The Verve - Forth (2008)

7. Noise Epic (8:13)
  8. Valium Skies (4:34)
  9. Columbo (7:18)
  10. Ma Ma Soul * (6:01)
  11. Muhammad Ali * (6:45)
  12. Appalachian Springs (7:28)
  13. Let the Damage Begin [Live] * (4:09)
totale tijdsduur: 1:03:16 (1:20:11)
herman schreef:
Ik vind de Pet Shop Boys hardstikke goed, maar ik hoor de gelijkenissen niet.

mmmm... ik cind die achtergrondkoortjees van love is noise best passen in één of andere psb song. meer nog, haal de gitaren weg, maak het iets minder gejaagd, zwier er een laag keyboards op, zet er een lekker beatje onder en het zou wel iets van psb kunnen zijn....

lekker nummer in elk geval

khonnor schreef:
...meer nog, haal de gitaren weg, maak het iets minder gejaagd, zwier er een laag keyboards op, zet er een lekker beatje onder en het zou wel iets van psb kunnen zijn....

Ja en zet andere zangers neer, meer gitaren en Jack Daniels en het kan zo voor een Stones-nummer doorgaan. Zo ken ik er nog wel een paar...

avatar van Thuurke
Ja, haal de zang weg en de bas en de gitaren en de drums en het kan zo door voor een pornofilm: ooooh aaaah oooh aaah.

avatar van Blue88
Thuurke schreef:

Ik ga hem nu ff beluisteren. Heerlijke baslijn in de single, alleen ik erger me lichtjes dood aan het 'pornogedeelte'.

avatar van Peter88
Erg goede plaat. Past zeker goed in de lijn van Urban Hymns. Met dit album bewijzen Richard Ashcorft en de heren dat ze de comeback va 2008 op hun naam hebben gezet.

4,5. Nu al één van de beste albums van dit jaar

khonnor
bonus tracks kloppen niet?

ik heb de 2LP versie en daar staan twee songs op die niet op de cd versie staan

eerste 9 songs zijn dezelfde, dan heb je

10. ma ma soul
11. muhammad ali
12. appalachian springs

avatar van Ploppesteksel
Ik had toch het geen wat er hiervoor stond.. maar dan wel gedownload. Probably een verschil in versie van UK ofzo ?

nope

de download bevat (denk ik) de b-sides van love is noise (of demos die niet op de plaat zijn terechtgekomen)

edit: chic dub = b-side love is noise

tracklist klopt trouwens nog niet

11 moet muhammad ali zijn (6:45)

avatar van Royality
erg sterke comeback luistert nu naar 'I see houses'

avatar van TTotal
Ik vind Forth steeds beter worden, naarmate je er meer naar luistert.
In de pers is deze vierde behoorlijk ondergewaardeerd, de kritiek (bijvoorbeeld op allmusic.com) is dat er niet zoveel wordt toegevoegd op de vorige cd uit 1997. Is wel voor een deel in te komen, als je bv. 'Valium Skies' vergelijkt met 'Lucky man'.

avatar van IntoMusic
Numbness is toch ook een fantastisch nummer! Ik verhoog toch mijn stem met een half sterretje, want dit is achteraf gezien echt een groeidiamantje

avatar van trebremmit
I see houses wat is dat een waanzinnig goed nummer, verder is de hele plaat bijzonder goed, sterke comeback van deze band!

avatar van ArthurDZ
Eigenlijk is het triestig: de afzonderlijke leden van The Verve hebben geen geld meer, en gaan daarom de reunietour op. Dat ze dan nog een album maken van deze kwalieteit...
Erg jammer allemaal want Urban Hymes was toch een prachtig album

avatar van IntoMusic
??? Ik begrijp even niet waarom het triest is om weer bij elkaar te komen en (als dat al zo zou zijn) voor het geld?
Tevens hoor ik nergens in dit album een nonchalante houding in zang noch muziek of zelfs songs van slechte kwaliteit... Als ik jou tenminste goed begrijp over de kwaliteit.

Natuurlijk is dit alles een kwestie van verwachting en smaak. Wel had ik graag een onderbouwing gelezen, want ben altijd benieuwd in wat een ander onder 'kwaliteit' verstaat

IntoMusic schreef:

Tja, dat heeft allemaal te maken met smaken want zeg nu zelf, dit is toch niet hun sterkste plaat. Maar ik respecteer de mening van anderen, dus ik wou zeker niemand aanvallen. Love Is Noise is, moet ik toegeven, toch wel 1 van hun beste nummers. Maar de rest vind ik teveel variërend van slecht tot middelmatig.

avatar van IntoMusic
Is inderdaad maar wat je ervan verwacht. Als ik dit album vergelijk met hun eerste 2 albums (mijns inziens de beste albums om mee te vergelijken), is dit een subliem album en een zeer sterke comeback. Het is wat aan de rustige kant, maar het heeft een 'hemelse' sfeer zoals de hoes sterk aangeeft

avatar van trebremmit
Ik vind love is noise lang niet het beste nummer van deze plaat, luister nog eens naar i see houses, sit and wonder en appalachian springs en als je hem dan nog slecht vindt zeg ik niks meer.

tondeman
Love is Noise had beter als alleenstaande single uitgekomen denk ik, past hier totaal niet tussen verder. Zal vast weer een of andere debiele marketing gedachte achter steken ofzo. Misschien dat mensen sneller het album kopen als die herkenbare eerste single erop staat.

avatar van ArthurDZ
ik heb dit album zonet nog eens gedraaid en een punt bijgegeven. Ik was waarschijnlijk wat te snel in mijn oordeel. Toch vind ik Love Is Noise het beste van het hele album.

avatar van AriTupari
tondeman schreef:

Volledig mee akkoord, Tondeman. Ze hadden "Love is Noise" beter als teaser op de markt gebracht, los van het album. Daarvoor is dit de perfecte single (ik zeg nu niet dat ik hem zo goed vind, maar kom). Op het album daarentegen geeft het geen enkele aanvulling aan het geheel, het is eerder een buitenbeentje tussen die andere nummers.
Bij "The architect" van dEUS heb ik ook dat gevoel.

Father McKenzie
Een goede vriend had dit album, ik mocht het meenemen en heb het vandaag beluisterd.
Ik had er minder van verwacht, maar het is een aangename verrassing; De opener blaast je gelijk weg, wàt een song, wat een tempo, echt bezwerend.
Dit niveau houden ze volgens mij zeker tot en met Judas aan, en dan zakt het toch wat in.
Valium Skies, Columbo en de afsluiter Appalachian Springs zijn dan weer een sterk trio afsluiters, en de plaat is ermee gered, vind ik.

(tracks 10-11 staan op de versie die ik heb liggen niet op de cd).

Al bij al een vrij goede comebackplaat van deze band, ik had ook al 2 soloplaten van Ashcroft, zijn stem is nog vanouds, lekker!

Mij zeker 3.5 waard.

avatar van IntoMusic
Dus je zet Dylan maar weer een keertje op...

avatar van IntoMusic
Dat eerste nummer is werkelijk grandioos. Vanochtend in de auto een paar keer herhaald en kan er qua energie weer volledig tegenaan vandaag.
Het album staat voor mij op het punt om Urban Hymns in te halen in kwaliteit. Erg sterk!

Mooi album, doet niet echt Brits aan.
Neigt regelmatig naar Afghan Whigs.

avatar van TTotal
Niet echt Brits misschien,
maar af en toe wel van die typische Britpop liedjes zoals ' Valium Skies' (alleen die titel al..). Cliché maar toch erg lekker.

avatar van lauradance

Oh, vertel...

avatar van Thuurke

Ja, Vertel?

Ik vind deze beter dan Urban Hymns, hij komt alleen 10 jaar te laat.

avatar van lauradance
Waarom komt dit album 10 jaar te laat? Als je het een goed album vindt maakt het toch niet uit?

Ik kan het niet echt onderbouwen hoor, ik vind het gewoon saai, de cd zet je op en dan is het afgelopen, zit geen afwisseling in.

lauradance schreef:

Sja, dat heb je wel meer bij cd's die ca. 1 uur duren: het is zo voorbij. Op zich als het zo voorbij is, dan klopt er iets niet aan jouw definitie van 'saai', want dan zou een album uuuurren duren.
Maar goed, hier hebben mensen iets aan...