Boudewijn de Groot - Voor de Overlevenden (1966)

Label: Decca

1. Voor de Overlevenden (3:00)
  2. Lied voor een Kind Dat Bang Is in het Donker (2:52)
  3. De Wilde Jager (3:52)
  4. Naast Jou (3:32)
  5. Testament (3:15)
  6. De Vrienden van Vroeger (2:57)
  7. Ze Zijn Niet Meer Als Toen (2:52)
  8. Zonder Vrienden Kan Ik Niet (1:47)
  9. Het Land van Maas en Waal (3:00)
  10. Verdronken Vlinder (2:27)
  11. Beneden Alle Peil (3:08)
  12. Ken Je Dat Land (2:34)
avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
ArthurDZ schreef:
Enkel Beneden Alle Peil haalt het hoge niveau niet.

Beneden Alle Peil minder? Vind ik juist heel stemmig... met ook een zeer typerende tekst weer. Ik zou er niet over gevallen zijn, als deze plaat niet domweg één duidelijk minder nummer bevat had, namelijk Lied voor een Kind dat Bang Is in het Donker.

avatar van ArthurDZ
Tja, Casartelli, smaken verschillen nu eenmaal. Ik hou gewoon niet zo van Beneden Alle Peil, om één of andere duistere reden...

avatar van LucM
Beneden Alle Peil is zeker niet beneden alle peil.

avatar van ArthurDZ
LucM schreef:
Beneden Alle Peil is zeker niet beneden alle peil.

nee, zeker niet, gewoon wat minder, naar mijn bescheiden mening.

Elvis Presley
"Ken je dat land" is minder.

avatar van B.Robertson
Testament en verdronken vlinder zijn de mooisten.

Elvis Presley
Testament is overgewaardeerd

avatar van B.Robertson
Testament is één van zijn mooiste nummers.

avatar van sCoenzool
'Naast Jou' is mijn absolute favoriet.. Simpelweg omdat het nummer me intens ontroerd. De situatie die haar daar bezingt is zo herkenbaar en kan me erg droevig stemmen. Daarom, als dit nummer plots langskomt, klik ik het wel eens door.

Verder allemaal topnummers op dit album.

avatar van vork666
Wisselvallig album, maar ik kom toch uit op een 4.0*. De eerste twee nummers vind ik weinig spannend en Ken Je Dat Land zelfs vervelend, maar dan zijn er ook nog geweldige nummers als Testament, Verdronken Vlinder en Zonder Vrienden Kan Ik Niet

avatar van Freddos
Vijf *
Icoon uit mijn jeugd, tekst en muziek zijn prachtig.

avatar van Don Cappuccino
Bij Geschiedenis waren we bezig met de jaren ´60 en dus ook protestsongs en daar kwam Welterusten, Mijnheer De President van Boudewijn De Groot langs en dat vond ik een erg mooi liedje. En nu heb ik net mijn eerste complete album van Boudewijn De Groot gehoord en dat vond ik erg goed. Het Land Van Maas En Waal is het enige nummer wat ik echt niks vind. Favorieten zijn De Wilde Jager, Testament, Zonder Vrienden Kan Ik Niet en Ken Je Dat Land. Maar ook de rest is erg goed. 4 sterren.

avatar van henk01
mooi he :

avatar van Kill_illuminati
Stiekem luister ik de laatste tijd hier erg veel naar omdat ik er veel behoefte aan heb. Beoordeling volgt.

avatar van Flammazine
Leerde deze bard ongeveer 15 jaar geleden ook kennen in de nederlandse les(Testament en Verdronken Vlinder). De leerkracht in kwestie was zelf een '68-er en dat scheen door in alle facetten van zijn lessen.Hij wou veel interactie met zijn pupillen,en dat was leuk.
Nu, veel van de leraars van onze school waren van die generatie, en dat merkte je vooral op buitenschoolse activiteiten. Zij waren altijd als eerste dronken.
Ik ben hen daar enorm dankbaar voor.

Als ik met een collega over de Groot begin, duurt het meestal geen halve minuut of hij heeft het over 'Beneden alle peil'. Volgens hem is dat het ultieme nummer om je liefdesverdriet te verwerken. Ik kan hem daar wel in volgen, toch wel een hele rake tekst. iedereen die al eens bedrogen is kan zich daar wel in vinden denk ik.

Hij begint ook altijd over de borsten van Tante Julia, ik hoop dat dat wat minder autobiografisch is

Alleszins,muziek en rijmelarij van de bovenste plank!

avatar van wilbur
De titel van deze plaat had beter "voor de doorzetters" kunnen heten, bij die violen in testament haak ik helemaal af.

avatar van dazzler
De doorzetters zijn toch gewoon de mensen die de hele luistersessie overleven?

avatar van wilbur
Ze overleven zelfs dat vreselijk Land van Maas en Waal....

avatar van dazzler
Jij vindt het album dus beneden alle peil.

Klopt!

Ik heb zowiezo niets met Nederlands(talig)e muziek!

avatar van Ducoz
Ik kreeg deze als mini vinyl onderzetter bij 2 velletjes postzegels

avatar van Shangri-la
En je had al zoveel mooie onderzetters van David Crosby.

avatar van Ducoz
Ik heb er een plaatje van gevonden op Google:

Best een geinig ding

avatar van teus
Verschil van mening mag altijd ,Dit is de mijne......
Dit album heeft veel meer sfeer en karakter dan latere albums van boudewijn ( Fietser uit '73 uitgezonderd) of nrs als avond en vondeling enz (Die zo populair zijn in de top 2000?) Ik ben niet zo,n ned taligemuziekfiel, maar dit album behoort absoluut bij de toppers uit onze ned talige history

avatar van Metalhead99
Prachtig album. Boudewijn de Groot bewijst met deze plaat een sterke songwriter en zanger te zijn!

avatar van niels94
Hij schreef dit zelf niet hoor, dat was Lennart Nijgh

Wel is dit inderdaad erg mooi. Geweldige teksten en het luistert ook heerlijk weg, er zit een soort 'flow' in het geheel, waardoor het bijzonder verslavend is. En dan met name Testament, wat een weergaloos nummer zeg Niet elk nummer is even fantastisch, maar over het algemeen vind ik dit wel een behoorlijk geweldig album.

avatar van Rudi S
Toch is Boudewijn wel een sterke songwriter hier en later, Lennaert Nijgh. was enkel de tekstdichter op bijna alle nummers, de tunes komen van B de G.

avatar van Boenga
Het bewijst hoe belangrijk de teksten zijn om een goed nummer te maken. De nummers / platen waar LN tekstschrijver is, steken met kop en schouders boven het andere werk van BDG...
Misschien een persoonlijke mening, maar ik sta daar zeker niet alleen mee.

avatar van Flammazine
Ik ben het er zeker wel mee eens, het was een fantastisch team.

avatar van Nicolage Rico
Rudi S schreef:

Klopt. Boudewijn hing de teksten van Lennaert, vooral in het begin, aan de muur en kwam al neuriënd op de melodie. En die zijn vaak prachtig, beeldend en kleurrijk, net als de teksten van Lennaert. Gouden combinatie dus.

Boenga schreef:
Misschien een persoonlijke mening, maar ik sta daar zeker niet alleen mee.

Komt ook doordat de teksten van Lennaert het beste uit Boudewijn haalde. En dat de melodieën zich zowat vanzelf schreven.