de openings- annex titeltrack, die meteen duidelijk maakt dat dit album het debuut op alle facetten in de overtreffende trap overtroeft.

4,5 sterren