The Verve - Forth (2008)

7. Noise Epic (8:13)
  8. Valium Skies (4:34)
  9. Columbo (7:18)
  10. Ma Ma Soul * (6:01)
  11. Muhammad Ali * (6:45)
  12. Appalachian Springs (7:28)
  13. Let the Damage Begin [Live] * (4:09)
totale tijdsduur: 1:03:16 (1:20:11)
Vandaag gekocht wou eigenlijk Athlete - Tourist kopen... maar helaas hadden ze die niet liggen en toen zag ik the Verve liggen en dat is eigenlijk ook een must!

Al 2 keer besluisterd en hij is erg toegankelijk.... en toch weer echt typisch the Verve
laten we hopen dat ze nu eens bij elkaar blijven de cd hoes is ook adembenemend

Nadelen aan deze plaat?

Love is noise , dat catchy a-haa a-haa ik ben er nog niet uit of ik het vervelend vind of leuk... heeft veel weg van keys to the world van het solo album van richard ashcroft wat ik ook een erg goeie plaat vind!

Trouwens valt het me ook weer op dat er 'weinig' word gezongen over drugs etc.... wat me juist altijd erg aansprak aan ashcroft zijn teksten...

Zigstar
Op welke platen precies zingt hij over drugs?

Ik heb hier enkele dagen geleden naar geluisterd, en niets maar dan ook niets is blijven hangen. Zeer vreemd, 't was alsof ik nooit geluisterd had.. Ik moet het nog maar eens proberen.

effe wat nummers citeren die me zo in het hoofd vallen..

in ieder geval

Drugs dont work
Weeping willow
Come On

voor de rest zal ik effe moeten luistern komt me niet zo snel on my mind.

Zigstar
Drugs don't work gaat over zijn zieke vader, Come on gaat over een existentiële crisis. Waar Weeping Willow over gaat weet ik niet. Maar The Verve staat er toch niet om bekend over drugs te zingen? Ze zijn psychedelisch (vooral A Storm In Heaven dan), maar zingen toch nergens expliciet over drugs?

Hij groeit. In eerste instantie was ik niet kapot van het album maar ik begin er langzaam aan te wennen en bepaalde nummers zijn echt prachtig. Sit and Wonder en Love is Noise kende ik al van de eerdere concerten en sloegen vrij direct aan. Maar met name Appalachian Springs vind ik erg sterk!

Joy
altid gedacht dat deze band per ongeluk popi werd, gewoon omdat het wel boeiend was zon lijkwitte zanger zien lopen in het clipje met dito aanstekelijk deuntje , was weer eens wat anders tusen alle glam en glitter

band bleek gelukkig een blijvertje en men bleek echt muziek te kunnen maken

anno 2008 ziet ie der nog steeds zeer ongezond uit maar klinkt prima

fastpulseboy
Joy schreef:

band bleek gelukkig een blijvertje en men bleek echt muziek te kunnen maken

anno 2008 ziet ie der nog steeds zeer ongezond uit maar klinkt prima

nja, en dan te bedenken dat ze voor die clip hun hoogtepunt allang gehad hadden....

Joy
verklaar je nader

of wil je alleen maar ff laten weten dat jij de band al kon voor de grote hit en de meeste mensne the verve dan pas leerden kennen;)

avatar van jeroen1904
Een nieuwe van The Verve, ik had het niet verwacht na de 11 jaar die tussen Urban Hymns en deze Forth liggen. Maar met deze Forth staat de band terug op het niveau van Urban Hymns en A Storm in Heaven. Dit album is een mix van deze beide albums. Ook de invloeden van Richard Ashcroft's (zwaar onderschatte) soloplaten kan je hier in terug vinden. Sit and Wonder, Numbness, Appalachian Springs en Columbo doen mij vooral aan A Storm in Heaven denken en zijn voor mij de sterkste nummers. Love is noise is een Verve classic en ook Judas, Rather Be en Valium Skies zijn pareltjes (deze nummers leunen dicht aan bij de solo-albums van Ashcroft). Enkel Noise Epic vind ik voorlopig tegenvallen, hier probeert The Verve ook het gevoel van A Storm in Heaven op te wekken, maar voor mij is dit te geforceerd. Heerlijke ritmesectie weer op dit album , de stem van Ashcroft is nog steeds top, maar het is toch vooral Nick McCabe die met zijn subtiele gitaarspel het verschil maakt. The Verve is back en McCabe is still a genius. Topplaat deze Forth.

fastpulseboy
Joy schreef:
verklaar je nader

ik "kon" de band al idd en dat hoef ik niet speciaal te laten weten, ik weet nog dat ik als 18 jarige helemaal overdonderd werd door hun concert in '93, zelfs terwijl ik hoge verwachtingen had en de platen uit die tijd echt briljant vind qua sound en gevoel. Dat gevoel komt never nooit meer terug sinds urban hymns maar ik blijf de muziek die ze toen maakten echt super vinden.... Dus noem me melancholisch ofzo maar ik vind het nog steeds jammer dat ze opeens erg pop werden en de originele ideeën en sound wegvielen.

avatar van Wickerman
Ik kan fastpulseboy goed begrijpen. De sound van Storm In Heaven is totaal anders dan die van de latere platen en inderdaad een stuk origineler aangezien ze in 1995 een stuk meer mainstream werden. Niet dat dat erg is natuurlijk iedereen zijn sound.

Zigstar
Pff, wat is dit moeilijk te beoordelen zeg. Het begint met 'Sit and Wonder', wat ik een prima nummer vind. Maar wat daarna komt zegt me absoluut niks. Vooral 'Rather Be' en 'Judas' zijn echt sentimentele zageliedjes, en eigenlijk gaat dat zomaar door tot aan I See Houses. Want daarna komen Ashcroft en co plotseling aanzetten met Noise Epic en het beklijvende Valium Skies! Wat dan weer wél prachtige nummers zijn. Het daaropvolgende Columbo en Appalachian Springs zijn ook zéér de moeite.
Als album in zijn geheel is dit té inconsistent om hoog te gaan waarderen, maar hierop staan zeker een aantal nummers die de come-back van the Verve méér dan rechtvaardigen.

avatar van VanDeGriend
Het is veels te lekker weer voor een uitgebreid verlsag , maar wil alvast even kwijt dat dit een toch wel tamelijk magistrale plaat is.

avatar van gherdt
Wouzje schreef:

Valium Skies misschien?

Geen goede plaat. Veel te lange kabbelnummers met van die weidse gitaarlijnen waar ik dit keer new age-kriebels van krijg. De opener is de enige positieve uitzondering op de regel. Love Is Noise is natuurlijk een rete-irritant nummer maar je onthoudt het in ieder geval wel! De rest is sloom en inwisselbaar.
Sommige platen moet je vaker luisteren om de pracht te ontdekken, bij deze weet ik helaas zeker dat dat geen enkele zin heeft. Jammer.

Trefwoorden: Pretentieus, wollig, glad, langdradig, inwisselbaar en saai........vooral het laatste woord is zeer van toepassing.

I See Houses is echt een ontzettende draak van een nummer zeg. Ik verlaag mijn stem, het kost me moeite deze plaat ueberhaupt af te luisteren.

avatar van thelion
Na dit geweldige album de afgelopen 2 weken minmaal 1 x per 24uur gedraaid te hebben........ kom ik toch tot de conclusie dat dit een klasieker in de dop is .........

Stem derhalve ook met halve* verhoogd naar 4.5*

zicos
Heb deze gister voor het eerst geluisterd en ik was wel tevreden. Hier staan een paar hele goede nummers op. Kan iemand mij vertellen of The Verve nu ook weer op tournee gaan?

avatar van Thuurke
Nee, de volgende cd komt rond 2019 uit, ten minste, als ze (Richard Ashcroft + band) dan nog leven.

Love is Noise, Ik dacht dat dit de nieuwe single van de Pet Shop Boys was.

avatar van coldwarkids
herman schreef:

Ik vind I See Houses samen met Apalachian Skies de 2 beste nummers op Forth. Ik snap niet dat I See Houses voor vele mensen saai is...

love is noise is alvast ontzettend saai

Hmm, dat vind ik dan weer een fantastische plaat. Wat vind je er saai aan? De Pet Shop Boys vergelijking vind ik ook nergens op slaan, maar mensen vinden het blijkbaar leuk om een beetje te stoken.

Hoho, Pet Shop Boys zijn ook oke.

Dit album komt naar jaren van stilte, en hopelijk krijgt het in de toekomst een vervolg.
Dit is juist een goed voorbeeld van een band die succesvol wordt; en ziet wat er rondom hun gebeurd met bands die succes hebben (grote beloftes; weinig poespas).
Als je dan op dat moment al onenigheden in de band hebt, kun je alkaar beter een aantal jaar niet zien, en het later op nieuw proberen.
Dit is een redelijk geslaagde comeback (want dit is echt een comeback, veel bandjes pruttelen een aantal jaren door, en hebben het dan opeens over de grote comeback; bijv. Duran Duran).
Ik ben in ieder geval blij ze weer terug te zien.

Zo; dat is er uit.

Ik vind de Pet Shop Boys hardstikke goed, maar ik hoor de gelijkenissen niet.

paffy schreef:
Toen ik Mover al hoorde, kon ik verwachten dat Forth mij zou kunnen teleur steller.

Mover staat niet op deze plaat, maar als ik nummers download van internet dan wordt wel aangegeven dat Mover een bonustrack van deze plaat is. Hoe zit dat, is er een versie met extra nummers of is dit een hidden track? Idem voor het nummer Chic Dub?

Mooie hoes, mooie plaat zondermeer, maar door die discobeat en de oohs en aahs in Love is Noise vind ik dit meer als de Pet Shop Boys klinken dan The Verve ten tijde van Urban Hymns, Herman.

avatar van coldwarkids
Thuurke schreef:

Love Is Noise is daarom ook maar 1 uitschieter op het album (qua uptempo) de rest zijn veeel mooier en misschien wel beter

avatar van Thuurke
Mooiste nummer is Judas. Vergelijkbaar met het beste van Prefab Sprout, The Blue Nile en U2. Dat de de komende 20 jaar nog veel van dit soort platen mogen komen.

avatar van SiSsY bOY
Love Is Noise is echt een slecht nummer zeg, mijn god, wat irritant. En nog een slappe tekst ook,

avatar van IntoMusic
Noem mij gek of geschuffeld, maar dit is toch echt een he-le mooie comeback. Heel veel mensen hier vinden love is noise irritant... sja ik vind het een heerlijk catchy nummer.
Voor de rest hebben ze gekozen om het middenstuk (ongeveer dan) wat kabbelend te spelen. Erg fijn, omdat inderdaad het gitaarspel van McCabe onovertreffend is.

Ik geef het 4 sterren maar dit is absoluut een groeidiamantje. En zoals gewoonlijk bij elke comeback wordt weer eens vergeleken met vorige albums, is het weer niet precies wat men verwachtte of halen mensen uit dat ze té commercieel worden. Een eigen geluid hadden ze en hebben ze nog steeds en dat is vandaag de dag al moeilijk genoeg... Ik ben blij dat ze toch weer de draad hebben opgepakt... en hoe!

P.S. alleen die hoes al: simpel maar o zo mooi

avatar van Crush
Tot voor kort had ik geen idee dat deze band weer herrrezen was. De clip even bekeken en 'Love is noise' vind ik wel een aardig nummer. Ik hoop dat de rest minstens net zo leuk is.

avatar van IntoMusic
Crush schreef:
Ik hoop dat de rest minstens net zo leuk is.

Kijk is op youtube: daar vind je een heleboel andere nummers van dit album...

Sit and wonder...