Blackfilm - Blackfilm (2008)

Hongarije

4. Stalingrad (10:11)
  5. Sonar (5:58)
  6. Five Years (4:16)
  7. Eastern (2:35)
  8. Midnight to 4 AM (4:35)
  9. Mahabharata (5:25)
  10. Atlantikend (8:02)
avatar van orbit
Holy handgrenade!! Dit is een machtig lekker plaatje.. voor het eerst sinds maanden weer een verukkelijke electronic release te pakken (eigenlijk nog wel meer, maar daar komen later recensies bij). Geen idee waar deze Blackfilm opeens vandaan komt, maar dit is ideale filmsoundtrack voor sombere en ietwat sinistere films. Daarnaast ook een film over urbanites, want de triphop zit er goed in! Denk aan Massive Attack meets Autechre ofzo.. Maar vooral erg organisch klinkend ook, met veel gekraak en geruis.
De nummers hebben allemaal een eigen sfeer en zijn perfect van elkaar te beluisteren, maar het vormt wel één indrukwekkend geheel.. zeker bij vaker beluisteren. Ik kan eigenlijk iedereen dit wel aanraden, ook de niet zo electronic freaks.. want dit zal mensen die van triphop (en misschien zelfs hiphop) houden ook kunnen aanspreken. Mooie vergezichten soundscapes worden perfect begeleid door schuivelende en vervaarlijk aanzwellende breakbeats. Op de site waar ik hem zag gereviewed kreeg hij 10 uit 10, en dat zit er niet ver naast. Ik zet voorzichtig in op 4*, maar dit kan nooit lang zo blijven. Tip!!

avatar van Koenr
Oeh, klinkt goed. Eens opzoeken.

avatar van orbit
Zou ik zeker doen, ik denk wel dat jij dit kan waarderen Het heeft overigens ook wel iets ambient-achtigs in zich qua geluidenkeuze. Maar het is toch vooral een beat-driven plaatje (alhoewel de beats op een tweede plan staan hier). Ik denk dat ik nog één luisterbeurt verwijderd ben van een half omhoog trouwens, ernstig verslavend.

avatar van Chameleon Day
Ik ben hem nu, n.a.v. jouw tip, aan het luisteren. Zit bij track 4. Tot nu toe zeer genietbaar. Mooie duistere sferen. En idd een organisch geluid met die combinatie van elecronica, beats en klassieke elementen, zoals piano en cello. Als het zo blijft wel een toppertje denk ik. Maar mss een beetje eentonig wat klankkleur betreft.

avatar van orbit
Ja, het is wel echte electronic.. alhoewel track 9 heuse vocalen kent (!) Maar ik vind ieder nummer toch wel erg duidelijk van elkaar verschillen. Maar luister rustig verder CD, ik hoor het wel Ik luister hem inmiddels dagelijks.

avatar van Chameleon Day
Zo, nu een keer in zijn geheel beluisterd....en ik moet zeggen dat dit een uitstekende plaat is. Vooral 'Mahabharata' is erg fraai met die oosterse zang. Een plaat om je tijdens de nachtelijke uurtjes in te verliezen.

Wel is de spanning in de muziek een beetje te gelijkmatig. Er had iets meer dynamiek in gemogen. Maar ik denk wel dat ik al kan zeggen deze plaat niet snel zal gaan vervelen. Hij gaat iig mijn rotatielijst in.

Ik begin met:

4**** met een duidelijk groeipotentieel.

tuktak
amon tobin zonder geflipte beats. waarmee helaas wat spanning en originaliteit mist die amon tobin wel in zijn platen legt. mooie geluiden, mooie nummers, veel sfeer, maar een heel album kan het me nog niet boeiend blijven.

avatar van orbit
Amon Tobin vind ik af en toe iets te inconsistent en qua sfeer toch niet zo onheilspellend als dit is. Maar het heeft zeker overeenkomsten.

Argh, had ik net een lange review geschreven, ben ik opeens uitgelogd. Dan maar even in het kort en later vast nog wat uitgebreider:

Kant A: Zeer Amon Tobinesque. Maar da's niet verkeerd. Al vind ik Tobin op een plaat als Supermodified toch een stuk spannender.

Kant B: Wat onheilspellender. Somber ook, maar niet op een deprimerende manier. Raar eigenlijk. Maar wellicht wel de beste plaatkant van het jaar tot nu toe.

Ergo: 4* en in mijn top 5 over dit jaar.

avatar van orbit
Odds keep rising Ik ga nog wat Tobin uitchecken.. maar wat ik van hem ken is het toch stukken lichtvoetiger en meer aan de jazz-zijde van het idm spectrum.

Van de drie die ik ken vind ik Supermodified het beste. Out There From Where is ook erg goed en Foley Room vond ik niet veel aan. Tobin is wat meer jazz, wat meer hiphop, klinkt wat voller ook vind ik.

Maar goed, genoeg daarover.

Ik kan maar weinig over Blackfilm vinden. Volgens de site van het label houdt ie zijn naam en gezicht verborgen... en volgens mij zijn Myspace komt ie uit Londen. Maar of dat zo is?

Vind Midnight to 4AM wel de beste track op dit moment, denk ik.

Zo halfje erbij!

Ik ben toch wel onder de indruk van de donkere sfeer die hier wordt neergezet. Dit is eigenlijk een van de weinige electronic platen die mij van a tot z weet te boeien.....maar ja wie weet ken ik de parels uit het genre gewoon ook niet.

Tobin vind ik toch wat minder (althans wat ik ken). Minder atmosferisch dan dit. En soms te veel dwingende beats op de voorgrond. Dat vind ik trouwens bij veel electronic een bezwaar. De beats overheersen vaak, waardoor de muziek in zo'n keurslijf wordt gedwongen. Zorgt ook voor een te eentonige klankkleur.

Maar dit: 4,5*

avatar van orbit

Ik draai hem ook nog steeds vaak en met plezier CD! Inderdaad een prachtig stuk sfeer en broeierigheid... en niet zo hak op de tak als Tobin of consorten. Dat is veel onevenwichtiger. Hier is iedere track gewoon *pats* raak. Ik weet niet eens zoveel acts die hier veel van weghebben, misschien kun je Ab Ovo proberen? Dat is wel heel anders als dit, maar heeft ook een lekkere donkere sfeer en is niet zo opdringerig qua beats. Of Liar's Rosebush (alhoewel de beats daar wat prominenter zijn).

avatar van Chameleon Day
Dank voor de tips orbit! Trouwens is 'Near the Parenthesis' wat, voor zover je dat kent? Ik heb daar goede berichten bij gelezen.

avatar van orbit
Je moet het maar eens uitproberen.. ik vond het iets te saai, maar het zou een groeier kunnen zijn. Ik kwam er niet in de eerste keren luisteren en heb het dus maar weer naast me neergelegd.

holy shitballs

avatar van Chameleon Day

En, al bekomen van de shock?

Dit is uitstekende vulling voor de eindejaarslijst (voor mij vooralsnog op 2, dicht op Shearwater met 'Rook').

avatar van orbit
Ik ben blij met de verheugde reacties op deze prachtplaat, zeer verdiend!

avatar van Antie
Ik ben ook blij dat ik dit album heb leren kennen.
Heb nu een paar luisterbeurten achter de rug en alles begint duidelijk te worden
Wordt zeker top 10 materiaal van mijn eindejaarlijstje.
Heb ze enkele malen beluisterd met koptelefoon, dan wordt je echt helemaal opgeslorpt door dit duister plaatje.

avatar van Leonard91
Erg goed album. Het klinkt alleen wel heel erg als Amon Tobin, alleen dan wat consistenter maar zonder een echte topper zoals Tobin ze wel eens maakt. Eastern doet me erg aan Burial denken.
Dat neemt niet weg dat er heel wat prachtige nummers op staan. Erg sfeervol, dit kan waarschijnlijk op een plekje in mijn top 10 van 2008 rekenen.
Goede tip Chameleon Day!

avatar van Rhythm & Poetry
Ik ga deze plaat ook maar eens proberen.

Klinkt als?

Lees net dit:
orbit schreef:
Massive Attack meets Autechre ofzo..
... maar is een specifiekere omschrijving mogelijk? Ken beiden groepen uiteraard wel maar ik kan me die combi amper inbeelden .

Heb dit jaar trouwens amper electronic beluistert, tot mijn spijt .

avatar van Rhythm & Poetry
Ik ben zelden na een luisterbeurt zo verkocht als na het horen van dit werk, de spanning en de grootse sfeer die het met haar meedraagt vind ik werkelijk buitengewoon. De subtiliteit waarmee de verschillende geluiden en effecten in de muziek zijn geplaatst is gewoon om kippenvel van te krijgen. Of dat nou de lange nagalmende geluiden zijn, de zware effecten of hoge bliepjes alles vind ik eigenlijk te mooi om waar te zijn. Deze muziek laat automatisch een film in mijn hoofd afspelen; en dat is dan een film met heel wat spanning kan ik je zeggen.

Edit. na nog een keer deze plaat opgezet te hebben begin ik met 4,5*.

Dj2Jelle
Een vriend van mij wees me op dit album, ik vind de nummers erg sterk, veel variatie binnen de nummers, maar de nummers vind ik allemaal een beetje op elkaar lijken. Dat komt misschien omdat ik vooral hiphop gewend ben..

een van de mooiste nummers die ik ken

edit: luister ook hier naar: Pat Metheny

avatar van orbit
Het is altijd even wennen om naar een ander genre te switchen.. maar eentonig is deze plaat allerminst! Je moet hem echter wel regelmatig beluisteren en dan gaan de (meesterlijke) verschillen tussen de nummers je vanzelf wel opvallen, waardoor je ook je verheugmomenten krijgt bij ieder volgend nummer
Vind het leuk om te zien dat mensen hier zo enthousiast over zijn, ik vind het ook beslist één van de beste releases van 2008. Ik zet hem elke keer weer met veel plezier op, een blijvertje dus.
Voor de hiphop fans kan ik ook nog Detritus aanraden, een act die ook veel doet met hiphopbeats en samples, of Liar's Rosebush (ja, rare naam, ik weet het).. misschien niet zo sterk als deze Blackfilm, maar toch zeker zwaar de moeite waard als je dit kunt waarderen.

fastpulseboy
Ja!
Fijn plaatje idd! even in komen maar dan stoomt ie lekker door.
Even wat vaker voorbij laten komen nog.

Poging 2 :
MJ_DA_MAN schreef:
Klinkt als?

Lees net dit:

avatar van orbit
Toch is dat een redelijk accurate benadering voor mensen die te lui zijn het even via myspace of andere media op te snorren
Het heeft zeker triphop beats en ook wel die sfeer in veel nummers, maar het is dus een tandje electronischer dan dat.. ik zie dat je iets als Eluvium (ook erg sfeerbepalende muziek) kunt waarderen, dus je kunt dit gerust een poging geven. Ik denk dat het je niet zal teleurstellen. Verder is het nu eenmaal lastig om iets exact in woorden uit te drukken, dat gaat haast altijd mank.. ook al omdat niet iedereens gehoor hetzelfde in elkaar zit

orbit schreef:
Ik zat op mijn werk, vandaar . Maar dan ga ik dat nu maar even doen.