The Verve - Forth (2008)

7. Noise Epic (8:13)
  8. Valium Skies (4:34)
  9. Columbo (7:18)
  10. Ma Ma Soul * (6:01)
  11. Muhammad Ali * (6:45)
  12. Appalachian Springs (7:28)
  13. Let the Damage Begin [Live] * (4:09)
totale tijdsduur: 1:03:16 (1:20:11)
fastpulseboy
IntoMusic schreef:

Oh, vertel...

duh, luister maar naar de oudere platen hahaha!

avatar van IntoMusic
fastpulseboy schreef:
duh, luister maar naar de oudere platen hahaha!

Ik heb ze allemaal en dus ook beluisterd. Zeer afwisselend en absoluut is deze niet saai. Maar das maar net wat je onder saai verstaat en waar je van houdt... duhuh

avatar van De-noir
deric raven schreef:
Mooi album, doet niet echt Brits aan.
Neigt regelmatig naar Afghan Whigs.

The Verve die klinken als de Whigs? Interessant. Ik was van plan om dit plaatje te laten schieten, maar mischien moet ik het toch maar eens ergens opvissen

Ik vindt Love is noise maar een popi-jopi-nummer en van urban hymns ken ik alleen het mooie doch (door zenders als skyradio) kapot gemaakte bitter sweet symphony dus ik kan (godzijdank) niet vergelijken.

Zo dan nu verder over dit album. Wat een mooi en verrassend album. Sit and wonder als opener trekt me meteen mee de diepte in. Snel op skip voor Love is noise, alhoewel het lang geen slecht nummer is past het niet op dit album wat mij betreft. Rather Be vervolgens is een mooie soulfulle ballad, die me iets meer uit die diepte terug laat terugkomen als de opener.
Verdere uitschieters zijn Valium Skies, I see Houses en vooral het rustig beginnende Noise Epic (dekt de lading) dat ontaard in een lekkere knaller. Het mooiste vind ik echter het geheel van deze plaat, de melancholieke sfeer waar zo nu en dan weer hoop (rather be) dan weer woede (noise epic) in doorklinkt

Ik las al eens ergens dat Ashcroft (de zanger) een van de mooiste rock stemmen heeft en dat kan ik naar aanleiding van deze plaat alleen maar beamen. Zo af en toe is het muzikaal wellicht een tikkel saai, maar goed, dat is nog niet slecht en een plaat met alleen maar ontzettend goede nummer is exceptioneel. DIt is voor mij een dikke 4* omdat 5*'en alleen voor de klassiekers zijn, maar in ieder geval een van de beste platen van het jaar!

avatar van Janhero
Voor alle twijvelaars!!! Hoe vaker je hem hoort hoe mooier die is. Echt waar. Probeer het eens. Voor mij misschien wel het beste album van het jaar.

88Fabian
Er staan goeie nummers op dit album.

de 2 beste vind ik:Rather Be en Valium Skies.

avatar van IntoMusic
Janhero schreef:

Niet het beste, maar staat wel zeker in mijn top 10 van 2008. Inderdaad wordt dit album elke draaibeurt beter en krijg ik er soms geen genoeg van. Alleen het begin van het album al is megagoed...

avatar van Hang_the_DJ
Laatst dit album in de auto gedraaid en net op het moment dat ik zo goed als thuis was, was Noise Epic halverwege. Ik heb toen nog een kleine omweg gemaakt, want ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om net voor die uitbarsting in dat nummer de radio uit te moeten zetten.

avatar van blonde redhead
Ben vlak voor het einde van het jaar toch nog om. Heb de plaat wel gelijk aangeschaft maar was er eerst niet zo tevreden mee. Nu vind ik het toch een tamelijk briljante cd. Jammer dat ze alleen op festivals speelden ik wil ook wel weer een echt concert van ze zien want dan zullen ze iets meer aandacht schenken aan deze cd. En om die reden ben ik dan van de partij. The Verve is terug en hoe.

aERodynamIC schreef:
Ik vind Love is Noise eigenlijk wel een irritant nummer: het wordt verpest door het geooh en geaah.

Inderdaad heel irritant

avatar van Gloom
Voor mij is dit de plaat van 2008, al heeft het wel wat tijd gekost om hem van begin tot het einde te apprecieren.

Ik vond Sit and wonder, Love is noise en rather be direct goed, maar de andere nummers hebben toch moeten groeien op mij.

Maar nu kan ik met het hand op het hart zeggen dat ik dit het beste Verve album vind (al komt Urban Hymns zeer dicht in de buurt) en de plaat van 2008!

Go Richard!

Gloom schreef:

'A Northern Soul' van The Verve ook wel eens gehoord?

avatar van Gloom
Jaja toch wel, en ook A Storm In Heaven

Kvind die albums iets minder, maar nog steeds schitterend.

Gregson
Ja die zijn wat psychedelischer dan Urban Hymns, maar wat je zegt, ook schitterend.

Hang_the_DJ schreef:

Je kan ook gewoon even bij je huis in de auto blijven zitten.....

Puike plaat van de heren, ze zijn weer helemaal terug! Favoriete platen tot nu toe zijn Sit and Wonder en Rather Be.

Ik mis trouwens de nummers Muhammad Ali en Ma Ma Soul, voegen die twee echt wat toe aan het album?

khonnor
die zijn net iets minder en zijn enkel te vinden op de vinyl editie....

avatar van lauradance
IntoMusic schreef:

Ik ben meer voor een beetje pit erin, dat hoor ik bij de vorige albums wel terug maar tijdens het maken van deze plaat lijken ze een beetje levensmoe.

Ruby1966

Heel mooi, inderdaad!

avatar van joyce19791
Ashcroft blijft een held, al valt deze wel iets tegen.
Maar ook voor The Verve geldt: een matige Verve is nog altijd beter dan de beste platen van vele andere artiesten.

avatar van blonde redhead
Ik ben er mee eens dat een matige Verve veel beter is dan menige andere artiesten. Toch ben ik het er niet mee eens dat dit een minder album is. Het heeft misschien wat minder hits als op Urban Hymns . Maar de plaat als geheel is wat mij betreft echt van topniveau. De sfeer die ze hier neer zetten blijft eigenlijk de gehele plaat dreigend. (daarom ook een fantastisch artwork). En dan met de stem van Ashcroft erbij het kan toch bijna niet mooier. (Draai de cd nog steeds vaak en misschien wordt hij nog wel eens verhoogd maar nu blijft de cd duidelijk 4.5* waard.)

avatar van trebremmit
Jammer dat dit album vorig jaar zo weinig aandacht heeft gekregen, ik luister hem nu na een tijdje weer eens en het blijft een zeer sterke plaat, lekker dromerig, halve ster erbij.

88Fabian
Het nummer 'Valium Skies' is magistraal wat een nummer is dat.

avatar van SoNick
Wow! Kende the Verve eigenlijk alleen van Bittersweet Symphony en The Drugs Don´t Work. Vond Love is Noise ook wel een tof nummer, maar het kon me niet overtuigen om dit album aan te schaffen. Uiteindelijk voor een zacht prijsje toch maar gedaan (mede doordat ik de album art zo tof vind)

En de plaat pakte me meteen. Ik kwam er al snel achter dat Love is Noise een soort gimmick is met catchy geluidjes voor de charts. De rest van het album heeft echter veel meer diepgang en brengt me van begin tot eind in extase...Super! Zeker een dikke 4*

avatar van RestLove
Ken het album niet, maar Appalachian Springs is echt geweldig!

avatar van Thuurke
Geweldig goede plaat van het viertal uit Wigan Great Manchester. Ondanks dat ik denk dat de minste nummers van deze plaat het tot single hebben gebracht: Love is Noise en Rather Be.

Mijn favorieten zijn toch de meer psychedalische nummers zoals: Valium Skies, Colombo, Appalachian Springs, Judas, Sit and Wonder, I She Houses.

Dan de ruim 8 minuten durende gitaarrocker Noise Epic, psychedelica, Oasis, gitaarsolos's, punk, gitaarrrock op zijn best en alles komt voorbij. The Verve op zijn best en het gaat maar door. Een lekkere plaat.

avatar van LucM
11 jaar na Urban Hymns (het enige Verve-album dat ik bezit) kwam The Verve met een nieuw album. Niet zo sterk als hun voorganger maar toch degelijk. Psychedelisch getinte britpop met uitgesponnen nummers, eigenlijk is er niet zo veel veranderd aan hun sound.

De eerste 4 nummers vind ik uitstekend en met name de pakkende opener Sit and Wonder. Daarna zakt het wat in, sommige nummers zijn wat langdradig zoals Noise Epic. Het valt mij ook op dat Richard Ashcroft bij momenten klinkt als Alex Turner (Arctic Monkeys) zoals in Numbness en Valium Skies. Globaal een comeback die de moeite waard is.

avatar van Mctijn
Eigenlijk best een goede plaat. Toen hij net uit kwam was ik teleurgesteld, maar vooral omdat het vergelijk met de klassieker Urban Hymns deze plaat weinig goeds deed.
Ze gaan hier weer terug naar hun psychedelische roots. Ruim een uur sfeer zonder echt pretentie om airplay te verwerven (ok, met Love Is Noise deden ze wel iets teveel hun best). Hopen dat er nog een plaat komt binnenkort...

avatar van Wickerman
Dat laatste zie ik zeer somber in Mctijn. Ashcroft is weer gebrouilleerd met de andere bandleden en heeft in de tussentijd al een zeer slecht soloproject uit de grond gestampt.